Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 11 / 18
Als ik hier persoonlijk door getroffen zou zijn zou ik uiteraard graag op een simpele manier per week de correctie aan willen en kunnen vragen.
Is er eigenlijk ook gekeken naar een 2e (makkelijkere/kortere) route tussen de betreffende perrons?
De gemakkelijkere/kortere route loopt via de stationshal maar die is door NS/Prorail volgebouwd met poortjes. Mensen met een kinderwagen en slecht ter been zijnde mensen moeten bijna verplicht door de poortjes omdat de lift ook niet bereikbaar is zonder door de poortjes te gaan. Voorts is het ook zo dat NS grotendeels zelf dit probleem gecreëerd heeft door de intercity Haarlem-Alkmaar v.v op te heffen. Hierdoor zijn reizigers via Sloterdijk gaan reizen om toch nog ergens op tijd te kunnen komen. Ik blijf dan ook vinden dat reizigers die dit moeten doen een vergoeding voor de tijd en moeite die ze hiervoor moeten doen dienen te krijgen. (€ 5,00 adm.kosten). Ik heb het topic nog maar eens doorgelezen, ik ben ook nog nergens een goede reden voor de plaatsing van de poortjes op Sloterdijk tegengekomen. (het weren van zwartrijders is juist op Sloterdijk nauwelijks van toepassing aangezien Sloterdijk nauwelijks als opstapstation maar bijna uitsluitend als overstap- of uitstapstation fungeert).
Ik heb al meerdere keren gevraagd naar de grotere problemen die zouden ontstaan door het openzetten van de poortjes, maar blijkbaar weet NS het zelf ook niet.
Sloterdijk schijnt nogal goed bezocht te worden door verkopers van papieren zakdoekjes.
Ja maar die komen zonder problemen binnen en hebben vaak een geldig plaatsbewijs.
Even off topic:
Zoals ik begrepen heb gebruiken die vaak weggegooide dagkaartjes om door de poortjes te komen, ze schijnen zelden een geldig vervoersbewijs te hebben.
En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.
En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.
Kom met enige regelmaat op Sloterdijk. En laat ik het zo zeggen, zelfs op Centraal moet je minstens een half uur rondlopen om een medeweker van V&S te vinden. Misschien dat er wat meer personeel in burger rondloopt, maar dan is het melden voor een burger lastig. Om binnen de poortjes te komen is geen probleem. De registratie daaromtrent is zeker intressant. Zeker als het gaat om een betaalde reis.
Hier wil ik het graag bij laten, tenzij er nog écht goede technische vragen of ideeën komen die niet al eerder aan bod zijn gekomen.
Das dan weer een leuke. Vooruit, ..?. Een begin id, eind id. En liever geen bullshit dat zoiets niet mogelijk is.
Zoals ik begrepen heb gebruiken die vaak weggegooide dagkaartjes om door de poortjes te komen, ze schijnen zelden een geldig vervoersbewijs te hebben.
En als ik goed geïnformeerd ben is dit een punt van aandacht momenteel in deze regio, maar bij constateren graag altijd melden bij een medewerker want dan blijft er aandacht voor binnen V&S op of tussen de aangegeven stations.
Daar kan je best gelijk in hebben ja, ik ben in de war met een geldig ID.
Maar daarom is het argument dat er meer zwartrijders komen door het openen van de poortjes een drogreden.
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?
Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!
En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?Ja, daar is naar gekeken en is niet voor gekozen. Frequente reizigers hoeven namelijk niet meerdere keren per week geld terug te vragen. Ze kunnen het naar eigen wens opsparen en bijv per week of per maand melden. Of zelfs nog langer.
Er zijn wel extra maatregelen voor mensen met een functiebeperking die als gevolg daarvan de poortvrije looproute niet kunnen volgen. Deze maatregelen zijn individueel, op maat via Klantenservice.
https://community.ns.nl/op-het-station-17/gedwongen-door-de-poortjes-bij-geadviseerde-langere-reisroute-49381/index1.html#post331155
Op Den Haag Centraal is er geen alternatieve looproute om poortjes te vermijden. Iedereen die van spoor 8/9/10 naar een lager spoor wil moet door poortjes. Gaan die poortjes dus alsnog gewoon later dit jaar dicht waardoor er nog meer reizigers met een gedwongen uit en incheck te maken zullen krijgen?
Als er wél zulke reisadviezen bestaan, hoor ik het heel graag!
En is er nog gekeken naar het beschikbaar stellen van passagepassen aan frequente reizigers zodat deze niet meerdere keren per week hun geld terug moeten vragen?Ja, daar is naar gekeken en is niet voor gekozen. Frequente reizigers hoeven namelijk niet meerdere keren per week geld terug te vragen. Ze kunnen het naar eigen wens opsparen en bijv per week of per maand melden. Of zelfs nog langer.
Er zijn wel extra maatregelen voor mensen met een functiebeperking die als gevolg daarvan de poortvrije looproute niet kunnen volgen. Deze maatregelen zijn individueel, op maat via Klantenservice.
https://community.ns.nl/op-het-station-17/gedwongen-door-de-poortjes-bij-geadviseerde-langere-reisroute-49381/index1.html#post331155
Oef, ik schrik van de reactie van Henk Wim. Hoe is het mogelijk dat er op zijn afdeling zoveel onkunde en onwetendheid bestaat? Het niet op de hoogte zijn van reisadviezen maakt de weg vrij om de poortjes te sluiten...
Geheel mee eens. Ik stel voor dat iemand anders namens NS het woord gaat voeren in dit topic.
Op zich maakt dat niet uit natuurlijk, misschien heeft het meer nut als er klanten van NS bij dat overleg worden betrokken, dan kunnen die zulke dingen aangeven.....
Het maakt wel degelijk uit wie van NS zich met een topic bemoeit. In het geval van de tariefobstakelpoortjes (leuk woord voor Scrabble) lijkt me dat het iemand moet zijn die hoog genoeg in de organisatie zit om belangen te mogen afwegen en beslissingen te kunnen forceren.
Het probleem is al meer dan 3 jaar bekend maar is eigenlijk pas zeer problematisch geworden toen de poortjes in Amsterdam Sloterdijk gesloten werden (nadat de IC Alkmaar - Haarlem - Den Haag zo ongeveer was opgeheven). Zo grijpt alles in elkaar: poortjes, dienstregeling en tariefvoorwaarden.
Een vergelijkbare fout gaat nu in Den Haag Centraal gemaakt worden.
Het probleem is al meer dan 3 jaar bekend maar is eigenlijk pas zeer problematisch geworden toen de poortjes in Amsterdam Sloterdijk gesloten werden (nadat de IC Alkmaar - Haarlem - Den Haag zo ongeveer was opgeheven). Zo grijpt alles in elkaar: poortjes, dienstregeling en tariefvoorwaarden.
Een vergelijkbare fout gaat nu in Den Haag Centraal gemaakt worden.
Daar heb je gelijk in ja, iemand die hoog genoeg zit in de organisatie, maar die hebben nog nooit van dit forum gehoord vrees ik
Bij een topic als dit zouden moderators moeten kunnen opschalen in de organisatie. De plaatsing van poortjes in Amsterdam Sloterdijk (en straks in Den Haag Centraal) heeft zulke verstrekkende consequenties dat dit niet aan afdelingen die zich slechts met (technische) deelbelangen bezighouden kan worden overgelaten.
Ik twijfel niet aan de goede intenties van mensen Henk Wim en de moderators. Maar deze problematiek overstijgt duidelijk hun competenties.
Ik twijfel niet aan de goede intenties van mensen Henk Wim en de moderators. Maar deze problematiek overstijgt duidelijk hun competenties.
Bedankt voor je uitvoerige toelichting. Voor wat betreft het software gedeelte zou ik graag specifiek willen weten waarom mijn eerder genoemde implementatie niet gaat werken.
De OVC onthoudt de laatste transactie (in- of uitcheck) in het voor de poortjes uit te lezen geheugen. Je beschrijft het volgende:
Iemand checkt in op Den Haag. Op dat stukje geheugen staat ‘checkin op Den Haag om 0800u, 0 TE afgelegd’.Door bij het uitchecken en het opnieuw inchecken een controlestap toe te voegen, kan het voorbeeld als volgt worden:
Iemand checkt uit op Sloterdijk. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend. Nadat de checkout is uitgevoerd staat er op het geheugen: “checkout op Sloterdijk om 0840u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt in op Sloterdijjk. Op basis van het geheugen wordt overstap gegeven, want minder dan 35m sinds 0840u. In het geheugen staat: “checkin op Sloterdijk om 0841u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt uit op Den Helder. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend, dus +76 TE ten opzichte van 59 TE reeds afgelegd. In het geheugen staat: “checkout op Den Helder om 0930u, 120 TE afgelegd”.
Iemand checkt in op Den Haag. Op dat stukje geheugen staat ‘checkin op Den Haag om 0800u, 0 TE afgelegd’.Ik doe de volgende aannames:
Iemand checkt uit op Sloterdijk. Op basis van het geheugen wordt de reisprijs berekend en afgerekend. Omdat Den Haag in de ‘vanaf-station’ lijst staat, staat er op het geheugen: “checkout op Sloterdijk om 0840u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt in op Sloterdijjk. Op basis van het geheugen wordt overstap gegeven, want minder dan 35m sinds 0840u. In het geheugen staat: “checkin op Sloterdijk (Virtueel) om 0841u, 59 TE afgelegd”.
Iemand checkt uit op Den Helder. Op basis van het geheugen (gereisd vanaf Sloterdijk (Virtueel)) wordt de reisprijs berekend en afgerekend, dus +61TE ten opzichte van 59 TE reeds afgelegd. In het geheugen staat: “checkout op Den Helder om 0930u, 105 TE afgelegd”.
- Het is mogelijk om bij het uitchecken het laatste check-in station te controleren voordat het wordt overschreven met het check-uit station (check-uit wordt Sloterdijk (Virtueel) omdat check-in Den Haag Centraal was)
- Het is mogelijk om bij het inchecken het laatste check-uit station te controleren voordat het wordt overschreven met het check-in station (check-in wordt Sloterdijk (Virtueel) omdat check-uit Sloterdijk (Virtueel) was, en binnen 35 minuten is overgestapt)
- De implementatie staat los van het advies van de NS reisplanner, zodat het altijd mogelijk is om via Haarlem dan wel Sloterdijk te reizen zonder extra TE’s. Het maakt dus niet uit of de route wel of niet geadviseerd is. De korting op TE’s wordt toch alleen maar gegeven voor reizen tussen stations op een vooraf bepaalde lijst.
Verder vereist dit:
- De extra controlestap valt binnen de vereiste maximale transactietijd van 250 ms
- De poortjes en paaltjes op stations voor welke deze situatie zich voordoet, moeten worden geupdate (Den Helder, Alkmaar, Castricum, Leiden, Den Haag Centraal, Delft, etc)
Kun je een toelichting geven op de aannames en haalbaarheid van de vereisten, en eventuele technische zaken die ik over het hoofd zie?Hi Sycorax,
Dank voor je reactie. Je voorstel was mij niet meteen duidelijk (lag aan mij, niet aan jou 🙂 ) maar dankzij je telefonische toelichting zojuist is het mij nu wel duidelijk. Echt een verfrissend idee, leuk, complimenten!
Het vergt wel flinke softwarewijzigingen (extra logica tijdens in/uitchecken) en datawijzigingen (extra 'stations' en aangepaste afstandentabellen) maar ik heb nog niet gehoord dat dit idee eerder onderzocht is.
Zoals gezegd zal ik het intern uitzetten en ik geef zeker een terugkoppeling. Misschien al snel (als blijkt dat dit toch al onderzocht is en gesneuveld is), of misschien wat langer. Ook omdat ik na donderdag eventjes op reis ben.
Henk-Wim
Hi Sycorax,
Zoals beloofd heb ik het idee intern gedeeld. Terwijl ik het een verfrissend en origineel idee vond, bleek het intern ook al geopperd en onderzocht te zijn. En het doorvoeren van de benodigde wijzigingen in de OV-chipkaartapparatuur bleek niet realistisch haalbaar. Enkele kreten uit de analyse:
- groei van de transactietijd door extra controles en berekeningen, waarschijnlijk resulterend in overschrijding van de bovengrens van 250ms.
- het introduceren van extra (virtuele) stations, door bestaande stations te 'dupliceren' heeft grote impact omdat dat ketenbreed moet worden doorgevoerd. Ook andere systemen moeten die extra stations herkennen.
- in de OV-chipkaart instellingen is er geen mogelijkheid om de relevante startstations als zodanig te markeren. En als je niet alleen naar Sloterdijk kijkt, dan kunnen er ook startstations zijn die in meerdere van die verzamelingen liggen. Dat geeft nog extra complexiteit.
- eigenlijk misbruik je het attribuut 'station' om een ánder gegeven vast te leggen. Je wilt markeren dat deze reis op een potentiële GOmGO-verbinding is gestart en doet dat middels het attribuut 'station'. Het zou netter zijn om daarvoor een ander veld te benutten, maar dat is helaas niet beschikbaar.
- het toevoegen van 'Sloterdijk (virtueel)' naast de bestaande stations (inclusief 'Sloterdijk') met kortere afstanden zou voor problemen geven bij de reguliere prijsberekening. Het systeem zal een voorkeur hebben voor die 'kortere afstand' (want goedkoper), terwijl alleen in bepaalde omstandigheden die 'kortere afstand' gebruikt kan worden. Aanvullende softwarewijzigingen zijn nodig om dat te ondervangen.
- Bij het opnieuw inchecken moet als locatie 'Sloterdijk (virtueel)' op de kaart worden gezet (omdat de vorige checkout ook op 'Sloterdijk (virtueel)' was). In de basis van het systeem ligt vast dat de paal/poortje weet op welke locatie hij staat en díe locatie hanteert in alle transacties die hij maakt. Dat uitgangspunt aanpassen, zodat hij soms daarvan afwijkt, is een grote wijziging.
Belangrijk om hierbij op te merken is dat een wijziging als deze 'op papier' best uitgedacht kan worden en aantrekkelijk en haalbaar lijkt. Het is duidelijk een fris idee, bedacht met de beste bedoelingen en de nodige creativiteit. Maar hierbij wordt er soms onbewust vanuit gegaan dat het hele systeem gefocust is op de oplossing van dit ene probleem, terwijl wat er allemaal omheen zit niet wordt beschouwd. De uitdaging is niet alleen de oplossing van dit ene probleem, maar vooral om er een te vinden die geen lawine van bij-effecten geeft in de overige onderdelen van het systeem wat allemaal 'gewoon' moet blijven werken.
Hopelijk heb ik met bovenstaand een beetje begrijpbare uitleg kunnen geven. Graag gedaan.
Een softwarematige oplossing is op korte termijn niet haalbaar. Dat was al door andere forumleden geconcludeerd. De poortjes zullen dus opengezet moeten worden. Ook dat was al geconcludeerd door andere forumleden.
De uitleg is mij duidelijk. Dank daarvoor.
Eigenlijk is het probleem veel minder groot dan het hier gemaakt wordt. De huidige systematiek van het reizen op saldo (en gedeeltelijk afgekocht reisrecht) is gebaseerd op het slechts één keer in- en uitchecken bij dezelfde spoorvervoerder tijdens een reis. Dat is al meerdere keren aangegeven. Het gaat mis op het moment dat NS tariefobstakelpoortjes neerzet die de juiste prijsberekening verstoren.
Vooralsnog heb ik geen betere oplossing gezien dan het verwijderen van de tariefobstakelpoortjes. Haal die eerst weg (en zet ze voorlopig ook niet neer in Den Haag Centraal!) en ga dan eens nadenken over een systematiek die niet indruist tegen het principe dat de reisplanner bepaalt welk tarief berekend moet worden.
Het is tamelijk idioot om tariefobstakelpoortjes neer te zetten wanneer de problematiek van bijvoorbeeld Amsterdam Muiderpoort en Hilversum al jaren bekend was. Dan ga je als bedrijf eerst nadenken over oplossingen voor het probleem voordat je het probleem niet nog veel groter maakt dan het al is door tariefobstakelpoortjes neer te zetten in Amsterdam Sloterdijk en ook nog voornemens bent het probleem nog een slag groter te maken door hetzelfde ook in Den Haag Centraal te gaan doen. Is er niemand binnen NS die een halt kan toeroepen aan deze gekte?
Eigenlijk is het probleem veel minder groot dan het hier gemaakt wordt. De huidige systematiek van het reizen op saldo (en gedeeltelijk afgekocht reisrecht) is gebaseerd op het slechts één keer in- en uitchecken bij dezelfde spoorvervoerder tijdens een reis. Dat is al meerdere keren aangegeven. Het gaat mis op het moment dat NS tariefobstakelpoortjes neerzet die de juiste prijsberekening verstoren.
Vooralsnog heb ik geen betere oplossing gezien dan het verwijderen van de tariefobstakelpoortjes. Haal die eerst weg (en zet ze voorlopig ook niet neer in Den Haag Centraal!) en ga dan eens nadenken over een systematiek die niet indruist tegen het principe dat de reisplanner bepaalt welk tarief berekend moet worden.
Het is tamelijk idioot om tariefobstakelpoortjes neer te zetten wanneer de problematiek van bijvoorbeeld Amsterdam Muiderpoort en Hilversum al jaren bekend was. Dan ga je als bedrijf eerst nadenken over oplossingen voor het probleem voordat je het probleem niet nog veel groter maakt dan het al is door tariefobstakelpoortjes neer te zetten in Amsterdam Sloterdijk en ook nog voornemens bent het probleem nog een slag groter te maken door hetzelfde ook in Den Haag Centraal te gaan doen. Is er niemand binnen NS die een halt kan toeroepen aan deze gekte?
Dat is dan bijzonder slecht. Als ik bijv. een hotelmanager zou zijn, zou ik elke dag even op internet kijken hoe de recensies zijn voor mijn hotel, en of er klanten slechte ervaringen zouden hebben gehad die niet zouden mogen voorkomen. Het excuus "nog nooit van fora of recensie-media gehoord" zou dan genoeg moeten zijn om die persoon incompetent te verklaren.
Dat is ook slecht, net zo slecht als poortjes neerzetten op stations waar deze problemen gaan spelen.
Wat iMark zegt is natuurlijk waar.
Dat NS ook niet weet dat die problemen op Den Haag CS gaan spelen is nog veel erger. Ik neem aan dat de computer ook wel alle mogelijke reisroutes uit kan draaien.
Wat iMark zegt is natuurlijk waar.
Dat NS ook niet weet dat die problemen op Den Haag CS gaan spelen is nog veel erger. Ik neem aan dat de computer ook wel alle mogelijke reisroutes uit kan draaien.
De oplossing is dus blijkbaar dat er geen oplossing komt. NS volhardt in haar standpunt dat de poortjes eenmaal gesloten niet meer geopend kunnen worden en heeft lak aan de teveel betalende reizigers. Of dat er 1 of 100 zijn maak volgens mij voor het probleem niets uit. Toen door veel mensen misbruik werd gemaakt van het groepsretour door o.a. facebook was NS er als de kippen bij om dit op te lossen. Nu NS misbruik maakt van de door haar geplaatste poortjes wordt de andere kant opgekeken. Een bijzonder treurige zaak, temeer daar NS al meer dan 2 jaar bekend is met dit probleem en tot op heden van alle kanten faalt in het kader van tijdige en goede communicatie.
Na lang aandringen en ook pas nadat NS door consumentenorganisaties op de vingers werd getikt zijn een tweetal posters ontworpen. De eerste van bedroevend niveau. De tweede weliswaar beter maar een poster voldoet gewoon niet on dit probleem op te lossen. NS heeft ervoor gekozen om voor bepaalde groepen reizigers het reizen via Sloterdijk duurder te maken dan volgens de reisplanner staat aangegeven en komt nog altijd alleen met de kreet dat je je geld maar moet terugvragen.
Bij een eventuele gang naar de rechter zal NS m.i. altijd het onderspit delven omdat NS andere bedragen in rekening brengt dan vooraf gecommuniceerd middels de reisplanner. De hier o.a. aangegeven oplossing om dan maar de prijzen in de reisplanner aan te passen, vind ik echt bedroevend. Omdat NS niet in staat is om de juiste bedragen in rekening te brengen, moet de reiziger dan maar meer betalen???
Daarnaast is NS voor een groot deel zelf schuldig is aan het feit dat reizigers via Sloterdijk moeten reizen door de opheffing van de intercity Haarlem-Alkmaar v.v.
Tot slot is ook door diverse forumleden aangegeven dat er wel één groot binnengebied op Sloterdijk gecreëerd kan worden. Dat NS nu ook overweegt om de poortjes op Den Haag Centraal gaat sluiten, toont eens te meer aan de minachting jegens de reiziger door NS. De reiziger op 1,2, en 3 was ooit een reclame kreet van de NS. De kassa op 1 t/m 100 is blijkbaar nu het credo van de NS.
Wat een treurnis. Ik sluit af met: STOP DE DIEFSTAL EN OPEN DE POORTJES OP SLOTERDIJK
Na lang aandringen en ook pas nadat NS door consumentenorganisaties op de vingers werd getikt zijn een tweetal posters ontworpen. De eerste van bedroevend niveau. De tweede weliswaar beter maar een poster voldoet gewoon niet on dit probleem op te lossen. NS heeft ervoor gekozen om voor bepaalde groepen reizigers het reizen via Sloterdijk duurder te maken dan volgens de reisplanner staat aangegeven en komt nog altijd alleen met de kreet dat je je geld maar moet terugvragen.
Bij een eventuele gang naar de rechter zal NS m.i. altijd het onderspit delven omdat NS andere bedragen in rekening brengt dan vooraf gecommuniceerd middels de reisplanner. De hier o.a. aangegeven oplossing om dan maar de prijzen in de reisplanner aan te passen, vind ik echt bedroevend. Omdat NS niet in staat is om de juiste bedragen in rekening te brengen, moet de reiziger dan maar meer betalen???
Daarnaast is NS voor een groot deel zelf schuldig is aan het feit dat reizigers via Sloterdijk moeten reizen door de opheffing van de intercity Haarlem-Alkmaar v.v.
Tot slot is ook door diverse forumleden aangegeven dat er wel één groot binnengebied op Sloterdijk gecreëerd kan worden. Dat NS nu ook overweegt om de poortjes op Den Haag Centraal gaat sluiten, toont eens te meer aan de minachting jegens de reiziger door NS. De reiziger op 1,2, en 3 was ooit een reclame kreet van de NS. De kassa op 1 t/m 100 is blijkbaar nu het credo van de NS.
Wat een treurnis. Ik sluit af met: STOP DE DIEFSTAL EN OPEN DE POORTJES OP SLOTERDIJK
We kunnen beter actie voeren HOU DE POORTJES OP DEN HAAG CS OPEN.
Dat experts van de NS geen reisroutes ontdekken waarbij hetzelfde probleem gaat spelen als bij Sloterdijk vind ik veel bedroevender. Of er is sprake van onkunde (en dan betwijfel ik ook alle andere opties die niet mogelijk zouden zijn) of er is sprake van I dont care houding.
Het levert nu flink extra geld op.
Dat experts van de NS geen reisroutes ontdekken waarbij hetzelfde probleem gaat spelen als bij Sloterdijk vind ik veel bedroevender. Of er is sprake van onkunde (en dan betwijfel ik ook alle andere opties die niet mogelijk zouden zijn) of er is sprake van I dont care houding.
Het levert nu flink extra geld op.
In de beginpost van Sivan staat een lijstje met de stations die het betreft. Daar staat Den Haag Centraal bij.
Het is dus wel bekend bij bepaalde mensen binnen NS ander had zij dit niet kunnen melden.
Ik vind het dus erg vreemd dat henkwim dit niet weet.
Daarnaast zijn er zijn eerder klachten geweest van reizigers die ook al staan de poortjes nu nog open op een reis van bv De Vink of Leiden Centraal naar Utrecht toch al op Den Haag hadden uit en ingecheckt en meer moesten betalen. Gister heb ik daar 2 voorbeelden van gegeven maar ik weet dat er nog meer zijn.
Ik heb zelf al vaker, in dit topic maar ook andere topics, gevraagd hoe het nu zit met de poortjes op Den Haag Centraal. Of ze echt later dit jaar dicht gaan en of/wanneer de perrons nog worden aangepast/verlegd zoals oorspronkelijk het plan was. Daar kwam nooit antwoord op.
Want zo'n aanpassing lost het probleem ook op. Dan heb je één OV-chipgebied van perron 1 t/m 10, misschien ook 11 en 12 er nog bij als ze die sporen nog gaan aansluiten. En dat lost ook gelijk de drukte op bij perron 8/9.
Het is op Den Haag Centraal simpel op te lossen door een deel achter de jukken dicht te maken en daar een looppad van te maken. Desnoods de jukken iets verplaatsen als dat vanwege de benodigde ruimte er achter regeltechnisch zou moeten. Hierdoor maak je een ruimte achter alle poortjes waar je vrij kunt lopen zonder uitchecken.
Plaatsing van de poortjes net iets meer richting de retail had dit probleem voorkomen op Gvc en ruimte is daar toch zat richting de retail.
Plaatsing van de poortjes net iets meer richting de retail had dit probleem voorkomen op Gvc en ruimte is daar toch zat richting de retail.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.