testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 7
Badge

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 

Een interessante prangende vraag die ook in mijn hoofd rondging.

Dat je weinig testritten op het spoor ziet, hoeft niet te betekenen dat er weinig getest wordt. Dat hoorde ik vandaag van iemand op het Tweakers forum. Hij vertelde dat er ook een een aantal teststellen (ik dacht zelf iets van acht stuks) in Polen en Duitsland bij de werkplaatsen diverse statische testen kunnen krijgen. En ook die testen zijn heel belangrijk. Ook is het niet altijd mogelijk om alle testen in Nederland uit te voeren. Sommige stellen vind je daarom op de testbaan in het Tsjechische Velim, en sommige worden bij Alstom of andere werkplaatsen uitgevoerd en een paar doen testen in Nederland.

Dat verklaart in ieder geval waarom de 3101, 3102, 3104, (3105*), 3107, 3109, 3110, 3111 in ieder geval nog niet in Nederland zijn. Wel heb ik een idee dat de 3112 en 3113 geen test-stellen meer zijn. Het ontwerp van de blauwe band naar de frontruiten is een stuk 'smoother'.

*= Deze trein is in Duitsland zwaar beschadigd geraakt na de ontsporing. Ik vrees dat dit (grotendeels) nieuwbouw wordt.

Reputatie 5

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 

Reputatie 7
Badge

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Reputatie 5

ICNG 3113 overgebracht: 

Waarmee 4 ICNG in Nederland zijn. Hopelijk snel versoepeling van coronamaatregelen waardoor testritten opgestart kunnen worden. 

Reputatie 5

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

EBA rapport is er nog (lang) niet. Maar in ieder geval wel de nieuwste ICNG 3106 en 3112 wel! De ICNG 3103 is teruggestuurd:

https://external-ams4-1.xx.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQEN2hS14yXfwsvD&w=500&h=261&url=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FWfF9rECr7wI%2Fmaxresdefault.jpg&cfs=1&ext=jpg&_nc_cb=1&_nc_hash=AQHMmX6sQGkcGFR_

Op andere sites wordt al aangegeven dat de testritten snel weer zullen beginnen. Een goed begin van het jaar 2021!

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

Reputatie 4

Is er al bekend wat de oorzaak van de ontsporingen zijn? En wanneer is het huisarrest afgelopen?

Reputatie 5

Al weer een tijdje geleden dat er een filmpje van ICNG was:

 

Het was lang stil. Was het onderzoek van EBA in Duitsland hier de reden van? Of de coronavirus dat Alstom niet kon testen? 

Badge +3

Reportage van de berging op https://www.youtube.com/watch?v=rhmm90hkUw8

Het is heel normaal is dat dit soort transporten zonder remwagens rijden. De treinen remmen dan zelf gewoon mee. Als de treinen niet mee zouden remmen, dan zou de locomotief alleen niet aan het wettelijk vereiste minimale rempercentage komen en zou het convooi niet vertrokken zijn.

Of het een technisch defect of een menselijke fout is zal uitgezocht moeten worden. En bij een technisch defect uiteraard of het een defect aan de loc betrof, aan de koppeling tussen de loc en de ICNGs of aan de ICNGs zelf, en - ook niet onbelangrijk - hoe het defect heeft kunnen ontstaan.
Voor vertrek van een convooi als deze worden er rembeproevingen uitgevoerd na het samenstellen ervan. Als er iets op dat moment niet werkte, dan had dat daar al naar voren moeten komen.

Kortom: laten we gewoon wachten op het onderzoeksrapport dat ongetwijfeld zal verschijnen voordat we conclusies trekken die gewoon onjuist zijn.

Reputatie 5

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Heb verschillende foto's gezien van overbrengingsritten. Altijd met remwagens. Dat was te zien Flickr, Facebook, Twitter. 

Maar hier niet. Wil niet beweren dat dit de fout is. Maar het is wel het verschil.

Uit Duitse berichten blijkt dat het convooi remproblemen had en er daardoor een frontale botsing dreigde met een RB-trein. De treindienstleider heeft het convooi daarom naar een doodlopend zijspoor gedirigeerd en daar is het convooi uiteindelijk ontspoord en tot stilstand gekomen. Het is niet duidelijk of er een remprobleem met de loc of de ICNG was of dat de voorschriften zijn genegeerd doordat er o.a. geen remwagens aan het convooi waren toegevoegd. Onderzoek volgt. 

Badge +3

Het wordt steeds sensationeler..

Nederlandse trein @NS_online gecrasht bij Dreileben in Sachsen-Anhalt vandaag. Meer dan 60 brandweermannen komen ter plaatse. Heb ik dit helemaal gemist in het nieuws? Of is iedereen te druk met de vakantie van de koning? #telegraaf

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/magdeburg/magdeburg/zug-entgleist-behinderung-auf-ic-strecke-zwischen-magdeburg-und-hannover-100.html

Overigens, de PH-GOV mag weer naar Griekenland op en neer. Ja, da’s belangrijker :rolling_eyes:

 

Reputatie 5

Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 

Er zijn wel filmpjes en foto's van een achtdelige ICNG die getest wordt op Vellim. Dus wie weet komt die dit jaar nog. Maar desondanks zonde dat het zo mis is gegaan.    

Een van de ICNG’s liep ook uit de rails en raakte ook zwaar beschadigd. De tweede ICNG lijkt volgens een woordvoerder van NS geen schade op te hebben gelopen.

Via SpoorPro

En het gaat in ieder geval om 2 ICNG's, de andere lijkt nog wel op de rails te staan.  In het artikel welke ik gelezen heb stond alleen ontspoort. 

Maar het blijft wel zonde want de schade lijkt toch behoorlijk te zijn aan de voorste ICNG.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander nieuwsbericht wordt gezegd dat de loc tegen een stootblok is gebotst, daardoor over de kop ging, op zijn dak belandde en in brand vloog. De trein zou daarvoor "meerdere stopseinen op onaanvaardbare wijze hebben gepasseerd". De machinist kon zich gelukkig wel op tijd bevrijden voordat de locomotief in brand stond en is met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. 

 

 

Alleen loopt een nieuwe ICNG wel wat vertraging op nadat de loc die deze trein trok in Duitsland ontspoort is en de ICNG heeft meegenomen.

 

Reputatie 5

Ook positief nieuws over ICNG:

https://www.bing.com/news/search?q=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&qpvt=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&FORM=EWRE

Quote:

Project engineer Maarten van Dis van Pilz: “Wat bijzonder is aan de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer is dat treinen op eigen kracht naar binnen kunnen rijden. Omdat veel van de techniek van de ICNG zich in de bovenkant van de trein bevindt, zoals de airco’s, zit de bovenleiding van de werkplaats hierbij echter in de weg.

Als goed begrepen hebt is dat zo omdat ICNG een gelijkvloerse instap moet hebben. Heeft SNG de techniek ook veel boven? 

Quote: 

Mogelijk komt er een soortgelijke installatie in de onderhoudswerkplaats van NS in Leidschendam alleen is dit volgens Van Dis ‘nog wel toekomstmuziek’.

Dan is al enigszins bekend waar de ICNG onderhouden worden. 

 

 

 

Reputatie 5

Tegenslag voor de ontwikkeling van ICNG:

https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-zug-in-der-boerde-entgleist?fbclid=IwAR3YD3a6qKpUaA272EvuLNsMERg1PKVTytGJGBvU6Y-jITgN34AQCZK01LQ

Het is ontspoord in Duitsland. Heeft dat enige effect op de levering van de ICNG? Alstom bouwt nog meer prototypes. Dus is dit gelukkig niet de enigste trein. Maar lijk me toch vervelend voor de levering van de ICNG.   

Bron: Somda

 

Reputatie 7
Badge +1

Van 80km/u naar 140km/u is inderdaad een forse snelheidsverbetering. 1 minuut tijdswinst uit het alleen het aanpassen van een boog is wellicht veel, maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel voordeel dat heeft in de dienstregeling? Voor mij als reiziger lijkt 1 minuut niet veel.

Trouwens, hoeveel energie zou het eigenlijk besparen om niet steeds op te hoeven trekken van 80km/u naar 140km/u? 

Nou als je een bocht aanpast in het spoor en er 1 minuut tijdwinst uit haalt vind ik dat behoorlijk, de bocht zal dan een hogere snelheid toelaten.

Reputatie 7
Badge +1

Een interessant punt uit het meegestuurde document vind ik de aanpassing van de spoorboog in Hoogeveen. Die zou volgens het document 1 minuut rijtijdwinst opleveren?

Na reeds geplande aanpassing spoorboog Hoogeveen en Zwolle - Herfte 1 minuut rijtijdwinst

(Pagina 19)

Dat zou niet erg veel tijdswinst zijn voor een dergelijke operatie. Ik ben wel benieuwd wat dan het voordeel is van die 1 minuut tijdswinst en welke voordelen deze operatie verder nog met zich meebrengt.

Reputatie 5

Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

 

Waarschijnlijk zullen dat ook de twee treinen worden die over 4 - 5 jaar op de Hanzelijn gaan rijden. Met SNG is dat al het geval. De ICNG zal tussen Groningen/Leeuwarden - Breda gaan rijden. Volgens de oorspronkelijke plannen was dat de bedoeling dat dit vanaf december 2022 zou gaan gebeuren. Maar de instroom van de ICNG wordt mede door corona al vertraagd. Dus afwachten wanneer de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda echt gaat rijden. 

Verder is het nog niet duidelijk of de ICNG met 200 km p/u op de Hanzelijn gaat rijden. Dat hangt af van de energievoorziening. Wilt de overheid investeren in meer onderstations zodat de ICNG wel met 200 km p/u kan rijden? Dat is nu nog onduidelijk:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/12/19/quickscan-reistijdverkorting-noord-nederland

In ieder geval zal de dienstsnelheid zoal 160 km p/u worden als de ICNG en SNG tussen 2025 - 2030 met behulp van ETCS op de Hanzelijn gaat rijden. Vanaf Almere zijn er genoeg andere treinen die de ICNG en SNG kunnen aanvullen. Enkeldekstreinen kunnen in principe alle reizigers vervoeren tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. 

Reputatie 7
Badge +1

Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

Reageer