Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie



Toon eerste bericht

166 reacties

Reputatie 6
Badge
Trouwens, in de Metro's van GVB zie ik ook nooit conducteurs. Ze zullen er wel van uitgaan dat men daar altijd netjes incheckt. Of ze hadden daar ook gorilla's met AK47's, maar na wat geklaag zijn ze ermee gestopt 😛
Duidelijke informatie Bob.
Het bleek dat de heren klaar waren met hun dienst op Station Leiden en naar de volgende inzet of gewoon naar huis gingen.
Om niet aangegaapt te worden door passagiers met vragende blikken zijn ze een ronde gaan lopen.
Het was ook niet de bedoeling boetes uit te delen (zoals ik al eerder schreef "betrapte" ze een vergeten incheck die niet beboet werd).

Op Leiden centraal en andere poortjes stations wordt er geklaagd over meelopers (tailgating) Om dat tegen te gaan zie je ze vaker in actie.
Controles zijn ook in burger, wat veel beter werkt lijkt mij:

"Leiden Centraal en station Delft. Dit ging veelal om "tailgaten" het achter een andere reiziger aan lopen door de poortjes zonder in/uit te checken. Dit kan voor de andere reiziger erg intimiderend overkomen. Vandaar dat er een sanctiebedrag van 90 euro op staat.
Om deze overlast tegen te gaan hebben wij controles in burger gehouden. Dit resulteerde in meerdere processen-verbaal onder andere voor het tailgaten, het niet hebben van een geldig vervoerbewijs en het niet kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs op eerste vordering.
Voorkom dit soort situaties, mocht je als reiziger ooit op één of andere manier niet uit kunnen checken. Kijk dan of er een NS-medewerker in de buurt is en doe daar je verhaal. Indien er geen NS-medewerker in de buurt is kun je altijd terecht bij de NS-Service en alarmzuil "
Reputatie 7
Badge +4
Als er een, zo u noemt 'gevaarlijk agressief persoon' in de trein zit, komt de aanwezigheid van deze mannen uw veiligheidsgevoel ten goede, lijkt me. Dat ze er zijn, duidt eerder op intensieve controle dan dat er daadwerkelijk sprake is van een bedreiging door een medepassagier, al kan het natuurlijk wel. Maar goed, de beleving in dit soort zaken kan natuurlijk verschillend zijn.
Ik ervaar de onverwachtse aanwezigheid van VenS als alarmerend omdat je denkt dat er een incident gaande is.
Als er een gevaarlijk agressief persoon of erger in de trein zit die opgepakt moet worden wil ik daar niet in de buurt zitten.
Daar komt het onderbuik gevoel van, nu wist ik dat de trein leeg was, maar je schrikt er van.
Reputatie 2
Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.

Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.

Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
Echte politieagenten krijgen hetzelfde salaris als deze medewerkers, onder druk van de vakbonden heeft NS er veel extra opgeleid en daar plukken we nu de vruchten van. Als je ze vervelend vind zou ik klagen bij de politiek of bij de reizigersorganisaties http://voorbeterov.nl/contact & https://rover.nl/klantenservice/klacht-bij-rover
Floris, jouw zuurpruim reacties kennen we nou ook wel.

Het zijn mensen als jij die ervoor zorgen dat we MBO2'ers krijgen die zich hoog voelen omdat ze gezag mogen uitoefenen.
.
Hand in hand lopen als LHBT koppel is in Eindhoven blijkbaar een verstoring van de bedrijfsvoering aldus haatbaarddragende Veiligheid en Servicemedewerkers.3 man om een SLT 4tje te controleren, kwam best intimiderend over..
Waarom precies? Ik krijg juist altijd een extra gevoel van veiligheid. Die mensen zijn er voor ons!
Ik ben in principe tegen overbodige controles, maar de afgelopen decennia hebben volgens mij duidelijk aangetoond dat controles in en rond de trein een absolute must zijn voor de veiligheid. En ja, alleen al het aangezicht van "intimiderende" kleding en accessoires (b.v. handboeien) helpen daar bij.
NS heeft bij de omvorming van Service en Veiligheid naar Veiligheid en Service er bewust voor gezorgd voor een extra intimiderende uitstraling waaronder het openlijk dragen van handboeien. De Facebookpagina (https://www.facebook.com/nsvens/?fref=ts) is wat mij betreft geen verrijking voor hun imago, zeker dankzij sommige reguurders.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
Bron? De gemeentelijke BOA's zijn nauwelijks effectief gebleken in de loop der jaren en ook uw 2e speerpunt strenger straffen is al diverse malen ontkracht door de wetenschap.
VenS kunnen geen taken HC overnemen en als de trein leeg binnenkwam is het goed mogelijk dat beide partijen elkaar hebben gesproken. Dit kan face-to-face of via de portofoon. Soms mogen ze zelf kiezen welke trein ze pakken voor extra controle, maar dat gaat altijd in overleg met de HC. Denk dat de HC iig niet bij jou in de buurt gestaan zal hebben als je hem niet gezien hebt. Ik word ook wel eens over het hoofd gezien 🙂.
De trein kwam leeg binnen, er was geen conducteur in zicht.
De groep stapte vlak voor mij in en kon dus duidelijk zien dat ze geen overleg hadden met een hc. En er waren geen incidenten, dat lijkt me ook vrij logisch bij een lege trein.
Ik had ook niet het idee dat ze op zoek waren naar incidenten of meldingen.
Ik denk dat ze gewoon een willekeurige trein namen (overvol 4tje slt....) om nuttig te zijn. Misschien was er geen conducteur beschikbaar, en was dit een oplossing.
Er wordt extra controle ingezet oa op basis van de meldingen van de HC's. Veel HC knippen mee, althans ik altijd en deze teams noemen wij het flexteam. Die gaan ook op onbemenste stations polshoogte nemen en onderweg helpen ze ons met de controle. Het beleid is niet veranderd.
Maar de vraag is waarom ze opeens zo vaak opduiken in willekeurige treinen.
Is het beleid veranderd, waar is de conducteur zelf?
Waarom controleren ze kaartjes, ze zijn toch ter ondersteuning van de conducteur?
, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.

Nou overdrijf je volgens mij wel een beetje. Ik heb al veel controleploegen gezien en altijd waren ze van onberispelijk gedrag. Zeker niet negatief of semi-agressief. Deze mensen lokken juist geen geweld uit, net als conducteurs. Het aanpakken van zwartrijders en ander schorem heeft niks met uitlokken te maken.
Reputatie 7
Badge +4
De mensen met een omgekeerd normbesef vormen de basis van veel ellende in de trein. Zorg voor een geldig kaartje en je hebt geen problemen, maar ja daar moet je voor betalen. We moeten het niet normaal gaan vinden dat zwartrijders met agressie nog wegkomen ook. Zwartrijden beboeten is goed maar het beboeten van agressie en escalatie is is nog veel beter. Al zal het wel vervelend zijn dat hun gevoel van autonomie wordt aangetast.
Er zou toch gekozen kunnen worden voor de reiziger die betaalt en niet ongevraagd met deze agressie geconfronteerd wenst te worden.
Handhaven is duur maar het betaalt zich zelf terug met een betere samenleving.
@non_ns
Sommige mensen zijn zo gewend dat zwartrijden wordt getolereerd dat ze boos zijn als er echt wordt gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge +4
Ik noem ze zelf zo en met enige ironie. In Nederland is op geen enkele wijze sprake van een politiestaat.
Het controleren van een kaartje is geen geweld uitlokken, het hoort bij een controletaak en de praktijk in de trein is dat het geweld vaak komt van mensen zonder kaartje. Non-cooperatie van deze categorie lokt juist geweld uit en een benadering die deze groep niet aanstaat is geen excuus, noch een uiting van wat je in een politiestaat ziet.

Ik kan je verzekeren dat Nederland wel degelijk een rechtsstaat is, dusdanig dat veel landen daar jaloers op kunnen zijn. Overal gaat wel eens wat mis maar de Nederlandse politie is echt uiterst correct in vergelijking met die in de meeste landen. Zelfs de West-Europese. Frankrijk is strenger maar geen politiestaat.
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.


alleen al het feit dat ze gorrillaploegen genoemd kunnen worden maakt ze verwerpelijk, ik praat het niet goed, maar ook negatief/ semi agressief gedrag van de ns kan geweld uitlokken, en we leven niet in een politiestaan.
Even ter info. De teams van VenS hebben geen wapens bij zich. Ze hebben wel handboeien bij. VenS mogen geen 1e klas vrij geven, dat kan alleen de HC die Chef van de trein is. Een team meldt zich ook altijd bij deze HC en vraagt of ze nog wat kunnen betekenen voor die HC. Denk dus aan ondersteuning controle. Het fijne voor ons is dat deze teams direct kunnen afstappen en zorgt voor meer controle tussen stations.
Reputatie 7
Badge +4
Onderschat het niet. Deze jongens hebben desnoods geweldsbevoegheid, net als bij de politie en dat kan net het verschil maken bij de types die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen. Als een zwartrijder zich geïntimideerd voelt en geen kant meer op kan met het voorlezen van het grote smoezenboek, gaat het alleen maar beter in de trein. Het geeft een goed gevoel bij het fors betalende publiek.

Er mogen van mij wel wat meer van deze gorillaploegen komen 😉 Ik denk dat het nog uit kan ook. Is het niet door sanctie dan is het is het dat wel door preventie. Niets werkt beter dan een bijna zekere pakkans.
@non_ns
Al te goed is buurman gek. De RET is er aardig in geslaagd gespuis en zwartrijders de metro uit te krijgen.
Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.

Alleen de aanwezigheid van echte politie geeft mij een gevoel van veiligheid, maar die zijn wegbezuinigd.

Ze nemen tegenwoordig willekeurige treinen en komen zelfs is het Oosten....
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.

de methode mag dan eventueel wel werken, maar als ik het zo lees, is de benadering van deze mensen redelijk klantonvriendelijk, niet slim van de ns, ze staan al niet zo sterk.
Reputatie 7
Badge +4
Strikt genomen gaat het om bevoegd of niet en dat zijn ze. Het inzetten van deze mensen in het Westen zal ongetwijfeld meer rendement geven. Toch zijn ze ook actief daarbuiten, bijvoorbeeld Maastricht-Eijsden.

Deze jongens geven mij persoonlijk een groot gevoel van veiligheid, al begrijp ik heel goed dat er mensen juist niet blij mee zijn. Dat is ook de bedoeling.
Voor de volledigheid: ik woon in een kleine, rustige stad in het midden/oosten van het land. De treinen zijn daar zelden mudvol, en de mensen zijn een stuk kalmer dan in het westen. Dit soort controles vinden bijv. plaats op forenzen die 's ochtends rustig hun krantje zitten te lezen. Op de lijnen waarop ik reis was er voorafgaand aan de introductie van deze manier van controleren nooit iets aan de hand dat invoering ervan billijkt.
Nodeloos spierballenvertoon van beveiligers her en der helpt helemaal nergens tegen, integendeel, dat creeert alleen maar een sfeer van gespannenheid, want blijkbaar is dat vertoon ergens voor nodig, denken mensen dan al gauw. En als ze vervolgens denken 'maar gelukkig is het wel fijn dat ik goed beschermd word' is dat, alles bij elkaar genomen, dus helemaal niet positief!

ALS het ergens voor nodig is vind ik bewapende beveiligers en controleurs prima, maar als het nergens voor nodig is, en zogenaamd 'preventief' wordt gedaan, is het overal rondlopen van dat soort mensen zeer, zeer schadelijk voor het algemene klimaat van de publieke ruimte.

Ik heb ondertussen uit het bovenstaande geleerd dat het hier het team 'Service en Veiligheid' van de NS betreft. Een normaal antwoord geven op een normale vraag ('waarom controleert u ipv. de conducteur, is er iets aan de hand ?') , wat ik nog niet echt heb ervaren, vind ik overigens wel zo ongeveer de eerste indicatie van echte serviceverlening.

Maar goed. De NS lijkt geen sjoege te geven hier. Dat is jammer, want een simpel antwoord van hen zou (het helaas voor internetforums ongeveer standaard)gekrakeel waarschijnlijk overbodig hebben gemaakt.
Deze controle methode door S&V is afgekeken van de RET en blijkt veel effectiever dan die door conducteurs in de trein.
Reputatie 6
Badge
Gert-Jan G, ik vind dat wel een creatieve denkwijze. Leuk bedacht 😛
Reputatie 4
Badge
Ik mag zelf weten hoe moeilijk ik het de mensen maak. .

ah, dus dat is de manier waarop jij er voor zorgt dat je wél met NS kunt reizen maar NS niets aan je verdient. Je zorgt ervoor dat er zoveel tijd aan je besteed wordt dat je treinkaartje op gaat aan loon. 😛

Reageer