NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs moeten eens stoppen met zeggen dat ze reizigers die vergeten zijn in te checken alsnog inchecken, dan kunnen ze helemaal niet. Wat ze wel kunnen is registeren dat een check-in ontbreekt en dat leidt tot een correctietarief van €50. Die registratie van ontbrekende check-in zal dan ook betekenen dat je niet ook nog een correctietarief van €20 krijgt bij uitchecken bij een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dag, contact opgenomen met klantenservice. Na mijn uitleg en controle van mijn reishistorie is boete verwijderd. Bedankt voor de reacties. 

Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

De historische achtergrond is dat Reizen op Rekening voorbehouden was aan Business Card, en conducteurs stilzwijgend een afwijking (zoals geen incheck of 1e klas of niet kunnen zien welk abonnement) registreerden, want het systeem zoekt later zelf wel uit wat er juist is. Dat ging dus om zakelijke reizigers, en daar ga je bij voorkeur niet mee in discussie.

Volgens mij is het handelsperspectief bij NS Flex (graag bevestiging van @Loes of @Slidestops) om de reiziger daar wél over te informeren, maar men laat dat blijkbaar (om welke reden dan ook) vaak achterwege, wetende dat het Flex systeem het inderdaad later wel uitzoekt. Met andere woorden “het is in orde” en de rest regelt zichzelf.

Dat voorkomt inderdaad discussies (bij onterecht 1e klas mag je gewoon blijven zitten), maar leidt dus wel vaak tot vragen achteraf, want ‘waar komt die correctie vandaan, de conducteur heeft me toch ingecheckt’?

Voor @PvT ging het dus om een ontbrekende incheck (waarbij hij/zijzelf blijkbaar Tilburg als bestemming heeft genoemd bij controle in de trein), maar dat is dus opgelost. Mooi zo.

Hoort wel gemeld te worden ja

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dat gevoel heb ik ook, misschien kan @Loes  eens polsen bij collega's hoe het met de kennis is gesteld of dit intern maar eens aankaarten binnen de NS.

Hi , what if I don’t have enough money to pay my monthly train bill ? But I get paid at the end of the month , what happens if I’m late for a payment ? 

Badge +3

If the payment fails because there's not enough money in your account, then NS will inform you of this and you will be given instructions on how to pay manually. You get a few weeks to do this, so you can wait until you get paid at the end of the month to make the payment.

If you fail to meet the deadline given to you in the instructions, then your NS Flex will be ended and NS will hand over the debt to a debt collection agency.

Hello! I've been trying to reach customer service for more than an hour now because of mistakes I found in my invoice. You have been unreachable, who can I contact so they fix this? I cannot be charged this insane amount of money for something that is not true.

Sorry to say, but i am extremely unhappy with the customer service i got from NS today. I just wanted the explanation of my invoice which was very confusing and the customer service provider told be to figure it out by myself that was shocking.

Hi Sir,

 

I am trying to purchase 40 percent discount product from NS website and getting below error.Can you please help to resolve.

 

“You are not the person paying for this subscription and because of that you are not allowed to change the subscription. Make contact with the person paying for the subscription. (WS-0028)”

Reputatie 6

Hey nidhinjohn1. Welcome to the NS Community. 

This is not something we can resolve here. I'd recommend you to contact our Customer Service so this can be adjusted so you can order the product.

Hallo,

Ik heb een betaling factuur van ns ontvangen. Ik wilde graag deze NS betaling verzoek afronden en overmaken maar het bedrag die moest ik betalen is niet klopt.

Op 14 juni heb ik 20 euro saldo in mijn Ns kaart via mijn u pass opladen. Maar dit bedraag  is niet berekend.

Ik heb een  foto van NS kaart automaat voor mijn reizen gemakt en wil ik graag voor u toesturen.

Vorige manden ns 20 euro voor Correctietarief in mijn factuur gerekend voor reizen zonder check-in en Chek uit en deze maand moet ik 12 euro voor die kosten betalen maar dit is niet klopt.

Als iemand de Chek in en Chek uit heeft niet gedaan dan de deur gaat niet open en het is niet mogelijk voor hem in of uit het treinstation te gaan.

Ik was deze maand erg voorzichtig vanwege mijn ervaring van vorige maand over het uit Chek en in Chek. Waarom moet ik elke manden extra betalen? vanwege mijn gekozen voordeel abonnement ( NS FLEIX) voor mijn reizen

Ik wacht op uw reactie!

Met vriendelijke groet,

 

R.Bastani

Met NS Flex heb je voor de trein geen saldo meer nodig. Ook niet voor bus, tram en metro (tenzij je dit weer aan laat zetten). Via onze klantenservice kunnen mijn collega's even meekijken met je factuur.

Hi, 

Ik heb een NS Flex Dal Vrij abonnement en vroeg aan de conducteur hoe het zat tussen daluren en spitsuren reizen aangezien ik een gedeelte door de spitsuren moest doorreizen. De conducteur antwoordde dat als ik in de daluren incheckte ik wel nog mijn reis kon afmaken binnen de spits uren. Via de mail heb ik een mail van NS gekregen met de melding dat ik een treinreis heb gemaakt zonder geldig reisrecht. met als melding ‘Het correctietarief van €50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.’

Kan iemand van de NS mij informeren hoe dit nu precies zit? 

Groetjes Bram

Reputatie 7
Badge +3

Met een incheck in de daluren kun je je reisafmaken tijdens de spits en daarbij daltarief betalen. De tijd van inchecken geldt. Sowieso mag je altijd op welk moment ook reizen of inchecken met Dal Vrij, de tijd inchecken bepaalt alleen tegen welk tarief je reist. 

Als je een correctietarief van €50 hebt ontvangen dan heb je of niet ingecheckt of je reist tegen de reisrichting, dat heeft niets te maken met ingechcekt zijn tijdens de daluren. 

Ik kreeg vandaag een e-mail van een zogenaamd gemiste uitcheck bij NS.

Dit was helemaal niet geval*, maar er word door het systeem gewoonweg wel een schatting gemaakt van de ritprijs om die reis vervolgens mooi in rekening te brengen!

Verder had ik voorheen een gewoon weekend vrij Abbo en dat zag je ook op het poortje dat je abbo geldig was. Nu zie je alleen een Melding NS-Flex meer niet, ik moest aan de conducteur vragen ter bevestiging of het abbonement wel daadwerkelijk actief was.

Mijn vraag, hoe gaat NS om met falende techniek waar reizigers de dupe van worden?

*Ook nog bevestigd door de klantenservice vandaag, alle in-uitchecks waren correct.
(Tussen Eindhoven Centraal en Amsterdam Centraal met gesloten toegangpoortjes)

Reputatie 7
Badge +3

@Fietscoupe    Bij flex zie je alleen maar ‘reizen op rekening’ omdat het abonnement niet meer op de kaart zelf staat. Welk abonnement actief is kun je in MijnNS vinden onder het kopje producten.

@Fietscoupe    Bij flex zie je alleen maar ‘reizen op rekening’ omdat het abonnement niet meer op de kaart zelf staat. Welk abonnement actief is kun je in MijnNS vinden onder het kopje producten.


Bedankt MoDe, Dat verklaart dan de afwezigheid van deze meldingen.

Wat dan nog blijft staan is de vraag van de onterrechte mails over gemiste in-uit check met bankrekening plunderen als potentieel gevolg… Dat dit eenmalig gebeurd kan (ook rechtgezet worden), maar anders is het hek al snel van de dam.
 

Badge +3

Bij NS Flex kan het enkele dagen duren voordat je transacties (in/uitchecks) allemaal verwerkt zijn, wat mogelijk resulteert in (tijdelijk) incomplete reizen en dus die e-mails. Het kan ook nog komen door gemiste transacties bij werkzaamheden (busvervoer), maar dat is op dit moment niet aan de orde tussen Amsterdam en Eindhoven.

Als het geen e-mail maar een pushbericht op je telefoon was, die komen te pas en te onpas en kan je voor je gemoedsrust het beste uitzetten. Zie (in de NS app) Meer - Mijn NS en dan helemaal onderaan Notificaties.

Voor de rest vult het Flex systeem bij gemiste in/uitchecks je Reishistorie zoveel mogelijk in aan de hand van je reisgedrag.

Als je dus regelmatig (zelfde dag, zelfde tijd) tussen Eindhoven C en Amsterdam C reist kan dat dus gebeurd zijn, maar dan zou er in je Reishistorie volgens mij wel bij moeten staan dat het om een automatische correctie gaat.

Het is in ieder geval zaak om bij meldingen van afwijkingen je Reishistorie in de gaten te houden of het allemaal wel goed gaat, want stel dat je vanuit Eindhoven niet naar Amsterdam maar naar Tilburg o.i.d. reist betaal je te veel.

Paaltjes en poortjes hebben (helaas) geen tijd om in het achterliggende systeem je abonnement op te zoeken, dus tonen alleen Reizen op Rekening (Flex dus). Voordeel is wel dat je eenvoudig van abonnement kunt wisselen zonder bestellingen te hoeven ophalen bij een automaat.

Hallo, heb al eerder gevraagd kan ik er een regeling voor treffen

Reputatie 7
Badge +3

Hallo, heb al eerder gevraagd kan ik er een regeling voor treffen

Waar wil je een regeling voor treffen? Als het om.betalingen gaat dan zul je bij de klantenservice moeten zijn. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Klantenservice is telefonisch, via chat, Facebook en Twitter te bereiken.

Badge +3

Hallo, heb al eerder gevraagd kan ik er een regeling voor treffen

Vast wel (of niet als je ooit nogal/veel te laat was met betalen)

https://www.ns.nl/klantenservice/contact (telefoon, chat, social media)

Als ik me abbonement its later betaald,kan ik het via een andere rekening betalen?

Reputatie 6
Badge +2

Als ik me abbonement its later betaald,kan ik het via een andere rekening betalen?

Wanneer er een factuur aangemaakt wordt, proberen we dit eerst te incasseren. Wanneer dit niet lukt, ontvang je een betalingsherinnering. Dan is het zeker mogelijk om ook met een andere rekening te betalen.

Reageer