beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Reputatie 5
Ik heb wéér een overstap te pakken waarop NS mij onterecht geen overstapkorting geeft.

21:39
21:44
...
...
HTM

€ 1,26

21:00
21:04
...
...
Veolia

€ 1,18

Er zat tussen mijn overstappen van 21:04 en 21:39 toch echt net iets minder dan 35 minuten en de overstap werd bevestigd bij HTM. Maar NS denkt er wéér anders over en rekent gewoon 2 keer het instaptarief. Het is weer zo'n randgeval (tijdsverschil is 35 minuten, maar de tijd viel er net binnen, zoals ook bevestigd door het in/uitcheckapparaat).

Ik heb op de huidige factuur 2 maal teveel betaalde instapkosten, zou deze graag terug krijgen. Maar vooral wil ik dat NS dit soort randgevallen gewoon correct gaat berekenen. Anders kost het mij tientallen euro's per jaar. Volgens mij zijn deze kostenberekeningen ook wettelijk vastgelegd, en mag NS deze praktijk helemaal niet zo in het nadeel van de reiziger uitvoeren.
Reputatie 6
Badge +2
201904 4 19:35
Ik denk dat NS beide tijden in hele minuten rekent. Als apparaten van andere vervoerders in seconden rekenen is dat inderdaad verwarrend.

Nu NS massaal over gaat op FLEX zou ik graag toch willen dat NS deze dagelijkse oplichting van de reizigers staakt. Zouden jullie een update kunnen geven en tevens aan kunnen geven waarom jullie vinden dat ondanks dit soort praktijken FLEX wel kan worden doorgevoerd.

 

Ik vind NS een beetje terug in de tijd van meneer Timo Huges eerlijk gezegd.

 

 

Het blijft helaas stil aan de andere kant van de lijn. Ik heb wat collega's aangehaakt in de hoop toch snel een reactie te krijgen.
Reputatie 5
Bedankt voor de moeite!
Inmiddels zijn deze meerdere onterechte overstapkosten wel van mijn rekening afgeschreven. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat ik ga storneren met een product als NS Flex, en zal dat ook niet doen. Maar toch voelt het een beetje oneerlijk. Deze factuur zal namelijk geen stand houden bij de rechter.
Ik wacht nog steeds op een reactie van de collega's. Ik ga het escaleren en hopen op een snelle oplossing.
Badge +3

Dit ligt niet aan de paaltjes in Geldermalsen of Dordrecht, maar aan Qbuzz/R-net, die het niet wensen op te lossen. Zie de berichten in het topic van bijna 4 jaar geleden: 

Het gebeurt overigens alleen bij NS Flex, bij een abonnement op saldo is er niets aan de hand.

 

Helaas is het op dit moment niet gemakkelijk om een inhoudelijke reactie te krijgen. Ik heb het opnieuw uitgevraagd.
@s1mon9 er wordt vanuit de afdeling gevraagd om een voorbeeld. Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en kaartnummer? Dan gaan ze hiermee aan de slag. Je stuurt me een privébericht via deze link.

Mochten er andere reizigers zijn met vergelijkbare voorbeelden dan ontvang ik ook van jullie graag voorbeelden.
Helaas heb ik geen gegevens gekregen van de reizigers waardoor ik dit topic verder niet kan oppakken. Als er alsnog gegevens van reizigers zijn dan hoor ik het graag alsnog. Voor nu laat ik dit topic voor wat het is.

Je kan niet iets gaan invoeren wat aantoonbaar ervoor zorgt dat een deel van de klanten extra gaat betalen. Als je dat nl doet dan ben je met voorbedachte rade aan oplichting bezig lijkt mij.

 

Maar ik laat mij graag overtuigen als NS dat anders ziet.

Bedankt voor de voorbeelden, ik ga contact opnemen met onze NS Flex afdeling.

Jullie horen van mij!
Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

 

Volgens mij heeft NS het inmiddels opgelost door de spelregels in haar voordeel te veranderen. Als er een treinreis tussen 2 busreizen inzit wordt er gewoon 2 keer het instaptarief bij busreizen berekend.

@gekke_henkie Emma zal pas komende week weer actief op de Community zijn, dus van mij mag je jouw gegevens naar mij sturen, ga ik kijken hoe we dit kunnen corrigeren!

Ik moet alleen wel bekennen dat ik zo snel niet weet hoe ik de juste ritprijs moet berekenen….. 😅 

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

@Stijn NS,

 

Ik heb je net mijn gegevens doorgestuurd.

Ik vermoed dat ik voor de heenrit ongeveer hetzelfde moet betalen als voor de terugrit. 

Maar ik begrijp wel dat TS er tegenop ziet om elke dag bijna 2 euro te veel te betalen. 

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Dat antwoord van Maxime lijkt mij onjuist zoals RobertB al aangaf. Ik snap niet waarom je daar dan naar verwijst. Ik neem aan dat je ook dit gelezen hebt.

 

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

 

Dat jullie hier natuurlijk ook weer niet op reageren zegt heel veel over jullie organisatie. 

 

Een toepasselijke song voor NS>

 

 

Reputatie 7

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het een regionaal (HTM en RET) probleem is of landelijk speelt. 

Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het probleem alleen bij HTM en RET speelt. Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

Hi Bertus: Moet inderdaad reizen op saldo zijn. Had ik al in de eerdere post gemeld. Jouw voorbeeld toont uitstekend aan dat het in dit dossier niet goed gaat. Ik heb de klacht inmiddels ingediend bij de OV ombudsman:

 

Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht/vraag bij OV ombudsman. Uw klacht of vraag luidt als volgt:

Op het NS forum is door klant "simon1" 7 maanden geleden een topic aanhangig gemaakt dat hij sinds hij is overgestapt naar NS Flex duurder uit is. Dit wordt veroorzaakt door het volgende. Simon1 reist met de bus naar het station stapt vervolgens voor een klein stukje op de trein en stapt vervolgens weer op een bus. Bij de laatste opstap op de bus gaat het fout=> de overstap naar de bus is binnen 35 minuten en conform de regels zou Simon1 geen nieuw instaptarief moeten betalen. Sinds hij is overgestapt op Flex wordt er echter wel dagelijks 2 keer extra het instaptarief in rekening gebracht. Topic: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664 NS is inmiddels 7 maanden op de hoogte van dit topic heeft ook allerlei gegevens van Simon1 gehad, maar blijft zeuren om nieuwe gegevens. Dit had m.i. echter al voor de invoer van Flex geregeld moeten zijn en hier is dus sprake van slecht testen. Veel mensen hebben op het NS forum al aangegeven dat hier iets aan gedaan moet worden, NS lijkt hier echter niet toe bereid. Inde bijlage doe ik u het desbetreffende topic toekomen. Mijn usernaam op het forum is overigens Woefdram. Ik hoop dat u in staat bent om NS tot actie te laten overgaan. De dagelijkse kosten (1,92 per dag) zijn weliswaar beperkt. Als je dit over een heel jaar doorrekent, tikt dit toch aardig aan. Zeker nu Flex binnen afzienbare tijd veel groter in de markt wordt gezet, vind ik dat dit soort praktijken niet kunnen. Met vriendelijke groet,

Wij streven ernaar u binnen 3 weken te informeren over de afhandeling van uw klacht. Wij adviseren u om uw klacht ook in te dienen bij de vervoerder c.q. Klantenservice OV-chipkaart, voorzover u dat nog niet heeft gedaan. Op onze website vindt u adressen en andere informatie.

Als u nog informatie toe wilt voegen of een vraag heeft, kan dat telefonisch op werkdagen tussen 9:00 en 16:00 uur via 033 – 422 04 55.

Deze bevestiging heeft een uniek nummer:193180006. Als u contact met ons opneemt, houd dan dit nummer bij de hand, zodat wij u sneller kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
033-4220455
www.ovombudsman.nl    

Dit is de terugkoppeling die we van NS Flex ontvangen hebben. Vandaar dat ik daar naar verwijs. Ik heb er op dit moment niks aan toe te voegen. 

Update: Ook deze week heb ik nog geen reactie gekregen. Mijn excuses dat het toch weer zo lang moet duren.

Dart is dan bijzonder triest. Fijne werkgever die dit zo stelt. Zijn dus gewoon pure leugens omdat men het blijkbaar niet kan oplossen. 

Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Deze gegevens heb ik nodig om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden de mensen die hier last van hebben zo snel mogelijk contact met mij willen opnemen?

Reageer