beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 6

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

Reputatie 6

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

 

Volgens mij heeft NS het inmiddels opgelost door de spelregels in haar voordeel te veranderen. Als er een treinreis tussen 2 busreizen inzit wordt er gewoon 2 keer het instaptarief bij busreizen berekend.

@gekke_henkie Emma zal pas komende week weer actief op de Community zijn, dus van mij mag je jouw gegevens naar mij sturen, ga ik kijken hoe we dit kunnen corrigeren!

Ik moet alleen wel bekennen dat ik zo snel niet weet hoe ik de juste ritprijs moet berekenen….. 😅 

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

@Stijn NS,

 

Ik heb je net mijn gegevens doorgestuurd.

Ik vermoed dat ik voor de heenrit ongeveer hetzelfde moet betalen als voor de terugrit. 

Maar ik begrijp wel dat TS er tegenop ziet om elke dag bijna 2 euro te veel te betalen. 

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Dat antwoord van Maxime lijkt mij onjuist zoals RobertB al aangaf. Ik snap niet waarom je daar dan naar verwijst. Ik neem aan dat je ook dit gelezen hebt.

 

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

 

Dat jullie hier natuurlijk ook weer niet op reageren zegt heel veel over jullie organisatie. 

 

Een toepasselijke song voor NS>

 

 

Reputatie 6

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het een regionaal (HTM en RET) probleem is of landelijk speelt. 

Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het probleem alleen bij HTM en RET speelt. Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

Hi Bertus: Moet inderdaad reizen op saldo zijn. Had ik al in de eerdere post gemeld. Jouw voorbeeld toont uitstekend aan dat het in dit dossier niet goed gaat. Ik heb de klacht inmiddels ingediend bij de OV ombudsman:

 

Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht/vraag bij OV ombudsman. Uw klacht of vraag luidt als volgt:

Op het NS forum is door klant "simon1" 7 maanden geleden een topic aanhangig gemaakt dat hij sinds hij is overgestapt naar NS Flex duurder uit is. Dit wordt veroorzaakt door het volgende. Simon1 reist met de bus naar het station stapt vervolgens voor een klein stukje op de trein en stapt vervolgens weer op een bus. Bij de laatste opstap op de bus gaat het fout=> de overstap naar de bus is binnen 35 minuten en conform de regels zou Simon1 geen nieuw instaptarief moeten betalen. Sinds hij is overgestapt op Flex wordt er echter wel dagelijks 2 keer extra het instaptarief in rekening gebracht. Topic: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664 NS is inmiddels 7 maanden op de hoogte van dit topic heeft ook allerlei gegevens van Simon1 gehad, maar blijft zeuren om nieuwe gegevens. Dit had m.i. echter al voor de invoer van Flex geregeld moeten zijn en hier is dus sprake van slecht testen. Veel mensen hebben op het NS forum al aangegeven dat hier iets aan gedaan moet worden, NS lijkt hier echter niet toe bereid. Inde bijlage doe ik u het desbetreffende topic toekomen. Mijn usernaam op het forum is overigens Woefdram. Ik hoop dat u in staat bent om NS tot actie te laten overgaan. De dagelijkse kosten (1,92 per dag) zijn weliswaar beperkt. Als je dit over een heel jaar doorrekent, tikt dit toch aardig aan. Zeker nu Flex binnen afzienbare tijd veel groter in de markt wordt gezet, vind ik dat dit soort praktijken niet kunnen. Met vriendelijke groet,

Wij streven ernaar u binnen 3 weken te informeren over de afhandeling van uw klacht. Wij adviseren u om uw klacht ook in te dienen bij de vervoerder c.q. Klantenservice OV-chipkaart, voorzover u dat nog niet heeft gedaan. Op onze website vindt u adressen en andere informatie.

Als u nog informatie toe wilt voegen of een vraag heeft, kan dat telefonisch op werkdagen tussen 9:00 en 16:00 uur via 033 – 422 04 55.

Deze bevestiging heeft een uniek nummer:193180006. Als u contact met ons opneemt, houd dan dit nummer bij de hand, zodat wij u sneller kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
033-4220455
www.ovombudsman.nl    

Dit is de terugkoppeling die we van NS Flex ontvangen hebben. Vandaar dat ik daar naar verwijs. Ik heb er op dit moment niks aan toe te voegen. 

Update: Ook deze week heb ik nog geen reactie gekregen. Mijn excuses dat het toch weer zo lang moet duren.

Dart is dan bijzonder triest. Fijne werkgever die dit zo stelt. Zijn dus gewoon pure leugens omdat men het blijkbaar niet kan oplossen. 

Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Deze gegevens heb ik nodig om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden de mensen die hier last van hebben zo snel mogelijk contact met mij willen opnemen?

Reputatie 7
Badge +3

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

.

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Fijn om te horen dat er nu (eindelijk) iets aan gedaan gaat worden.

 

Blijft natuurlijk wel de vraag staan: hoe de reizigers die dit betreffen, gecompenseerd gaan worden voor een jaar teveel betalen. Dit is per reiziger ongeveer € 400,00. Ik neem toch niet aan dat de desbetreffende vervoerder dit zomaar in eigen portemonnee mag steken.

Reputatie 7
Badge +3

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Geen prioriteit?

Wederom een e-mail gestuurd.
Reputatie 2
Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.

Dit is natuurlijk geheel off-topic. Maar de reductie op retourreizen zit nu verwerkt in de prijs van een enkeltje: de enkeltjes zijn bij het afschaffen van het retourtje in prijs omlaag gebracht naar de helft van de prijs van een retourtje. Daar heeft NS u dus geen loer gedraaid.
Het duurder worden van het reizen per trein is niet alleen de schuld van NS. Ik hou daar eerder onze overheid voor verantwoordelijk, die het BTW-tarief heeft opgeschroefd en die meent dat NS concurrenten op het spoor moet hebben, waardoor NS wordt benadeeld en minder overheidsgeld krijgt.
Badge +3

Teruglezende ben ik erg benieuwd of het 9 maanden geleden gemarkeerde antwoord over aanpassingen in de software van TLS (dus de CiCo apparaten in bussen e.d.) het probleem bij NS Flex oplost.

Bij reizen op saldo zal dit ongetwijfeld het geval zijn, maar bij Flex doen die apparaten niets anders dan plaats en tijd van in/uitchecks registreren, TLS deze doorgeven aan NS, die vervolgens de berekening maakt voor de prijs.

Als NS dus niet zelf ook iets gewijzigd heeft aan het Flex systeem dat de prijs berekent, dan is er waarschijnlijk nog helemaal niets veranderd. :rolling_eyes:

Zal het zelf eens testen, wordt vervolgd.

Ze hebben een oproep gedaan voor testero op dit forum. Blijkbaar gaat er toch iets fout

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

Als dat zo is, waarom is die korting er wel wanneer je geen Flex hebt? Want TS had dat blijkbaar wel voor de overstap naar Flex.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo 

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Reputatie 7
Badge +3

Daar ga ik niet over oordelen. Terecht of onterecht, het zou bij allebei gelijk moeten zijn.  En als er wel verschil is dan moet dat aangegeven worden. De reiziger moet van dit soort info op de hoogte zijn om een keus te hebben. 

Zo is ook verschil is qua korting bij overstappen naar een andere treinvervoerder tussen dal en spits met Flex en niet Flex. 

Niet alleen ik baal hiervan, maar jullie waarschijnlijk nog veel meer: ik heb wederom geen reactie. Ik ga nu weer bij iemand anders aankloppen! Sorry.

Reageer