Het enige dat ik kan bedenken is dat Qbuzz doorgeeft dat het om een BTM rit zou gaan, waarvoor de tarieven (starttarief, kilometerprijs) in die regio toevallig ongeveer gelijk zijn aan trein.
Maar dat is niet het geval, want in de NS reishistorie staat gewoon Treinreizen (zie screenshots van
Nog iets geks is dat het deel van Qbuzz wél rekening houdt met een eerdere rit, dus niet opnieuw het starttarief berekend wordt (€ 0,96).
Volgens andere topics (NS/Arriva in Limburg) zou dat bij klassieke abonnementen juist wél het geval moeten zijn. Dus nieuwe reis en óók starttarief (vergelijkbaar met reizen buiten een afgekocht traject).
Maar nogmaals, met Flex bepaalt het systeem van de NS de prijs. De paaltjes/poortjes van vervoerders doen niets anders dan de in/uitchecks registreren.
En als allerlaatste gok, dat de tijden op de paaltjes in Dordrecht niet gelijk lopen, dus de incheck bij Qbuzz volgens het systeem (seconden) eerder was dan de uitcheck bij NS. Is ook een ander topic over.
Als test, wacht eens een minuutje tussen uitcheck (NS) en incheck (Qbuzz) en kijk wat er dan gebeurt op je factuur.
Daar kan ik, helaas, heel simpel over zijn:
Update: Helaas moet ik wederom meedelen dat ik geen reactie heb gekregen. Bij deze ga ik dit topic vanuit mijn kan ook afsluiten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het probleem (nogmaals) onder de aandacht te brengen en om daarna regelmatig updates te geven. Ik heb echter gedurende meerdere maanden geheel geen reactie meer gekregen van de betreffende afdeling, dus dan houd het voor mij ook op.
Het enige wat ik kan aangeven is dat het probleem bekend is en voor zover ik weet zal het op den duur ook vast wel opgelost worden. Reizigers die merken dat ze meer kosten kwijt zijn dan wat het hoort te zijn kunnen contact op nemen met onze Klantenservice om daar een compensatie voor te krijgen. Dit is ook wat mij begin dit jaar is aangegeven als tussentijdse oplossing door de betreffende afdeling.
Mochten er alsnog updates wenselijk zijn dan staan jullie vrij om via andere kanalen of routes een poging te wagen. Via de Community zullen er over dit onderwerp geen updates meer volgen.
Uit dit topic.
Met alle info eerder in dit topic is er al redelijk wat uit te sluiten:
Qbuzz rapporteert een rit vanaf Dordrecht als BTM (dit is niet het geval, screenshot Reishistorie toont ‘Treinreizen’)
Qbuzz brengt kosten in rekening voor elke rit die begint in de spits, ook na een overstap (dit kan niet, want er wordt niet gereisd op saldo maar met NS Flex, dus alleen NS kan kosten in rekening brengen, en weet uiteraard van de overstap).
En dan nog wat dingen… waarbij eigenlijk als enige dat aan Qbuzz te verwijten zou zijn is dat de tijd op hun paaltjes niet klopt, waardoor je eerder incheckt dan je uitcheck bij NS.
Dat laatste kan NS eenvoudig nakijken, doe dat dan ook!
Is dat allemaal in orde, dan zoek in het Flex systeem waarom in hemelsnaam bij een overstap naar Qbuzz (trein) geen dalkorting of vrij reizen behouden blijft.
Aan een stads/streek/regioabonnement dat in de weg zit kan het ook niet liggen, want als dat aangesproken wordt komt je reis nooit in je Flex reishistorie terecht (en reis je in de regel op saldo of sowieso gratis).
Een eerdere BTM rit (voorafgaand aan je treinrit naar Dordrecht met NS) kan wél in de weg zitten, maar als dat na bijna 2 jaar nog steeds speelt vind ik dat op zijn minst vreemd, en onacceptabel dat mensen dat zelf moeten opmerken en dan maar via de klantenservice e.e.a. moeten laten corrigeren, elke keer weer als je dagelijks reist op dat traject en op die tijd!
Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.
Ga je gang (en dat is géén advies van mij!), maar na 12 keer blokkeert je kaart en mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat weer ongedaan te maken.
En bij NS Flex (en Business Card) wordt een gemiste uitcheck vaak automatisch ingevuld n.a.v. je reisgedrag. Als jij dus regelmatig bijv. van Amsterdam naar Maastricht reist en daar gewoon naar buiten loopt (geen poortjes) en later terugreist met een incheck in Maastricht dan is het wel duidelijk verder…
In geval van NS Flex kan Qbuzz hier echt niets aan doen (behalve misschien de tijd op hun poortjes/paaltjes goed zetten), dat is inmiddels wel duidelijk.
De ‘oplossing’ van Qbuzz eind vorig jaar had betrekking op Reizen op Saldo producten van NS, waar je (volgens de regels) bij een overstap in de spits niet eens korting of vrij reizen zou behouden.
Zie
Gerelateerd, een ander (inmiddels lang) topic waar het NS Flex systeem de fout in gaat. In dit geval voor Blauwnet i.c.m. een klassewissel.
^bump!
Na bijna 2 maanden is het wel weer tijd voor een update vanuit de NS!
Dit topic speelt al van begin 2019 en volgens mij één van de andere topics van eind 2018. Het is wel zeer treurig te noemen dat er in al die tijd nog geen oplossing is voor dit "probleem". Waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed????
Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.
Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.
Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)
De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje de knop in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.
Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.
Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.
Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)
De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.
Van dat schuifje wist ik niet, heb ik tot op heden niets mee gedaan. Staat inderdaad wel op 2e klas.
Maar de grote vraag is wanneer gaat NS in samenspraak met Qbuzz dit nu eindelijk eens oplossen. Dat antwoord van Jouke mag ook wel weggehaald worden. Ik vind dit toch wel opzichtig falen.
In andere topics is weleens gesteld dat als Qbuzz of NS benadeeld zou zijn, hoelang het dan zou duren voordat er zou worden ingegrepen. Nu het dus om reizigers gaat is het antwoord meer dan 2½ jaar blijkbaar.
het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.
Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?
het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.
Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?
Dat die € 0,00 bij Qbuzz voor een (eerste) incheck buiten de spits niet ‘per ongeluk’ goed gaat, maar gewoon gaat zoals het hoort.
Oh wacht, ik keek verkeerd. Het gaat dus om NS-Qbuzz-Qbuzz met Dal Vrij, waarbij de eerste overstap (in de spits) mis gaat, maar een volgende overstap ineens wél weer goed gaat.
Voor reizen op saldo zou het 3e deel natuurlijk wel geld kosten.
Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.
Ik heb inmiddels ook de factuur binnen. Die € 3,66 staat er inderdaad gewoon op. De reis van 16.35 uur tot 17.09 uur is niet gecorrigeerd daar staat dus op de factuur ook € 0,00. Ondertussen vind ik het echt zwaar teleurstellend dat ze in die 2 jaar dus blijkbaar nog niets verbeterd is. Zowel NS als Qbuzz zouden zich diep moeten schamen. Het feit dat er vanuit NS totaal niet geregeerd wordt zegt m.i. genoeg over de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Afijn ik ga dus maar klachtenbrieven schrijven.
Precies! De toezegging (inside info vanuit NS namens
Dit is een structureel probleem met NS Flex, waarbij een overstap naar Qbuzz (trein-trein) niet op de juiste manier verwerkt wordt en reizigers geld kost. Wijzen naar Qbuzz is inmiddels uitgesloten!
Als je het meldt krijg je 100% gelijk en elke maand die 60 of 80 euro of zo wel terug… Zucht
Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.
Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd.
Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd.
Too little too late.
Als je ons wilt helpen dan mag je mij een privébericht sturen waarbij ik je privégegevens graag ontvang. Als iemand anders dit heeft meegemaakt dan mag diegene mij ook daarvoor berichten. Je zal ons daar ontzettend bij helpen!
Waarom nu weer om privégegevens vragen terwijl het al zolang speelt. Dit moet gewoon opgelost worden er is lang genoeg gewacht.
En het heeft weinig zin nog eens opnieuw te beginnen.
Gezien ook andere issues begin ik bij het woord NS te zuchten. Bij elkaar opgeteld begint de lijst wel heel lang te worden.
Als je ons wilt helpen dan ontvang ik graag een privébericht.
Dat is een herhaling van zetten die niets oplost en het probleem weer bij de reiziger legt.
Ik reis ook niet op deze lijn maar lees en volg de verschillend hoofpijn dossiers en het zou prettig zijn als iemand van NS die dat kan zich hier eens over gaat buigen.
Ik heb tot nu geen klachten over NS maar begin de dag te vrezen dat dat wel zo is.
Wij kunnen niets beteken als wij geen gegevens kunnen leveren. Het is nu speculeren voor ons wat er is gebeurd. Wij mogen niet zomaar gegevens van reizigers inzien. Ik wil je vragen om on-topic te blijven zodat we dit probleem kunnen oplossen.
Ik zie in dit topic in de afgelopen maand 1 reis van Macklobell waarbij het mis is gegaan. Daarom hebben wij inderdaad het vermoeden dat het probleem speelt bij specifieke reizigers en dat zoeken we graag uit. We komen hier nog op terug.
Misschien is dat laatste wel de reden dat er zo moeilijk wordt overgedaan bij het terugbetalen.
Er wordt niet moeilijk gedaan maar je moet het wel opmerken (uit je Reishistorie of Factuur) en contact opnemen.
Kan misschien ook het beste antwoord van Jouke verwijderd worden. Daar lijkt het nl dat het allemaal de schuld van Qbuzz is. Ik waag dat toch ernstig te betwijfelen.
Indien het wel de schuld van Qbuzz is, zou ik graag een gemotiveerde reactie willen zien.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.