Skip to main content
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

Ik haal het beste antwoord voor nu inderdaad even weg. Ik zie dat er 2x geopperd is dat er een oplossing was, vanuit de OV- ombudsman, maar dat dit tot nu toe niet heeft gebaat. In ieder geval bij 2 forumleden niet. Voor de mensen die dit nu nog treft moet natuurlijk wel nog een oplossing komen. Want voor eeuwig en altijd restitutie blijven vragen is natuurlijk allesbehalve klantvriendelijk. Ik zie dat Maxime op 3 oktober het e.e.a heeft uitgezet, maar hoe/waar/wat precies kan ik niet zien, dus ik vraag Maxime even of ze dit weer op kan pakken. Mijn excuus voor de vertraging.

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Ik zal een update vragen. Ik vind het heel vervelend dat het nog steeds speelt en dat het nog niet is opgelost. Specifieke voorbeelden van reizen die foutgaan zet ik graag door en ik help ook graag met de restitutie bij reizigers die hierdoor extra kosten maken (stuur maar een privébericht). Ik kan mij voorstellen dat dit onbevredigend is, maar ik kan het helaas niet zelf oplossen.

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Ik zal een update vragen. Ik vind het heel vervelend dat het nog steeds speelt en dat het nog niet is opgelost. Specifieke voorbeelden van reizen die foutgaan zet ik graag door en ik help ook graag met de restitutie bij reizigers die hierdoor extra kosten maken (stuur maar een privébericht). Ik kan mij voorstellen dat dit onbevredigend is, maar ik kan het helaas niet zelf oplossen.

Nee sorry Maxime ik snap dat jij er niets aan kan doen, maar NS had dit in de afgelopen 3 jaar toch echt wel kunnen en ook moeten oplossen. NS Flex werkt hier dus bllijkbaar niet en reizigers worden hier ongemerkt op kosten gejaagd. Er zijn er zoals gezegd velen die nooit op dit forum komen en dat dus ook niet opmerken.

Ik vind dat hier echt veel actieveer op moet worden ingegaan en dat dit binnen NS geëscaleerd moet worden.

Het lijkt er sterk op dat er een tariefwissel plaatsvindt zoals bij traditionele abonnementen, zowel van dal naar spits als andersom. Net alsof er helemaal geen Flex in het spel is. Het probleem treedt alleen op bij een overstap van NS naar Qbuzz en niet bij een overstap van Qbuzz naar NS.

Zover waren we al, het is reproduceerbaar maar NS (Flex) wenst er niets aan te doen anders dan bellen om het elke keer te corrigeren.

En dat hoeft niet voor elke dag, want dat belletje mag ook eens per maand (we weten ervan) en dan komt het wel goed. op *jouw* factuur. 😥

Voor mensen die dat niet opvalt, bel oNS nou gewoon maar en dan maken we het wel in orde hoor 🤣

Qbuzz was juist goed ‘in contact’ met indivdiuele NS Flex reizigers over wat er nu precies mis ging!

Ze pasten zelfs het reizen op saldo met overstap in de spits aan (wat helemaal niet geldig is en helemaal niets met NS Flex te maken heeft) aan, eind 2019 op hun apparaten!

Qbuzz hoeft niets anders te doen dan tijdstippen en locatie van transacties door te geven aan TLS/OV-chip, die bij reizen op rekening het verder aan NS overlaten om daar een correcte prijs aan te hangen (afhankelijk van je Flex/Reizen op Rekening abonnement dus, dat bepaalt NS voor je).

Heel simpel, bij een ‘vrij reizen’ Flex abonnement werkt een overstap NS → Qbuzz (trein) dus niet als je eerste incheck in de daluren was. Andersom wel, ra ra politiepet 🤣

Dat gaat dus nog steeds (inmiddels 3 jaar verder) keihard mis, en zijdelings ook voor Zutphen - Hengelo - Oldenzaal voor 1e klas (want die treinen hebben geen 1e klas en de NS of elke andere Reisplanner weet dat precies en toont gewoon de juiste prijs!)

Met NS Flex pech dus en neem maar contact op? Elke keer nog na 3 jaar?

Overigens heeft de Merwedelingelijn ook geen 1e klas… Zou me niets verbazen als NS Flex vindt van wel, en je dus wellicht (elke keer) te veel betaalt bij geen 1e klas aanwezig met een kortingsabonnement of in de spits 😥

To be continued inderdaad. Dank voor de update @Toefor Onijn

@Maxime NS Heeft ‘een update vragen’ nog iets opgeleverd? Je hebt me ook via een privé bericht benaderd en ik heb daar volop info gegeven, inclusief reisdata van de afgelopen weken waarop je kunt zien dat dit issue voor mij (en zeker ook voor andere reizigers) nog steeds speelt. Maar daarna bleef het (wederom) stil.

Tegen beter weten in heb ik dit issue ook weer bij Qbuzz DMG gemeld, inclusief factuur en dezelfde reisvoorbeelden die ik ook aan Maxime heb doorgegeven. Ik meld me weer als zij met een update komen. Hopelijk komt er ook nog een update vanuit NS.

Voor zover nog niet bekend, het gaat dus 2 kanten op niet goed. Het lijkt er sterk op dat er een tariefwissel plaatsvindt zoals bij traditionele abonnementen, zowel van dal naar spits als andersom. Net alsof er helemaal geen Flex in het spel is. Het probleem treedt alleen op bij een overstap van NS naar Qbuzz en niet bij een overstap van Qbuzz naar NS.

Waar blijft de update van NS?

Ik heb van Qbuzz onderstaande reactie gekregen…

Een paar zaken die me opvallen (eigen interpretatie):

• Qbuzz lijkt aan te geven dat er een probleem is met hun software maar zegt niets over een eventuele oplossing
  • NS lijkt aan te geven dat de onterecht gefactureerde bedragen aan Qbuzz worden afgedragen
  • NS compenseert ‘uit eigen zak’ omdat correctie in het OV-chipkaartsysteem niet mogelijk zou zijn

Bovenstaande zaken zijn echter niet in lijn met eerdere berichten op dit forum waarin wordt beweerd dat Qbuzz alleen de transacties hoeft aan te leveren en dat NS vervolgens het tarief bepaalt.

We hebben uw beide klachten over het onjuist afschrijven van saldo door gezet naar onze support afdeling en van deze afdeling hebben wij vernomen dat er in de software een optie mist voor het kijken naar de voorgaande reis en het abonnement.

Dit is een simpele uitleg van het probleem.

Voor u is het de vraag hoe ontvangt u het juiste bedrag op de factuur, en voor dit moeten wij u verwijzen naar de NS. Wij hebben hier over met hun contact gehad en dit is wat zij aangaven.

"Wij krijgen nu regelmatig klachten en moeten deze korting dan alsnog verlenen.. In het huidige OV chipkaart landschap is er geen correctie mogelijk. Dit betekent dat NS de klant moet compenseren maar wel het volledige bedrag moet afdragen.
Ik snap dat het een lastig issue is maar voor onze KS is het ook lastig uit te leggen aan onze klanten. Klanten zijn al boos omdat ze het verkeerde bedrag op de factuur hebben staan. Dit zijn voor ons onnodige telefoontjes en kosten."

Ik hoop dat u er met de NS uit gaat komen en dat er een correctie op de factuur zal gaan volgen.

Uiteraard heb ik op het bericht van Qbuzz gereageerd, omdat het niet om restitutie gaat (dat gebeurt al 3 jaar lang), maar dat de oorzaak van dit probleem moet worden gevonden en verholpen.

Van NS nog niets vernomen en dat is helaas conform verwachting.

Lachen (of huilen):

• NS lijkt aan te geven dat de onterecht gefactureerde bedragen aan Qbuzz worden afgedragen
  • NS compenseert ‘uit eigen zak’ omdat correctie in het OV-chipkaartsysteem niet mogelijk zou zijn

Heeft bij reizen op rekening minder dan niets met het ov-chipkaartsysteem te maken. 🤣

De laatste reactie van @Maxime NS dateert ook al weer van 2 maanden geleden. Jullie Flexafdeling heeft in de afgelopen 3 jaar nog nooit gereageerd. Vraag is dus : Hoe staat het ermee Maxime??

Tot slot 

Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

Er is hier overduidelijk sprake van een betalingsstoring. Waarom compenseert NS de reiziger niet automatisch?? Bij deze graag uitvoeren over de afgelopen 18 maanden.

Waarom volgt er totaal geen update vanuit NS in dit topic. NS vindt het blijkbaar best zo. Al 3 jaar gaat het hier mis!

Ik heb 2 weken geleden nog een mail gestuurd, maar nog geen reactie helaas. Als ik een update heb zal ik het direct laten weten. 

Ik heb 2 weken geleden nog een mail gestuurd, maar nog geen reactie helaas. Als ik een update heb zal ik het direct laten weten. 

Dit topic loopt al 3 jaar!!!! Lijkt heel veel op het topic over Foutieve incheckpaal op Geldermalsen. Totaal ongeloofwaardig. 

Waarom worden reizigers niet automatisch gecompenseerd???

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

Als het NS Flex systeem (dat de juiste prijs zou moeten berekenen) de mist in gaat heeft het geen enkele zin om bij Qbuzz aan te kloppen, want die doen in principe niets fout (geven netjes de transacties door en dat je op Rekening NS reist).

Wat misschien bij overstap naar Qbuzz ontbreekt in hun transactie is het gegeven ‘eerder gereisde tariefeenheden’ en bij welke vorige vervoerder je (minder dan 35 minuten geleden) uitgecheckt bent.

Is het ‘eerder gereisde tariefeenheden’ nul, (of als Qbuzz een dal/spits overstap meegeeft) dan telt het als nieuwe reis (of nieuwe rit met behoud van langeafstandskorting maar andere tariefzone).

Neemt niet weg dat bij NS Flex de rit vóór de overstap ook bekend is, en daar dus eenvoudig een kloppende reis van gemaakt kan worden.

En we moeten dus nu weer 3 weken wachten alvorens er weer eens gereageerd gaat worden. Een hele trieste soap dit.

Ik weet niet exact hoe het werkt. Qbuzz rekent te veel en krijgt dat bedrag. Dat kan aan onze kant niet verholpen worden, onafhankelijk van of je het er mee eens bent of niet. 

Ik begrijp de emotie, maar ik ga hier niet over discussiëren. Als je met NS Flex vergeet uit te checken bij een andere vervoerder dan NS, dan is de factuur ook nog steeds van ons, maar kan je het enkel via de vervoerder/uitcheckgemist terugvragen. Ik heb in ieder geval op dit moment geen manier om je een ander antwoord te geven of een ander antwoord te krijgen. 

Ik begrijp de emotie, maar ik ga hier niet over discussiëren. Als je met NS Flex vergeet uit te checken bij een andere vervoerder dan NS, dan is de factuur ook nog steeds van ons, maar kan je het enkel via de vervoerder/uitcheckgemist terugvragen.

Ik lees nergens iets over vergeten uit te checken, dat is heel iets anders!

Het gaat er hier om dat NS Flex onterecht kosten berekent voor reizigers die keurig in- en uitchecken.

Dat je die dan (hoe dan?) als benadeelde reiziger ook nog bij een andere vervoerder moet gaan claimen is een gevolg van een probleem dat niet zou moeten bestaan.

Zie je het al voor je? “Hallo Qbuzz, jullie hebben van mij (via NS) onterecht € 4,55 gekregen voor een treinrit met Flex Dal Vrij, geef die eens terug!?”
Qbuzz: “Geen denken aan, laat maar zien dat je Flex Dal Vrij had op die datum en er een NS rit in de daluren vooraf ging aan je overstap!”

NS: “Qbuzz rekent te veel”. Nee hoor, Qbuzz kan helemaal niets (be)rekenen want je hebt NS Flex! Zie mijn vorige reactie.

Ik begrijp de emotie, maar ik ga hier niet over discussiëren. Als je met NS Flex vergeet uit te checken bij een andere vervoerder dan NS, dan is de factuur ook nog steeds van ons, maar kan je het enkel via de vervoerder/uitcheckgemist terugvragen.

Ik lees nergens iets over vergeten uit te checken, dat is heel iets anders!

Het is mij wel duidelijk dat Maxime het topic niet heeft doorgenomen. Ik ben in ieder geval blij met haar reacties want het is nu voor eens en altijd duidelijk dat NS zichzelf op 1, 2 en 3 zet en de klant?? die mag de rekening betalen omdat NS weigert het geschil met Qbuzz op te lossen.  

Dank @Toefor Onijn en iets korter (alhoewel…)

Het klopt niet want Qbuzz kan geen tarieven/prijs bepalen* voor iemand die met NS Flex reist (want ze weten totaal niet welk Flex abonnement je hebt). Dat regelt NS dus en daarbij houdt de verantwoordelijkheid van Qbuzz ongeveer op.😥

Qbuzz heeft wat aanpassingen gedaan waardoor per 24 december 2019 bij een dal/spits overstap geen extra kosten meer gerekend zouden worden:

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Dat is hartstikke fijn voor mensen die op saldo reizen, want die kunnen dus (volkomen onterecht) hun dalkorting behouden bij een overstap in de spits naar Qbuzz! 🤣 Het zij zo… (geen idee of het nog zo is).

Iemand met NS Flex heeft helemaal geen PE NS_DalVrij of NS_Dal40 maar gewoon NS Flex en meer weet Qbuzz echt niet, dus het is de NS die het tarief (nou ja, de prijs van je reis inclusief overstap) bepaalt!

* Bij Keolis/Blauwnet iets soortgelijks, die rekenen 70% extra voor 1e klas tariefeenheden bij reizen op saldo (met als starttarief het landelijke BTM tarief van € 1,01 dat je bij een overstap niet hoeft te betalen), maar voor NS Flex heeft Blauwnet aangegeven dat er met 60% gerekend mag worden, maar dan óók over het starttarief als je 1e klas reist ook al is er helemaal geen 1e klas! Zie dit lange topic over wat dat voor verwarring oplevert.

Het NS Flex systeem gaat dus de mist in, en ja een reisadvies zoals dit zou je geld kosten met Dal Vrij op saldo dus “het zal wel” volgens de meeste reizigers?

Dit voor op saldo (Reisplanner weet niet beter) maar bij NS Flex geldt dat dus niet wegens behoud van eventuele korting bij overstap in de spits tussen vervoerders.

Pas dat dus aan, want omgekeerd (Qbuzz→NS) werkt het wél, en bij andere treinvervoerders dan R-net/Qbuzz (DMG, MerwedeLingeLijn) gaat het ook goed!

Sterker nog, na een ‘overstap’ (even koffie halen) in Gorinchem tussen Dordrecht en Geldermalsen in de spits reis je ineens ook weer vrij met Flex Dal Vrij (want je eerste incheck in bijv. Rotterdam was op daltarief).

Waarom zou je dan moeten betalen voor Dordrecht - Gorinchem (of zelfs tot Geldermalsen als je niet even uitgestapt was op Gorinchem en pas daarna weer vij reist zoals het hoort)? 😓

En hoe krijg je je geld terug? De grote ‘ruis’ vanuit @Maxime NS is dat je je dan maar bij Qbuzz moet melden, maar dat gaat er bij mij (en Qbuzz natuurlijk) niet in.

Voor zover er onjuistheden staan (of dingen missen) in de transacties van Qbuzz kan het NS Flex systeem die er kinderlijk eenvoudig uit filteren, toch?

Blijven wijzen naar Qbuzz als ‘bron van de problemen’ vind ik dus laakbaar.

Ik heb tevens onderstaande concrete vraag gesteld aan Qbuzz.

• Wie bepaalt het tarief voor het reisgedeelte van Dordrecht naar Gorinchem op een totale reis van Den Haag Centraal naar Gorinchem? De facturatie verloopt via NS, maar krijgen zij het tarief aangeleverd van Qbuzz of wordt alleen de reisinfo aangeleverd en koppelt NS daar zelf een tarief aan?

Het antwoord van Qbuzz daarop is:

“Qbuzz levert de tarieven aan Translink, de overkoepelende partij achter de OV chipkaart. Daar worden de eventuele kortingen van aanwezige NS Flex-proposities over eworden] berekend. Die worden vervolgens aan NS geleverd, wat zij gebruiken bij de facturatie.”

Samenvattend, het probleem wordt veroorzaakt door een tekortkoming in de software die Qbuzz hanteert waardoor er verkeerde tarieven worden gehanteerd. Het is dus Qbuzz die de tarieven aanlevert en niet NS.

Het lijkt erop dat Qbuzz hier met ‘tarieven’ het volle tarief bedoelt. Het gaat hier om het vaststellen van het kortingpercentage, dat bepaald wordt door het abonnement en het tijdstip van het begin van de reis. Als Translink zelf het begin van de reis zou bepalen dan zou het bij andere vervoerders ook fout gaan, dus blijkbaar gebruikt Translink een gegeven dat de vervoerder doorgeeft, door Qbuzz verkeerd en door andere vervoerders goed.

Bij TLS worden (volgens mij) bij Flex helemaal geen prijzen bepaald, want die weten helemaal niet welk Flex abonnement je hebt. Je ziet dit ook terug (geen prijzen) in de Reishistorie bij ov-chipkaart.

Dat wordt dus door NS gedaan, aan de hand van de tarieftabellen van vervoerders.

En de tarieftabel van Qbuzz klopt echt wel, tenzij daar ergens in staat dat ze geen overstap met korting of vrij reizen (uitgezonderd Traject of Altijd Vrij) in de spits toestaan, zoals bij reizen op saldo. Het NS Flex factureringssysteem kan die voorwaarde natuurlijk gewoon overrulen.

Het zou nog kunnen zijn dat Qbuzz de ‘eerder gereisde tariefeenheden’ en eerdere incheck negeert, maar dat lijkt niet zo te zijn want er wordt wél rekening gehouden met langeafstandskorting, dus een overstap.

Jawel, sinds Flex is de backoffice deels TLS-domein, waar ieder een eigen sausje overheen legt. 

Oké, ook goed als TLS zorgdraagt voor de NS Flex ‘facturering’ maar dan moet het wel kloppen. Off-topic: waarom staat er bij ov-chipkaart dan geen prijs als zij die bepalen namens NS?

Blijkbaar ontbreken er zaken (of staan er onjuistheden) in de transacties die Qbuzz aanlevert, maar bij Flex zou dat niet uit moeten maken, toch?

Ben wel benieuwd hoe zo’n transactie er dan uit ziet, bij een overstap volgens mij niet veel meer dan het kaartnummer, de locatie (eventueel CiCo id), het reisproduct, het saldo, de tijd (plus die van de vorige uitcheck en bij welke vervoerder), het aantal eerder gereisde tariefeenheden en de tijd van een vorige (eerste?) incheck.

In ieder geval niet (veel) meer dan wat een CiCo van je kaart kan lezen. Dus zoiets als ‘deze kaart heeft NS Flex (saldo € 0,00) en is om 07:01:23 ingecheckt op Dordrecht met als eerdere uitcheck NS om 07:01:12 (dus Overstap OK) en vorige incheck om 06:25:30, en heeft al X tariefeenheden gereisd’? 🤔

Fingers crossed inderdaad 🤞

Misschien kan Maxime wel even toelichten waarom ondanks alles Toefor Onijn toch op 1, 2 en 3 staat als klant.

Er is nu vastgesteld dat dit niet een probleem is dat NS kan verhelpen. Het probleem en de oplossing ligt bij Qbuzz (daarvan zijn ze op de hoogte). Als je reis niet goed in rekening is gebracht, dan moet ik je verwijzen naar: https://www.qbuzz.nl/dmg/reizen/merwedelingelijn

Mogelijks wil IL&T er ook nog wel iets van vinden als je een melding maakt. 

Reageer