trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Badge +3

Met alle info eerder in dit topic is er al redelijk wat uit te sluiten:

Qbuzz rapporteert een rit vanaf Dordrecht als BTM (dit is niet het geval, screenshot Reishistorie toont ‘Treinreizen’)

Qbuzz brengt kosten in rekening voor elke rit die begint in de spits, ook na een overstap (dit kan niet, want er wordt niet gereisd op saldo maar met NS Flex, dus alleen NS kan kosten in rekening brengen, en weet uiteraard van de overstap).

En dan nog wat dingen… waarbij eigenlijk als enige dat aan Qbuzz te verwijten zou zijn is dat de tijd op hun paaltjes niet klopt, waardoor je eerder incheckt dan je uitcheck bij NS.

Dat laatste kan NS eenvoudig nakijken, doe dat dan ook!

Is dat allemaal in orde, dan zoek in het Flex systeem waarom in hemelsnaam bij een overstap naar Qbuzz (trein) geen dalkorting of vrij reizen behouden blijft.

Aan een stads/streek/regioabonnement dat in de weg zit kan het ook niet liggen, want als dat aangesproken wordt komt je reis nooit in je Flex reishistorie terecht (en reis je in de regel op saldo of sowieso gratis).

Een eerdere BTM rit (voorafgaand aan je treinrit naar Dordrecht met NS) kan wél in de weg zitten, maar als dat na bijna 2 jaar nog steeds speelt vind ik dat op zijn minst vreemd, en onacceptabel dat mensen dat zelf moeten opmerken en dan maar via de klantenservice e.e.a. moeten laten corrigeren, elke keer weer als je dagelijks reist op dat traject en op die tijd!

Reputatie 5

Ik heb van Qbuzz onderstaande reactie gekregen…

Een paar zaken die me opvallen (eigen interpretatie):

  • Qbuzz lijkt aan te geven dat er een probleem is met hun software maar zegt niets over een eventuele oplossing
  • NS lijkt aan te geven dat de onterecht gefactureerde bedragen aan Qbuzz worden afgedragen
  • NS compenseert ‘uit eigen zak’ omdat correctie in het OV-chipkaartsysteem niet mogelijk zou zijn

Bovenstaande zaken zijn echter niet in lijn met eerdere berichten op dit forum waarin wordt beweerd dat Qbuzz alleen de transacties hoeft aan te leveren en dat NS vervolgens het tarief bepaalt.

 


 

We hebben uw beide klachten over het onjuist afschrijven van saldo door gezet naar onze support afdeling en van deze afdeling hebben wij vernomen dat er in de software een optie mist voor het kijken naar de voorgaande reis en het abonnement.

Dit is een simpele uitleg van het probleem.

Voor u is het de vraag hoe ontvangt u het juiste bedrag op de factuur, en voor dit moeten wij u verwijzen naar de NS. Wij hebben hier over met hun contact gehad en dit is wat zij aangaven.

 

"Wij krijgen nu regelmatig klachten en moeten deze korting dan alsnog verlenen.. In het huidige OV chipkaart landschap is er geen correctie mogelijk. Dit betekent dat NS de klant moet compenseren maar wel het volledige bedrag moet afdragen.
Ik snap dat het een lastig issue is maar voor onze KS is het ook lastig uit te leggen aan onze klanten. Klanten zijn al boos omdat ze het verkeerde bedrag op de factuur hebben staan. Dit zijn voor ons onnodige telefoontjes en kosten."

 

Ik hoop dat u er met de NS uit gaat komen en dat er een correctie op de factuur zal gaan volgen.

 


 

Uiteraard heb ik op het bericht van Qbuzz gereageerd, omdat het niet om restitutie gaat (dat gebeurt al 3 jaar lang), maar dat de oorzaak van dit probleem moet worden gevonden en verholpen.

Van NS nog niets vernomen en dat is helaas conform verwachting.

Badge +3

Slecht verhaal weer, vanuit HTM.

Overigens klopt de inhoud van de tweet, die persoon is onderweg naar CS een halte eerder (Spui) uitgecheckt en dan betaal je 14 cent minder.

HTM valt weinig te verwijten (behalve dat de vorige halte nog getoond werd) en de reiziger daardoor 14 cent bespaard heeft. In bus/tram is dat een normale gang van zaken (uitchecken vóór je uitstaphalte omdat je toch al bij de deur staat).

Badge +3

Lachen (of huilen):

  • NS lijkt aan te geven dat de onterecht gefactureerde bedragen aan Qbuzz worden afgedragen
  • NS compenseert ‘uit eigen zak’ omdat correctie in het OV-chipkaartsysteem niet mogelijk zou zijn

Heeft bij reizen op rekening minder dan niets met het ov-chipkaartsysteem te maken. 🤣

Badge +3

Dank @Toefor Onijn en iets korter (alhoewel…)

Het klopt niet want Qbuzz kan geen tarieven/prijs bepalen* voor iemand die met NS Flex reist (want ze weten totaal niet welk Flex abonnement je hebt). Dat regelt NS dus en daarbij houdt de verantwoordelijkheid van Qbuzz ongeveer op.😥

Qbuzz heeft wat aanpassingen gedaan waardoor per 24 december 2019 bij een dal/spits overstap geen extra kosten meer gerekend zouden worden:

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Dat is hartstikke fijn voor mensen die op saldo reizen, want die kunnen dus (volkomen onterecht) hun dalkorting behouden bij een overstap in de spits naar Qbuzz! 🤣 Het zij zo… (geen idee of het nog zo is).

Iemand met NS Flex heeft helemaal geen PE NS_DalVrij of NS_Dal40 maar gewoon NS Flex en meer weet Qbuzz echt niet, dus het is de NS die het tarief (nou ja, de prijs van je reis inclusief overstap) bepaalt!

* Bij Keolis/Blauwnet iets soortgelijks, die rekenen 70% extra voor 1e klas tariefeenheden bij reizen op saldo (met als starttarief het landelijke BTM tarief van € 1,01 dat je bij een overstap niet hoeft te betalen), maar voor NS Flex heeft Blauwnet aangegeven dat er met 60% gerekend mag worden, maar dan óók over het starttarief als je 1e klas reist ook al is er helemaal geen 1e klas! Zie dit lange topic over wat dat voor verwarring oplevert.

Het NS Flex systeem gaat dus de mist in, en ja een reisadvies zoals dit zou je geld kosten met Dal Vrij op saldo dus “het zal wel” volgens de meeste reizigers?

Dit voor op saldo (Reisplanner weet niet beter) maar bij NS Flex geldt dat dus niet wegens behoud van eventuele korting bij overstap in de spits tussen vervoerders.

Pas dat dus aan, want omgekeerd (Qbuzz→NS) werkt het wél, en bij andere treinvervoerders dan R-net/Qbuzz (DMG, MerwedeLingeLijn) gaat het ook goed!

Sterker nog, na een ‘overstap’ (even koffie halen) in Gorinchem tussen Dordrecht en Geldermalsen in de spits reis je ineens ook weer vrij met Flex Dal Vrij (want je eerste incheck in bijv. Rotterdam was op daltarief).

Waarom zou je dan moeten betalen voor Dordrecht - Gorinchem (of zelfs tot Geldermalsen als je niet even uitgestapt was op Gorinchem en pas daarna weer vij reist zoals het hoort)? 😓

En hoe krijg je je geld terug? De grote ‘ruis’ vanuit @Maxime NS is dat je je dan maar bij Qbuzz moet melden, maar dat gaat er bij mij (en Qbuzz natuurlijk) niet in.

Voor zover er onjuistheden staan (of dingen missen) in de transacties van Qbuzz kan het NS Flex systeem die er kinderlijk eenvoudig uit filteren, toch?

Blijven wijzen naar Qbuzz als ‘bron van de problemen’ vind ik dus laakbaar.

Badge +3

Resume van het verhaal. Reis zoveel mogelijk grijs. Bijvoorbeeld door per ongeluk (!) niet uit te checken bij een reis die duurder is dan het instaptarief.

Ga je gang (en dat is géén advies van mij!), maar na 12 keer blokkeert je kaart en mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat weer ongedaan te maken.

En bij NS Flex (en Business Card) wordt een gemiste uitcheck vaak automatisch ingevuld n.a.v. je reisgedrag. Als jij dus regelmatig bijv. van Amsterdam naar Maastricht reist en daar gewoon naar buiten loopt (geen poortjes) en later terugreist met een incheck in Maastricht dan is het wel duidelijk verder… 

 

Reputatie 6
Badge +2
 

Ik heb tevens onderstaande concrete vraag gesteld aan Qbuzz.

  • Wie bepaalt het tarief voor het reisgedeelte van Dordrecht naar Gorinchem op een totale reis van Den Haag Centraal naar Gorinchem? De facturatie verloopt via NS, maar krijgen zij het tarief aangeleverd van Qbuzz of wordt alleen de reisinfo aangeleverd en koppelt NS daar zelf een tarief aan?

Het antwoord van Qbuzz daarop is:

“Qbuzz levert de tarieven aan Translink, de overkoepelende partij achter de OV chipkaart. Daar worden de eventuele kortingen van aanwezige NS Flex-proposities over [worden] berekend. Die worden vervolgens aan NS geleverd, wat zij gebruiken bij de facturatie.”

 

Samenvattend, het probleem wordt veroorzaakt door een tekortkoming in de software die Qbuzz hanteert waardoor er verkeerde tarieven worden gehanteerd. Het is dus Qbuzz die de tarieven aanlevert en niet NS.

 

Het lijkt erop dat Qbuzz hier met ‘tarieven’ het volle tarief bedoelt. Het gaat hier om het vaststellen van het kortingpercentage, dat bepaald wordt door het abonnement en het tijdstip van het begin van de reis. Als Translink zelf het begin van de reis zou bepalen dan zou het bij andere vervoerders ook fout gaan, dus blijkbaar gebruikt Translink een gegeven dat de vervoerder doorgeeft, door Qbuzz verkeerd en door andere vervoerders goed.

 

Badge +3

In geval van NS Flex kan Qbuzz hier echt niets aan doen (behalve misschien de tijd op hun poortjes/paaltjes goed zetten), dat is inmiddels wel duidelijk.

De ‘oplossing’ van Qbuzz eind vorig jaar had betrekking op Reizen op Saldo producten van NS, waar je (volgens de regels) bij een overstap in de spits niet eens korting of vrij reizen zou behouden.

Badge +3

Bij TLS worden (volgens mij) bij Flex helemaal geen prijzen bepaald, want die weten helemaal niet welk Flex abonnement je hebt. Je ziet dit ook terug (geen prijzen) in de Reishistorie bij ov-chipkaart.

Dat wordt dus door NS gedaan, aan de hand van de tarieftabellen van vervoerders.

En de tarieftabel van Qbuzz klopt echt wel, tenzij daar ergens in staat dat ze geen overstap met korting of vrij reizen (uitgezonderd Traject of Altijd Vrij) in de spits toestaan, zoals bij reizen op saldo. Het NS Flex factureringssysteem kan die voorwaarde natuurlijk gewoon overrulen.

Het zou nog kunnen zijn dat Qbuzz de ‘eerder gereisde tariefeenheden’ en eerdere incheck negeert, maar dat lijkt niet zo te zijn want er wordt wél rekening gehouden met langeafstandskorting, dus een overstap.

Badge +3

Jawel, sinds Flex is de backoffice deels TLS-domein, waar ieder een eigen sausje overheen legt. 

Oké, ook goed als TLS zorgdraagt voor de NS Flex ‘facturering’ maar dan moet het wel kloppen. Off-topic: waarom staat er bij ov-chipkaart dan geen prijs als zij die bepalen namens NS?

Blijkbaar ontbreken er zaken (of staan er onjuistheden) in de transacties die Qbuzz aanlevert, maar bij Flex zou dat niet uit moeten maken, toch?

Ben wel benieuwd hoe zo’n transactie er dan uit ziet, bij een overstap volgens mij niet veel meer dan het kaartnummer, de locatie (eventueel CiCo id), het reisproduct, het saldo, de tijd (plus die van de vorige uitcheck en bij welke vervoerder), het aantal eerder gereisde tariefeenheden en de tijd van een vorige (eerste?) incheck.

In ieder geval niet (veel) meer dan wat een CiCo van je kaart kan lezen. Dus zoiets als ‘deze kaart heeft NS Flex (saldo € 0,00) en is om 07:01:23 ingecheckt op Dordrecht met als eerdere uitcheck NS om 07:01:12 (dus Overstap OK) en vorige incheck om 06:25:30, en heeft al X tariefeenheden gereisd’? 🤔

Reputatie 6
Badge +2

Zie

 

Badge +3

Het lijkt er sterk op dat er een tariefwissel plaatsvindt zoals bij traditionele abonnementen, zowel van dal naar spits als andersom. Net alsof er helemaal geen Flex in het spel is. Het probleem treedt alleen op bij een overstap van NS naar Qbuzz en niet bij een overstap van Qbuzz naar NS.

Zover waren we al, het is reproduceerbaar maar NS (Flex) wenst er niets aan te doen anders dan bellen om het elke keer te corrigeren.

En dat hoeft niet voor elke dag, want dat belletje mag ook eens per maand (we weten ervan) en dan komt het wel goed. op *jouw* factuur. 😥

Voor mensen die dat niet opvalt, bel oNS nou gewoon maar en dan maken we het wel in orde hoor 🤣

Badge +3

Gerelateerd, een ander (inmiddels lang) topic waar het NS Flex systeem de fout in gaat. In dit geval voor Blauwnet i.c.m. een klassewissel.

 

Badge +3

^bump!

Na bijna 2 maanden is het wel weer tijd voor een update vanuit de NS! :astonished:

Reputatie 7

Dit topic speelt al van begin 2019 en volgens mij één van de andere topics van eind 2018. Het is wel zeer treurig te noemen dat er in al die tijd nog geen oplossing is voor dit "probleem". Waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed????

Badge +3

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje de knop in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Reputatie 7

Ik denk dat die nul euro bij Qbuzz “per ongeluk goed” is. Het kan best dat op de factuur daar alsnog zoals gebruikelijk in dit soort gevallen een fout bedrag komt te staan. Het kan ook zijn dat dit handmatig alvast goed gedaan is, maar dat niet meteen de automatisch gemaakte fout is gecorrigeerd.

Nee, het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat er 2e klas staat is omdat dat past bij de verkeerde aanname dat de rit telt als reizen in de spits (ik neem aan dat bij jou staat ingesteld dat je dan 2e klas wil reizen)

De Merwedelingelijn heeft sowieso geen 1e klas, maar je zult inderdaad het schuifje in Mijn NS of de NS app op 2e klas hebben staan.

Van dat schuifje wist ik niet, heb ik tot op heden niets mee gedaan. Staat inderdaad wel op 2e klas.

 

Maar de grote vraag is wanneer gaat NS in samenspraak met Qbuzz dit nu eindelijk eens oplossen. Dat antwoord van Jouke mag ook wel weggehaald worden. Ik vind dit toch wel opzichtig falen. 

 

In andere topics is weleens gesteld dat als Qbuzz of NS benadeeld zou zijn, hoelang het dan zou duren voordat er zou worden ingegrepen. Nu het dus om reizigers gaat is het antwoord meer dan 2½ jaar blijkbaar. 

Reputatie 6
Badge +2

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Badge +3

 

het gaat bij Qbuzz → NS altijd goed, maar andersom NS → Qbuzz dus steevast fout.

Dat weet ik, maar wat wil je daarmee zeggen?

Dat die € 0,00 bij Qbuzz voor een (eerste) incheck buiten de spits niet ‘per ongeluk’ goed gaat, maar gewoon gaat zoals het hoort.

Oh wacht, ik keek verkeerd. Het gaat dus om NS-Qbuzz-Qbuzz met Dal Vrij, waarbij de eerste overstap (in de spits) mis gaat, maar een volgende overstap ineens wél weer goed gaat.

Voor reizen op saldo zou het 3e deel natuurlijk wel geld kosten.

Reputatie 7

@Robert B:

 

Het duurde zeer lang alvorens het laatste deel van mijn reis binnenkwam, ik had nl tussendoor even uitgecheckt in Gorinchem en weer opnieuw ingecheckt. Tot voor gisteren leek alles te kloppen want alleen de reis tussen Geldermalsen en Gorinchem ontbrak en voor het tweede deel Gorinchem-Dordrecht stond gewoon € 0,00 aangegeven. Wat schetst mijn verbazing toen ik vanochtend keek en voor het traject Geldermalsen-Gorinchem wel € 3,66 in rekening is gebracht?? Ook merkwaardig is dat overal 1e klasse staat, maar voor dit gedeelte van het traject opeens 2e klasse. (ik heb dalvrij 1e klas). Lijkt er toch op ook al door de zeer late doorgifte van dit deel dat er iets handmatig (maar dan wel fout) gecorrigeerd wordt?? Afijn ik heb gezien mijn eerdere post weer wat te doen vandaag. Na 2 jaar dus nog steeds niet opgelost. Ik zal voor het verzenden van de klacht nog even wachten op de factuur, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ie € 3,66 dan opeens verdwenen is.

 

 

 

Ik heb inmiddels ook de factuur binnen. Die € 3,66 staat er inderdaad gewoon op. De reis van 16.35 uur tot 17.09 uur is niet gecorrigeerd daar staat dus op de factuur ook € 0,00. Ondertussen vind ik het echt zwaar teleurstellend dat ze in die 2 jaar dus blijkbaar nog niets verbeterd is. Zowel NS als Qbuzz zouden zich diep moeten schamen. Het feit dat er vanuit NS totaal niet geregeerd wordt zegt m.i. genoeg over de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Afijn ik ga dus maar klachtenbrieven schrijven.  

Badge +3

Precies! De toezegging (inside info vanuit NS namens @AKnol86, dank daavoor) over ‘zo snel mogelijk’ is 32 maanden oud, het probleem zelf speelt natuurlijk al langer.

Dit is een structureel probleem met NS Flex, waarbij een overstap naar Qbuzz (trein-trein) niet op de juiste manier verwerkt wordt en reizigers geld kost. Wijzen naar Qbuzz is inmiddels uitgesloten!

Als je het meldt krijg je 100% gelijk en elke maand die 60 of 80 euro of zo wel terug… Zucht :sleeping:

 Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.

Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd. 

Reputatie 7

Ik ga uitzetten dat dit nog steeds speelt. Wordt vervolgd. 


Too little too late.

Als je ons wilt helpen dan mag je mij een privébericht sturen waarbij ik je privégegevens graag ontvang. Als iemand anders dit heeft meegemaakt dan mag diegene mij ook daarvoor berichten. Je zal ons daar ontzettend bij helpen!

Reputatie 7

Waarom nu weer om privégegevens vragen terwijl het al zolang speelt. Dit moet gewoon opgelost worden er is lang genoeg gewacht.

En het heeft weinig zin nog eens opnieuw te beginnen.

Gezien ook andere issues begin ik bij het woord NS te zuchten. Bij elkaar opgeteld begint de lijst wel heel lang te worden.

Reageer