trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?



Toon eerste bericht

236 reacties

Ah, bedankt voor de uitleg!

Na twee frustrerende gesprekken zonder resultaat, heb ik in een derde gesprek met de klantenservice het geld teruggekregen. Ik heb het ook op de website kunnen vinden, dus ik neem terug dat dit niet duidelijk is aangegeven. Nogmaals bedankt voor al het voorwerk en ik ben ook weer tevreden met de NS. Mijn vertrouwen is hersteld. Als het goed is staat er bij mij nu ook een duidelikke notitie, dus het zal de komende maanden ook wel goed gaan. 

Hallo AKnol86 en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Tochjo al een passende reactie heeft gegeven. Kun je hiermee uit de voeten?
Dat klopt helemaal, AKnol86. Doordat je in de spits incheckt, en opnieuw wordt gekeken of je wel of geen korting hebt, betaal je vanaf dat punt het spitstarief. Helaas pakt de regel in dit geval negatief voor je uit.

Edit: Dit klopt niet. Bij NS Flex kun je met de trein doorreizen met korting, ook al stap je tijdens de spits over op een andere treinvervoerder. Let op, dit geldt alleen voor reizen met de trein. Wanneer je overstapt op bijvoorbeeld de bus is er geen korting.
De nadruk ligt op het moment van inchecken, AKnol86. Wanneer je incheckt, bij NS of een andere vervoerder, wordt gekeken of je wel of niet korting krijgt.

Edit: De mening of dit wel of niet klopt verschilt onder collega's. Ik ga dit uitzoeken voor je AKnol86. Kun je mij je naam, adres, woonplaats, geboortedatum, kaartnummer en e-mailadres toesturen in een privébericht? Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".

Edit 2: Wanneer je overstapt op een andere treinvervoerder dan dien je wel gewoon met korting te kunnen blijven reizen. Inmiddels begrijp ik van de starter van dit topic dat het zou liggen aan de vervoerder waarnaar hij is overgestapt. Die zou de reizen nog niet goed selecteren. Inmiddels is dit via Chat opgelost.
Reputatie 1
Ja, en dat was dus voor de spits (voor 6:30 om 6:22), dus met korting, maar toch is na de overstap de korting weg en wordt vol tarief gerekend.
Badge +3

Er is mij verteld dat de Qbuzz trein niet herkend wordt door het systeem, dit wordt zo spoedig mogelijk opgelost. Alle kosten die teveel zijn gerekend worden via de NS Flex terugbetaald. Het kan even duren voordat alles goed in het systeem staat, maar tot die tijd kan vergoeding worden aangevraagd mocht het weer fout gaan.


Ja! Zijn veel vragen/klachten over maar wat je hier schrijft is helaas volgens het boekje (klant moet contact opnemen bij afwijkingen).

 @Jouke NS ook goed dat je je eerdere reacties aangepast hebt. Helder zo!


@AKnol86,

Heb je bovenstaande ritten met NS Flex Dal Vrij gereisd? En heb je voor deze ritten nog andere treinritten gemaakt?

Volgens de theorie had je enkel voor de onderste rit moeten betalen.

Zelfs een NS-rit die in de daluren begon wordt hier als "betalend" aanzien.
Reputatie 1
nee, ik ben sinds 5 dagen overgestapt op dal vrij, tijdens deze ritten had ik dal korting
Badge +3

Oh ja, kijkend naar dat overzicht klopt het inderdaad niet. Welk (Flex of niet) abonnement had je op 18-12-2018?

Als dat Altijd Vrij was klopt het wél, en gaat het na de overname van Dordrecht - Geldermalsen niet zozeer door Qbuzz mis, want met Dal Vrij zou ook de rit vanaf Delft Zuid gewoon vrij moeten zijn.

Per saldo (de 2e regel) heb je met Dal Vrij dus geld terug tegoed (en met Flex ook de 1e regel wegens overstap in de spits), maar het wordt wel een hele puzzel op die manier 🤔

Reputatie 1
in december had ik altijd vrij. ik probeerde alleen de 14de op te slaan, maar kennelijk was er nog een datum geselecteerd zodoende.
Ik heb hier melding van gemaakt bij de collega's die NS Flex beheren, mrfreeze. Helaas tot op heden nog geen inhoudelijke reactie van hun mogen ontvangen.
Ik wacht nog op een inhoudelijke reactie, wordt vervolgt!
Helaas ben ik nog geen stapje verder. We wachten het nog even af.
Badge +3

Het zal niet om wereldbedragen gaan, maar Qbuzz zal het echt voor je moeten corrigeren.

En vanuit de NS had @Toefor Onijn (persoonlijk) al de toezegging gekregen dat er géén incorrecte NS Flex facturen meer zouden volgen.

Fingers crossed, de Geschillencommisie lijkt me de beste ingang als er niets opgelost wordt voor jou persoonlijk.

Helaas tot op heden nog geen reactie. Het is uitgevraagd maar ik wacht nog op een reactie.
Ik wacht nog op een reactie vanuit de NS Flex afdeling, helaas is die er nog niet.
Helaas wacht ik nog steeds op een reactie van de afdeling. Ik hoop deze of komende week meer te weten.
We zijn hierover in gesprek met de andere vervoerder, mrfreeze. Voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan ligt het probleem bij hun. Hierdoor kost het helaas meer tijd dan normaal voordat we een sluitende oplossing hebben,
Ik heb reactie gekregen dat er gewerkt wordt aan dit probleem maar een concrete oplossing is er helaas nog niet. Wordt vervolgd!
Tot op heden nog geen sluitende oplossing. Ik blijf er bovenop zitten.
Badge +3

Qbuzz was juist goed ‘in contact’ met indivdiuele NS Flex reizigers over wat er nu precies mis ging!

Ze pasten zelfs het reizen op saldo met overstap in de spits aan (wat helemaal niet geldig is en helemaal niets met NS Flex te maken heeft) aan, eind 2019 op hun apparaten!

Qbuzz hoeft niets anders te doen dan tijdstippen en locatie van transacties door te geven aan TLS/OV-chip, die bij reizen op rekening het verder aan NS overlaten om daar een correcte prijs aan te hangen (afhankelijk van je Flex/Reizen op Rekening abonnement dus, dat bepaalt NS voor je).

Heel simpel, bij een ‘vrij reizen’ Flex abonnement werkt een overstap NS → Qbuzz (trein) dus niet als je eerste incheck in de daluren was. Andersom wel, ra ra politiepet 🤣

Dat gaat dus nog steeds (inmiddels 3 jaar verder) keihard mis, en zijdelings ook voor Zutphen - Hengelo - Oldenzaal voor 1e klas (want die treinen hebben geen 1e klas en de NS of elke andere Reisplanner weet dat precies en toont gewoon de juiste prijs!)

Met NS Flex pech dus en neem maar contact op? Elke keer nog na 3 jaar?

Overigens heeft de Merwedelingelijn ook geen 1e klas… Zou me niets verbazen als NS Flex vindt van wel, en je dus wellicht (elke keer) te veel betaalt bij geen 1e klas aanwezig met een kortingsabonnement of in de spits 😥

To be continued inderdaad. Dank voor de update @Toefor Onijn

Ik blijf helaas mezelf herhalen en wachten op een oplossing. Ik heb het zojuist geëscaleerd via een andere weg en hoop snel op een oplossing.
Het wachten is helaas nog steeds op een reactie van andere vervoerders. De collega's van NS Flex zitten er bovenop.
Reputatie 7
Badge +1

Ik heb in oktober doorgezet dat dit nog speelt en het laatste bericht dat ik hierover heb gehad is dat NS in gesprek is met OV-chipkaart en Qbuzz om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen. Ik zal een update vragen. Ik vind het heel vervelend dat het nog steeds speelt en dat het nog niet is opgelost. Specifieke voorbeelden van reizen die foutgaan zet ik graag door en ik help ook graag met de restitutie bij reizigers die hierdoor extra kosten maken (stuur maar een privébericht). Ik kan mij voorstellen dat dit onbevredigend is, maar ik kan het helaas niet zelf oplossen.

@Maxime NS Heeft ‘een update vragen’ nog iets opgeleverd? Je hebt me ook via een privé bericht benaderd en ik heb daar volop info gegeven, inclusief reisdata van de afgelopen weken waarop je kunt zien dat dit issue voor mij (en zeker ook voor andere reizigers) nog steeds speelt. Maar daarna bleef het (wederom) stil.

 

Tegen beter weten in heb ik dit issue ook weer bij Qbuzz DMG gemeld, inclusief factuur en dezelfde reisvoorbeelden die ik ook aan Maxime heb doorgegeven. Ik meld me weer als zij met een update komen. Hopelijk komt er ook nog een update vanuit NS.

 

Voor zover nog niet bekend, het gaat dus 2 kanten op niet goed. Het lijkt er sterk op dat er een tariefwissel plaatsvindt zoals bij traditionele abonnementen, zowel van dal naar spits als andersom. Net alsof er helemaal geen Flex in het spel is. Het probleem treedt alleen op bij een overstap van NS naar Qbuzz en niet bij een overstap van Qbuzz naar NS.

Waar blijft de update van NS?

Reageer