Oh ja, kijkend naar dat overzicht klopt het inderdaad niet. Welk (Flex of niet) abonnement had je op 18-12-2018?
Als dat Altijd Vrij was klopt het wél, en gaat het na de overname van Dordrecht - Geldermalsen niet zozeer door Qbuzz mis, want met Dal Vrij zou ook de rit vanaf Delft Zuid gewoon vrij moeten zijn.
Per saldo (de 2e regel) heb je met Dal Vrij dus geld terug tegoed (en met Flex ook de 1e regel wegens overstap in de spits), maar het wordt wel een hele puzzel op die manier
Huidige oplossing: Bij extra kosten vanwege een overstap naar een andere vervoerder kun je contact opnemen met onze Klantenservice voor restitutie. Helaas is er op dit moment geen manier voor NS om dit vooraf te onderscheppen, de reiziger is hiervoor zelf verantwoordelijk. Het is niet ideaal maar helaas is er geen andere oplossing. We hopen op korte termijn een oplossing te hebben met QBuzz waardoor er geen extra kosten meer voorkomen.
De informatie is voor onze Klantenservicemedewerkers gewoon beschikbaar, Pingpong. Waarom collega's geen gebruik maken van de informatie is mij een raadsel maar dat je recht hebt op restitutie is gewoon helder. Ik zal nogmaals vragen aan onze collega's om goed te kijken naar de informatie.
Zoals ik al aangaf dit is jullie probleem en niet van de klant. Graag dus een proactieve oplossing vanuit NS. Klanten moeten nu al 16 maanden lang contact opnemen met de klantenservice, dat lijkt mij lang genoeg.
Dat de wens vanuit de klant er is om dit op een andere manier op te lossen snap ik. Maar NS kan niet pro-actief de reisgegevens van klanten monitoren en restitutie geven op basis van die reisgegevens. Dat is niet toegestaan op basis van de wet op privacy. Ik snap dat je dit graag zou willen maar dit gaat gewoon geen realiteit worden. De enige oplossing ligt in het oplossen van het probleem wat de extra kosten veroorzaakt maar ook daarin lopen we helaas tegen deuren aan. Ik ga nogmaals vragen om aandacht voor dit issue maar verwacht geen wonderen.
Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze. De opmerking die Pingpong maakt ga ik niet eens serieus nemen, hij weet hoe het echt zit.
Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.
Daarom maken wij ons dus druk.
Zoals gezegd, ik ga de discussie verder niet aan. Als je contact hebt opgenomen met de geschillencommissie wil ik je vragen het issue via die weg op te lossen en achteraf de uitkomst hier te vermelden. Ik heb geen inzage in de zaken waar de geschillencommissie of NS samen met de geschillencommissie mee bezig is en ik kan daar dus ook geen updates over geven.
We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.
Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?
Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.
Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten.
Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen.
Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.
Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.
Qbuzz was op zich goed bezig, eind vorig jaar…
Er werd gecommuniceerd met NS en andere vervoerders, én Qbuzz reizigers die ergens tegenaan liepen (gemiste korting of andere Flex onregelmatigheden) werden persoonlijk op de hoogte gehouden van de status.
Maar uiteindelijk natuurlijk doorverwezen naar NS als er Flex in het spel was.. want als zij (NS) zo nodig alle reizen met ons willen afhandelen…
Dat was (het begin van) een veelbelovende discussie, maar in heel 2020 al eigenlijk helaas al niets meer over gelezen of gehoord. Rond kerst 2019 zou het gefixt zijn.
En als de NS zegt dat je gewoon vergoeding krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…
Afgezien van een reactie die ongeveer (vrij vertaald) luidde “Wij hebben gewoon onze eigen voorwaarden, en als de NS (met hun Flex gedoe) daar anders over denken dan zoeken ze het maar lekker uit”.
En als de NS zeggen dat je ze gewoon vergoed krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…
Tsja
Zie ook dit fragment van een reiziger die het betreft:
Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren.
Ik las het andere topic nog eens door en deze reactie (van Qbuzz) is wel interessant:
"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.
Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.
Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.
Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."
Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn.
Wat Qbuzz hier denkt te realiseren kan helemaal niet bij Flex, alleen bij klassieke dalabonnementen (waarvoor deze fix niet eens nodig was, want bij overstap in de spits tussen treinvervoerders geven die geen behoud van korting of vrij reizen).
Waarom kan dat niet? Omdat Qbuzz onmogelijk kan zien/weten wat voor Flex abonnement je hebt (alleen dát je Flex hebt).
Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).
Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).
Qbuzz doet helemaal niets fout! Game on...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.