beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Voorwaarden Reizen op saldo bij NS :
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Reputatie 3
Er is in elk geval iemand die het leest 🤣
Wat was het fijn geweest als NS deze situatie niet had gecreëerd en gewoon net als vroeger de korting zou baseren op het tijdstip van reizen.
Ik vond het wel een leuk verhaal om te lezen, maar de vraag uit de beginpost is, meer dan een jaar later, nog altijd niet beantwoord
Reputatie 6
Badge +2

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.
Badge +3
Ik ga even los, want verveel me..

In een topic met 300+ reacties is op een gegeven moment alles al wel gezegd, denk ik.

Zie ook vooral geforceerd omreizen door poortjes Sloterdijk en handhaven van het rookbeleid door NS, die je zomaar een halve dag leesvoer opleveren, wil je alles tot je nemen!

Verwacht je bijvoorbeeld echt actie door NS personeel dat ook vrolijk staat te roken waar het eigenlijk niet mag? Ik zeg nee (maar spreek er natuurlijk dezelfde schande van... en kan goed zonder, meestal).

Want waarom zou ik hier niet samen met jullie gezellig een sigaretje opsteken?

"Zeg! Dat is niet de bedoeling en zeker niet het goede voorbeeld" en zo. Iedereen (incl. de overtreders zelf) zijn dat natuurlijk met me eens, en als je dat op die manier zegt zullen ze je niet uitlachen of agressief worden. Voor mij hetzelfde als een fietser die door rood rijdt... "Let je behalve op je telefoon ook even op het andere verkeer dat groen heeft als ze doorrijden?" Nee, je mag geen fietser of de pizzabezorger die het bewust doet voorzichtig omver rijden, helaas...

Dit is ook wel geldig voor dit topic. Wat kan en mag en wat gedoogd wordt of met een omweg eigenlijk niet mag maar toch kan (of moet, want de reisplanner zegt het). Lees verder...

Ik heb in dit topic nog niet veel gezegd (geen reden voor eigenlijk), maar vind de 'belofte' van 15 jaar geleden dat één kaart voor alle OV alles veel makkelijker (en niet duurder!) zou maken op zijn minst niet waargemaakt is. Zelfde over hoe flex is NS Flex eigenlijk.

Veel mensen lopen tegen blijkbaar onoplosbare problemen aan. Vaak dingen die 'vroeger' geen probleem waren, of simpelweg nog niet bestonden.

Daluren met een middagspits en zo, zie (leesvoer) https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Korte_geschiedenis of meerdere vervoerders op het spoor... en poortjes, paaltjes, e-tickets e.d.

Het is wachten op het moment dat je gewoon van adres A naar B kunt reizen (station of bus/tram/metro halte) door simpelweg aan te geven "Ik stap nu in het OV" en "ik ben nu op mijn bestemming", en de bijbehorende rekening krijgt, met natuurlijk een kaartje van je gekozen route.

@ovshitkaart Dat kost je je privacy, inderdaad. De tijd dat je van tevoren je reis aangaf (ik wil van A naar B en de chauffeur of lokettist stempelt het juiste aantal zones af op je lekker anonieme strippenkaart) is voorbij, of heeft sowieso nooit bestaan. Ik heb één keer de bus moeten verlaten omdat de chauffer dat wist. "Zone-grens, jij mag niet verder met je stempel/abonnement, dus er uit Robert" (ze wist nog net mijn naam niet!).

Maar de stempels op een strippenkaart waren ook maar beperkt geldig, want het tijdstip van aanvang reis stond er gewoon bij!

Maar ja, als je dan van Haarlem naar Castricum (of Leiden naar Alkmaar) wilde moest je ook via Beverwijk, of hooguit wist men als je in een trein zat via Sloterdijk (15 km omreizen, want dat is sneller) dat het toegestaan was.

Verschil is dat je dan van tevoren betaalde/afrekende voor een geldig kaartje met de bijbehorende reisopties (van A naar 😎.

Met een ov-chipkaart (en spits/dal) kan dat bijna niet meer, want technisch gezien (poortjes) maak je een reis op uur × van A naar B (eventueel via C), en zal er achteraf iets gecompenseerd kunnen worden (zodra A en B bekend zijn, en via C geldig is).

Voor dit topic houd ik het bij het tijdstip van de stempel op de strippenkaart (afgestempeld voor een reis van X zones vanaf tijdstip Z op station/halte A).

Dat was dus ook heel beperkt houdbaar om ergens te gaan lunchen en dan een volgende bus te nemen. Met een treinkaartje voor die dag meestal geen probleem natuurlijk, zolang er nog geen HC langs was gekomen om het te 'knippen' (stempel dus, gecontroleerd in trein X op tijdstip Y).

Daar kwam je dus wel of niet mee weg (kaartje van A naar B gestempeld op tijdstip ×), bij een lange onderbreking van je reis! Die stempel/controle heet tegenwoordig een incheck, en langer verbllijf op C moet je dan soms (want er zijn op sommige stations poortjes) uitchecken,

Echt veel anders t.o.v. vroegâh werkt het eigenlijk niet eens, afgezien van starttarief voor een rit (binnen 35 minuten overstaptijd gratis) of betalen voor omreizen (van A naar B via C).

On topic, dat stempeltje voor reizen van A naar ergens op je strippenkaart dus.
Die had absoluut een houdbaarheidstijdstip... bij controle!
Dat een onderbreking geld kan kosten omdat de NS een systeem plaatst met vraagtekens is al eerder voorgekomen. Denk aan de periode van voor het, van rit naar reis, tijdperk, echter dat is nu aangepast. Met een kaartje vol tarief, uit de bolle automaat, is het nog mogelijk om voordeliger te reizen dan met de ov chipkaart. Dat de NS zich wederom in een lastig parket weet te manoeuvreren is nou eenmaal zo. Soms moet je een systeem eenvoudig houden. Keep It Stupid Simpel!
Om even terug te komen op een eerder gestelde vraag, of je ooit langer dan een uur op het station zou willen lunchen.....hoe zit dat nou met die stationshuiskamers? Op Den Haag CS zit er een die er wel echt gezellig uitziet, mocht je nou met anderen zijn kan ik het me best voorstellen dat je op een gegeven moment besluit om daar uitgebreid te gaan zitten. Dan moet er dus ieder half uur iemand naar beneden rennen met alle chipkaarten om ze opnieuw in te checken of is dit gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen, terwijl er helemaal geen intentie is om misbruik te maken van de regels?
Reputatie 6
Badge +2

Het woord "onderbreken” kan je beter vermijden, tenzij je refereert aan een specifieke definitie, anders is het te vaag.

Reputatie 7
Het station is tegenwoordig een plek waar meer te halen dan een trein, aldus NS.

http://www.ns.nl/over-ns/activiteiten/stationsontwikkelingen.html

NS trekt alles uit de kast om het station tot een gebied te maken, waar het prettig winkelen, eten en drinken is, alleen is, door het "onderbrekingsverbod" en de "35 minuten vertrekregeling", de gastvrijheid vergeten. Jammer.

Enne.... met de OV-Chipkaart zou toch alles gemakkelijker en eenvoudiger worden? :?
Reputatie 7
Badge +4
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.

Sluit ik mij bij aan.
Badge +3

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Bij mijn weten nergens, want als je ergens vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je dat alsnog doen tot 6 uur na een (eerste) incheck. Klantenservice zegt dat ook op social media “zie je kans om alsnog uit te checken, doe dat dan vooral”… om je reis compleet te maken, want anders betaal je bij NS soms te veel (het instaptarief van €20 of €10).

Na 6 uur vervalt een incheck/reis incl. overstappen, en kan het via Mijn NS of Uitcheckgemist of de Klantenservice. Bij een paaltje krijg je daarna een nieuwe incheck namelijk.

Na een incheck wordt er wél van je verwacht om binnen 30 minuten te gaan reizen. Dat uiteraard i.v.m. spitsbeperkingen, dus om 15:59 inchecken en pas om 17:00 in een trein stappen telt niet!

Aan de andere kant, met een incheck om bijv. 10:00 in Eindhoven in een trein van 15:00 van Dordrecht naar Rotterdam zitten zal ook vraagtekens oproepen, maar de incheck (in dit geval daluren) telt en wat je in die tussentijd gedaan hebt doet er niet toe!

Maar na een ‘lang’ verblijf in Dordrecht kan je dus beter even uitchecken en weer inchecken. Ontkom je trouwens niet aan, als er poortjes zijn.

Reputatie 7
Ik verblijf ook regelmatig tamelijk lang op Rotterdam Centraal. Koffietje en babbeltje met collega doen bij Starbucks, daarna een pastaatje eten bij Julia's of een sateetje bij de Satebar, gevolgd door een ijsje bij LaPlace of van Ola Happiness Station en alvorens de reis huiswaarts te hervatten, nog even bij Appie Togo een paar boodschappen scoren. (Ik mis op het station alleen nog een leuke wijnbar :D)

Ik heb echt nóóit geweten dat dat binnen 35 minuten moet. Voortaan dus met de stopwatch in de aanslag ...gezelligheid kent z'n tijd 😞
Badge +3
Ik ook, want genoeg 'meevervuild'

Afgezien van de nuttige info natuurlijk over 6-uurs regel(s), en hoe dat zich verhoudt bij reizen met verschillende vervoerders en e-tickets.

333 reacties is genoeg, voor je het weet staat de teller op 666 👿
Wat wel mag is om 8:30 uit checken of eerder en dan om 8:55 weer in te checken. Het gaat immers om de korting. Bij reizen op vol tarief is onderbreking wel toegestaan, omdat je 6 uur de tijd hebt om de bestemming te bereiken. Maar met dal vrij is het niet toegestaan om te onderbreken en verder in de spits te reizen.
Dat eerste heeft nu geen zin meer toch, omdat binnen 35 minuten het tarief niet meer verandert, je blijft dus reizen tegen voltarief.

Mensen schijnen te denken dat mensen hier misbruik van kunnen maken door op een tussenstation te blijven hangen om tegen korting te reizen maar dat is simpelweg niet mogelijk, want je checkt niet uit, ergo je reist al tegen korting of tegen voltarief. Je kan wel van voltarief naar korting gaan, dan moet je inderdaad na 35 minuten wachten opnieuw inchecken, maar dat kan evenwel (en voor hoeveel mensen zou het überhaupt nut hebben, gezien de wachttijd en het vervallen van de lange afstandskorting, dan kan je beter wachten op het beginstation).

De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Reputatie 7
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.


Het leukste is nog dat volgens NS de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar door allerlei onzinnige en onnodige regels waarvan niemand het nut kan uitleggen, voorwaarden die met elkaar in tegenspraak zijn, controledwang en regelzucht, is de reiziger eigenlijk uit het oog verloren.

Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?
Reputatie 6
Badge
Misschien moet iemand hier een lijstje gaan maken met winkelstraten/centra in de buurt van mega stations (50k+)? Want de stations zelf zijn niet bedoeld om de hele dag uit winkelen te gaan, ook al geeft NS die indruk wel.
Reputatie 6

Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.

Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.

Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.

Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen? Vroeger was het toch ook niet zo dat je eerst 15 gulden moest aftikken voor een “bewijs” waarmee je vervolgens aan het loket een kaartje kon kopen?

Reputatie 7
Om winkelstraten en -centra in de buurt van het station te bereiken moet men het station verlaten en dat kan alleen door uit te checken. De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap.

Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn. Ik vraag me af of en hoe dit daadwerkelijk gehandhaafd wordt en wat de sanctie is als bij controle een verblijf van langer dan 35 minuten wordt geconstateerd. Als er regels zijn, waarop niet gehandhaafd wordt en het niet naleven van die regels ook niet gesanctioneerd wordt dan hebben die regels toch geen enkel nut?
Reputatie 7
Badge +3
Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?

Dat is geen probleem. Wanneer je per trein naar het vertrekstation van de Eurostar reist, check je bij NS uit voordat je terminal ingaat. Vervolgens verblijf je tot het moment dat de Eurostar vertrekt in de 'steriele' zone.
Badge +3

Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?

Een reis bestaat uit starttarief plus aantal tariefeenheden. Ook al reis je bij wijze van spreken maar 100 meter kost het nog steeds € 2,30. Vandaar dat korte reizen zoals die van jou duurder zijn geworden inderdaad. Op langere afstanden is het verschil tussen 2 enkeltjes en het oude retourtje een stuk kleiner of nihil.
Reputatie 7
Badge

Arikel 3.3 Wanneer dient u in- en uit te checken? van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoowegen (AVR-NS) begint (i.i.g. sinds 1 september 2020) met:

"Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein."

Dat is uiteraard behoorlijk vaag, maar Artikel 11.1 Welke sancties kan NS opleggen? is concreter. Hier staat (o.a.):

"Bij schending van deze Voorwaarden kan NS de volgende sancties opleggen:

(...)

- het achteraf in rekening brengen van het verschil tussen het voltarief en het kortingstarief indien u later dan 30  minuten na incheck uw reis bent gestart en u daarmee ten onrechte met korting hebt gereisd, tenzij dit een gevolg was van een vertraagde of uitgevallen NS trein".

Reageer