Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.
Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".
Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?
Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.
Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?
https://twitter.com/NS_online/status/976948079411847169
Ik heb "mijn" scherm op Laan van NOI ook maar even via Twitter gemeld, wordt doorgegeven aan de desbetreffende afdeling, dus hopelijk nog voor het eind van het jaar gerepareerd.....:8
Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.
- ProRail doet de feitelijke inkoop;
- NS is (mede-)verantwoordelijk voor reisinformatie op stations;
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.
Voorbeelden, zie PvE ZWENZWOKA (Tenderned) C.7.
Nog meer suggesties?
Het heeft vervolgens nog bijna een jaar geduurd voordat de materieelpositie weer vergelijkbaar was met de situatie van voor de voorraadverkleining. Blijkbaar leert men niet van dit soort cases in de spoorsector.
Conducteur Bram gaat de meldingen sparen, dus melden maar.
Leuk dat hij mijn Laan van NOI foto gebruikt als voorbeeld :)
https://twitter.com/ConducteurBram/status/977153079140286465
Je zou toch bijna een eigen meldsysteem opzetten a la volletreinen.nl om doorlooptijden te kunnen bijhouden.
@iMark
Zo'n Just in time aanpak heeft zijn voor en nadelen.
Het valt en staat met een goede forcast en een safetystock. Plus een betrouwbare leverancier.
Ik ben bekend met de voordelen van JIT. Er wordt vaak vergeten dat het functioneren van de logistieke keten staat of valt met robuust voorraadbeheer. Daar is in dit geval sprake van. Goedkoop blijkt weer eens duurkoop te zijn.
Het woord "forcast" is overigens geen Engels. "Forecast" bestaat wel een betekent niet veel meer dan "voorspelling", "prognose" of "verwachting". Het blijft mij verbazen hoeveel krom Engels het Nederlands wordt binnengesmokkeld. Maar dat geheel terzijde.
Bij NS hebben ze functies als "product owners".
Bron: https://werkenbijns.nl/vacatures/product-owner/
Je weet niet of je moet lachen of huilen bij het lezen van zoveel wartaal.
Overigens vind ik titels als 'domein architecten' net zo droevig.
Politici en consultants gebruiken het graag, want daarmee verhul je de werkelijkheid.
https://werkenbijprorail.nl/vacatures/junior-tendermanager-ict-utrecht-4665/
Dat is iets heel anders dan "slimme serviceverlening" en "optimaliseren van het onderhoudsproces".
Die ontwikkeling was mij even ontgaan. NS spreekt al langer van Procurement, ik was in de veronderstelling dat het beestje bij ProRail nog gewoon 'inkoop' heette. Helaas, mispoes 😞
De BOFH van vandaag is wel toepasselijk 🙂
Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.
Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.
Abnormale reactie: tja, sorry, ligt aan degenen die onze kassa's heeft geprogrammeerd, is een extern bureau, dus dan moet u daar maar gaan klagen, want wij kunnen er niks aan doen.
Zou je daar genoegen mee nemen als klant?
Waarom bij de NS dan wel?
Het doet mij nu juist weer helemaal niet denken aan de situatie die jij omschrijft. Het doet mij denken aan hoe het ook kan.
Een paar weken geleden was de lantaarnpaal tegenover ons huis uitgevallen. Ik heb op zaterdag een melding (met lantaarnpaalnummer) gedaan op de website van de gemeente. Op dinsdag kwam er een busje voorrijden en werd de lamp vervangen. De gemeente heeft een contract met een onderhoudsbedrijf dat binnen twee werkdagen moet langskomen om het probleem op te lossen.
Ik heb de monteur nog even gesproken en die vertelde me dat onderdeel van het contract is dat ze ook een voorraad onderdelen moeten hebben om allerlei soorten problemen op te lossen.
Zo gaan dingen in de echte wereld.
Bijv... de supermarkt om de hoek adverteert met vier flessen cola voor de prijs van twee. Echter, met je vier flessen cola kom je bij de kassa en je krijgt de korting niet.
Normale reactie: het wordt alsnog verrekend.
Dat doen ze dan ook meteen. Daarom altijd even kassabonnetje vragen, al kunnen ze die bij de servicebalie zonder moeite alsnog voor je uitdraaien (ik stond gisteren om ××.×× uur ongeveer bij kassa ¥ en denk dat ik teveel betaald heb).
Maar vorige week nog bij de ALDI "Hoi, ik heb gisteren hier dit (tabak van normaal €16,45) gekocht en er staat op mijn bonnetje € 23,25 dus mag ik het verschil even terug?"
Moeilijk moeilijk.. filiaalmanager erbij "Ja dat is een oude, en hij is aangebroken dus dat kan iedereen wel zeggen".
Ook goed! (ik voelde de waas van ijzige kalmte al over me heen komen) dus ik zei: "geloof me nu maar, want ik blijf hier staan totdat het opgelost is dus doe er maar alvast een kassa extra bij voor de wachtenden" (vonden ze niet leuk, want zoveel personeel loopt daar niet rond).
Hij: "Dat moet ik gaan opzoeken in het kassa-systeem, geen tijd voor nu meneer!"
Ik: "Doe maar, ik heb alle tijd van de wereld, en er is genoeg proviand aanwezig hier in de winkel"
Hij boos.. kantoortje in (met van die geblindeerde ramen). Ondertussen pakte ik twee precies dezelfde blikken tabak uit het rek en vroeg aan de caissière om die even te scannen. Op de ene stond een (wettelijke) sticker € 16,45 en op de andere € 23,25.. Beiden werden gescand voor € 23,25. Bingo en voilá mijn bewijs.
Filiaalmanager komt uit zijn hokje en zegt "helaas, nieuwe prijs"... Toen greep de caissière in en toonde wat op de kassa stond en wat ze in haar handen had..
"Oh sorry, dan krijg je toch € 6,80 terug". De aanhouder wint maar om daar elke keer zo veel moeite voor te doen (omgekeerde bewijslast) is niet echt handig voor je klantenbinding :)
Overigens ging het om een (zelfde verpakking!) oud product van 110 gram voor € 16,45 en de nieuwe (160 gram) voor € 23,25 maar zoek dat maar uit als klant!
Bij Jumbo waren de sperziebonen verkeerd geprijsd, kreeg ik zonder te vragen ze gratis mee (werd er opgezet door een medewerker die er liep)
Tabak kopen? Dat is vragen om moeilijkheden. 😃
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.