Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).
In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.
Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand.
In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.
Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.
Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.
Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden.
Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.
Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.
Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten.
Een totale verandering sinds de maatregelen.
Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.
Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.
Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.
Bladzijde 11 / 47
Ik heb gisteren 50 minuten een mondkapje opgehad bij pedicure behandeling. Toen kon ik dus mooi oefenen want...ik ga voor het eerst sinds 12 maart met de trein aanstaande dinsdag! Voor een noodzakelijke reis naar kantoor. Ik vind het wel spannend en heb ook ruim de tijd ingepland zodat ik rustig aan kan reizen, de regels kan volgen en geen druk heb. Het is verplicht reizen buiten de spits. Op het station staat mijn fiets ook al sinds 12 maart dus ik ga eens kijken in de stalling hoe het met mijn fiets gaat en of ik ermee naar kantoor kan. Ik hoop het en anders ga ik wandelen.
Bij ons is het ook nog steeds tot 1 september strikt en er is al aangegeven mogelijk tot 1 januari gedeeltelijk thuis of volledig thuis. Dat ik nu mag is een uitzondering ivm kritisch werkproces wat niet anders kan.
Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht .
En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..
Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!
Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.
maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer". Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.
Het gaat NIET om een versoepeling van de maatregelen, dus de keuze staat los van de overheid. Het advies ‘reis enkel als het echt strikt nodig is’ blijft nog steeds gelden!!
De treinen die straks meer zullen rijden zijn puur bedoeld zodat reizigers meer gespreid worden in de trein zodat de 1,5 meter afstand gehanteerd kan worden. Als sommige sprinters nu al behoorlijk vol zitten, dan zal een intercity zeker al helpen. Ook zijn reizigers hierdoor mogelijk wat sneller op hun bestemming. Lees anders eens nieuws.nu.nl of andere spoornieuwssites. Daarin staat het duidelijk uitgelegd.
Ik meld toch ook dat het bedoeld is om 1,5 meter te kunnen aanhouden én vrijwillige keuze van NS. Het signaal en de nuance zal echter niet iedereen begrijpen en had qua timing mogelijk beter rond de persconferentie gekund. Voordat mensen denken "er rijden meer treinen dus ik kan ook wel mee". Want als ik hoor van conducteurs wie en wat ze in de trein aantreffen, is het begrip noodzakelijke reizen enorm opgerekt. Zo hebben er drie jongeren huisgehouden op station Schagen maar ze kwamen uit Ouder Amstel, Aalsmeer en Amsterdam en hadden zomaar de trein gepakt om te zien waar ze uit kwamen en daar op een station eea gesloopt...
Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij.
Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.
Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van , ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.
De snelweg in mijn buurt was toen ik deze aan begin en aan het einde van mijn wandelroute passeerde een stuk drukker dan in de weken dat alles open was en er niet thuis gewerkt hoefde te worden.
Op perron van station waar ik langskwam stonden ook meer mensen dan op dezelfde tijd van een doordeweekse dag. Overigens allen zonder mondkapje.
Op bezoek, met bezoek of zonder bezoek, ik wens een ieder fijne kerstdagen en blijf gezond!
Maar wederom: dat wordt in andere landen toch serieuzer aangepakt. Zo eentje wordt in zijn taas gevat en in staat van beschuldiging voor “aanval met gifstoffen” gesteld. Kijkt u maar .
Ik denk wel, dat die inbeschuldigingsstelling klopt.
@wsm
Hoe men wordt aangepakt vanuit NS, geen idee, wat ik wel weet is dat de politie geen onderscheidt maakt tussen reiziger en NS-er en er gewoon bekeurd wordt.
Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.
Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.
Er zat slechts één persoon in.
1.
En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\
Hij had vast een mooi uitzicht. Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.
Het spijt me als mijn onwetendheid in dit geval als een persoonlijke aanval wordt gezien door u in het bijzonder en wellicht ook door anderen op dit forum. Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.
Helpen ze wel of niet of alleen een beetje met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…
Het spoor is mij bijster!
Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.
Met als gevolg dat nóg meer volk denkt dat ze makkelijk met de trein kunnen gaan.
Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk.
Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden.
Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn.
Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?
Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.
Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct. Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt. Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.
Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.
@Loes Dat met het breken van ongeschreven regels is wel een dingetje inderdaad. Ik werd afgelopen week bijna de trein ingebeukt nadat ik keurig wachtte totdat iedereen was uitgestapt. Toen waren er al verschillende mensen naar binnen gevlogen haastig op zoek naar een zitplek. Dat er ook nog mensen de gangpaden uitkwamen om uit te stappen deed er verder niet toe…
Enfin…
Na het lezen van de vele verhalen hier, op diverse sociale media en in het nieuws was ik afgelopen maandag erg benieuwd naar het naleven van de coronamaatregelen in de trein en op perrons. Druk was het iig wel.
Op stations en perrons heb ik op een enkeling na bijna niemand meer een mondkapje zien dragen. Veel mensen doen hem af zodra ze de trein uitstappen. Niet alleen reizigers, maar ook personeel draagt vaak geen mondkapje meer. Als het al gedragen wordt dan hangt ie onderaan de kin. Er zijn gelukkig uitzonderingen.
In de trein zelf viel het mij nog enigszins mee. Ik had verwacht dat hier vrijwel niemand nog een mondkapje zou dragen. In tegenstelling tot wat ik hierboven lees had het grootste deel gelukkig een mondkapje op. Hoewel er wel veel mensen zijn die het mondkapje half dragen, of alleen onderaan de kin. Vooral na vertrek wordt het mondkapje vaak stilletjes onderaan de kin gehangen.
Tijdens één van de ritten afgelopen week werd er door de conductrice actief gewezen op het dragen van een mondkapje. Dit werd nog eens herhaald over de omroep, met als waarschuwing dat mensen bij het niet dragen uit de trein verwijdert zouden worden. Alleen al bij het zien van de conducteur hadden veel mensen plots weer hun mondkapje op. Ze weten dus echt wel hoe het moet…
Vandaag echt een rustig station Eindhoven gezien. Rond 8 uur niet eens een taxi beschikbaar aan de centrumzijde. Een toerist stond vreemd te kijken, toen er geen enkele auto voor het station stond. Vandaag niet op pad gestuurd, wel vragen gekregen en zonder te melden hield men ruime afstand.
Een groep van 3 mannen even gemeld om aan de afstand te denken, kreeg meteen terug, anders boete van 400 euro toch? Neh, daar doe ik veel liever andere dingen mee. Ik gaf nog aan per persoon met een vrolijke toon. Meteen als antwoord, dan gaan we met het uitgespaarde geld op vakantie, zodra het weer kan.
Ik had meer problemen in de supermarkt om de afstand met mensen te houden. Het zal ongetwijfeld niet overal goed zijn gegaan, maar in Eindhoven was het echt uitgestorven.
@MJL De intelligente lock down laat nog enige ruimte voor bewegingsvrijheid met afstand houden.
Daar ben ik voor maar we hebben het dadelijk aan de onverantwoorde reizigers en de dit goed pratende medeburgers te danken als we een echte lock down met binnenblijven krijgen opgelegd.
Dus niet de NS de schuld geven maar de medeburger die het ondanks alle pogingen van het kabinet premier en verstandige medeburger nog steeds niet snapt.
Ik noem dit hooliganisme.
Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.
Gisteren heb ik wel meerdere collega’s gesproken die op drukke treinen hebben gereden rondom Den Haag - Leiden. Zelf ook wel wat drukte gezien maar mijn treinlengte was ruim voldoende voor de spreiding van deze mensen.
Een flinke miscommunicatie
een LIKE voor je, want mooie samenvatting van de werkzaamheden tussen Weert en Roermond: treffender had je bericht namelijk niet kunnen zijn
Live: Zonder reden, zonder enige extra passagiers en zonder deurproblemen blijft de bus in Weert 10-15 minuten (tot na de vertrektijd volgens dienstregeling) wachten. Resultaat: trein in Roermond richting Sittard/Maastricht weg
Gelukkig gaat ns weer gtbv uitbetalen, blijkbaar is er geld teveel
Voor de goede orde, ik kan alleen voor mijn eigen reacties spreken, maar ik vermeld het hier enkel omdat ik het opmerkelijk vind. Ik maak me er niet druk om verders, dat zou hypocriet zijn, ik leg als risicogroep ook een behoorlijke afstand af immers.
Tja, kijk maar eens goed wat er op het station staat te wachten vanmiddag. Een groep mensen met zo’n 8 á 10 fietsen.
Haha, hebben die even pech! Zie het groene bordje rechts op de foto…
En ik ben niet helderziend maar voorspel dinsdag (of liefst eerder) dat Rutte i.p.v. “ga alsjeblieft niet met het ov als dat niet nodig is” termen gaat gebruiken als:
“Heb je geen vitaal beroep of andere noodzaak om te reizen? Dan is reizen met het ov verboden en kost je €400 bij overtreding!”
Vorige week een hoop ophef over burgemeester Jorritsma (Eindhoven) die gewoon boetes liet uitdelen aan groepjes jongeren (na een waarschuwing “twee keer geel is rood”). Dat is inmiddels algemeen geaccepteerd en wordt zo te zien ook behoorlijk goed gerespecteerd. Ikzelf zie ze in ieder geval niet meer.
Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.
Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.
Mensen die nu alleen doen wat noodzakelijk is, hebben toch geen probleem als er vanwege anderen die zich niet aan de regels houden straks strenger opgetreden moet worden tegen niet noodzakelijke activiteiten in het openbaar? Want die activiteiten deden die mensen toch al niet aan mee.
Die hebben er wel een probleem mee als door anderen die zich niet aan de regels houden het besluit genomen wordt dat de genomen maatregelen langer gaan duren. Die willen ook wel weer eens meer dan alleen dat blokje om of naar de supermarkt voor de nodige boodschappen.
Die willen ook wel weer eens op bezoek bij familie, bv bij een oudere vader of moeder, kleinkinderen willen opa of oma weer eens zien en andersom. Die willen misschien ook wel weer eens een dagje uit, ergens fietsen of wandelen, maar doen dat nu niet in de hoop dat het over niet al te lange tijd weer wel kan. Mensen willen toch ook een keer op vakantie, maar durven nog niets te plannen nu.
Ik wil ook wel weer ergens deze zomer met de familie een BBQ hier bij mij thuis houden, misschien wel weer een BBQ met de community vrienden hier net als 2 jaar geleden (is het al weer zo lang geleden?) en wie weet wat nieuwe community vrienden erbij.
In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik,
Ik zou dus ook schrikken, omdat vrijwel niemand van je collega's meer controleert.
-Aangepast door moderator-
Ik kom je graag tegen, maar volgens mij ben je de laatste der Mohikanen. "Stay alive, I will find you." Een controlerende conductrice is nu ook bijna een zuivere oxymoron. Die twee tientjes gun ik je van harte. Ik doe er zelfs twee bij, dat beloof ik je. Zeg nou zelf, wat is 20 + 20 euro voor 2 tot 3 maanden 1e klas? Lang leve NS Flex, correctietarieven en het hoofdkantoor in Utrecht.
Bedankt voor jouw eerlijkheid. Helaas ben jij niet de enige die zwart reist. Het geld moet ergens vandaan komen, dus iedereen betaalt aan deze reizen mee in de verhogingen per 1 januari 2022. Daarbij is het niet netjes tegenover hen die wel betalen voor de 1e klas en figuren zoals jij treffen en misschien zelfs met hun 1e klaskaartje niet eens kunnen zitten.
Zit ik net het NOS nieuws te kijken en zie daar het item over het bezoek van Mark Rutte aan station Den Haag Centraal, stapt daar uit een sprinter iemand met een fiets (dat gedeelte zat niet in het filmpje was al eerder op de dag op de NOS website stond). Als dat vandaag is opgenomen is er toch al illegaal een fiets meegenomen en gelijk op camera vastgelegd.
Abonnementhouders hoeven geen toeslag te betalen voor reizen met ICE International binnen Nederland. Dat geldt ook voor houders van een studentenreisproduct. Er zijn geen toeslagpalen voor ICE International; de toeslag kan alleen worden gekocht als e-ticket of bij de kaartautomaat.
Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.
Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.
De situatie van voor corona, lockdown en nu zijn lastig te vergelijken. Zelf ben ik blijven controleren en ik kom echt niet meer verkeerd zitters tegen dan daarvoor.
Ingangscontroles worden ook vaak op de laatste sprinters uitgevoerd door het personeel met ondersteuning van VenS. Dan nog gaat men verkeerd zitten, dus zou je nogmaals de 1e klas moeten schoonvegen.
Wegsturen is de weg van de minste weerstand en ik hoor nu wel collega's melden dat ze meer aan het schrijven zijn.
Dank jullie wel, laten we hopen op een goede afloop voor het slachtoffer.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.