Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Dank @Momo en zo voor de YouTube vids op de vorige pagina, en ja mag je dan weer treinen? https://jopdevrieze.nl/bouwen-alle-covid-19-geinfecteerden-immuniteit-op/

Ik ben benieuwd, heb reeds een paar weken goed ziek op bed gelegen. Hoop van harte dat ik geen badge hoef te dragen om dat zichtbaar te maken, ik ben ook niet kapot van zo’n tracking app.

Het is noodzakelijk dat je voedsel hebt. Die kun je in de supermarkt halen en zo veel mogelijk die 1,5 meter afstand te houden en hopen dat anderen dat ook doen, maar die kun je dus ook van je volkstuin halen waar je een grotere afstand hebt tot mede volkstuinierders.

Ik ben vandaag eind van de middag in het laatste half uur dat ze open waren naar even naar de Intratuin geweest. Ik was speciaal al niet vrijdag of het weekend geweest omdat het toen veel mooier weer was wat misschien veel mensen daar heen zou lokken. Het was tussen 5 en half 6 erg rustig, zou het wel druk zijn geweest dan had ik gewoon weer terug naar huis gefietst en het morgen weer geprobeerd wanneer iedereen weer (thuis) aan het was is. Was dit noodzakelijk? Nee, ik kan best wel zonder die plantjes. Maar ik hoorde net bij Jinek een viroloog die daar aan tafel was zeggen dat hij ook naar het tuincentrum was geweest en een lading planten had gehaald om zo de tuin op te fleuren en dat hij wat kon relaxen. Dan kan ik ook wel even op 5 minuten fietsen van mijn huis naar de Intratuin.

@Olav93wij komen er niet uit zolang jij geen verschil ziet tussen (niet)noodzakelijk reizen en wandelen naar een volkstuin waarbij ik een route kies waar ik vrijwel nooit iemand tegen kom.

Ik ben net boodschappen gaan doen, op de fiets, want verder dan mijn volkstuin. Op de markt kaas en groente gehaald. De markt is ruim opgezet, ruime vakken om 1,5 m te waarborgen en er is controle daarop. Toen naar de supermarkt. Die mijd ik het liefst, want niet iedereen houdt zich daar aan de regels.

Boodschappen doen in de supermarkt waar mensen 1,5 m niet in acht nemen mag van jou, maar groente/fruit kweken en halen uit een volkstuin waar niemand dan ik en mijn partner mag komen, kan niet?

Wandelen is iets anders dan reizen. Je kunt natuurlijk ook eerst gaan reizen om elders te gaan wandelen. Dat laatste vind ik niet noodzakelijk reizen.

Oja, ik moet bewegen en af en toe naar buiten om gezond te blijven. Als ik dat niet meer mag, kom ik op een gegeven moment vanzelf in de kwetsbare groep terecht en is de weg naar IC niet zo ver meer…

Triest (en niet corona-gerelateerd), maar toch mooi dit… Daarom deel ik het even (via Marcel Houtman, mcn Eindhoven):

https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/een-bijzondere-crematie-vandaag/

Zo’n 400 collega’s gaven zich daarvoor op, vanwege de corona werd dat aantal stevig teruggebracht.

Auto was speciaal aangevraagd. Normaal komen ze niet per auto aan als ze daar al opgebaard liggen.

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...

De fietskaart kan straks ook niet meer gekocht worden, dus dat is denk ik al een belangrijke aanwijzing. Morgen heb ik rijdende dienst en zal eens kijken wat voor info ik tegen ga komen over dit onderwerp. Goede communicatie is het halve werk inderdaad.

Een collega van je had al de eerste woordenwisseling vandaag.

Volgens één van de regievoerders zou de reisplanner aangepast zijn en het in de kop bij details nu prominent bovenaan staan, evenals de coronamaatregelen info. Ik zie voor nu echter alleen nog een rode balk met daarin “Reis alleen met de trein als het echt moet” en als je daarop klikt kun je nog eens klikken op de blauwe button “Coronamaatregelen” en dan pas zie ik staan dat een fiets tijdelijk niet meer mee mag. Dat vind ik niet prominent in beeld.

Maar misschien is men er nog mee bezig en wordt het later zichtbaar.

https://twitter.com/Henkiespoor/status/1260159729525014529

Edit, het is nu wel toegevoegd aan de tekst op https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/ns-actueel.html (onder “Gevolgen voor reizigers”) waar je dus komt na klikken op die rode balk. Nog steeds niet echt prominent in beeld, het is alleen 1 keer minder doorklikken.

@Draak 52 

Wat u heeft gelezen is de mening van een lid van de community (@Tamzin)  en niet van een NS-medewerker. U kunt daar heel boos over worden maar ik raad aan om zo’n provocerende opmerking van uw schouders te laten afglijden. 

U kunt de oproep van Rover te ondersteunen dat iedereen gebruik moet kunnen maken van het OV, dus ook ouderen. https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1691-het-ov-is-voor-iedereen

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

Het is geen kwestie van niet mee mogen omdat je ouder bent, het gaat om noodzakelijke reizen en het vermijden van risico's. Daarbij lopen ouderen nu eenmaal meer risico. Daar kunnen we weinig aan veranderen.

Voor uitjes is nu geen plaats…

Ik ben zelf 32 jaar en ook voor mij geldt het uitgangspunt dat je niet de trein mag nemen voor een uitje en "werk zoveel mogelijk thuis". Met dat laatste begin ik na ruim 2 maanden behoorlijk wat moeite te krijgen omdat ook mijn wereld enorm verkleind is sinds ik alles vanuit huis moet doen voor het werk. Incidenteel moet er iemand naar kantoor omdat niet alles vanuit huis gedaan kan worden maar ook dan wordt er kritisch gekeken wie dat kan zijn. Maar goed ik blijf braaf thuis werken, net als de meeste forenzen. Terwijl werk altijd als noodzakelijk werd gezien, is dat nu alleen als je een vitaal beroep hebt.

Ik ben op 12 maart voor het laatst met de trein geweest. Ik heb wel een auto maar ook daarmee heb ik mijn reisbewegingen aanzienlijk beperkt. Eigenlijk vooral rond het dorp en die ene keer dat ik van de baas naar kantoor moest en dan liefst met eigen vervoer maar dat gaan ze niet op grote schaal invoeren.

Mensen vergeten het wel eens maar het "reis alleen als het noodzakelijk is" hangt ook boven de snelweg op de borden. Men wil eigenlijk zo min mogelijk reisbewegingen. 

Ik vraag me trouwens langzamerhand af of de reden dat studenten hun reisgedrag moeten aanpassen en forenzen thuis moeten werken, wellicht is zodat de trein vooral beschikbaar is voor dagjes mensen?

NB: ik zou het ook fijn vinden als de trein meer gebruikt kan worden. Ik woon nu half jaar elders en mijn ouders hebben mijn nieuwe woonplek nog niet eens kunnen zien want ook zij moeten met de trein reizen..

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Artikel 443 Wetboek van Strafrecht regelt iig de strafbaarstelling van het overtreden van noodverordeningen

Hij die een algemeen voorschrift van politie, krachtens de Gemeentewet in buitengewone omstandigheden door de burgemeester, de voorzitter van de veiligheidsregio of de commissaris van de Koning in de provincie uitgevaardigd en afgekondigd, overtreedt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

@MoDe 

Ik geef ze idd een briefje mee met de info.

Weer 2 diensten verder na de versoepelingen sinds 1 juli. Ik had de dag erna pas dienst. 

Ik zag direct dat het drukker word. Het is gezellig druk momenteel, plaats genoeg in de trein en tijdens controle klopt het meeste veelal wel.

De fiets mag weer mee, de eerste die ik ermee trof, had geen fietskaartje. Dus ook geen registratie. Nog niet iedereen weet dat ie het via smartfoon of pc moet regelen.

Ineens wel veel meer reizigers die het lege telefoon syndroom gebruiken om de 1e klas onveilig te maken. Dat is weer terug.

De mondkapjes, tja, het blijft kat en muis, maar ik merk wel dat na een 2e waarschuwing, men weet dat er geen 3e meer zal volgen. 

Het begint weer wat meer op het oude normaal te lijken, behalve dan die mondkapjes. Daar kan ik gewoonweg niet aan wennen, al die gezichtslozen 😔

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Zolang er in tunnels niet zonder 2e man gereden mag worden zal eerst de regelgeving aangepast moeten worden in NL voordat dit mogelijk is. Dus proefballonnetjes hier posten zie ik niet als informatie verschaffen.

En deventer kent deze regels neem ik aan ook.

Dat is slechts een regel welke NS zichzelf heeft opgelegd en niet komt uit het VVRV, welke leidend is vanuit de overheid, en dat weet @Jeroen hopelijk ook.

Keolis rijdt ook gewoon door de tunnel van Nijverdal met een lengte van een halve kilometer zonder conducteur.

Deze extra opgelegde regelgeving bij NS kan dus gewoon geschrapt worden en is dus geen enkele belemmering om de conducteur op sommige NS diensten van de trein te halen.

Het bekende “How low can you go ?”

Een vriend van mij is civiel ingenieur en die klaagt al jaren dat de ‘jeugd van tegenwoordig’ er zo met zijn pet naar gooit, dat er ongelukken gaan gebeuren.

Jeddie,jeddie, blaat, blaat… Plato klaagde ook al over de jeugd.

En toen viel die snelwegbrug in Genua ineens in het ravijn.

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).

@mrfreeze 

Dank even voor het screenshot. Het was een theedoek, niet in de vorm gemaakt van een mondkapje, dus pak nu een theedoek en daar 2 elastieken aan naaien en klaar. Het sloot iig niet goed de mond en neus af. Voor de juiste beeldvorming, ik heb de reiziger aangesproken en een noodoplossing bedacht.  

Ik heb de release notes van de recent uitgebrachte nieuwe Yammer-versie niet uitgebreid doorgelezen, maar zit er tegenwoordig ook een Tinder-functie in? :thinking::joy:

Lekker dat je de nacht goed bent doorgekomen, komt toch altijd even aan dit soort momenten ook als het ‘gelukkig’ goed afloopt. Het emmertje kan ook een keer te vol raken.Hopelijk heeft je machinist ook redelijk kunnen slapen.

Hopelijk een fijne en rustige dienst vanavond.

Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak. 

Moet ook lastig zijn geweest bij het invullen van dit formulier. De optie ‘trein’ wordt niet eens genoemd! :rofl:

Ik las kort geleden een bericht over een conducteur in Polen. Die sprak een reiziger aan op het niet dragen van een mondkapje. De reiziger weigerde waarna de conducteur de tas van die reizigers op het perron smeet. De reiziger moest wel uitstappen en de trein reed zonder hem weg.

Mensen kunnen ook wel eens onbedoeld meegaan met een trein. Ik was nog te jong, misschien een jaar of 3 of 4, om het nu echt te herinneren maar dat is mijn moeder en mij ooit overkomen. Mijn oma was oorspronkelijk afkomstig uit de buurt van Dieren en ging nog wel eens op bezoek bij de familie daar, met de trein. Ze woonde niet ver van station Leiden Lammenschans en deze keer ging mijn moeder (en ik dan ook) mee naar het station om haar af te zetten en te helpen met de bagage de trein in te dragen naar haar stoel. Alleen voordat mijn moeder en ik weer uit konden stappen gingen de deuren al dicht en vertrok de trein. Volgens mijn moeder was ik redelijk in paniek, ik kan het me nog maar heel vaag herinneren. Uiteindelijk zijn we dan weer vanaf het volgende station terug naar Lammenschans gegaan.

Over getting old gesproken, zal ergens begin jaren 70 geweest.

@mrfreeze 

Klopt, het was weer het "oude" gevoel bij drukte met de verkeerd zitters die ik weer veel tegen mocht komen. De 1e klas blijft wel ijzig stil nog. De gezelligheid in de trein voelde ik ook weer meer, zoals vanouds idd.

Dank jullie wel, ik kom straks weer opgeladen terug. Pas eind september heb ik weer dienst, dan zal ik zeker hier weer van me laten horen. Ben ook echt benieuwd naar jullie ervaringen.

Inderdaad de realiteit: vanochtend in de IC van Enschede naar Utrecht, geen conducteur gezien. In mijn coupé 4 reizigers mondkapje niet op. Terugreis: geen conducteur gezien. In mijn coupé 3 reizigers mondkapje niet op.

NS houdt zich niet aan het toezicht op de mondkapjesplicht in de treinen.

Er werd ook niets meer omgeroepen over het dragen van mondkapjes.

(Zie ook protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer van de rijksoverheid)

Aan eindeloze zinloze discussies hierover doe ik niet meer mee, maar ik blijf mijn ervaringen wel posten.

Dit zijn de feiten

@Tonny.s 

MoDe geeft het grotendeels al aan. We hebben twee soorten deursystemen, degene die op lucht werken en degene die electrisch werken. De electrische deuren zijn vergelijkbaar met een liftdeur en kan door opentrekken in een vervelende storing vallen en het is geen veilige actie als we willen vertrekken. Relatief valt de ellende met de electrische deuren mee. Je vindt ze in de sprinters, alleen de oude SGM heeft deuren op lucht.

De deuren op lucht zijn het gevaarlijkst. Daar kan je daadwerkelijk met je arm, been, voet vast komen te zitten en dat de deur gewoon in de vergrendeling valt. Als wij het niet goed zien, dan kan dat een nare afloop als gevolg hebben. De kans dat men door het opentrekken tussen trein en perron valt is ook aanwezig. Ook dat kan heel naar aflopen. Al ons huidige intercity materieel werken de deuren op lucht.

Wat uitgebreider in het andere topic beschreven. 

Reageer