Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

@MoDe 

Ik geef ze idd een briefje mee met de info.

Oooh wsm echt ?????    De NS draait tot juni een verlies van 500 miljoen Euro vanwege het coronavirus, het is niet zodat er jaarlijks miljarden winst worden gemaakt bij de NS.

En straks dan ook niet vooraan gaan staan met zeuren als de tarieven weer eens omhoog moeten gaan.

Je bent duidelijk bezig met een hetze tegen de NS want ik zie je nagenoeg nooit iets positiefs brengen hier op het forum. 

Ik wens je veel plezier met al je negativiteit, ik ben daar in ieder geval klaar mee.

Prettige paasdagen nog en geniet van het lekkere zonnetje buiten, misschien doet het je goed.

 

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

Ik respecteer je werk heel erg en wil dit absoluut niet onder uit trappen. Ik wil enkel het belang van controle / beboeting aanstippen. 
 

de constatering dat het “dweilen met de kraan open” is, is een gevolg van slechte communicatie / controle en beboeting. Het vrijblijvende moet er eens vanaf, we moeten de volksgezondheid op 1 zetten. 
 

dat jij besluit om te beboeten, maar jouw collega niet helpt niet mee, er moet 1 blok gevormd worden van politiek en handhaving. De wisselende en niet consistente uitvoering van het beleid veroorzaakt verwarring en vrijblijvendheid. Het gepolder waar Loes het over heeft sijpelt door in alle lagen van de uitvoerende macht 

Tja, kijk maar eens goed wat er op het station staat te wachten vanmiddag. Een groep mensen met zo’n 8 á 10 fietsen.

 

Reputatie 7

Met een blokje om wordt bedoeld een wandeling in de buurt afstand houden en drukke plaatsen vermijden niet gebruik maken van het OV en ook niet samen scholen heel gemakkelijk te begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn definitie van een blokje om is toch echt niet wandelen of fietsen in een natuurgebied aan de andere kant van het land waar bovendien een treinreis voor nodig is. Iemand uit Brabant wil misschien naar de kust en duinen, een ander die aan de kust woont naar de Veluwe, en een inwoner van de Veluwe weer een rondje Friesland doen. En zo krijg je een leuke volkverhuizing en volle treinen. 

En ja, gelukkig houden ook heel veel mensen zich wel aan de adviezen en regels maar dus niet iedereen en dan schijnen er ook nog reizigers te zijn die zich misdragen wanneer ze aangesproken worden op de 1,5 meter regel. Iedereen heeft blijkbaar het idee dat hij of zij de enige is die dit wil. Vele kleintjes maken echter wel een grote.

 

Mijn blokje van vandaag was niet verder dan mijn tuin en schuur en nu ga ik even “spelen” met water om de tegels van het dakterras en de loungebank daar schoon te krijgen van de lekkere groene aanslag. Dan kan ik misschien morgen daar eens zitten, ter afwisseling van zitten in de tuin.

Reputatie 7

Jeroens suggestie om gewoon even de politie door een trein heen te laten gaan is een goede.

Nu net het journaal van 19h30 gezien. De politie controleert de trams van de STIB en eenieder die vandaag geen essentiële reden kon bewijzen heeft een boete van 250 euro gekregen. Klaar !

Er waren ook een paar eigenwijzen die nogal agressief waren tegen de politie. Hun tandartsrekening was wat duurder dan 250 euros…

Iemand die ‘blokje om’ met ‘trein’ associeert is echt niet serieus te nemen.

Reputatie 7

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Reputatie 7

Ik ben alleen bang dat als te veel mensen zich er niet aan houden het tot een volledige lock down komt en dan mag net als in andere landen ook het blokje om niet meer en dat zou ik jammer vinden, maar ja als het moet dan moet het.

 

Ik zelf wandel iedere dag in de ochtend en avonduren hou daarbij voldoende afstand en vermijdt drukke straten gebruik geen OV ook geen bus tram en metro en hou hier mee mijn conditie op peil. Hierbij heb ik geen angst wat ik wel heb in de supermarkt waar sommigen ook gewoon hun gang gaan en geen rekening houden met anderen.

Ik hoor wat mijn leeftijd betreft tot de risicogroep en ook vanwege een begin van hartfalen wat met medicijnen onder controle is tot de extra risico groep maar hierdoor is het belangrijk de conditie die men heeft te behouden en ook heb ik boodschappen nodig vandaar mijn angst voor een complete lock down en niet omdat ik me niet aan de regels zou houden dat doe ik juist strikt.

Daarom liever geen complete lock down, wat ook niet nodig is als een aantal mensen wijzer is

 

 

 

 

Tsja Ik kom net terug van een reisje Castricum - Groningen v.v., zo'n 450 km en de hele dag niet gelogen geen enkel personeelslid van NS gezien in de trein. (Oh ik herinner me nu dat ik wel iemand in zo’n gele jas in de 1e klas heb zien zitten. Ik heb veelal in de stilte coupé gezeten (de 2 keer 6 aan elkaar). Helaas daar ook weer een man en een vrouw van Groningen en Assen druk kletsend zonder mondkapje. Toen ik er wat van zei was het antwoord: “ïk ben volledig gevaccineerd en waar oik ij mee bemoei” Vrouw met kind tussen Zaandam en Amsterdam Centraal in de stiltecoupe: Ja mijn kind hoeft niet stil te zijn. Toen ik laatst door 2 oudere dames er op werd gewezen dat mijn kind stil moet zijn in de stilte coupe heb ik geantwoord: U bent vroeger toch ook kind geweest. 

 

De betalende reiziger moet zich tegenwoordig maar zien te redden. Van personeel zoals gemeld totaal niets te bekennen. (Zelfs gastheerschap is inmiddels al teveel moeite). Ik heb de laatste tijden al meerdere ruzies hierdoor zien ontstaan. (De maatschappij is de laatste maanden zeer snel aan het verharden, NS kijkt alleen maar van de zijlijn toe. Binnenkort gaat er een keer een aso echt over de rooie en dan is Leiden in last.)

 

Het rookverbod op de perrons is het volgende lachwekkende punt. In het verleden stonden de rokers bij de rookpaal en konden de overige reizigers hier met een grote boog omheen lopen. NS heeft nu de rookpalen verwijdert en dit heeft nu tot gevolg dat iedereen op de bankjes zit te roken, want ja aan handhaven doet NS anno 2021 niet meer. In plaats van minder overlast is er nu dus veel meer overlast voor de niet rokende reiziger. 

 

Ik ben wel een beetje klaar met de NS

Jouw verhaal geeft heel duidelijk aan waar het aan schort, het FATSOEN van de mensen en het rekening houden met de medemens,  Helaas lijkt dat steeds meer een gepasseerd station in onze samenleving die gewoon steeds asocialer wordt.  En op locaties waar veel mensen bij elkaar zijn zie je dat natuurlijk het eerst, zoals bv de trein.

 

Dat het niet zien van een personeelslid van de NS er voor zorgt dat er ruzies ontstaan in de trein is natuurlijk de grootste onzin die er maar is, dat zou inhouden dat als er wel een personeelslid voorbij is gekomen dat er geen ruzie ontstaat.  Je suggereert nu dat mensen ruzie maken omdat er geen personeelslid van de NS langs is gekomen. :rofl:

Overigens zie je in de stilte coupes 2x6 amper dat er iemand voorbij komt zeker als je niet die kant op kijkt, dan toch kan er een personeelslid van de NS voorbij gelopen zijn zonder dat jij dat hebt opgemerkt. Ik neem in ieder geval aan dat je meer naar buiten kijkt dan naar de kant van het smalle gangetje.

En elke dag zijn er de nodige incidenten met agressie in de treinen en dat neemt helaas alleen maar toe doordat mensen steeds asocialer worden en minder rekening houden met hun medemens. Een recent voorbeeld van hoe mensen ook gewoon meteen agressief naar ons reageren kan ik je wel geven.

Ik loop in Groningen langs mijn trein naar de cabine toe en zie iemand met zijn voeten op de stoel, ik stap om die reden de coupe in en vraag de persoon zijn voeten van de stoel te halen aangezien de stoel er is om op te zitten en niet dient als voetenbank.  De persoon in kwestie begon meteen met dreigende taal in mijn richting en kwam dreigend mijn kant op.  Nu ben je dan bij mij aan het verkeerde adres want ik ben niet zo snel onder de indruk van dat soort gedrag.  Vervolgens werd ik beschuldigd van racisme, nou ik weet niet in hoeverre het racisme is als ik iemand aanspreek omtrnet voeten op de bank. Nu heb ik omdat de mogelijkheden die ik als machinist heb beperkt zijn V&S gevraagd om mijn kant op te komen zodat zij eventueel konden ingrijpen als het verder uit de hand liep. Uiteindelijk is de passagier uti de trein verwijdert op mijn verzoek aangezien de agressie aanhield en wij moesten vertrekken. Of je nu wel of geen NS logo op je kleidng hebt maakt dus totaal niet uit hoe mensen reageren, respect voor de medemens is er in dit soort gevallen niet meer.

En wat denk jij dat dit doet met collega's die hier meermalen per dag me ete maken hebben zoals de Hc’s op onze treinen. Het is een keer teveel en dan vallen deze collega’s vaak langdurig uit vanwege mentale problemen. Dat hebben we dan te danken aan onze samenleving.

En wat betreft het rookverbod op de stations, dit is een Prorail besluit geweest echter zet Prorail geen handhavers in en hebben ze ook niet de moeite genomen om niet roken stickers op de stations op te plakken. Waar moet een roker nu aan herkennen dat roken verboden is op het station??  Ik spreek geregeld mensen aan die staan te roken op het station, zowel in persoon als via de mooie optie van omroepspeakers aan de buitenzijde van de sprinters.  Als ik ze in persoon aanspreek geven ze vaak aan niet op de hoogte te zijn van het rookverbod maar ze maken daarna wel meteen hun sigaret uit op een enkele uitzondering na.  Met stickers dat er niet gerookt mag worden denk ik dat je al heel veel oplost van het roken op het station.

 

En wat betreft je laatste opmerking, je kiest zelf voor de trein als vervoersmiddel niemand dwingt je er toe en je hebt de vrijheid om een ander vervoersmiddel te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@Draak 52 

Wat u heeft gelezen is de mening van een lid van de community (@Tamzin)  en niet van een NS-medewerker. U kunt daar heel boos over worden maar ik raad aan om zo’n provocerende opmerking van uw schouders te laten afglijden. 

U kunt de oproep van Rover te ondersteunen dat iedereen gebruik moet kunnen maken van het OV, dus ook ouderen. https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1691-het-ov-is-voor-iedereen

 

Reputatie 6

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

Het is geen kwestie van niet mee mogen omdat je ouder bent, het gaat om noodzakelijke reizen en het vermijden van risico's. Daarbij lopen ouderen nu eenmaal meer risico. Daar kunnen we weinig aan veranderen.

Voor uitjes is nu geen plaats…

 

Ik ben zelf 32 jaar en ook voor mij geldt het uitgangspunt dat je niet de trein mag nemen voor een uitje en "werk zoveel mogelijk thuis". Met dat laatste begin ik na ruim 2 maanden behoorlijk wat moeite te krijgen omdat ook mijn wereld enorm verkleind is sinds ik alles vanuit huis moet doen voor het werk. Incidenteel moet er iemand naar kantoor omdat niet alles vanuit huis gedaan kan worden maar ook dan wordt er kritisch gekeken wie dat kan zijn. Maar goed ik blijf braaf thuis werken, net als de meeste forenzen. Terwijl werk altijd als noodzakelijk werd gezien, is dat nu alleen als je een vitaal beroep hebt.

Ik ben op 12 maart voor het laatst met de trein geweest. Ik heb wel een auto maar ook daarmee heb ik mijn reisbewegingen aanzienlijk beperkt. Eigenlijk vooral rond het dorp en die ene keer dat ik van de baas naar kantoor moest en dan liefst met eigen vervoer maar dat gaan ze niet op grote schaal invoeren.

Mensen vergeten het wel eens maar het "reis alleen als het noodzakelijk is" hangt ook boven de snelweg op de borden. Men wil eigenlijk zo min mogelijk reisbewegingen. 

Ik vraag me trouwens langzamerhand af of de reden dat studenten hun reisgedrag moeten aanpassen en forenzen thuis moeten werken, wellicht is zodat de trein vooral beschikbaar is voor dagjes mensen?

NB: ik zou het ook fijn vinden als de trein meer gebruikt kan worden. Ik woon nu half jaar elders en mijn ouders hebben mijn nieuwe woonplek nog niet eens kunnen zien want ook zij moeten met de trein reizen..

 

@mrfreeze 

Klopt, het was weer het "oude" gevoel bij drukte met de verkeerd zitters die ik weer veel tegen mocht komen. De 1e klas blijft wel ijzig stil nog. De gezelligheid in de trein voelde ik ook weer meer, zoals vanouds idd.

Dank jullie wel, ik kom straks weer opgeladen terug. Pas eind september heb ik weer dienst, dan zal ik zeker hier weer van me laten horen. Ben ook echt benieuwd naar jullie ervaringen.

Was vandaag voor een afspraak in Groningen, en vanwege medereiziger tweede klas gezeten. Veel meer jongelui met reiskoffers en -tassen in de trein dan ik verwacht had. Gezellig druk, niet hinderlijk verders.

Reputatie 6

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Artikel 443 Wetboek van Strafrecht regelt iig de strafbaarstelling van het overtreden van noodverordeningen

 

Hij die een algemeen voorschrift van politie, krachtens de Gemeentewet in buitengewone omstandigheden door de burgemeester, de voorzitter van de veiligheidsregio of de commissaris van de Koning in de provincie uitgevaardigd en afgekondigd, overtreedt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Via https://twitter.com/rikusspithorst/status/1286015292225785861

Vandaag even bliksemonderzoekje gedaan.

Trein Asdz - Ut 19 reizigers, 4 geen mondkapje

Trein Ut - Asdz 29 reizigers, 4 geen mondkapje

Metro Asdz - Pijp 58 reizigers, 5 geen mondkapje

Gaat lekker.

Zijn deze cijfers herkenbaar voor een HC, of zien die er veel minder omdat iedereen het ding snel opzet bij controle?

Rikus :laughing: , tja ik denk dat we daar maar niet op gaan reageren.

 

Maar er zullen altijd mensen zijn die denken dat de regels niet voor hen gelden, zo ook vandaag in een trein welke ik reed.  Alleen die kon toch echt zijn tas pakken en uitstappen toen ik hem zag zitten.  Deze vond het allemaal je reinste onzin. Nou ik was het met hem eens dat het onzin was dat hij de trein nam (zonder mondkapje).

Reputatie 7
Badge +3

Ik laat me maar verrassen, maar een trein kwijt zijn, het blijft bijzonder dit vak. 

Moet ook lastig zijn geweest bij het invullen van dit formulier. De optie ‘trein’ wordt niet eens genoemd! :rofl:

 

 

Sterkte morgen Loes, verwacht inderdaad niet teveel van de mondkapjes. Helaas hebben mensen niet door dat we weer afstevenen op een lockdown als de cijfers blijven oplopen.

En alle maatregelen, daar zijn we voorlopig nog niet vanaf met de dwarsheid die er heerst in NL.

Reputatie 7
Badge +3

@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.

 

Reputatie 7
Badge +3

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Wat uitgebreider in het andere topic beschreven. 

Reputatie 6

Dank voor je verhaal Loes, heb het met aandacht gelezen. Waar ik in dit kader graag aandacht voor wil vragen zijn mensen die -bij uitzondering- toch ook afhankelijk zijn van de trein. In mijn geval: ik heb een zelfstandig wonende moeder van 89(!). Ik heb geen broers of zussen, geen kinderen, geen partner en geen auto. Ik gebruik de trein om haar wekelijks te bezoeken. we hebben dit nu noodgedwongen stop gezet. haar buren zijn ook allemaal oudere en kwetsbare mensen (Seniorenflat zonder verzorging). Als zij ziek wordt zalik toch naar haar toe moeten om te verzorgen (tenzij ernstig,ziekenhuis etc). Ik hoop dus dat de treinen blijven rijden en dat er begrip is voor mantelzorger die er soms echt alleen voor staan.

Reputatie 6

@Philnedzo optimistisch kan ik niet kijken na al die mondkapjesweigeraars. Als iemand in de risicogroep word ik door hen in mijn bewegingsvrijheid beperkt. Zeker als men zichtbaar verkouden zonder mondkapje in trein en winkel rondloopt zijn dat de plekken waar ik niet meer kan komen. Mensen kunnen wel moe worden van de maatregelen, ik word een beetje moe van hen die ze (blijven) negeren.

 

Vervelend dat je je in je bewegingsvrijheid beperkt voelt, er zijn ook tientallen die zich juist door die verplichtingen in hun bewegingsvrijheid beperkt voelen. Ik neem aan dat je FFP2 of FFP3 al gebruikt. Die zouden voldoende bescherming moeten bieden ook als er een snotneus zonder voorbij komt.

Ik hoor ook in een risicogroep maar vindt dat ikzelf moet opletten en laat mijn leven zo min mogelijk in de war gooien, oversteken doe ik ook niet met m'n ogen dicht, om het zo maar te zeggen. De mondkapjes op vliegvelden en in vliegtuigen belemmeren mij om naar mijn familie te gaan. Ik zou het “risico” van mondkapjesvrij vliegen durven te nemen.


Misschien denken mensen tegenwoordig altijd maar meteen het ergste. Een kucheltje is Corona en niet gewoon de kriebel in de keel (krijg je na 40 jaar zware shag), niezen is Corona en niet gewoon allergie door het knuffelen van de kat of wat peper in de neus, een natte neus is Corona en komt niet door de koude wind en ga zo maar door. Kleine dagelijkse ongemakken bestaan kennelijk niet meer. 

 

@wsm

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

Op zich mee eens. Desondanks krijg ik de indruk (gezien de vragen die op dit forum en ook op social media langskomen) dat mensen zich hier zorgen over maken en in sommige gevallen toch maar gaan reizen omdat ze ervoor betaald hebben. Als hier een duidelijke en eerlijke regeling voor zou zijn bekendgemaakt zou dat wellicht meer mensen ervan weerhouden om met de trein te reizen, wat NS uiteindelijk graag wil in deze omstandigheden. 

Ik geef aan wat ik zie, het is uiteindelijk aan NS om hier iets mee te doen of niet. 

Dank @Momo en zo voor de YouTube vids op de vorige pagina, en ja mag je dan weer treinen? https://jopdevrieze.nl/bouwen-alle-covid-19-geinfecteerden-immuniteit-op/

Ik ben benieuwd, heb reeds een paar weken goed ziek op bed gelegen. Hoop van harte dat ik geen badge hoef te dragen om dat zichtbaar te maken, ik ben ook niet kapot van zo’n tracking app.

Reageer