Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Zal ff een screenshot plaatsen van mijn afrekenstaat.

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vanochtend rond 8:45 toevallig een team V&S (in ieder geval een duo dat rond liep) bij een bushalte/knooppunt/terminal in Eindhoven (Winkelcentrum WoensXL/Catharina Ziekenhuis), waar elke paar minuten wel een bus stopt.

Neem zomaar aan dat die elke bus even checkten op vervoerbewijzen én mondkapjes. Drinken/eten in bussen is geen optie/excuus, dat mag sowieso niet.

Als ik op de fiets geweest was had ik het ze even gevraagd. Denk niet dat ze daar aanwezig waren om waarschuwingen uit te delen, 2 kilometer vanaf het station.

@Momo ik besef ook steeds vaker bij thuiskomst pas dat ik mijn maskertje nog steeds op heb, terwijl in principe dat ‘onding’ al een kwartier eerder af had gemogen (als ik de enige in het voertuig ben...) Dat went dus best snel!

@Robert B 

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen. 

Mijn apparatuur ontsmet ik uit eigen beweging, niet omdat me dat wordt voorgeschreven overigens.

Handschoenen heb ik bij voor EHBO gevallen, heb nogal mini handen.

Ik heb gisteren 50 minuten een mondkapje opgehad bij pedicure behandeling. Toen kon ik dus mooi oefenen want...ik ga voor het eerst sinds 12 maart met de trein aanstaande dinsdag! Voor een noodzakelijke reis naar kantoor. Ik vind het wel spannend en heb ook ruim de tijd ingepland zodat ik rustig aan kan reizen, de regels kan volgen en geen druk heb. Het is verplicht reizen buiten de spits. Op het station staat mijn fiets ook al sinds 12 maart dus ik ga eens kijken in de stalling hoe het met mijn fiets gaat en of ik ermee naar kantoor kan. Ik hoop het 🙂 en anders ga ik wandelen. 

Bij ons is het ook nog steeds tot 1 september strikt en er is al aangegeven mogelijk tot 1 januari gedeeltelijk thuis of volledig thuis. Dat ik nu mag is een uitzondering ivm kritisch werkproces wat niet anders kan. 

@Loes Het beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Robert, je staatjes geven wel een vertekend beeld aangezien die eerste maar 6 europese landen laat zien waar de tweede een totaal van heel Europa is.

Op https://www.worldometers.info/coronavirus/ zie je het aantal per land waarbij Rusland koploper is met het aantal nieuwe gevallen per dag. Tel je de 6 landen uit jouw eerste staatje bij elkaar op kom je op een stuk minder dan de ruim 8000 van half maart. 

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 

Een ander community lid gaf eerder al aan dat de automaat aangeeft dat fietskaartjes alleen via de website of app te koop zijn. Iedereen (die tenminste een poging heeft gedaan om bij de automaat een kaartje te kopen) kan dus weten dat het alleen via de website of app kan. Sta je al op het station zonder smartphone dan heb je wel een probleem. Maar niet weten vind ik dan geen geldig excuus. 

Maar in de "fietsvrije” periode waren er al reizigers die hun fiets zonder kaartje meenamen, en ook voor Corona kwam dat voor, dus dat zal nu ook het geval zijn. 

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik denk dat Loes bedoelt 2e klas reizigers die in de 1e klas zijn gaan zitten.

@Pingpong en @Olav93 

Klopt helemaal. Dat bedoelde ik inderdaad. Het ouderwetse 1e klas zitten met 2e klas kaart

@Deventer

Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Ook niet bij tussenstops? Als je er zo mee begaan bent, kijk bij een tussenstation even van waaruit de deuren gesloten worden en zorg dat je daar in de buurt zit bij de volgende tussenstop. Zeker met een kort treintje zou dat geen probleem mogen zijn.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.

Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur. 

De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.

Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.

“Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.

Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent.  Of had je die dag geen dienst.

En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.

Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.

Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik weet natuurlijk niet precies wat-ie ermee gedaan had, maar onze Rijksoverheid zegt zelf:

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken, net als jij, dus dat doe ik ook. Algemene signalen geef ik altijd door.

@Robert B 

Slechte ontwikkeling, want de losgelaten 1,5 meter wordt hier aangehaald, die in de trein niet meer geldt en juist ons weer in een zwakke positie brengt. Juist als HC wil ik dit soort zaken weten. Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

We blijven hier nog wel ff mee zitten iig, dat vrees ik ook ja 😔

Ik zit "in de voorste bak", grappig en opvallend, geen reiziger zal een deel van een trein zo noemen @Robert B . Dat lijkt wel een soort spoordialect !

Heb toevallig een paar regelmatige passagiers in mijn taxi die (door hun autisme?) nogal veel weten van treinen en het hele spoorboekje uit hun hoofd lijken te kennen.

Die lui (jongeren ca. 15 jaar) hebben het onafhankelijk van elkaar ook gewoon over ‘2 stellen virm met 6+4 bakken’ en andere termen.

Reageer