Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het ook niet eens met de draconische maatregelen die er momenteel genomen worden, en zie een anderhalvemetermaatschappij (woord van het jaar?) totaal niet zitten. Maar het is jammer dat er door veel mensen direct een link met Bill Gates, 5G, etc. wordt gemaakt. Daar geloof ik totaal niet in. Ik geloof wel dat we geregeerd worden door politici die geen idee hebben wat ze met de situatie aanmoeten.

Reputatie 7
Badge +3

@Draak 52 als 52 voor uw geboortejaar staat heeft de juiste leeftijd om als testpersoon uit te vinden hoe het met besmetting in de trein is. Ik zou zeggen reis voor 1 juni op Hemelvaartsdag naar de kust. Het belooft dan mooi weer te worden.

En ja die griep van 2018, daar gingen mensen dood aan. Maar degenen die er niet aan dood gingen hebben geen weken op de IC gelegen, geen kapotte longen of andere restverschijnselen. Mensen die een ernstige vorm van Corona meegemaakt hebben en dit overleefd hebben, kunnen mogelijk geen bijdrage meer leveren aan de economie. Met heel veel mensen die niet ongeschonden de Coronagriep overleven wordt de economie er ook niet beter op.

Dacht hetzelfde toen ik het zag. Vandaag al 1 fietser moeten weigeren ivm verbod. Kreeg veel woorden over me heen.

Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.

Reputatie 7
Badge +3

Een ander probleem dat zich nu manifesteert is dat de residubevolking die zich nergens iets van aantrekt nog op pad gaat met de trein. Het merendeel van de bevolking houdt zich aan de instructies en blijft thuis. Toezicht in de treinen is meer dan ooit nodig om de mensen die echt moeten reizen te beschermen tegen de halvegaren. 

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik denk dat Loes bedoelt 2e klas reizigers die in de 1e klas zijn gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen regels worden niet alleen in OV genegeerd. Lijkt wel of iedereen denkt dat regels nu eventjes niet meer gelden. En er zijn daarbij mensen die vinden dat Corona maatregelen niet voor hen gelden.

Hoe saamhorig en sociaal men de 1e weken was, nu wordt men a-socialer en agressief als men aangesproken wordt.

 

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

@Pingpong en @Olav93 

Klopt helemaal. Dat bedoelde ik inderdaad. Het ouderwetse 1e klas zitten met 2e klas kaart

@Deventer

Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

@Robert B 

Intern zijn er ook al vragen gesteld om 1 lijn te trekken. Ik hoop dat dat snel gebeurd, want ff heel kort door de bocht, het controlerend en toezichthoudende personeel gaat boven social media wat daar gezegd wordt als het gaat om huisregels en handelingsperspectieven.

Voor het OV is het mondkapje in de huisregels opgenomen, waardoor het in de spoorwegwetgeving geregeld kan worden. Hoe het exact zit, daar durf ik mijn vingers nu even niet aan te branden @Olav93, terwijl ik kan begrijpen er een pasklaar antwoord moet zijn en die heb ik helaas niet.

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Badge +3

Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om.

Hou toch op, want naar de supermarkt voor je dagelijkse boodschappen mag ook gewoon.

Dus een wandeling (of op de fiets) naar je volkstuintje en terug is prima en veilig, zolang je maar genoeg afstand houdt en daar kan dat prima!

 

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Ook niet bij tussenstops? Als je er zo mee begaan bent, kijk bij een tussenstation even van waaruit de deuren gesloten worden en zorg dat je daar in de buurt zit bij de volgende tussenstop. Zeker met een kort treintje zou dat geen probleem mogen zijn.

Deze reiziger was niet in het bezit van een geldig fietskaartje, dat eerder gekocht kon worden. Het was op een stuk, waar geregeld voor korte afstanden ff de fiets wordt meegenomen.

Voor zover ik weet is het nu landelijk beleid, dus ook bij de regionale vervoerders.

@MoDe 

Op een intern forum wordt daar ook om gevraagd en ik heb daar ook duidelijk aangegeven dat het werkbaar moet blijven. Ik verwacht een update van ons handelingsperspectief op 1 december, want dan moeten wij ook op het station een mondkapje dragen, net als reizigers en dit zal men moeten gaan aanpassen. Ik kijk direct dan naar alle wijzigingen en laat het hier weten.

De eerste klas zit in een toenemende mate vol met mensen die daar overduidelijk niet thuishoren. Niet dat het nodig is om daar specifieke voorbeelden bij te geven, maar het zijn mensen waarvan je weet dat ze er niet voor betaald hebben. Op zich niet goed voor de sfeer, sterker nog, ik ben al meerdere keren bij het in- of uitstappen bijna omver gebeukt (o.a. door een groepje zeer onbeschofte werknemers van de luchthaven Schiphol waarvan je echt beter mag verwachten) maar we moeten het er toch even mee doen, gok ik.

 

Ja maar jij bent dan ook degene die al die niet noodzakelijke uitstapjes nog steeds maakt. 

Nog even 1 avondje en dan mag je het weekend even uitrusten. Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Wel grappig altijd dat mensen verwachten dat een sprinter langzamer is dan een IC, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Zeker de Flirt is een fijne en rappe trein al is de aanpassing in het remsysteem nog wel een dingetje zodra het glad is. En dan is de Flirt ook nog eens begrensd qua acceleratie tot 70% omdat het anders veel te rap ging.

Fijne dienst vanavond en geniet van je weekend @Loes, dan ga ik dat ook lekker doen.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien denken mensen wel dat als er een Flirt voor komt rijden dat die ook als sprinter dienst doet en dus overal stopt. Dan zou je er wel langer over doen.

Reputatie 7

@Olav93 Ik loop liever 1 uur door stille straten en hetzelfde geldt trouwens voor alleen fietsen en voel me dan veel veiliger omdat ik afstand hou dan 5 minuten in de supermarkt met allerlei gekken om mij heen die doen of ze nog nooit van corona hebben gehoord

Toch moet ik ook naar de supermarkt, en naar de buurtwinkel dan kan even wandelen in de morgen en avond ook wel.

Je moet dan overdag geen drukke straten parken en markten bezoeken en zeker niet in het OV gaan zitten.

Dan ben je redelijk veilig er wordt veel aan het eigen verstand overgelaten en dat is precies wat een intelligente lock down betekend en ja 100 procent veilig bestaat niet.

Dat neemt niet weg dat iedere oudere zelf kan besluiten thuis te blijven mijn keuze is beperkte vrijheid  ook omdat het voor ouderen wel meer dan een jaar kan duren,maar ver blijven van riskante situaties.

Buiten dat ik moet in beweging blijven vanwege mijn gezondheid en dan ga ik misschien niet dood aan corona maar aan thuis zitten.

En dat is precies wat @Robert B ook probeert duidelijk te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je niet-noodzakelijke uitstapjes maakt moet je ook niet zeuren over onbeschofte medereizigers en drukte. Je bent dan zelf veroorzaker van het probleem dat een trein (te) druk is.

Mijn laatste treinreis is op 6 februari geweest. Daarna nog een keer met de tram in Amsterdam gereisd nadat we de auto aan de rand van de stad geparkeerd hadden. Sindsdien niet meer met het OV gereisd.

Reputatie 7
Badge +1

Van jaren geleden kon ik me herinneren als een groepje het durfde het "verkeerde" voetballied te zingen, de directe concurrent, ontstond er een verbale botsing. Men zette het op een zingen. Dat is nu helaas niet meer. Het wordt ff op een andere manier uitgevochten.

Een klein beetje off-topic, maar over voetbal gesproken:

Afgelopen dagen heb ik met verbazing gekeken naar wat er in de stadions gebeurde... Ik kan me niet herinneren dat dit voor Corona ook zo vaak uit de hand liep. Mensen schijnen dit de normaalste zaak van de wereld te vinden.

Hetzelfde geldt in de trein dus…

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe / @Pingpong 

-Wordt er niet gehandhaafd, is het niet goed.

-Doe je eerst een klantvriendelijke gewenningsperiode, is het niet goed.

-Wordt er wel gehandhaafd is het ook niet goed.

Er moet natuurlijk wel iets te klagen blijven, anders is de Community natuurlijk maar een dooie boel !


Beste @Deventer Ik heb (noodgedwongen) nog steeds 2 abonnementen lopen vanwege de keuzedagen. Tot een paar weken geleden kon niemand bij NS mij duidelijkheid geven over tot wanneer Keuzedagenabonnementen (op)nieuw besteld konden worden. Eind van het jaar is nogal vaag en kan begin oktober of eind decber zijn. Daarnaast werd geadviseerd om VDU, Keuzedagenabonnementen en 65+-abonnementen niet op te zeggen. Ik heb dit jaar 1 keuzedag gebruikt. Tot 1 juli mocht men alleen met de trein als het noodzakelijk was. De  signalen dat niet iedereen zich houdt aan de mondkapjesplicht, op sommige trajecten het te druk is en daarbij mensen steeds meer agressief gedrag lijken te vertonen weerhoudt mij om een gezellig dagje uit te gaan met de trein. Gezellig reizen met de trein was het overigens al voor Corona niet meer. Handhaving en controle moeten gewoon altijd. Ik snap dat dat op het hoogtepunt van de epidemie even niet kon vanwege de kans op besmetting, maar vanaf 1 juli toen iedereen weer welkom werd geheten had dat gewoon gemoeten. Gewoon met attenderen en aanspreken en je als treinpersoneel duidelijk laten zien. En na een paar weken van waarschuwen gewoon beboeten. Mensen die in juli niet durfden, zullen nu ook niet zo snel de trein instappen. Zeker als het drukker wordt en zeker als het aantal besmettingen toeneemt. 

NS kan zien wie er sinds half maart geen gebruik meer heeft gemaakt van abonnementen of abonnementen heeft opgezegd. Lijkt mij dat het minder kost om deze mensen een persoonlijk bericht te sturen dan een geldverslindende campagne en goedkope kaartjes /actieabonnementen. Als decennia lange klant krijg je mij echt niet sneller de trein in met een meereiskaartje van €8,95 terwijl ik mijn VDU gewoon heb doorbetaald tot 1 juli zonder dat er iets tegenover stond. Het is dat ik nog net in de groep valt die Keuzedagen kon bestellen en ik hoop op betere tijden. Anders had ik al lang alles opgezegd. En voor de ene keer dat ik dan welet de trein zou moeten, koop ik dan wel een actie kaartje. 

Eigenlijk wilde ik deze maand weer met de trein proberen te reizen. De campagne zal er echter voor gaan zorgen dat ik toch maar weer de trein ga mijden zolang ik deze niet voor een noodzakelijke reis nodig heb.

 

Reputatie 7
Badge +4

Sterkte ermee, Loes!

Reageer