Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen neem je je huistijger niet meer mee in de trein om genoeg afstand te scheppen? :rofl:

 

Wat ik zelf niet echt logisch vind is het bezoek thuis beperken tot 3 gasten. Een huishouden van 3 of 4 kan dan 3 gasten thuis hebben en dan ben je in totaal met 6 of 7 personen. Ik woon alleen, mijn moeder woont alleen, mijn broer heeft een huishouden van 3 personen. Mijn moeder en ik kunnen dus volgens de maatregelen zonder probleem bij mijn broer op bezoek en dan zijn we met 5 personen, maar andersom zouden mijn broer met huishouden van 3 plus mijn moeder niet bij mij kunnen komen, ook al zijn het dezelfde 5 personen. 

Reputatie 3

En juist om deze problemen te voorkomen zeg ik: NS neem je maatschappelijke verantwoordelijkheid en schort de geldigheid van keuzedagen en actiekaartjes op zodat er niet meer mee gereisd mag worden tot een nadere datum. Bescherm de mensen tegen zichzelf en ook personeel  en medereizigers.


Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

 

Die eigen verantwoordelijkheid houdt op als de daarmee een potentieel gevaar vormen voor medereizigers of personeel. Dan is de werkgever sowieso verplicht in te grijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer mensen zich als kleuters gedragen dan moeten ze worden behandeld als kleuters. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

De trap was niet geblokkeerd, dus had er in deze situatie even geen moeite mee.

 “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Uw glazen bol werkt perfect. Stakingen zijn zo jaren '80 daar hoeft niemand meer echt bang voor te zijn. Misschien eens een paar uurtjes, de dagenlange stakingen komen voorlopig niet meer terug. Iedere werknemer weet, voor jou tien anderen.


Ooh ben je de pensioen staking vergeten, die was toch erg recent.  Of had je die dag geen dienst.

 

En treinen op het HRN zullen niet zonder Hc gaan rijden, misschien wel met minder Hc's per trein zoals nu ook geregeld het geval is.

@wsm

Ja, de HC is verplicht om in de trein ook een mondkapje te dragen. Wij zijn geen uitzondering.

@Croongetuige

Alle BOA's domein IV zijn bevoegd geworden voor Covid-19. Het is ook hoe de werkgever erin staat, maar we handelen als HC zoals we gewend zijn. Ook al zou NS niet willen dat we in de uiterste gevallen gaan bekeuren, dan is er nog wel een andere weg te bewandelen, maar op de 1e plaats is het aanspreken en waarschuwen, maar men zal een mondkapje op moeten zetten, anders volgend station gaan regelen.

Bedankt voor je positieve bijdrage, ik kijk er echt naar uit, een volle trein met van alles en iedereen. Gek hoe de wereld ineens is veranderd.

Reputatie 6

Hallo @Loes ,

Ik kan me voorstellen dat je wat springerig bent als er iemand in de buurt hoest of niest. Ik zelf schrik daar niet van zolang het niet in mijn richting is. Ik heb namelijk nog nooit iemand uit zijn oren zien niesen of uit zijn nek zien hoesten.:grin:  De eerste uitleg van het rivm ging namelijk over gezicht naar gezicht, dat de druppeltjes je dan niet zouden raken. Ik heb buiten een gevalletje verslikken nog geen hoest of niesbui meegemaakt in de trein, wel mensen met een loopneus, maar wat wil je op de kleine stations zonder echte beschutting en met dit toch wel erg frisse windje... Je kan in de trein, de gangpaden zijn niet zo breed,  wel eens iemand tegen komen als je elkaar dan met de ruggen naar elkaar toe passeert kan er weinig gebeuren. Dat je bij de deur wat weinig ruimte krijgt, dat zal voorkomen. De persoon het dichtst bij de deur staat ingesloten door de overige reizigers. Een stapje achteruit dan staat hij in de 1,5 m van een ander….Zal altijd moeilijk blijven...Voorzichtig doen, ja, angstig nee. 

Mensen, ook die niet noodzakelijk voor werk onderweg gaan zullen daar in het algemeen een goede reden voor hebben. Dat ‘uitje’ is vaak noodzakelijk omdat iemand anders doordraait. Als iemand die dan wel tot een risicogroep behoort maar in een heel rustige straat met brede stoep woont en er dus zonder gevaar best een kwartiertje kan wandelen na een paar dagen, vanuit het raam, al zit te schelden op mensen die wel 10 meter bij elkaar vandaan langslopen, kan je begrijpen wat ik bedoel. Mensen die nu ineens zonder werk thuis zitten vliegen als kinderen vervelend zijn of de relatie wat minder is al snel tegen de muur op. Als die mensen de trein pakken om een flinke bos of strandwandeling te maken is dat beter dan huiselijk geweld of een familie drama. Soms zijn mensen met dit soort problemen zo met zich zelf bezig dat ze dingen op de automatische piloot doen. En zeg nou zelf, zoals we nu met elkaar omgaan, niet omgaan, en afstand houden was een maand geleden nog abnormaal. Voor het abnormale normaal is geworden zal deze ellende wel over zijn. 

Ik kijk zo af en toe naar andere, soortgelijke, gebeurtenissen uit het verleden. Misschien een schrale troost als je naar die dodentallen kijkt. Voor we die aantallen halen…..

Ondanks dat we wel eens wat te dicht bij elkaar komen doen we het in Nederland niet slecht… We zijn hoogstens wat eigenzinnig, dat moet ook want niet alle deskundigen zeggen het zelfde.

Daarom neem ik elke avond een paar straffe borrels om mij inwendig te ontsmetten….Dat lijkt te werken, dan ziet de toekomst er weer wat rooskleuriger uit…..

Proost, neem jij er ook maar 1 op mijn rekening, je verdient het.

Reputatie 7
Badge +3

Ik was iets voor twaalven onderweg naar Utrecht op Eindhoven en kon direct een bus in. Vijf minuten later was-ie “vol” en vertrokken we. Uiteindelijk een half uur minder reistijd gehad dan de planner voorspelde :slight_smile:
Moet nu weer terug, hopelijk nog steeds goed geregeld.

In de treinen waar ik in zat was het ontzettend rustig.

Hoe is het nu met de drukte in de treinen? (als de trein te vol is mag ik er van mijn werkgever geen gebruik van maken...)

In Breda vandaag alleen rustige treinen gezien. De drukste zat voor een kwart vol. De "piek" was rond half 8

Vooral in het Noorden van NL gaat het supergoed met de mondneuskapjes, daar is zover ik kon waarnemen de score echt rond de 99 procent nu. Hoe langer hoe meer mensen dragen daar ook een mondneuskapje op het perron en in de winkels. Na enige gewenning vinden vele het al heel gewoon en normaal om elkaar te beschermen.

In Amsterdam werd een jongen uit de trein gezet, snapte niet dat het mondneuskapje niet in de nek thuis hoort. Kondigde nog wel aan dat de NSer een groot probleem had en ging zijn moeder bellen ! 

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Reputatie 7
Badge +3

Mooi dat het toch nog op deze mooie en indrukwekkende manier gedaan kon worden.

@Deventer fijn om te weten dat jij volledig weet wat er speelt binnen de NS.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Wanneer de trein deuren dichtgaan en iets of iemand zit er tussen dan gaan ze niet vanzelf open. Er zit geen klembeveiliging op. Het komt er op neer dat als iemand tussen de deuren komt te zitten en dit niet opgemerkt wordt, de trein gaat rijden en de persoon meegesleurd wordt.

 

Zal ff een screenshot plaatsen van mijn afrekenstaat.

 

Er zit geen klembeveiliging op

Huh? Je kunt tobben over de werking van (vooral de oudere) klembeveiliging, maar het is er in praktisch al het materieel wel degelijk. TS heeft daar ook eerder een opsomming van gemaakt: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/conducteur-laat-me-de-trein-niet-in-waarom-10889?postid=69307#post69307

Reputatie 7
Badge +3

Robert, je staatjes geven wel een vertekend beeld aangezien die eerste maar 6 europese landen laat zien waar de tweede een totaal van heel Europa is.

Op https://www.worldometers.info/coronavirus/ zie je het aantal per land waarbij Rusland koploper is met het aantal nieuwe gevallen per dag. Tel je de 6 landen uit jouw eerste staatje bij elkaar op kom je op een stuk minder dan de ruim 8000 van half maart. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo een discussie gehad met een reiziger, die een theedoek had gebruikt als mondkapje. Dat mocht volgens hem, want er zitten elastieken aan.

Ik weet natuurlijk niet precies wat-ie ermee gedaan had, maar onze Rijksoverheid zegt zelf:

 

Zelf mondkapjes maken

Welk materiaal is geschikt om een niet-medisch mondkapje te maken? 

Kies textiel dat bedoeld is om in contact te komen met de huid. U kunt gebruikt textiel (bijvoorbeeld lakens, theedoeken of kleding) of nieuw textiel nemen.

Waar kan ik dit materiaal verkrijgen?

U kunt dit op diverse plaatsen kopen. U kunt ook een theedoek, t-shirt of kussensloop gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

In bussen schijnt ook veel meer te worden zwartgereden nu reizigers via de achterdeur moeten instappen en dus niet bij de voordeur moeten inchecken waar de chauffeur er zicht op heeft. 

https://www.nu.nl/coronavirus/6044592/aandeel-zwartrijders-in-ov-tijdens-coronacrisis-significant-gegroeid.html

Ik vraag me af hoe het zit met de cijfers qua zwartrijden bij NS vanwege het niet controleren nu? Ik vind het nogal opvallend dat de OV bedrijven spreken over 85 - 90% minder reizigers op basis van in en uitcheck gegevens en de Google Mobility Reports een veel mindere afname laat zien. Het zal natuurlijk nooit precies overeen komen maar het verschil is wel heel groot. En zwartrijden en agressie gaan toch vaak samen.

Ik heb geleerd de collega direct aan te spreken, net als jij, dus dat doe ik ook. Algemene signalen geef ik altijd door.

Reputatie 7
Badge +3

Een ander community lid gaf eerder al aan dat de automaat aangeeft dat fietskaartjes alleen via de website of app te koop zijn. Iedereen (die tenminste een poging heeft gedaan om bij de automaat een kaartje te kopen) kan dus weten dat het alleen via de website of app kan. Sta je al op het station zonder smartphone dan heb je wel een probleem. Maar niet weten vind ik dan geen geldig excuus. 

Maar in de "fietsvrije” periode waren er al reizigers die hun fiets zonder kaartje meenamen, en ook voor Corona kwam dat voor, dus dat zal nu ook het geval zijn. 

Ach jij verkondigde eerder ook dat de smartwatch er niet zou komen, nu loopt nagenoeg elke Hc met een smartwatch.

Voorlopig zie ik het nog niet gaan gebeuren treinen van de NS gepland zonder Hc.

 

@Robert B 

Slechte ontwikkeling, want de losgelaten 1,5 meter wordt hier aangehaald, die in de trein niet meer geldt en juist ons weer in een zwakke positie brengt. Juist als HC wil ik dit soort zaken weten. Ik meld alle niet-mondkapjes dragers als onveilige situatie voor reizigers. Mijn teammanager weet ondertussen hoevaak ik dit tegenkom. Das elke dienst wel raak. 

We blijven hier nog wel ff mee zitten iig, dat vrees ik ook ja 😔

Reageer