Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

@Robert B 

Intern zijn er ook al vragen gesteld om 1 lijn te trekken. Ik hoop dat dat snel gebeurd, want ff heel kort door de bocht, het controlerend en toezichthoudende personeel gaat boven social media wat daar gezegd wordt als het gaat om huisregels en handelingsperspectieven.


@MoDe 

Op een intern forum wordt daar ook om gevraagd en ik heb daar ook duidelijk aangegeven dat het werkbaar moet blijven. Ik verwacht een update van ons handelingsperspectief op 1 december, want dan moeten wij ook op het station een mondkapje dragen, net als reizigers en dit zal men moeten gaan aanpassen. Ik kijk direct dan naar alle wijzigingen en laat het hier weten.


Bepaalde trajecten zijn gewoon druk. Ik heb niet het idee dat we vaak met verkorte treinen rijden. Je mist soms wel de IC naar Heerlen op de A2 corridor.


@wsm 

Hoe men wordt aangepakt vanuit NS, geen idee, wat ik wel weet is dat de politie geen onderscheidt maakt tussen reiziger en NS-er en er gewoon bekeurd wordt.


Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.


Voor de goede orde, ik kan alleen voor mijn eigen reacties spreken, maar ik vermeld het hier enkel omdat ik het opmerkelijk vind. Ik maak me er niet druk om verders, dat zou hypocriet zijn, ik leg als risicogroep ook een behoorlijke afstand af immers.


De trap was niet geblokkeerd, dus had er in deze situatie even geen moeite mee.


4 dagen per week rijdt ik met de trein tussen Gouda en Utrecht. Ik werk in de zorg dus het gaat om noodzakelijke reizen. Bijna elke keer als ik reis zit de trein vol met op elke bank 1 reiziger en op de tegenover gelegen bank ook. Niemand gaat naast iemand anders zitten omdat we met z'n allen geleerd hebben om te voorkomen dat we Corona krijgen dat we afstand moeten houden. Aan gezien ik wat ouder ben en een longaandoening heb houd ik me aan regels van anderhalve meter die ik overal moet aanhouden. Ik vind het daarom niet kunnen dat ik bij de NS gedwongen wordt om op minder dan een meter te gaan zitten. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga 1e klas zitten als de trein al rijdt en ik weet dat ik niet een 1e klassers plaats in neem. Ik kom bij veel mensen thuis en daar houd ik me ook aan de maatregelen omdat ik geen mensen wil besmetten. Als ik daarvoor een boete krijg, dan moet dat maar. 

Dus omdat jij niet naast een ander wilt zitten, want jij werkt in de zorg en komt met veel mensen in aanraking, ga jij met jouw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Maar met die longaandoening kun je wel 4 dagen in de zorg werken en met OV reizen. Ik vind het niet netjes om die longaandoening als excuus te gaan gebruiken om te gaan zwartreizen. Zit je in een risicogroep dan is het advies om OV te mijden. Misschien maar overleggen met werkgever over vergoeding 1e klaskaartje. Daarbij begrijp ik niet dat je zegt geen mensen te willen besmetten???, maar ga je wel met jouw 2e klaskaartje 1e klas zitten, waar andere mensen voor rust, ruimte en comfort juist een bedrag extra bedrag hebben betaald? En hoezo besmetten? Zorgmedewerkers hebben toch al een vaccinatie gehad? Mag hopen dat je wel mondkapje draagt, of doe je dat ook niet vanwege jouw longaandoening?

Ik kan zo boos worden op mensen zoals jij. Wil je 1e klas zitten, omdat jij niet bij een vreemde wilt zitten , dan betaal je daar voor en ga je geen redenen verzinnen waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij met jouw 2e klas kaartje 1e klas mag zitten.

 


4 dagen per week rijdt ik met de trein tussen Gouda en Utrecht. Ik werk in de zorg dus het gaat om noodzakelijke reizen. Bijna elke keer als ik reis zit de trein vol met op elke bank 1 reiziger en op de tegenover gelegen bank ook. Niemand gaat naast iemand anders zitten omdat we met z'n allen geleerd hebben om te voorkomen dat we Corona krijgen dat we afstand moeten houden. Aan gezien ik wat ouder ben en een longaandoening heb houd ik me aan regels van anderhalve meter die ik overal moet aanhouden. Ik vind het daarom niet kunnen dat ik bij de NS gedwongen wordt om op minder dan een meter te gaan zitten. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga 1e klas zitten als de trein al rijdt en ik weet dat ik niet een 1e klassers plaats in neem. Ik kom bij veel mensen thuis en daar houd ik me ook aan de maatregelen omdat ik geen mensen wil besmetten. Als ik daarvoor een boete krijg, dan moet dat maar. 

Dus omdat jij niet naast een ander wilt zitten, want jij werkt in de zorg en komt met veel mensen in aanraking, ga jij met jouw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Maar met die longaandoening kun je wel 4 dagen in de zorg werken en met OV reizen. Ik vind het niet netjes om die longaandoening als excuus te gaan gebruiken om te gaan zwartreizen. Zit je in een risicogroep dan is het advies om OV te mijden. Misschien maar overleggen met werkgever over vergoeding 1e klaskaartje. Daarbij begrijp ik niet dat je zegt geen mensen te willen besmetten???, maar ga je wel met jouw 2e klaskaartje 1e klas zitten, waar andere mensen voor rust, ruimte en comfort juist een bedrag extra bedrag hebben betaald? En hoezo besmetten? Zorgmedewerkers hebben toch al een vaccinatie gehad? Mag hopen dat je wel mondkapje draagt, of doe je dat ook niet vanwege jouw longaandoening?

Ik kan zo boos worden op mensen zoals jij. Wil je 1e klas zitten, omdat jij niet bij een vreemde wilt zitten , dan betaal je daar voor en ga je geen redenen verzinnen waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij met jouw 2e klas kaartje 1e klas mag zitten.

 


Je kan je ook richten op de NS die minder treinen inzet, wat ik kan begrijpen omdat er minder reizigers zijn. Ik heb echter geen begrip voor het structureel inzetten van tekort materieel, ook voor het corona tijdperk, bijvoorbeeld ICM 3 en SGMM 3. Ik betaal zelf ook voor de eerste klas, maar begrijp het wel dat Denise haar gezondheid belangrijk vindt. In coronatijd vind ik de inzet van materieel van de NS haast misdadig. Als de treinstellen tenminste op normale lengte laat rijden is er voor reizigers zoals Denise geen noodzaak om bij ons in de eerste klas te zitten, wat ik verder prima vindt. In het begin zei Pedro Peter van OV-NL nog we gaan op volle sterkte rijden. Daar is helemaal niets van terechtgekomen, ik vrees een beetje wat er overblijft.   


Gisteren na een wandeling in Rotterdam op de Intercity direct van 18,40 naar Amsterdam CS gestapt daar aantal uren doorgebracht en terug. natuurlijk met volledige vaccinatie en mondkapje op. Mijn laatste reis was anderhalfjaar terug. De reis is prima verlopen en Amsterdam was heel rustig dat was in het verleden wel anders. In ieder geval vanaf nu weer gewoon mijn dalvrij gebruiken en terug naar normaal voorzover mogelijk.

De treinen waren ook heel rustig.


Wat een naar verhaal zeg, Loes! Ik hoop oprecht dat je nog met plezier je werk doet en dat je je niet laat kennen. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik trots ben om collega's zoals jou te hebben. Ik hoop dat alles weer snel is zoals voorheen en je gewoon je werk op een normale manier kan doen. De tijd dat je nog even een babbeltje kon maken en leuk verhaal kon aanknopen met de reiziger als je vroeg waar ze naar toe gingen lijkt alweer zo lang geleden. 


Abonnementhouders hoeven geen toeslag te betalen voor reizen met ICE International binnen Nederland. Dat geldt ook voor houders van een studentenreisproduct. Er zijn geen toeslagpalen voor ICE International; de toeslag kan alleen worden gekocht als e-ticket of bij de kaartautomaat.


@Loes Het gedrag op de weg is hetzelfde als in de trein en elders in Nederland: ikke, ikke en de rest kan stikken.

7 weken geleden belandde ik op de SEH omdat een bezorger op e-bike even snel een stoplicht wilde halen en mij, fietser, komende van rechts geen voorrang gaf. Dagelijks moet ik meerdere keren remmen voor verkeer wat lak heeft aan verkeersregels.

Sinds maart 2020 nauwelijks met de trein geweest. Gisteren voor de 2e keer dit jaar met de trein gereisd. 2x 1,5 uur sprinter+IC geen controle. Wel nauwelijks mensen met mondkapje op station en perrons, NS-personeel wat er niet van zegt, mensen met mondkapje onder de kin die gezien hun schichtige gedrag duidelijk niet in de 1e klas waarboor ik een kaartje had thuishoorden, groepen jongeren zonder (goed) gedragen mondkapje lopend door de 1e klasdie je uitlachen als je ze aanspreekt op hun mondkapje. Als iemand die in verpleeghuizen werkt en zelf tot de risicogroep behoor wordt veilig reizen met de trein onmogelijk gemaakt. Ik ben blij met mensen zoals Loes, maar zou het fijn vinden als er niet alleen bij NS, maar in heelNederland eens goed gehandhaafd gaat worden. 


@Loes Dat met het breken van ongeschreven regels is wel een dingetje inderdaad. Ik werd afgelopen week bijna de trein ingebeukt nadat ik keurig wachtte totdat iedereen was uitgestapt. Toen waren er al verschillende mensen naar binnen gevlogen haastig op zoek naar een zitplek. Dat er ook nog mensen de gangpaden uitkwamen om uit te stappen deed er verder niet toe…

 

Enfin… 

Na het lezen van de vele verhalen hier, op diverse sociale media en in het nieuws was ik afgelopen maandag erg benieuwd naar het naleven van de coronamaatregelen in de trein en op perrons. Druk was het iig wel.

Op stations en perrons heb ik op een enkeling na bijna niemand meer een mondkapje zien dragen. Veel mensen doen hem af zodra ze de trein uitstappen. Niet alleen reizigers, maar ook personeel draagt vaak geen mondkapje meer. Als het al gedragen wordt dan hangt ie onderaan de kin. Er zijn gelukkig uitzonderingen.

In de trein zelf viel het mij nog enigszins mee. Ik had verwacht dat hier vrijwel niemand nog een mondkapje zou dragen. In tegenstelling tot wat ik hierboven lees had het grootste deel gelukkig een mondkapje op. Hoewel er wel veel mensen zijn die het mondkapje half dragen, of alleen onderaan de kin. Vooral na vertrek wordt het mondkapje vaak stilletjes onderaan de kin gehangen.

Tijdens één van de ritten afgelopen week werd er door de conductrice actief gewezen op het dragen van een mondkapje. Dit werd nog eens herhaald over de omroep, met als waarschuwing dat mensen bij het niet dragen uit de trein verwijdert zouden worden. Alleen al bij het zien van de conducteur hadden veel mensen plots weer hun mondkapje op. Ze weten dus echt wel hoe het moet…


Dat was mijn ervaring ook dat in het buitenland men gewoon het mondkapje draagt. Op vliegvelden en in vliegtuig waren het Nederlanders die hem niet (correct) droegen en ook andere regels negeerden. 

Zo waar! Ik was vorige maand in de UK en iedereen die op z'n kinkapje aangesproken moest worden in en rond het vliegtuig, was een Nederlander. Wat je vooral merkte omdat ze na het verzoek tot handhaven in het Nederlands tegen elkaar begonnen te miepen 🙃


Knap dat jij weet dat dergelijke zaken wel of niet bij de werkgever zijn benoemd. Bovendien kunnen reizigers er wel wat aan doen: Geen extreem zware dingen meenemen die je zelf niet eens mee kunt krijgen.

Het topic heet trouwens “Corona, ervaringen sinds de maatregelen”. Dit lijkt me een prima ervaring om hier te benoemen dus. 


Waarom klagen bij de arbo of de werkgever die geven de HC gelijk want daar zijn conducteurs niet voor Het zijn de reizigers die dat verwachten. Loes behoort tot de plicht bewuste conducteurs en doet het goed.

Je mag de NS aanspreken op handhaving dat is prima maar ga niet iemand aanvallen die dat niet verdiend.

En zeker niet op een opmerking die juist te maken heeft met arbo wetgeving

Ik ondersteun je algemene opmerkingen ten aanzien van handhaving maar niet deze persoonlijke aanvallen op personen.


Het spijt me als mijn onwetendheid in dit geval als een persoonlijke aanval wordt gezien door u in  het bijzonder en wellicht ook door anderen op dit forum.  Desalniettemin vind ik dat er door NS ( niet de medewerkers maar leidinggevenden) wel iets duidelijker gecommuniceerd kan worden naar de reizigers.

Helpen ze wel of niet of alleen een beetje  met bagage? Controleren ze wel of niet op mondkapjes of alleen af en toe of alleen op vervoerbewijzen of ook dat niet of.…

Het spoor is mij bijster!

 


De situatie van voor corona, lockdown en nu zijn lastig te vergelijken. Zelf ben ik blijven controleren en ik kom echt niet meer verkeerd zitters tegen dan daarvoor.

Ingangscontroles worden ook vaak op de laatste sprinters uitgevoerd door het personeel met ondersteuning van VenS. Dan nog gaat men verkeerd zitten, dus zou je nogmaals de 1e klas moeten schoonvegen.

Wegsturen is de weg van de minste weerstand en ik hoor nu wel collega's melden dat ze meer aan het schrijven zijn.


Van jaren geleden kon ik me herinneren als een groepje het durfde het "verkeerde" voetballied te zingen, de directe concurrent, ontstond er een verbale botsing. Men zette het op een zingen. Dat is nu helaas niet meer. Het wordt ff op een andere manier uitgevochten.

Een klein beetje off-topic, maar over voetbal gesproken:

Afgelopen dagen heb ik met verbazing gekeken naar wat er in de stadions gebeurde... Ik kan me niet herinneren dat dit voor Corona ook zo vaak uit de hand liep. Mensen schijnen dit de normaalste zaak van de wereld te vinden.

Hetzelfde geldt in de trein dus…


Mensen die geen vaccinatie willen, moeten niet zeuren dat zij minder bewegingsvrijheid hebben. Zij hebben er voor gekozen om zich niet te laten vaccineren en kunnen door testen deelnemen aan de samenleving. Mensen die geen vaccin mogen hebben of waarvan het vaccin mogelijk minder goed werkt, hebben niets te kiezen, maar worden door weigeraars van Coronamaatregelen juist meer beperkt.

Net iemand gesproken die vanwege kwetsbare gezondheid vrijwel nergens kwam, vrijwel geen bezoek ontvangt, niet in winkels komt en toch terwijl hij 10 dagen op bed lag Corona heeft gekregen. In die 10 dagen waren er 2 monteurs in huis geweest. Een maand flink ziek geweest ondanks vacinaties. En waarschijnlijk dankzij die vaccinaties geen ziekenhuisopname.

Mensen moeten eens beseffen wat zij een ander kunnen aandoen wanneer zij zich niet houden aan de maatregelen. En ja het is het seizoen van verkoudheid en griep, maar weigeraars zullen echt geen teststraat op gaan zoeken.

Reizen met de trein is voor kwetsbaren helaas nu nog minder veilig dan in de zomer.

 


Sterkte Loes. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Jij kunt er niets aan doen dat dit probleem zo uit de klauwen loopt. Ik kan me voorstellen dat je er binnenkort helemaal klaar mee bent, en ik denk dat je bij veel verschillende bedrijven aan de slag kunt. Die zitten te springen om aanpakkers zoals jij. 
heb zelf ook de keus gemaakt om over te stappen van een publieke service functie met klanten naar een functie in een bedrijf met alleen “interne” klanten. Beste keuze ooit. Werd gek van de agressie en bloedzuiger gedrag in dit compleet geschifte aso land


In de vroege dienst kom je de echte forens tegen, die zich de rambam van me schrikt. Krijg dan vaak een vragende blik, 

Ik zou dus ook schrikken, omdat vrijwel niemand van je collega's meer controleert.

-Aangepast door moderator-

Ik kom je graag tegen, maar volgens mij ben je de laatste der Mohikanen. "Stay alive, I will find you."😅 Een controlerende conductrice is nu ook bijna een zuivere oxymoron. Die twee tientjes gun ik je van harte. Ik doe er zelfs twee bij, dat beloof ik je. 😘 Zeg nou zelf, wat is 20 + 20 euro voor 2 tot 3 maanden 1e klas? Lang leve NS Flex, correctietarieven en het hoofdkantoor in Utrecht.

Bedankt voor jouw eerlijkheid. Helaas ben jij niet de enige die zwart reist. Het geld moet ergens vandaan komen, dus iedereen betaalt aan deze reizen mee in de verhogingen per 1 januari 2022. Daarbij is het niet netjes tegenover hen die wel betalen voor de 1e klas en figuren zoals jij treffen en misschien zelfs met hun 1e klaskaartje niet eens kunnen zitten.


Ruim een week verder. Het kabbelt rustig voort met de bekende problemen. Ondanks de lockdown blijf ik het druk vinden in de trein. Vraag me vaak af waar men naar toe is geweest. Het zal een mix van forenzen zijn en schoolgaande jeugd in combi met thuisbezoekjes van reizigers. Winkelen zal het niet zijn lijkt mij. 

Ik ben de gelukkige, die alle kerstdagen werkt, gisteren ook op kerstavond. Toch was het drukker dan ik verwacht had en met de normale ellende eromheen natuurlijk.

Voor degenen die vrij zijn, fijne feestdagen gewenst en voor degenen die werken, maak er toch iets moois van 😁, ga ik ook doen tijdens mijn late diensten.

De snelweg in mijn buurt was toen ik deze aan begin en aan het einde van mijn wandelroute passeerde een stuk drukker dan in de weken dat alles open was en er niet thuis gewerkt hoefde te worden. 

Op perron van station waar ik langskwam stonden ook meer mensen dan op dezelfde tijd van een doordeweekse dag. Overigens allen zonder mondkapje. 

Op bezoek, met bezoek of zonder bezoek, ik wens een ieder fijne kerstdagen en blijf gezond!🎄🔔🤗


Ik heb meer moeite met al die mensen die met de trein naar Antwerpen zijn gegaan, lekker met zijn allen opgepropt in overvolle treinen, zorgen voor drukke winkels en horeca daar en dan daarna fijn met familie en/of vrienden oud en nieuw vieren, dan met iemand die naar een eigen huis in het buitenland gaat en bij terugkomst in quarantaine moet, naast de negatieve test die nodig is voor de vliegreis. 


Reageer