Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7

Waarom klagen bij de arbo of de werkgever die geven de HC gelijk want daar zijn conducteurs niet voor Het zijn de reizigers die dat verwachten. Loes behoort tot de plicht bewuste conducteurs en doet het goed.

Je mag de NS aanspreken op handhaving dat is prima maar ga niet iemand aanvallen die dat niet verdiend.

En zeker niet op een opmerking die juist te maken heeft met arbo wetgeving

Ik ondersteun je algemene opmerkingen ten aanzien van handhaving maar niet deze persoonlijke aanvallen op personen.

Reputatie 6

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

Je kan constateren dat er een hoop mensen zijn die omikron als een verkoudheidje zien en er niet bang voor zijn. En dat mensen bedenken dat ze vroeger nooit kapjes gedragen hebben en niemand zich toen druk maakte over griep en verkoudheden. Terwijl het de kat op het spek binden was. Niet zeuren, goed voor je afweer, hoorde je. Het hoorde er gewoon bij. Kan je je nu niet meer voorstellen. Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Het al dan niet dragen van een mondkapje heeft niets met eigenwijs te maken. Het gaat hoofdzakelijk om geld/straf. Een groot deel van de wetten worden gevolgd omdat er straffen aan het niet opvolgen verbonden zijn. Het overtreden van allerlei wetten en regels wordt door veel mensen als “niet ernstig” gezien. Wat te hard rijden op de snelweg is geen probleem, in een woonwijk wel. Fietsen zonder licht is ook zo iets, en als voetganger wacht je, als er geen verkeer aankomt, ook niet op groen licht of je steekt een klein stukje verder over. Omdat het kan en geen gevolgen heeft.

“Wat leefden we vroeger gevaarlijk….. We aten verjaardagstaart waar net tevoren iemand, die niet getest was, overheen geblazen had! ”

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb meer moeite met al die mensen die met de trein naar Antwerpen zijn gegaan, lekker met zijn allen opgepropt in overvolle treinen, zorgen voor drukke winkels en horeca daar en dan daarna fijn met familie en/of vrienden oud en nieuw vieren, dan met iemand die naar een eigen huis in het buitenland gaat en bij terugkomst in quarantaine moet, naast de negatieve test die nodig is voor de vliegreis. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigde-staten-van-amerika/reizen/reisadvies

Het is niet de bedoeling om niet-noodzakelijke reizen naar de VS te maken. Ik vind het net zo vreemd als naar België gaan om te winkelen. 

Ik ben benieuwd dit weekend. Ik heb dienst en ik ben benieuwd of men zich houdt aan de oproep om thuis te blijven. Als het ging, zoals afgelopen week, heb ik vertrouwen. Ik laat me verrassen. 

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik was gister nog even in de AH op een rustig tijdstip. Winkelwagentjes werden door een medewerker schoongemaakt, iedereen hield netjes afstand en sommige schappen waren nog steeds (of weer) leger dan normaal of zelf helemaal leeg (helpen eieren opeens tegen Corona of zijn de kippen soms massaal van de leg of zo). 

Reputatie 2

4 dagen per week rijdt ik met de trein tussen Gouda en Utrecht. Ik werk in de zorg dus het gaat om noodzakelijke reizen. Bijna elke keer als ik reis zit de trein vol met op elke bank 1 reiziger en op de tegenover gelegen bank ook. Niemand gaat naast iemand anders zitten omdat we met z'n allen geleerd hebben om te voorkomen dat we Corona krijgen dat we afstand moeten houden. Aan gezien ik wat ouder ben en een longaandoening heb houd ik me aan regels van anderhalve meter die ik overal moet aanhouden. Ik vind het daarom niet kunnen dat ik bij de NS gedwongen wordt om op minder dan een meter te gaan zitten. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga 1e klas zitten als de trein al rijdt en ik weet dat ik niet een 1e klassers plaats in neem. Ik kom bij veel mensen thuis en daar houd ik me ook aan de maatregelen omdat ik geen mensen wil besmetten. Als ik daarvoor een boete krijg, dan moet dat maar. 

Dus omdat jij niet naast een ander wilt zitten, want jij werkt in de zorg en komt met veel mensen in aanraking, ga jij met jouw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Maar met die longaandoening kun je wel 4 dagen in de zorg werken en met OV reizen. Ik vind het niet netjes om die longaandoening als excuus te gaan gebruiken om te gaan zwartreizen. Zit je in een risicogroep dan is het advies om OV te mijden. Misschien maar overleggen met werkgever over vergoeding 1e klaskaartje. Daarbij begrijp ik niet dat je zegt geen mensen te willen besmetten???, maar ga je wel met jouw 2e klaskaartje 1e klas zitten, waar andere mensen voor rust, ruimte en comfort juist een bedrag extra bedrag hebben betaald? En hoezo besmetten? Zorgmedewerkers hebben toch al een vaccinatie gehad? Mag hopen dat je wel mondkapje draagt, of doe je dat ook niet vanwege jouw longaandoening?

Ik kan zo boos worden op mensen zoals jij. Wil je 1e klas zitten, omdat jij niet bij een vreemde wilt zitten , dan betaal je daar voor en ga je geen redenen verzinnen waarom het gerechtvaardigd zou zijn dat jij met jouw 2e klas kaartje 1e klas mag zitten.

 


Je kan je ook richten op de NS die minder treinen inzet, wat ik kan begrijpen omdat er minder reizigers zijn. Ik heb echter geen begrip voor het structureel inzetten van tekort materieel, ook voor het corona tijdperk, bijvoorbeeld ICM 3 en SGMM 3. Ik betaal zelf ook voor de eerste klas, maar begrijp het wel dat Denise haar gezondheid belangrijk vindt. In coronatijd vind ik de inzet van materieel van de NS haast misdadig. Als de treinstellen tenminste op normale lengte laat rijden is er voor reizigers zoals Denise geen noodzaak om bij ons in de eerste klas te zitten, wat ik verder prima vindt. In het begin zei Pedro Peter van OV-NL nog we gaan op volle sterkte rijden. Daar is helemaal niets van terechtgekomen, ik vrees een beetje wat er overblijft.   

Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik denk dat mijn collega’s het me niet in dank afnemen, als ze nog op de trein stappen als ik er af stap. :joy:

Reputatie 7
Badge +3

‘Blijf thuis’ was het toch? In half uurtje lunchpauze in mijn voortuin heb ik meer autoverkeer gezien dan de afgelopen weken. En nee, boodschappen doen of naar de stort is geen gezinsuitje meer, dus waarom zit de auto vol met mensen en rijden er auto's met dakkoffers rond? 'Blijfthuis' en 'noodzakelijk reizen' geldt blijkbaar niet voor iedereen.

Langere treinen voor de 'dagjes-en weekend mensen'? Het is zaterdag, voor de mensen met vitale beroepen zouden de treinen vandaag lang genoeg moeten zijn.

BLIJF THUIS!

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel typerend dat deze trein vandaag uit slechts zes bakken SLT bestond, waar deze afgelopen weken met tien bakken reed. We moeten dit samen doen, dus het zou ook helpen als NS de treinen lang genoeg maakt. 


We moeten dit samen doen, dus thuisblijven!

Reputatie 7
Badge +3

Hoezeer ik zelf geniet ook van het mooie zonnige weer in mijn eigen tuin had het dit paasweekend beter kunnen plenzen van de regen zodat niet allerlei mensen eens fijn met fiets of hele gezin een andere omgeving zouden opzoeken. Zelf vind ik fietsen op de Veluwe ook erg fijn, maar als ik nu echt een langer fietstochtje wil maken ga ik wel richting de kust naar Katwijk of zo, misschien nog stuk door de duinen naar Wassenaar en terug via Den Haag, om maar wat te noemen. Waarom moeten mensen nu in deze crisis speciaal naar de andere kant van het land terwijl er in elke regio wel op korte afstand mooie fietsroutes zijn?  Die fietsroutes aan de andere kant van het land zijn er ook nog na de Corona crisis. En al blijf je in je regio, ook dan zorgen voor afstand.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel te makkelijk om alleen maar op die niet-noodzakelijke reizigers te wijzen. We wéten niet of dat hier ook het geval was. Er zullen vast niet-noodzakelijke reizigers tussen hebben gezeten, maar wie zegt dat zonder die reizigers de trein niet ook te druk zou zijn geweest? Het enige dat we zeker weten is dat de trein korter was dan eerdere weken. Ook op zaterdag moeten er mensen van en naar werk en Rotterdam - Amsterdam is ook normaal gesproken geen rustig traject natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn. 

@Lies87 

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Ik mis het reizen met de trein ook wel. Normaal gesproken ga ik naast het reguliere woonwerkverkeer (nu thuiswerkend) ook welk praktisch ieder weekend op pad met de gele rups. Vanwege een handicap kan ik natuurlijk ook niet even zelf in een auto of op de fiets stappen. :P Maar ja, het is eenmaal niet anders.

Binnenkort mag ik voor werk dus wel weer een ritje met de trein maken, en dan is het toch meer dan 2,5 maanden sinds de vorige treinreis. Aan de ene kant fijn om weer met de trein te kunnen, aan de andere kant toch wel een tikkeltje ‘spannend’/onwerkelijk.

Reputatie 7

Ja hoor en dat geld ook voor de horden motorrijders en de vele die naar parken reizen die daarna afgesloten moeten worden.

Ik krijg een beetje genoeg van diegene die anderen willen verontschuldigen omdat ze op weg met het OV zijn.

Mijn constatering sommige Nederlanders zijn hardleers en weigeren zich aan de situatie aan te passen of er een eigen uitleg aan te geven.

Het heeft een voordeel ook voor normale tijden ik weet nu beter wat de serieuze comunity leden zijn.

 

Ik ben geen voorstander van een totale lock down maar sommige Nederlanders schijnen die wel nodig te hebben

Badge +3

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen {…}

Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Die gezinnetjes zullen vast en zeker niet allemaal een trein nodig hebben, in het weekend waarin ook nog hier en daar NS bussen rijden wegens werkzaamheden.

Denk na en doe het niet! Dan nog maar even thuis in je kleine apartement met weinig speelruimte voor de kids.

Net GTA gekocht, een auto gestolen, een zwerver overreden en een omaatje beroofd. Ben nu eindelijk thuis, kan ik beginnen met het spel te spelen...

@Robert B 

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen. 

Mijn apparatuur ontsmet ik uit eigen beweging, niet omdat me dat wordt voorgeschreven overigens.

Handschoenen heb ik bij voor EHBO gevallen, heb nogal mini handen.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het gedrag op de weg is hetzelfde als in de trein en elders in Nederland: ikke, ikke en de rest kan stikken.

7 weken geleden belandde ik op de SEH omdat een bezorger op e-bike even snel een stoplicht wilde halen en mij, fietser, komende van rechts geen voorrang gaf. Dagelijks moet ik meerdere keren remmen voor verkeer wat lak heeft aan verkeersregels.

Sinds maart 2020 nauwelijks met de trein geweest. Gisteren voor de 2e keer dit jaar met de trein gereisd. 2x 1,5 uur sprinter+IC geen controle. Wel nauwelijks mensen met mondkapje op station en perrons, NS-personeel wat er niet van zegt, mensen met mondkapje onder de kin die gezien hun schichtige gedrag duidelijk niet in de 1e klas waarboor ik een kaartje had thuishoorden, groepen jongeren zonder (goed) gedragen mondkapje lopend door de 1e klasdie je uitlachen als je ze aanspreekt op hun mondkapje. Als iemand die in verpleeghuizen werkt en zelf tot de risicogroep behoor wordt veilig reizen met de trein onmogelijk gemaakt. Ik ben blij met mensen zoals Loes, maar zou het fijn vinden als er niet alleen bij NS, maar in heelNederland eens goed gehandhaafd gaat worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Verder zie ik ook meldingen van groepen wielrenners met fiets in de trein. Sowieso is het advies aan wielrenners om niet in groepen te fietsen, maar om dan ook nog met de trein naar een heel ander deel van het land te gaan zie ik als het negeren van 2 adviezen. Ga lekker alleen of met 2 man in je eigen omgeving fietsen, voor je training of conditie maakt het geen hol uit waar je fietst.

En zoals in het eerder genoemde twitter bericht gemeld werd, ook dagelijks gepensioneerden met fiets of wandelschoenen. Toch nog even de Keuzedag opmaken?

Reputatie 7
Badge +3

Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 

Badge +3

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/liveblog-coronavirus-11-04-20

Update 16:29 – NS laat twee treinen bij Gouda niet verder rijden vanwege drukte in de trein

De NS heeft op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam bij Gouda twee treinen niet verder laten rijden omdat het te druk werd in de trein en reizigers daardoor niet voldoende afstand van elkaar konden houden.

Nadat een conducteur dit in beide gevallen constateerde, vroeg hij of een aantal reizigers vrijwillig de trein wilde verlaten. Toen bleek dat mensen hieraan geen gehoor gaven, besloot hij de trein helemaal uit de dienstregeling te halen en liet hij de reizigers op station Gouda uitstappen.

De politie, die toeziet op naleving van de coronamaatregelen, assisteerde hierbij. De reizigers konden vervolgens verder reizen met andere treinen, aldus de woordvoerder van de NS.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat het vervoerbedrijf reizigers nog steeds oproept om alleen noodzakelijke reizen te maken. “Deze oproep doen we ook zodat reizigers voldoende afstand van elkaar kunnen houden.”

En voor de jeugd… 

Bij de legale ‘wall’ - skatebaan in Krimpen aan den IJssel​​

 

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Volgens mij staat er in dit topic nog een voorbeeld van een gezin dat bepakt en bezakt in de trein zat, ook om de thuissituatie te ontvluchten. Reizen moet inderdaad zo veel mogelijk beperkt worden, alleen betekent dat niet dat er vanaf een forum beoordeeld kan worden wie er wel of niet noodzakelijk aan het reizen is.

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Reageer