Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik was gister nog even in de AH op een rustig tijdstip. Winkelwagentjes werden door een medewerker schoongemaakt, iedereen hield netjes afstand en sommige schappen waren nog steeds (of weer) leger dan normaal of zelf helemaal leeg (helpen eieren opeens tegen Corona of zijn de kippen soms massaal van de leg of zo). 


Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik denk dat mijn collega’s het me niet in dank afnemen, als ze nog op de trein stappen als ik er af stap. :joy:


Zojuist een AD artikel verschenen...

Hou vol Loes en alle collega’s! :tired_face:

Absoluut !

Maar wederom: dat wordt in andere landen toch serieuzer aangepakt. Zo eentje wordt in zijn taas gevat en in staat van beschuldiging voor “aanval met gifstoffen” gesteld. Kijkt u maar .

Ik denk wel, dat die inbeschuldigingsstelling klopt.


Vandaag echt een rustig station Eindhoven gezien. Rond 8 uur niet eens een taxi beschikbaar aan de centrumzijde. Een toerist stond vreemd te kijken, toen er geen enkele auto voor het station stond. Vandaag niet op pad gestuurd, wel vragen gekregen en zonder te melden hield men ruime afstand. 

Een groep van 3 mannen even gemeld om aan de afstand te denken, kreeg meteen terug, anders boete van 400 euro toch? Neh, daar doe ik veel liever andere dingen mee. Ik gaf nog aan per persoon met een vrolijke toon. Meteen als antwoord, dan gaan we met het uitgespaarde geld op vakantie, zodra het weer kan.

Ik had meer problemen in de supermarkt om de afstand met mensen te houden. Het zal ongetwijfeld niet overal goed zijn gegaan, maar in Eindhoven was het echt uitgestorven.

 


Gisteren heb ik wel meerdere collega’s gesproken die op drukke treinen hebben gereden rondom Den Haag - Leiden.  Zelf ook wel wat drukte gezien maar mijn treinlengte was ruim voldoende voor de spreiding van deze mensen.


‘Blijf thuis’ was het toch? In half uurtje lunchpauze in mijn voortuin heb ik meer autoverkeer gezien dan de afgelopen weken. En nee, boodschappen doen of naar de stort is geen gezinsuitje meer, dus waarom zit de auto vol met mensen en rijden er auto's met dakkoffers rond? 'Blijfthuis' en 'noodzakelijk reizen' geldt blijkbaar niet voor iedereen.

Langere treinen voor de 'dagjes-en weekend mensen'? Het is zaterdag, voor de mensen met vitale beroepen zouden de treinen vandaag lang genoeg moeten zijn.

BLIJF THUIS!

 


Wel typerend dat deze trein vandaag uit slechts zes bakken SLT bestond, waar deze afgelopen weken met tien bakken reed. We moeten dit samen doen, dus het zou ook helpen als NS de treinen lang genoeg maakt. 


We moeten dit samen doen, dus thuisblijven!


Hoezeer ik zelf geniet ook van het mooie zonnige weer in mijn eigen tuin had het dit paasweekend beter kunnen plenzen van de regen zodat niet allerlei mensen eens fijn met fiets of hele gezin een andere omgeving zouden opzoeken. Zelf vind ik fietsen op de Veluwe ook erg fijn, maar als ik nu echt een langer fietstochtje wil maken ga ik wel richting de kust naar Katwijk of zo, misschien nog stuk door de duinen naar Wassenaar en terug via Den Haag, om maar wat te noemen. Waarom moeten mensen nu in deze crisis speciaal naar de andere kant van het land terwijl er in elke regio wel op korte afstand mooie fietsroutes zijn?  Die fietsroutes aan de andere kant van het land zijn er ook nog na de Corona crisis. En al blijf je in je regio, ook dan zorgen voor afstand.


Ik vind het wel te makkelijk om alleen maar op die niet-noodzakelijke reizigers te wijzen. We wéten niet of dat hier ook het geval was. Er zullen vast niet-noodzakelijke reizigers tussen hebben gezeten, maar wie zegt dat zonder die reizigers de trein niet ook te druk zou zijn geweest? Het enige dat we zeker weten is dat de trein korter was dan eerdere weken. Ook op zaterdag moeten er mensen van en naar werk en Rotterdam - Amsterdam is ook normaal gesproken geen rustig traject natuurlijk.


Ja hoor en dat geld ook voor de horden motorrijders en de vele die naar parken reizen die daarna afgesloten moeten worden.

Ik krijg een beetje genoeg van diegene die anderen willen verontschuldigen omdat ze op weg met het OV zijn.

Mijn constatering sommige Nederlanders zijn hardleers en weigeren zich aan de situatie aan te passen of er een eigen uitleg aan te geven.

Het heeft een voordeel ook voor normale tijden ik weet nu beter wat de serieuze comunity leden zijn.

 

Ik ben geen voorstander van een totale lock down maar sommige Nederlanders schijnen die wel nodig te hebben


Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen {…}

Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Die gezinnetjes zullen vast en zeker niet allemaal een trein nodig hebben, in het weekend waarin ook nog hier en daar NS bussen rijden wegens werkzaamheden.

Denk na en doe het niet! Dan nog maar even thuis in je kleine apartement met weinig speelruimte voor de kids.

Net GTA gekocht, een auto gestolen, een zwerver overreden en een omaatje beroofd. Ben nu eindelijk thuis, kan ik beginnen met het spel te spelen...


Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Verder zie ik ook meldingen van groepen wielrenners met fiets in de trein. Sowieso is het advies aan wielrenners om niet in groepen te fietsen, maar om dan ook nog met de trein naar een heel ander deel van het land te gaan zie ik als het negeren van 2 adviezen. Ga lekker alleen of met 2 man in je eigen omgeving fietsen, voor je training of conditie maakt het geen hol uit waar je fietst.

En zoals in het eerder genoemde twitter bericht gemeld werd, ook dagelijks gepensioneerden met fiets of wandelschoenen. Toch nog even de Keuzedag opmaken?


Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 


https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/liveblog-coronavirus-11-04-20

Update 16:29 – NS laat twee treinen bij Gouda niet verder rijden vanwege drukte in de trein

De NS heeft op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam bij Gouda twee treinen niet verder laten rijden omdat het te druk werd in de trein en reizigers daardoor niet voldoende afstand van elkaar konden houden.

Nadat een conducteur dit in beide gevallen constateerde, vroeg hij of een aantal reizigers vrijwillig de trein wilde verlaten. Toen bleek dat mensen hieraan geen gehoor gaven, besloot hij de trein helemaal uit de dienstregeling te halen en liet hij de reizigers op station Gouda uitstappen.

De politie, die toeziet op naleving van de coronamaatregelen, assisteerde hierbij. De reizigers konden vervolgens verder reizen met andere treinen, aldus de woordvoerder van de NS.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat het vervoerbedrijf reizigers nog steeds oproept om alleen noodzakelijke reizen te maken. “Deze oproep doen we ook zodat reizigers voldoende afstand van elkaar kunnen houden.”

En voor de jeugd… 

Bij de legale ‘wall’ - skatebaan in Krimpen aan den IJssel​​

 


Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Volgens mij staat er in dit topic nog een voorbeeld van een gezin dat bepakt en bezakt in de trein zat, ook om de thuissituatie te ontvluchten. Reizen moet inderdaad zo veel mogelijk beperkt worden, alleen betekent dat niet dat er vanaf een forum beoordeeld kan worden wie er wel of niet noodzakelijk aan het reizen is.


Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.


Met als gevolg dat nóg meer volk denkt dat ze makkelijk met de trein kunnen gaan.


@MJL  De intelligente lock down laat nog enige ruimte voor bewegingsvrijheid met afstand houden.

Daar ben ik voor maar we hebben het dadelijk aan de onverantwoorde reizigers en de dit goed pratende medeburgers te danken als we een echte lock down met binnenblijven krijgen opgelegd.

Dus niet de NS de schuld geven maar de medeburger die het ondanks alle pogingen van het kabinet premier en verstandige medeburger nog steeds niet snapt.

Ik noem dit hooliganisme.

 

 


Tja, kijk maar eens goed wat er op het station staat te wachten vanmiddag. Een groep mensen met zo’n 8 á 10 fietsen.

 

Haha, hebben die even pech! Zie het groene bordje rechts op de foto…

En ik ben niet helderziend maar voorspel dinsdag (of liefst eerder) dat Rutte i.p.v. “ga alsjeblieft niet met het ov als dat niet nodig is” termen gaat gebruiken als:

“Heb je geen vitaal beroep of andere noodzaak om te reizen? Dan is reizen met het ov verboden en kost je €400 bij overtreding!”

Vorige week een hoop ophef over burgemeester Jorritsma (Eindhoven) die gewoon boetes liet uitdelen aan groepjes jongeren (na een waarschuwing “twee keer geel is rood”). Dat is inmiddels algemeen geaccepteerd en wordt zo te zien ook behoorlijk goed gerespecteerd. Ikzelf zie ze in ieder geval niet meer.


Mensen die nu alleen doen wat noodzakelijk is, hebben toch geen probleem als er vanwege anderen die zich niet aan de regels houden straks strenger opgetreden moet worden tegen niet noodzakelijke activiteiten in het openbaar? Want die activiteiten deden die mensen toch al niet aan mee.

Die hebben er wel een probleem mee als door anderen die zich niet aan de regels houden het besluit genomen wordt dat de genomen maatregelen langer gaan duren. Die willen ook wel weer eens meer dan alleen dat blokje om of naar de supermarkt voor de nodige boodschappen.

Die willen ook wel weer eens op bezoek bij familie, bv bij een oudere vader of moeder, kleinkinderen willen opa of oma weer eens zien en andersom. Die willen misschien ook wel weer eens een dagje uit, ergens fietsen of wandelen, maar doen dat nu niet in de hoop dat het over niet al te lange tijd weer wel kan. Mensen willen toch ook een keer op vakantie, maar durven nog niets te plannen nu. 

Ik wil ook wel weer ergens deze zomer met de familie een BBQ hier bij mij thuis houden, misschien wel weer een BBQ met de community vrienden hier net als 2 jaar geleden (is het al weer zo lang geleden?) en wie weet wat nieuwe community vrienden erbij.


Een ander probleem dat zich nu manifesteert is dat de residubevolking die zich nergens iets van aantrekt nog op pad gaat met de trein. Het merendeel van de bevolking houdt zich aan de instructies en blijft thuis. Toezicht in de treinen is meer dan ooit nodig om de mensen die echt moeten reizen te beschermen tegen de halvegaren. 


Dit bedoel ik dus precies. Rutte heeft het over "een blokje om" dat moet kunnen, jij rekt dat op tot een bezoek aan je volkstuin "op loopafstand". Dat duurt al langer en ligt vast niet aan je huizenblok vast en is dus verder dan een letterlijk blokje om.

Hou toch op, want naar de supermarkt voor je dagelijkse boodschappen mag ook gewoon.

Dus een wandeling (of op de fiets) naar je volkstuintje en terug is prima en veilig, zolang je maar genoeg afstand houdt en daar kan dat prima!

 


@Olav93 Ik loop liever 1 uur door stille straten en hetzelfde geldt trouwens voor alleen fietsen en voel me dan veel veiliger omdat ik afstand hou dan 5 minuten in de supermarkt met allerlei gekken om mij heen die doen of ze nog nooit van corona hebben gehoord

Toch moet ik ook naar de supermarkt, en naar de buurtwinkel dan kan even wandelen in de morgen en avond ook wel.

Je moet dan overdag geen drukke straten parken en markten bezoeken en zeker niet in het OV gaan zitten.

Dan ben je redelijk veilig er wordt veel aan het eigen verstand overgelaten en dat is precies wat een intelligente lock down betekend en ja 100 procent veilig bestaat niet.

Dat neemt niet weg dat iedere oudere zelf kan besluiten thuis te blijven mijn keuze is beperkte vrijheid  ook omdat het voor ouderen wel meer dan een jaar kan duren,maar ver blijven van riskante situaties.

Buiten dat ik moet in beweging blijven vanwege mijn gezondheid en dan ga ik misschien niet dood aan corona maar aan thuis zitten.

En dat is precies wat @Robert B ook probeert duidelijk te maken.

 


Volgens mij ging het niet zozeer om dat volkstuintje, maar meer om de (on)duidelijkheid van de regels/adviezen vanuit de overheid. Wat is “noodzakelijk"? Wat is “een blokje om"? Daar zijn ze in een aantal andere landen toch een stuk duidelijker over. En dan is zo'n verhaal van iemand die in bijna alle berichten “Blijf thuis!” typt natuurlijk wel een mooi voorbeeld :wink:
Al ben ik eerlijk gezegd wel blij dat het bij ons (nog) niet zo streng is.


Ik was iets voor twaalven onderweg naar Utrecht op Eindhoven en kon direct een bus in. Vijf minuten later was-ie “vol” en vertrokken we. Uiteindelijk een half uur minder reistijd gehad dan de planner voorspelde :slight_smile:
Moet nu weer terug, hopelijk nog steeds goed geregeld.

In de treinen waar ik in zat was het ontzettend rustig.


In bussen schijnt ook veel meer te worden zwartgereden nu reizigers via de achterdeur moeten instappen en dus niet bij de voordeur moeten inchecken waar de chauffeur er zicht op heeft. 

https://www.nu.nl/coronavirus/6044592/aandeel-zwartrijders-in-ov-tijdens-coronacrisis-significant-gegroeid.html

Ik vraag me af hoe het zit met de cijfers qua zwartrijden bij NS vanwege het niet controleren nu? Ik vind het nogal opvallend dat de OV bedrijven spreken over 85 - 90% minder reizigers op basis van in en uitcheck gegevens en de Google Mobility Reports een veel mindere afname laat zien. Het zal natuurlijk nooit precies overeen komen maar het verschil is wel heel groot. En zwartrijden en agressie gaan toch vaak samen.


Reageer