Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7

Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur. 

De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.

Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.

Ondanks dat we vandaag ook met langere treinen reden ook buiten de spits was duidelijk te zien dat na de ‘oude spitstijden’ de treinen drukker werden door veel jongeren die er op uit trokken met koffers of in groepjes, mensen die met de fiets op stap gingen met rugtas, een wielrenner compleet in kleding en toch ook mensen die qua leeftijd tot de risicogroep behoren zag ik op de stations.

Mijn indruk vandaag was dat er toch weer meer mensen op stap gaan omdat het blijkbaar weer kan, ik vrees voor het weekend dan ook weer voor echt volle treinen.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van @Loes vandaag aan de andere kant van het land.

 

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 

@mrfreeze en @Thom 

Ik begrijp hem helemaal en naar omstandigheden gaat het hier goed hoor. Bedankt allebei.

Volle treinen ??  Dat zijn mensen die denken dat je niet tegenover iemand kan zitten of dat niet alle zitplaatsen gebruikt mogen/kunnen worden.  De treinen zijn echt alweer stukken drukker maar ik heb nog geen trein gezien waar het niet mogelijk was om een zitplek te gebruiken.

Alleen willen mensen nu niet naast een onbekende zitten en dan halveer je zelf natuurlijk al het aantal plaatsen in de trein.

En om dan als afsluiting te beginnen over treinen die uitvallen door een aanrijding, alsof de NS daar wat aan kan doen. Je beseft je blijkbaar nog steeds niet dat een aanrijding iets is wat een gigantische impact heeft op de betrokkenen en dat er vanwege het opruimen en onderzoek geen treinen mogen rijden op dat traject.

Dat heeft er absoluut mee te maken @MoDe. Wij controleren echt niet op noodzakelijkheid van de reis. De persconferentie heeft er ook voor gezorgd, dat ik nu minder mondkapjes ellende heb. Zeker weten doe ik het morgen pas.

Gister was het ook al aan de drukke kant. Dat argument dat de inzet van minder en kortere treinen tot weinig vrije ruimte zou leiden is grotendeels onzin gebleken, maar er zijn zeker uitzonderingen. Tussen Schiphol en Leiden werd gistermiddag met een enkele SNG-3 gereden met daarin toch minstens een man of 50. Bij lange na niet vol, maar druk genoeg dat je in iedere bak in bijna iedere rij stoelen wel iemand zag zitten. Enfin, in die trein heb ik twee keer gezeten en allebei de keren was die drukker dan de hele rest van het station. Misschien dat er toch een inschattingsfout is gemaakt als de treinen tussen Leiden en Amsterdam zodoende druk zijn dat er in het rustige weekend consequent tientallen reizigers in een zo'n stel SNG zitten.

En ja, ook in de IC Berlijn liep men in de gangpaden vlak langs elkaar. Heb bewust een eigen coupé gekozen, helemaal achterin waar niemand redelijkerwijs zou komen maar binnen enkele minuten kwam er een ouder Duits stel tegenover me zitten. Dat was zelfs naar mijn doen erg aan de lakse kant. Een groot deel van de Randstad opzadelen met Sprintertjes die als gevolg allemaal vrij goed gevuld zijn is wat mij betreft te ver gaan. Het rustigste deel van een lange, internationale trein opzoeken en ongevraagd bij een vreemde in de coupé gaan zitten is zelfs zonder coronacrisis al niet wijs. Dan ga je niet ver genoeg.

Aanvulling op @Jeroen, reizigers kwamen vaak die kaarten niet ophalen, omdat ze deze meestal direct blokkeerden na ontdekking dat ze hem kwijt waren. Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Over de eerste weken zal je mij niet snel horen, ten minste niet wat betreft het OV. Immers, in onze branche hadden we toch te maken met een verplichte bedrijfssluiting. De weken daarna waren (in mijn/ons geval hier) bepalend. 

Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Veiligheidsdingetje, ik zou de kaart kunnen vinden, kopie/dump maken en daarna inleveren/teruggeven.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet zo vreemd. Wanneer je een bankpas of creditcard kwijt bent hebben de banken ons ingepeperd om kaarten direct te laten blokkeren om misbruik te voorkomen. Bovendien ben je als klant zelf verantwoordelijk om zo snel mogelijk verlies of diefstal van een kaart te melden. Het is dan ook een heel begrijpelijke reactie.

Opvallend is wel dat ik bij ING mijn pas kan laten blokkeren maar ook weer kan deblokkeren wanneer ik mijn kaart terugvind. https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html Ik zie niet direct waarom dit bij een OV-chipkaart niet zou kunnen.

 

Loes, 

allereerst mijn dank voor dit verhaal en voor het harde werk van jou en jouw collega's. 

Het is duidelijk dat niet iedereen doordrongen is van de ernst van de maatregelen. 

Wel zou NS zich kunnen afvragen of het zelf misschien dingen anders kan doen om de situatie te verbeteren. 

Wat voorbeelden:

  1. de treinen die wel rijden langer maken waar mogelijk (zoveel mogelijk SLT-VI inzetten ipv IV bijvoorbeeld);
  2. mensen die afstand houden bij uit- en instappen ook de tijd geven hiervoor. Praktijkvoorbeeld was trein 5156 te Sdm afgelopen woensdag. De paar mensen die in willen stappen geven elkaar en de uitstappers de ruimte, maar nee, dit was duidelijk niet de bedoeling want de hc vond het nodig om al te fluiten voor iedereen was ingestapt. Dat getuigt van weinig begrip. 
  3. in een ander topic (https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-of-opschorten-trajectvrijkaart-64275#post442509) wordt letterlijk gezegd: “Zolang er geen reisverbod geldt worden de abonnementskosten niet vergoed.” Maar NS wil wel het reizen tot het noodzakelijk minimum beperken. Ben dan ook consequent, begripvol en duidelijk en zeg gewoon dat niet-gebruikte voordeelkaartjes, abonnementen, etc. etc. gewoon terugbetaald worden.

Nogmaals mijn dank voor het harde werk. 

​​​​​​​W.S.M. Westland

Het blijft een bijzondere conclusie "weggejaagd" Een beperkte intelligentie lockdown was toen de enige en zeer verstandige beslissing om duizenden mensenlevens te redden. Laten we dat niet bagatelliseren.

Dat zal best, maar de denkfout die daarbij gemaakt is dat men voor de eenvoud maar even aannam dat iedereen thuis kon werken. Maar niet iedereen werkt bij een call center of op een kantoor, er zijn ook onderzoekers die met apparatuur werken, logistiek medewerkers die met goederen werken en mensen die een fabriek draaiende houden. Die mensen, die niet gelden als werkers in essentiele  beroepen, zijn in het voorjaar noodgedwongen.permanent overgeschakeld op alternatief vervoer. 

In andere landen heeft men vanaf het begin gewerkt met mondkapjes en niet met dreigementen om weg te blijven. Dat verschil zie je nu terug bij de mate van herstel van het vervoer in de diverse landen. 

@wsm 

Dit is niet het moment om over geld te gaan zeuren.

@Jeroen 

Ik had vrij vandaag, dus ik heb geen ervaring opgedaan helaas. Zondag heb ik wel rijdende dienst, morgen oproepdienst, dus ms.

Bij pinpassen kan dat tegenwoordig inderdaad, idem voor deblokkeren bij 3x verkeerde code. Het voornaamste verschil met pinpassen is dat er veel meer gewerkt wordt met verificatie bij een centrale administratie, terwijl dat bij de OV-chipkaart hooguit achteraf gebeurt. Eventuele fraude is dus veel lastiger te detecteren, laat staan tijdig blokkeren.

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Die reiziger wist de weg naar de klantenservice, ik werd er namelijk over gebeld, anders had ik nooit kunnen weten dat ie nog ff snel de toeslag was gaan laden 🤔. Ik vermoed dat bagage en reiziger spoedig herenigd zijn. Dat was iig de inzet, maar bellen op de hsl, wat een drama is dat zeg pfffff. 

 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben.

 

@Loes altijd welkom bij V&S :)

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die geen vaccinatie willen, moeten niet zeuren dat zij minder bewegingsvrijheid hebben. Zij hebben er voor gekozen om zich niet te laten vaccineren en kunnen door testen deelnemen aan de samenleving. Mensen die geen vaccin mogen hebben of waarvan het vaccin mogelijk minder goed werkt, hebben niets te kiezen, maar worden door weigeraars van Coronamaatregelen juist meer beperkt.

Net iemand gesproken die vanwege kwetsbare gezondheid vrijwel nergens kwam, vrijwel geen bezoek ontvangt, niet in winkels komt en toch terwijl hij 10 dagen op bed lag Corona heeft gekregen. In die 10 dagen waren er 2 monteurs in huis geweest. Een maand flink ziek geweest ondanks vacinaties. En waarschijnlijk dankzij die vaccinaties geen ziekenhuisopname.

Mensen moeten eens beseffen wat zij een ander kunnen aandoen wanneer zij zich niet houden aan de maatregelen. En ja het is het seizoen van verkoudheid en griep, maar weigeraars zullen echt geen teststraat op gaan zoeken.

Reizen met de trein is voor kwetsbaren helaas nu nog minder veilig dan in de zomer.

 

Reputatie 7

Ik hoop in ieder geval dat het alert van de overheid de mensen doordringt van de noodzaak afstand te bewaren.

Niet op reis te gaan zonder noodzaak en alle ruimte te laten aan de mensen die moeten werken.

Niet in grote getale naar strand markten en parken te gaan.

Zich in OV en supermarkten te gedragen als gevraagd wordt.

Mijn bewondering voor de mensen in de zorg dienstverlening  OV en schoonmaak is groot.

En daar gaat mijn dank aan uit.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij ging het niet zozeer om dat volkstuintje, maar meer om de (on)duidelijkheid van de regels/adviezen vanuit de overheid. Wat is “noodzakelijk"? Wat is “een blokje om"? Daar zijn ze in een aantal andere landen toch een stuk duidelijker over. En dan is zo'n verhaal van iemand die in bijna alle berichten “Blijf thuis!” typt natuurlijk wel een mooi voorbeeld :wink:
Al ben ik eerlijk gezegd wel blij dat het bij ons (nog) niet zo streng is.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

 

Reputatie 7
Badge +3

U bent zelf degene die hier uw reacties heeft geplaatst als reactie op Loes, bv met deze reacties waarbij u ook nog even verwijst naar uw eigen topic. Lijkt me dan zeer duidelijk dat u zelf heel goed weet dat u in een ander topic zit. Hoe u dan vind dat u door medewerkers van dit forum bij Loes terecht bent gekomen is me dan ook een raadsel.

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

 

 

Beste Loes, 

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

U noemt ook andere leden van deze community die op u reageren collega's van Loes, terwijl deze mensen dat helemaal niet zijn. Niemand roept u ook op om NS te sponsoren, het is alleen dat MoDe zegt dat wel te doen door haar abonnement te behouden, wat dan denk ik vooral is omdat zij een abonnement met bepaalde voordelen heeft die niet meer opnieuw af te sluiten is. Een ander lid noemt u een trol nadat gezegd is dat deze niet bij NS werkt. U heeft blijkbaar uw eigen versie van de waarheid. 

Kunnen we dan nu gewoon het topic gebruiken waar het voor geopend is?

Sterkte Loes. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Jij kunt er niets aan doen dat dit probleem zo uit de klauwen loopt. Ik kan me voorstellen dat je er binnenkort helemaal klaar mee bent, en ik denk dat je bij veel verschillende bedrijven aan de slag kunt. Die zitten te springen om aanpakkers zoals jij. 
heb zelf ook de keus gemaakt om over te stappen van een publieke service functie met klanten naar een functie in een bedrijf met alleen “interne” klanten. Beste keuze ooit. Werd gek van de agressie en bloedzuiger gedrag in dit compleet geschifte aso land

@Momo. de overheid maakt er gewoon weer een puinhoop van met de maatregelen en op een gegeven moment weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

En wat betreft de 1,5 mtr. afstand houden t.o.v. reizigers, dat ligt natuurlijk aan de drukte in de trein (of hoeveel rood/wit lint ik meeneem om de 1,5 mtr. ruimte af te bakenen. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl: )

 

@iMark zolang de voorschriften het toelaten mogen de gelaatschermen gebruikt worden door het OV personeel. Helaas blinkt onze overheid uit in het opleggen van zeer onlogische regels/maatregelen en geeft ze zelf ook nog eens flink het verkeerde voorbeeld wat betreft het opvolgen van de maatregelen.

Het ontbreekt compleet aan een duidelijke lijn in alle maatregelen die er nu zijn.  Niet alleen qua regels in het OV maken ze er een puinhoop van maar in het geheel. 

Reageer