Skip to main content

Dit topic om te starten, daar heb ik echt even over nagedacht. Ik merkte aan mezelf dat mijn lontje steeds korter werd en dat ik mezelf soms niet terug herken. Ik kies ervoor om jullie mee te nemen in een kort verhaal, hoe is het nu als HC (en al mijn andere collega's in de operatie, dus machinisten, Veiligheid en Service, Tickets en Service, collega's die onze diensten stellen, invullen etc. Sorry als ik wat vergeet).

In het bijzonder wil ik zowel de moderatoren en mijn actieve collega's danken voor hun bijdrages en inzet. Dit geldt ook absoluut voor de vaste forumleden en hun engelen geduld om vaak hetzelfde te antwoorden. Top.

Ik heb helaas de pech (of het geluk, ligt eraan hoe je het bekijkt) om werkzaam te zijn in Brabant. Ik weet nog dat we anderhalve week geleden maatregelen kregen opgelegd in de provincie Brabant. De maand ervoor was Corona vaak al het gespreksonderwerp. Het viel ons al op dat er veel minder Chinese reizigers waren sinds de uitbraak in China. De oproep kwam voor Brabant om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik merkte dit direct op in de spits in Brabant. Net als de maatregel, geen handen schudden en veel handen wassen. Wat was dat wennen. Dan heb ik het nog niet over die 1,5 meter afstand. 

In de spits, na ingang maatregelen in Brabant reed ik met collega's de langste trein die we rijden tussen Eindhoven Centraal en Utrecht Centraal. De samenstelling was 3x VIRM4, in ons jargon, 12 bakken vast. Tot aan Utrecht was het zeer rustig in deze trein. In Utrecht kreeg je het surrealistische beeld, dat het perron vol reizigers stond en zich massaal de trein in liepen. Afstand? Neh, rekening houdend met de brandhaard Brabant? Neh. Collega's stonden te kijken dat collega's uit Brabant door heel het land gingen. Dit gold ook voor reizigers. Paar dagen later volgde het land.

Eenmaal landelijk kreeg je in het begin lege stations te zien, gesloten winkels. Ik ben de hele tijd bezig met mijn afstand. Hoevaak een reiziger met een vraag op korte afstand van je komt, is zowat 95% van de keren. Bij uitstappen krijg je vaak ook geen 1,5 meter aan ruimte. Ook bij vragenstellende reizigers blijf je continue alert op de afstand. Dan moet je je eens verslikken, dan hoest je netjes in je elleboog, maar om je heen zie je reizigers en collega's opveren. De angst regeert.

Gisteren viel al op dat het drukker was in de trein. Groepjes bij elkaar. Geen afstand houden. Het lijkt wel of men in de bubble zit van hun telefoon of Ipad. Geen rekening houdend met de maatregelen. Ineens zie ik ook meer overtredingen, zoals fietsen op het station. Als je perse wil fietsen op een station, Breda heeft er een fietspad doorheen lopen. Het egoisme druipt ervan af.

Ik loop zowat op mijn tenen sinds de crisis en het draait allemaal om afstand, hygiene en goede samenwerking om de treinen te rijden. Ik behoor tot de "gezonde" groep en ik hoop dat reizigers hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen met vitale beroepen willen graag veilig naar hun werk en terug. Met overvolle treinen met dagjesmensen lukt dat niet. Op stations geef ik ook geregeld aan dat men afstand moet houden. 

Ik hoop dat ik bij de "gezonde" groep blijf behoren en dat we ons werk blijven doen voor onze Nederlanders met vitale beroepen. In al die gevormde groepjes kom ik echt niet voor mijn lol erbij. Corona heeft mijn werk tijdelijk veranderd, de omgang met mensen (een knuffel die iemand nodig heeft, durf ik niet snel meer te geven) heeft gezorgd dat ik vaker echt op mijn tenen loop. Mijn ouders zie ik weinig, net als de rest van mijn familie en vrienden. Dat vind ik persoonlijk niet fijn en ik hoop dat we deze crisis snel beheersen. Dat het een serieuze crisis is, blijkt wel, maar nu iedereen zover krijgen dat het geen computerspelletje is. Ik zie steeds meer mondkapjes dragers in de trein.

Voor de zorg, top, jullie zijn geweldig.

Zelf voelt het voor mij al als isolatie, als potentiele bron van besmetting door mijn werk, mijd ik alle fysieke contactmomenten. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het heb met milde klachten en anderen zou besmetten. 

Een totale verandering sinds de maatregelen.

Vandaar mijn schrijven. Werk mee, ik hoop echt dat we weer naar de situatie van voor de crisis kunnen, geen stress, uitdagingen etc.

Bedankt aan diegenen die de moeite namen dit door te lezen.

Edit: en natuurlijk blijf ik aan het werk voor de reizigers die ook echt het openbaar vervoer nodig hebben om strikt noodzakelijk te reizen.

Sterkte ermee, Loes!

@mrfreeze en @Thom 

Ik begrijp hem helemaal en naar omstandigheden gaat het hier goed hoor. Bedankt allebei.

En #blijfthuis voor de pretreizigers, maar die hebben #dovemansoren (en bij voorkeur een mondneuskapje)

Pretreizen zijn reeds sinds 1 juli toegestaan? (nog afgezien van de onwettelijkheid van het verbieden van zogenaamde 'pretreizen’).

Aanvulling op @Jeroen, reizigers kwamen vaak die kaarten niet ophalen, omdat ze deze meestal direct blokkeerden na ontdekking dat ze hem kwijt waren. Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Een geblokkeerde kaart kon niet gedeblokkeerd worden. Vraag mij niet waarom.

Veiligheidsdingetje, ik zou de kaart kunnen vinden, kopie/dump maken en daarna inleveren/teruggeven.

Dat is niet zo vreemd. Wanneer je een bankpas of creditcard kwijt bent hebben de banken ons ingepeperd om kaarten direct te laten blokkeren om misbruik te voorkomen. Bovendien ben je als klant zelf verantwoordelijk om zo snel mogelijk verlies of diefstal van een kaart te melden. Het is dan ook een heel begrijpelijke reactie.

Opvallend is wel dat ik bij ING mijn pas kan laten blokkeren maar ook weer kan deblokkeren wanneer ik mijn kaart terugvind. https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html Ik zie niet direct waarom dit bij een OV-chipkaart niet zou kunnen.

Bij pinpassen kan dat tegenwoordig inderdaad, idem voor deblokkeren bij 3x verkeerde code. Het voornaamste verschil met pinpassen is dat er veel meer gewerkt wordt met verificatie bij een centrale administratie, terwijl dat bij de OV-chipkaart hooguit achteraf gebeurt. Eventuele fraude is dus veel lastiger te detecteren, laat staan tijdig blokkeren.

Nog even 1 avondje en dan mag je het weekend even uitrusten. Vermoeidheid is herkenbaar en zie ik bij veel collega's, de corona perikelen hakken er toch in en de meeste beperken zich in wat ze doen en dan wordt het wereldje erg klein.

Wel grappig altijd dat mensen verwachten dat een sprinter langzamer is dan een IC, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Zeker de Flirt is een fijne en rappe trein al is de aanpassing in het remsysteem nog wel een dingetje zodra het glad is. En dan is de Flirt ook nog eens begrensd qua acceleratie tot 70% omdat het anders veel te rap ging.

Fijne dienst vanavond en geniet van je weekend @Loes, dan ga ik dat ook lekker doen.

Misschien denken mensen wel dat als er een Flirt voor komt rijden dat die ook als sprinter dienst doet en dus overal stopt. Dan zou je er wel langer over doen.

Carola heeft geen standplaats Eindhoven inderdaad.

Die reiziger wist de weg naar de klantenservice, ik werd er namelijk over gebeld, anders had ik nooit kunnen weten dat ie nog ff snel de toeslag was gaan laden 🤔. Ik vermoed dat bagage en reiziger spoedig herenigd zijn. Dat was iig de inzet, maar bellen op de hsl, wat een drama is dat zeg pfffff. 

Tijdens deze laatste paar diensten toch weer 2 bekeuringen uitgeschreven voor het niet dragen mondkapje. Zo af en toe he, vraag ik mezelf af of ik wel HC ben.

@Loes altijd welkom bij V&S :)

Vooral in het Noorden van NL gaat het supergoed met de mondneuskapjes, daar is zover ik kon waarnemen de score echt rond de 99 procent nu. Hoe langer hoe meer mensen dragen daar ook een mondneuskapje op het perron en in de winkels. Na enige gewenning vinden vele het al heel gewoon en normaal om elkaar te beschermen.

In Amsterdam werd een jongen uit de trein gezet, snapte niet dat het mondneuskapje niet in de nek thuis hoort. Kondigde nog wel aan dat de NSer een groot probleem had en ging zijn moeder bellen ! 

@MoDe / @Pingpong 

-Wordt er niet gehandhaafd, is het niet goed.

-Doe je eerst een klantvriendelijke gewenningsperiode, is het niet goed.

-Wordt er wel gehandhaafd is het ook niet goed.

Er moet natuurlijk wel iets te klagen blijven, anders is de Community natuurlijk maar een dooie boel !

Beste @Deventer Ik heb (noodgedwongen) nog steeds 2 abonnementen lopen vanwege de keuzedagen. Tot een paar weken geleden kon niemand bij NS mij duidelijkheid geven over tot wanneer Keuzedagenabonnementen (op)nieuw besteld konden worden. Eind van het jaar is nogal vaag en kan begin oktober of eind decber zijn. Daarnaast werd geadviseerd om VDU, Keuzedagenabonnementen en 65+-abonnementen niet op te zeggen. Ik heb dit jaar 1 keuzedag gebruikt. Tot 1 juli mocht men alleen met de trein als het noodzakelijk was. De  signalen dat niet iedereen zich houdt aan de mondkapjesplicht, op sommige trajecten het te druk is en daarbij mensen steeds meer agressief gedrag lijken te vertonen weerhoudt mij om een gezellig dagje uit te gaan met de trein. Gezellig reizen met de trein was het overigens al voor Corona niet meer. Handhaving en controle moeten gewoon altijd. Ik snap dat dat op het hoogtepunt van de epidemie even niet kon vanwege de kans op besmetting, maar vanaf 1 juli toen iedereen weer welkom werd geheten had dat gewoon gemoeten. Gewoon met attenderen en aanspreken en je als treinpersoneel duidelijk laten zien. En na een paar weken van waarschuwen gewoon beboeten. Mensen die in juli niet durfden, zullen nu ook niet zo snel de trein instappen. Zeker als het drukker wordt en zeker als het aantal besmettingen toeneemt. 

NS kan zien wie er sinds half maart geen gebruik meer heeft gemaakt van abonnementen of abonnementen heeft opgezegd. Lijkt mij dat het minder kost om deze mensen een persoonlijk bericht te sturen dan een geldverslindende campagne en goedkope kaartjes /actieabonnementen. Als decennia lange klant krijg je mij echt niet sneller de trein in met een meereiskaartje van €8,95 terwijl ik mijn VDU gewoon heb doorbetaald tot 1 juli zonder dat er iets tegenover stond. Het is dat ik nog net in de groep valt die Keuzedagen kon bestellen en ik hoop op betere tijden. Anders had ik al lang alles opgezegd. En voor de ene keer dat ik dan welet de trein zou moeten, koop ik dan wel een actie kaartje. 

Eigenlijk wilde ik deze maand weer met de trein proberen te reizen. De campagne zal er echter voor gaan zorgen dat ik toch maar weer de trein ga mijden zolang ik deze niet voor een noodzakelijke reis nodig heb.

Volle treinen ??  Dat zijn mensen die denken dat je niet tegenover iemand kan zitten of dat niet alle zitplaatsen gebruikt mogen/kunnen worden.  De treinen zijn echt alweer stukken drukker maar ik heb nog geen trein gezien waar het niet mogelijk was om een zitplek te gebruiken.

Alleen willen mensen nu niet naast een onbekende zitten en dan halveer je zelf natuurlijk al het aantal plaatsen in de trein.

En om dan als afsluiting te beginnen over treinen die uitvallen door een aanrijding, alsof de NS daar wat aan kan doen. Je beseft je blijkbaar nog steeds niet dat een aanrijding iets is wat een gigantische impact heeft op de betrokkenen en dat er vanwege het opruimen en onderzoek geen treinen mogen rijden op dat traject.

Over de eerste weken zal je mij niet snel horen, ten minste niet wat betreft het OV. Immers, in onze branche hadden we toch te maken met een verplichte bedrijfssluiting. De weken daarna waren (in mijn/ons geval hier) bepalend. 

Het blijft een bijzondere conclusie "weggejaagd" Een beperkte intelligentie lockdown was toen de enige en zeer verstandige beslissing om duizenden mensenlevens te redden. Laten we dat niet bagatelliseren.

Dat zal best, maar de denkfout die daarbij gemaakt is dat men voor de eenvoud maar even aannam dat iedereen thuis kon werken. Maar niet iedereen werkt bij een call center of op een kantoor, er zijn ook onderzoekers die met apparatuur werken, logistiek medewerkers die met goederen werken en mensen die een fabriek draaiende houden. Die mensen, die niet gelden als werkers in essentiele  beroepen, zijn in het voorjaar noodgedwongen.permanent overgeschakeld op alternatief vervoer. 

In andere landen heeft men vanaf het begin gewerkt met mondkapjes en niet met dreigementen om weg te blijven. Dat verschil zie je nu terug bij de mate van herstel van het vervoer in de diverse landen. 

Dat heeft er absoluut mee te maken @MoDe. Wij controleren echt niet op noodzakelijkheid van de reis. De persconferentie heeft er ook voor gezorgd, dat ik nu minder mondkapjes ellende heb. Zeker weten doe ik het morgen pas.

@Momo. de overheid maakt er gewoon weer een puinhoop van met de maatregelen en op een gegeven moment weet niemand meer waar hij/zij aan toe is.

En wat betreft de 1,5 mtr. afstand houden t.o.v. reizigers, dat ligt natuurlijk aan de drukte in de trein (of hoeveel rood/wit lint ik meeneem om de 1,5 mtr. ruimte af te bakenen. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl: )

@iMark zolang de voorschriften het toelaten mogen de gelaatschermen gebruikt worden door het OV personeel. Helaas blinkt onze overheid uit in het opleggen van zeer onlogische regels/maatregelen en geeft ze zelf ook nog eens flink het verkeerde voorbeeld wat betreft het opvolgen van de maatregelen.

Het ontbreekt compleet aan een duidelijke lijn in alle maatregelen die er nu zijn.  Niet alleen qua regels in het OV maken ze er een puinhoop van maar in het geheel. 

@Jeroen neem je je huistijger niet meer mee in de trein om genoeg afstand te scheppen? :rofl:

Wat ik zelf niet echt logisch vind is het bezoek thuis beperken tot 3 gasten. Een huishouden van 3 of 4 kan dan 3 gasten thuis hebben en dan ben je in totaal met 6 of 7 personen. Ik woon alleen, mijn moeder woont alleen, mijn broer heeft een huishouden van 3 personen. Mijn moeder en ik kunnen dus volgens de maatregelen zonder probleem bij mijn broer op bezoek en dan zijn we met 5 personen, maar andersom zouden mijn broer met huishouden van 3 plus mijn moeder niet bij mij kunnen komen, ook al zijn het dezelfde 5 personen. 

Dank jullie wel, laten we hopen op een goede afloop voor het slachtoffer. 

Een flinke miscommunicatie

een LIKE voor je, want mooie samenvatting van de werkzaamheden tussen Weert en Roermond: treffender had je bericht namelijk niet kunnen zijn

Live: Zonder reden, zonder enige extra passagiers en zonder deurproblemen blijft de bus in Weert 10-15 minuten (tot na de vertrektijd volgens dienstregeling) wachten. Resultaat: trein in Roermond richting Sittard/Maastricht weg

Gelukkig gaat ns weer gtbv uitbetalen, blijkbaar is er geld teveel :rofl::rofl:

De eerste klas is echt heel rustig. De drukste trein die ik vandaag had, 5 rijtuigen 2e klas, 2 1e klas, de 2e klas was voor ongeveer 50% vol en 3 reizigers eerste klas.

Ik zal me hiermee niet populair maken, maar eerlijk duurt het langst. Ik sta in het algemeen vrij kritisch tegenover de “fluitsignaal is heilig” gedachte. In principe zou het absoluut zo moeten zijn, maar ik merk een innerlijk onbegrip ivm de discrepantie fluittijd vs. vertrektijd die (alleen) de NS hanteert, waardoor het allemaal wat grijzer wordt.

Maargoed, dit is achtergrond, waar het me nu even om gaat: Wat zijn eigenlijk de risico's van dichtgaande deuren? Hoe werken de deuren precies, aangezien het kennelijk anders is dan liftdeuren? Betekent dat dat ze niet meer open gaan als ze weerstand tegenkomen? 

Wanneer de trein deuren dichtgaan en iets of iemand zit er tussen dan gaan ze niet vanzelf open. Er zit geen klembeveiliging op. Het komt er op neer dat als iemand tussen de deuren komt te zitten en dit niet opgemerkt wordt, de trein gaat rijden en de persoon meegesleurd wordt.

Er zit geen klembeveiliging op

Huh? Je kunt tobben over de werking van (vooral de oudere) klembeveiliging, maar het is er in praktisch al het materieel wel degelijk. TS heeft daar ook eerder een opsomming van gemaakt: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/conducteur-laat-me-de-trein-niet-in-waarom-10889?postid=69307#post69307

Dan gaan we nog wat beleven. Ook de andere vervoerders, aangezien het in het OV in de huisregels is opgenomen. Op het station zal het me een rotzorg zijn, in de trein is het echt een no-go. 

Ik blijf van mening dat reizigers die een medische beperking hebben een ander soort beschermingsmiddel geboden zal moeten worden. Helemaal niets gaat nergens over. 

Er is ook nog iets als een kapstokartikel. Als de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt, is dat ook strafbaar. Daar kan je heel veel in kwijt. 

We gaan het beleven. Ik hoop dat iedereen gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Ik hoop er ook snel vanaf te zijn.

Reageer