Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Voor het uitstappen stond deze reiziger op om ruimte te maken, maar anders had ik er idd wel een punt van gemaakt 😁

Badge +3

Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!

Reputatie 5

Dus de reizigers verzinnen smoesjes voor het niet dragen van een mondkapje omdat ze niet gecontroleerd worden?

Dat denk ik wel ja. Als ik een voorbeeld mag geven: Ik weet dat ik licht op mijn fiets moet hebben voor mijn eigen veiligheid en er wordt ook regelmatig door de politie op gecontroleerd. ( Althans hier in Overijssel) Maar de lampjes worden regelmatig van mijn fiets gejat als die bij het station staat. Ik heb nu altijd een extra paar fietslampjes bij me. Maar om eerlijk te zijn niet alleen om de veiligheid maar ook omdat ik weert dat ik anders een fikse boete riskeer. Zo werkt het gewoon.

 

Reputatie 5

En bij de politie werken smoesjes over het algemeen niet zo goed. Dat is dan ook de reden dat men zich in het algemeen aan de regels houdt...

Ik heb komend weekend late rijdende diensten, dus ik ben benieuwd wat ik het komend weekend mag gaan meemaken. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik hoor en zie hier vandaag ook weer regelmatig IC's langs rijden met zeker in de spit met 2 stellen. 

Ik zag op Twitter ook foto's voorbij komen van een IC waarbij bij een groot deel van de stoelen was aangegeven dat je daar niet mocht zitten en ook voorzien van plastic tussen de stoelen.

https://twitter.com/melkuiper/status/1255123761222877184

https://twitter.com/ed_de_groot/status/1255161787986649091

Nu is er met weer wat IC's erbij meer ruimte om die 1,5 meter afstand te houden, maar dat gaat natuurlijk niet genoeg zijn wanneer weer meer mensen naar werk gaan. Of wanneer dagjesmensen dat nu er weer IC's rijden er ook weer ruimte voor hen is. 

Ik heb het vermoeden dat ik de testtreinen niet ga zien, ben nog nooit in Groningen geweest als NS-er 😔. Er zijn ook VIRM aangepast. Dacht dat er 6 treinen rondrijden. Zeer benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Een muurtje gebouwd door een vakkenvuller of het blokkeren van een pad heb ik in mijn plaatselijke AH nooit gezien. Zelf schoonmaken van karretjes is hier al een tijdje de gang van zaken, dat was al binnen een paar weken zo, eerst stonden de flacons en doekjes op een statafel, nu inderdaad zo’n houder als op jouw foto. Een rij voor de supermarkt heb ik nog geen enkele keer meegemaakt, ook niet bij de Dirk die de ingang precies tegenover deAH heeft. Nu zijn allebei de supermarkten hier in het winkelcentrum niet van die hele grote winkels en ik ben al een hele tijd niet in de XL iets verder weg geweest. Ik merk van mezelf dat ik er ook makkelijker in wordt en maak niet altijd meer de kar schoon. Misschien komt dat ook wel door de cijfers, in ruim 2 weken in mijn gemeente maar 4 positief geteste personen erbij en al zeker 3 weken geen nieuwe ziekenhuisopnames of overlijdens wegens Covid-19.

Hoe de situatie is op de stations, perrons en in treinen weet ik niet aangezien ik (ook al ruim voor deze situatie) niet meer met de trein gereisd heb.

Zo mee eens:

Waarom moeten we in Nederland zoveel polderen? Iedereen mag een mening hebben, geen probleem, maar denk mee in oplossinhen ipv ons het bloed onder de nagels vandaan halen. Is voor beide partijen geen leuke bezigheid, kan ik je verzekeren. 

 

De huidige maatschappij is veels te egoístisch. 

Wat een ontiegelijk zwakke reactie weer Jeroen. 

Waarom doet NS hier niets aan, nadat er keer op keer over geklaagd wordt? 

Kennelijk mag NS-personeel wel anderen besmetten. Dat vind ik bijzonder asociaal.

 

 

Als je mijn reactie zwak vindt dan is die van jouw de overtreffende trap.

Weet je wat zwak is, de Hc's die de regels niet opvolgen als voorbeeld nemen terwijl je beter weet en het ze dan ook nog in de schoenen schuiven dat Hc's die de regels niet volgen de oorzaak zijn van het feit dat andere het niet doen. Als je je daar achter verschuilt ben je gewoon heel naief bezig.

Als er een auto voor jou door rood rijdt, dan volg je dat voorbeeld ook zeker?

En jij kan niet oordelen of de NS er niets aan doet richting personeel, je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

Dien gewoon elke keer de klacht in bij de NS met omschrijving van hoe de persoon eruit ziet in de hoop dat desbetreffende persoon er op aangesproken wordt.

Problemen in de wereld los je niet op door naar andere te wijzen, de oplossing begint altijd bij jezelf.

Reputatie 7
Badge

Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!

Neuzel lekker verder dus haha! En nee NS is niets openbaars of zo, zoals een staatsbedrijjf of zo.. Dat station waren we al gepasseerd.

Dat NS huisregels leidend zijn, zou ik als ze tegenstrijdig zouden zijn met andere regelgeving niet zomaar vanuit durven gaan. In ieder geval in de veiligheidsregio Flevoland spreekt de noodverordening echter van "reizigers", inzake de mondkapjes. Dat is verder niet gedefinieerd, maar lijkt mij personeel eerder uit te sluiten dan te includeren, waarmee het niet dragen van mondkapjes door personeel dus niet tegenstrijdig lijkt met deze noodverordening.

Hoe laat was je gisteren op Utrecht (Centraal?)? Ik was daar rond 12:15 en rond 15:00 en heb daar echt geen enkele moeite hoeven doen om een veilige afstand tot mijn medereizigers aan te houden. Ook in de treinen was meer dan voldoende ruimte, de treindelen waar ik gisteren in heb gezeten waren nog niet voor een kwart gevuld.

Reputatie 7
Badge +3

NS personeel hebben voorbeeldfunctie en dat is waarom zij altijd een mondkapje correct op horen te hebben. Hoe kun je een reiziger op gedrag aanspreken als jijzelf fout gedrag vertoond? Daarbij bescherm je door een mondkapje te dragen de ander.

NS personeel hebben voorbeeldfunctie en dat is waarom zij altijd een mondkapje correct op horen te hebben. Hoe kun je een reiziger op gedrag aanspreken als jijzelf fout gedrag vertoond? Daarbij bescherm je door een mondkapje te dragen de ander.

Ik draag al langere tijd FFP2 maskers en bescherm mezelf daarmee ook dit omdat een ander geen boodschap heeft aan het beschermen van de ander. 

En ik ben het met je eens dat mensen met voorbeeldfuncties vooral het goede voorbeeld moeten geven als iets verplicht is.

De Paasdagen heb ik ook nog verlof, ik mag me komende dinsdag weer in de strijd gaan werpen. Ik hoorde van een collega gisteren ook dat beeld, fietsen, groepjes mensen die echt een dagje uit gingen etc. Zelfs kuchende reizigers had mijn collega gespot 😰. 

Reputatie 6

Mijn treinrit zit er bijna op. Voor het eerst dus sinds maart. Moet zeggen dat de heenreis veel leger was dan de terugreis. Om 15.31 was de sprinter van Haarlem naar Alkmaar Noord op Haarlem al aardig vol en moest ik echt even goed kijken waar in te stappen voor een plekje. Het was niet zo dat alle viertjes voor één persoon waren. Veel op volle bezetting. Op de heenweg was het een stuk leger. Na Beverwijk zijn een groot deel van de mensen eruit. Wordt het als er meer versoepelingen zijn dadelijk toch te druk in de trein? En moet je dan als je pech hebt half uur wachten op de volgende? 


Vanaf aanstaande maandag 29 juni geldt weer de normale dienstregeling, dus gaan ook de sneltreinen tijdens de spits weer rijden tussen Haarlem en Alkmaar.

Reputatie 3

Je kunt alleen constateren dat er in Nederland een hoop mensen zijn die niet geinteresseerd zijn in hun eigen gezondheid en derhalve eigenwijs op drukkere plekken geen mondkapje gebruiken.

 Maar zodra kapjes dragen vrijwillig wordt, zal de grote meerderheid hem aflaten denk ik.

Ja, natuurlijk. Als je gevaccineerd en geboosterd bent is de kans om bij besmetting ernstig ziek te worden verwaarloosbaar klein (tenzij je toevallig een of andere zware immuundeficientie of iets dergelijks hebt). De meeste mensen vinden het dat echt niet waard om langer dan verplicht gemondkapt door het leven te gaan.

Maar precies deze redenering onderstreept mooi de egocentrische houding waarmee een gedeelte van de Nederlanders met de samenleving om zich heen bezig is. Mondkapjes werken vooral als die collectief gebruikt worden. Mensen beschermen elkaar tegen elkaar. Dit groepseffect is door onze overheid als ik het wel heb ook niet heel vaak goed toegelicht, al vermoed ik ook dat die toelichting aan dit gedeelte van onze bevolking niet besteed is.

Vormtrouw vertrekken deze mensen vanuit makkelijk uitlegbaar eigenbelang. Wordt de uitleg te complex, dan slaat de twijfel toe, en krijgt het eigenbang van onbelemmerd ademhalen als impuls de overhand. Die krachtige impuls komt uit een oud stukje hersens, oud in de zin van ontstaansgeschiedenis. Die hersengebieden stammen uit de tijd voordat wij als menselijke soort waren ontstaan.

Ofschoon in dit geval op een wat kritisch vlak doet het mij ook weer realiseren dat we veel minder van de natuur om ons heen losgezongen zijn dan we vaak wel pretenderen. Dit maakt het ook wat meer begrijpelijk dat een gedeelte van de mensen misschien bijna niet in staat is om niet te gehoorzamen aan primaire drijfveren als vrij ademhalen, alle logica van doorgerekende groepseffecten ten spijt. 

Maar nog even verder relativerende. Als ik op mijn n=1 - oosten van Nederland - ervaring afga dan zie ik nog steeds een overgrote meerderheid van de mensen, waaronder vooral ook veel jongeren, die gewoon die mondkapjes dragen en op hun manier hun best doen. De meeste mensen willen gewoon goed doen en voelen zich betrokken bij de samenleving. We weten ons dus toch ook nog behoorlijk aan onze natuur te ontworstelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor degene die nu de hele dag met de kinderen thuis zitten en proberen te werken, dit schijnt niet helemaal de bedoeling te zijn. :grin:

 

https://twitter.com/Het_OM/status/1243480994822459393

Badge +3

De meeste mensen die hier een hond uitlaten (ik spreek dan over Eindhoven) hebben ook keurig ‘zakjes voor de kakjes’ bij zich.

Het went (en werkt) blijkbaar, niet wegens strenge handhaving maar ‘sociale controle’...

We zitten niet in de werksituatie van maart. Toen mochten we inderdaad niet door de trein. Nu zijn onze werkinstructies niet veranderd wat betreft werkzaamheden sinds 1 juni. Zelf vind ik het prettig te controleren. Spreek ik me reizigers tenminste nog. Er zullen ongetwijfeld collega's zijn die kiezen om niet te controleren, die keuzevrijheid is er nog steeds. 

Ik hoor ook vaker dat er sprake van agressie is helaas. Vaak door mensen die weten dat ze fout zijn helaas.

Reputatie 7
Badge

Ondertussen is het zover gekomen dat er fors in de dienstregeling moet worden gesneden, mede door het personeel dat te beroerd is om zich aan de wettelijke (!) basismaatregelen te houden. 

 

Sorry…..maar wat?

Dus als ik kinderen thuis heb, die naar school gaan en daar het virus oplopen, dat mee naar huis nemen en mij besmetten is dat mijn eigen schuld omdat te beroerd ben om me aan de regels te houden?

 

Newsflash: Ook als je je aan alle regels houdt, kun je besmet raken. Dat er collega's zijn die een besmetting aan zichzelf te danken hebben, zul je me niet horen ontkennen, maar dat betekent niet dat al het personeel zo is.

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vanaf 12 mei mogen er geen fietsen meer mee met de trein en vanaf 1 juni verplicht een mondmasker. Het zal heel erg wennen zijn om met een mondmasker op te moeten werken. Verdere maatregelen worden nog uitgewerkt, maar dat het een aparte situatie is, waar velen van ons, ook reizigers aan zullen moeten wennen. 

Ik ben benieuwd hoeveel illegale fietsen mee gaan vanaf 12 mei. Er zullen ongetwijfeld discussies ontstaan, die hopelijk netjes gevoerd zullen worden. Ik ga het allemaal wel zien en laat het hier weer weten. Deze tijd is voor iedereen apart en vergeten zullen we deze tijd niet meer vermoed ik. 

Voor iedereen alvast succes met alles op orde krijgen, want het zijn me toch veel veranderingen...


Hoeveel fietsen er toch nog mee gaan hangt ook van de communicatie af. In mijn directe omgeving weet niemand hier nog iets van.

Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik weet niet of mijn collega’s daar nu echt zo blij van zullen worden. :joy::rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

Reageer