Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Aangezien ik maar een klein radartje ben in het geheel, was ik toch best blij om weer eens onder mijn reizigers me te begeven. Ik spreek alleen voor mezelf overigens.

Ook ik moet erg wennen aan de beschermingsmiddelen. Zelf heb ik vandaag mijn hele dienst het gelaatsmasker gebruikt. Halverwege de dienst merkte ik hem al bijna niet meer op. 

Aangezien ik nu dus geen veredelde sleutelaar meer ben, flink door de treinen gegaan en reizigers aangesproken op de mondmaskerplicht. Ik zag veel verkeerd gebruik, een reiziger vond me te serieus bezig met me werk en een aantal die beweerden het niet te weten. Voor een eerste dag heb ik alleen gewaarschuwd en reizigers verteld waar het masker te kunnen kopen. Sommigen vinden het ook erg lastig een aanwijzing op te volgen. Tja, das nu eenmaal de realiteit. 

Ook te maken gehad met een zwerver (als ik de persoon daaronder mag scharen) die in de volle zon sliep op het perron. Op een onderstation. Zeer bijzonder is zoiets te noemen.

Ik kreeg veel meldingen dat het kapje benauwend is. Daarom ook belangrijk dat we door de treinen gaan en ik hoop dat mijn collega's snel gaan volgen. Juist ter controle of de climat control werkt en anders de luchtverversing.

Al met al voelde ik me weer meer in mijn element, maar eigenwijze reizigers blijf ik nog wel tegenkomen. De boetes gaan vanzelf volgen. Zit ik daar op te wachten? Nee, maar het feitb dat wij Nederlanders altijd vinden dat er uitzonderingen moeten zijn, daar word ik onderhand zo moe van. Ik zou graag eens van plek wisselen. Ook de kortere lontjes, we mogen niets meer zeggen, nee tuurlijk niet, want hoe durft een HC me op regels te wijzen. De HC wordt veelal laag ingeschaald, tot er iets gebeurd en men ziet wat het werk exact inhoud. De openbaring volgt, dus ik hoop straks op nette reizigers die de regels gewoon volgen.

Ik ben wel bang voor escalatie onderling tussen reizigers. Ik weet 1 ding zeker, ik spring er niet tussen, ik ga achteraf wel de BHV-er spelen. Deze vrees heb ik door de kortere lontjes. 

Het is fijn om weer mijn werkzaamheden op te hebben kunnen pakken, het kat en muis spel spelen, hoort er allemaal bij. 

Benieuwd naar de komende diensten van de week.

Reputatie 6

Dan kan het waarschijnlijk dus zelfs op twee manieren. Leuk uitzoekklusje voor als iemand zich een keer verveelt: zou er langs de andere weg een andere boete opstaan? De noodverordening is dus een geldboete van de 2e categorie. Huisregels van de vervoerder zijn inderdaad vast (evt. via de AVR) in de ov/spoorweg wetgeving verankerd.

Ik denk dat het op de combibon wel staat op grond van welk artikel de bon is uitgeschreven? De tweede route is via de strafbaarstelling van het niet houden aan de huisregels.

Reputatie 7
Badge

Dan kan het waarschijnlijk dus zelfs op twee manieren. Leuk uitzoekklusje voor als iemand zich een keer verveelt: zou er langs de andere weg een andere boete opstaan? De noodverordening is dus een geldboete van de 2e categorie. Huisregels van de vervoerder zijn inderdaad vast (evt. via de AVR) in de ov/spoorweg wetgeving verankerd.

Reputatie 6

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

Artikel 443 Wetboek van Strafrecht regelt iig de strafbaarstelling van het overtreden van noodverordeningen

 

Hij die een algemeen voorschrift van politie, krachtens de Gemeentewet in buitengewone omstandigheden door de burgemeester, de voorzitter van de veiligheidsregio of de commissaris van de Koning in de provincie uitgevaardigd en afgekondigd, overtreedt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Voor het OV is het mondkapje in de huisregels opgenomen, waardoor het in de spoorwegwetgeving geregeld kan worden. Hoe het exact zit, daar durf ik mijn vingers nu even niet aan te branden @Olav93, terwijl ik kan begrijpen er een pasklaar antwoord moet zijn en die heb ik helaas niet.

Reputatie 7
Badge

Waar liggen dit soort maatregelen en bijbehorende boetes e.d. eigenlijk allemaal vastgelegd? Ik kan er geen (nood)wetgeving over vinden en in de noodverordeningen van veiligheidsregio's (in ieder geval degene waar ik in woon) wordt wel gesteld dat vervoerders voorzieningen zo in moeten richten dat "reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen" en dat allerlei ambtenaren (politie, marechaussee, boa's) aanwijzingen en bevelen voor de naleving kunnen geven die "stipt en onmiddelijk" opgevolgd dienen te worden, maar lees ik niets kver strafbaarstelling, strafmaatregelen e.d. Is er algemene wetgeving die het niet naleven van een noodverordening strafbaar stelt o.i.d.?

@Robert B 

Als iemand herhaaldelijk de fout in blijft gaan met de mondkapplicht, dan kan de boete op gaan lopen tot max 350 euro, om aan te geven dat het echt belangrijk is om op te volgen.

Badge +3

Ik postte een tijdje geleden dit https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5127751/boete-trein-bus-openbaar-vervoer-95-euro-bedrag-hoe-veel

Daar staat dan.. 

De boete voor het niet-dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer bedraagt 95 euro. Vanaf 1 juni is het dragen van een mondkapje verplicht in trein, bus, metro en tram. Bij herhaalde overtredingen kan het boetebedrag oplopen tot 350 euro.

Geen idee waar die 350 vandaan komt (er zijn al jongeren bij de AH hier beboet voor €390 of zo na een waarschuwing, maand geleden of zo en burgemeester onder vuur)

Die €95 is gewoon artikel 72 VPV2000 of zo, prima.

Ik ben weer 2 diensten verder. Gisteren was op zich een rustige dienst, wel weer fietsers mogen weigeren, helaas, maar de dienst die ik nu gedraaid heb, dat was wel uitdagend qua Coronamaatregelen.

Allereerst vielen de fietsers weer negatief op, ikzelf 3, zag er nog genoeg op het station helaas. Elke keer een reiziger teleurstellen, dat is niet echt tof.

Ik had ook beloofd een app te testen voor NS. Ik kan er weinig over vertellen, maar mijn batterij werd er niet zo blij van. Ik was veel bezig met te regelen dat ik geen lege NS telefoon zou krijgen, want je weet het maar nooit. Hele dienst netjes uitgestippeld, veel balkons gezien, geloof dat @Erryt NS nog een plekje had in de trein. Ik kreeg zelfs nog de vraag van een reiziger of hij moest verplaatsen. Ik dacht, ik zit op het balkon, jawel, klapstoel met groene sticker en hij in de vierzits, van mij vandaan bij het raam. Beter kan je niet hebben. Blijkbaar zijn er collega's van mij geweest, die hem wegstuurden van de plekken, balkon moest helemaal vrij zijn voor te sleutelen. Ik.dacht direct aan het afzetten 1e klas acties, want ik begreep er weinig van.

Verder werd ik heel blij, dat ik me gewone werkzaamheden weer mag gaan oppakken. Ik was niet zo snel als @Jeroen met het bericht lezen, maar het stemde mij direct vrolijk. Niet voor de mogelijke confrontaties, maar het er weer zijn voor de reizigers. Zal ook echt aan de mondkap mogen gaan wennen, net als iedereen.

Na mijn geweldige uitgestippelde oplaadacties, kwam er zand in de machine. Ik had dienst op de sprinter Den Haag Centraal naar 's-Hertogenbosch, toen er voor ons een aanrijding heeft plaatsgevonden nabij Geldermalsen. Wij mochten braaf wachten voor een rood sein net voor Culemborg. Het station lag voor het grijpen…

Uiteindelijk na niet al te veel tijd mochten we Cukemborg binnen en tja, daar kwam ik voor een dilemma te staan. Wetende dat er niets meer zou rijden naar Geldermalsen en ik toch wel wat gestrande reizigers had. Op 2 handen te tellen gelukkig, maar toch. Er werd besloten terug te gaan naar Utrecht Centraal, maar wat kan ik dan doen voor die reizigers? We hadden een negatieve vertrektijd, alles kan, dus dat kan ook. Mijn gestrande reizigers in Culemborg achter te laten en het hun zelf laten regelen, dat kon ik niet maken. 

In goed overleg afgesproken iedereen mee te nemen naar Utrecht en vanaf daar het alternatieve vervoer te regelen. Nadeel was wel, je staat binnen de 1,5 meter met andere reizigers. Ik heb het op de koop toe genomen en door een paar rode seinen tijdig het alternatieve vervoer kunnen regelen. Er waren 2 reizigers die besloten om in Culemborg te blijven en bedankte mij voor het aanbod. Werkelijk nog nooit zoveel dankbaarheid gezien door een stranding ivm calamiteit. Het was echt fijn dat dit ook nog steeds bestaat in deze crisis. Ik heb geen negatief woord gehoord. Men was blij, dat deed mij goed. Daar ben ik HC voor geworden, om dat verschil te maken en de verantwoording te pakken voor mijn reizigers. 

Wat ben ik blij dat ik dat straks weer meer mag. Ook al zie je geen glimlach (door dat vreselijke mondkapje), de glinstering in mijn ogen zie je wel.

Morgen nog 1 dienst zonder draaien en dan ben ik meteen aan de beurt op 1 juni. Nieuwe ervaringen iig, das zeker.

Reputatie 5

Hoe laat was je gisteren op Utrecht (Centraal?)? Ik was daar rond 12:15 en rond 15:00 en heb daar echt geen enkele moeite hoeven doen om een veilige afstand tot mijn medereizigers aan te houden. Ook in de treinen was meer dan voldoende ruimte, de treindelen waar ik gisteren in heb gezeten waren nog niet voor een kwart gevuld.


Ik geloof rond 12 uur. Het was natuurlijk niet zo druk als voor de crisis, maar er liepen toch echt veel meer mensen rond dan een maand geleden ofzo.

Hoe laat was je gisteren op Utrecht (Centraal?)? Ik was daar rond 12:15 en rond 15:00 en heb daar echt geen enkele moeite hoeven doen om een veilige afstand tot mijn medereizigers aan te houden. Ook in de treinen was meer dan voldoende ruimte, de treindelen waar ik gisteren in heb gezeten waren nog niet voor een kwart gevuld.

Reputatie 5

Gisteren moest ik in Utrecht zijn. Het viel me op dat het station (zowel de hal als de perrons) een stuk drukker was dan de afgelopen weken (buiten de spits). Van afstand houden op de roltrappen was bijvoorbeeld nauwelijks sprake. Ook in de treinen vond ik het drukker dan voorheen. Ik voorzie echt problemen als NS na 1 juni vast blijft houden aan die 40% bezettingsbeperking als het nu al weer zo druk wordt. 

Badge +3

Omdat het zo moet… omdat het zo hoort.

Kan het niet laten, https://www.youtube.com/watch?v=6lB9v4kJHJU goede tekst.. die regelmaat en zo met je krant in de trein en zo toch @Thom :joy: (op 0:30) 

Reputatie 7
Badge +3

Een muurtje gebouwd door een vakkenvuller of het blokkeren van een pad heb ik in mijn plaatselijke AH nooit gezien. Zelf schoonmaken van karretjes is hier al een tijdje de gang van zaken, dat was al binnen een paar weken zo, eerst stonden de flacons en doekjes op een statafel, nu inderdaad zo’n houder als op jouw foto. Een rij voor de supermarkt heb ik nog geen enkele keer meegemaakt, ook niet bij de Dirk die de ingang precies tegenover deAH heeft. Nu zijn allebei de supermarkten hier in het winkelcentrum niet van die hele grote winkels en ik ben al een hele tijd niet in de XL iets verder weg geweest. Ik merk van mezelf dat ik er ook makkelijker in wordt en maak niet altijd meer de kar schoon. Misschien komt dat ook wel door de cijfers, in ruim 2 weken in mijn gemeente maar 4 positief geteste personen erbij en al zeker 3 weken geen nieuwe ziekenhuisopnames of overlijdens wegens Covid-19.

Hoe de situatie is op de stations, perrons en in treinen weet ik niet aangezien ik (ook al ruim voor deze situatie) niet meer met de trein gereisd heb.

Badge +3

De tijd dat vakkenvullers een muur van die zwarte pallet-kratjes om zich heen bouwden (of gewoon met de pallet-wagen het hele pad blokkeerden) is inderdaad voorbij. Achter de rug van een vakkenvuller even passeren is inderdaad ‘safe’ als jij of die vakkenvuller niet loopt te hoesten of zo.

Vorige week liet de (franchise, filiaal 8670) AH alles weer helemaal los. Pak Gerust doekjes en spray voor de wagentjes en/of mandjes, maar daar zijn ze toch maar weer op terug gekomen want jeetje wat een mierenhoop in de winkel!

Nu dus weer buiten wachten (verplicht 25m omlopen en in de rij zoals bij de Efteling) en een iets andere opstelling voor de wagentjes, die nu weer (een uurtje met zelfde doekje en spray?) voor u gereinigd worden..

Traffic/crowd control door één vrolijk studentje (m/v), en iedereen vindt het prima die hooguit 3 minuten wachten! AH beats Schiphol and Efteling! :rofl:

Wat ik dan weer minder vind is dat je tas nu een zitplaats heeft aan het gangpad, en dat er al signalen zijn dat dieven (lopend in het gangpad) dat zoiets wel prima vinden!? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het ook wel van de lokatie afhangt. Er komen steeds meer geluiden en onderzoeken die aangeven dat besmettingen vooral binnen plaats vinden en niet of nauwelijks buiten.  Buiten verwaait het snel. Binnen zul je ook verschil hebben of het een grote of kleine ruimte is en of er wel of niet goede ventilatie is. Plus misschien nog verschil of het “contact” langduring is of niet. Als je iemand in een winkelstraat op minder dan 1,5 meter even passeert zal het risico zeer gering of misschien wel 0 zijn terwijl het risico in een kleine winkel of een trein weer een stuk groter is, zeker als je een kwartier of langer dicht bij iemand anders zit of staat.

Zelfs in de supermarkt waar mensen elkaar vaak snel in een gangpad passeren zal het wel meevallen. Maar ga liever niet minuten lang naast iemand bij het diepvriesschap staan om te kijken welk ijs je wilt nemen (dat had ik dus vandaag, stond iemand nogal lang bij het ijs terwijl ik ook iets wilde uitzoeken daar, maar even gewacht tot meneer zijn keuze had gemaakt en doorliep). 

In wat ik als minder risico lokaties beschouw probeer ik zelf wel gewoon de afstand te bewaren maar ga niet uit mijn stekker als iemand toch een keer dichterbij komt.

In supermarkten is vaak ook niet goed mogelijk om ten alle tijden 1,5 meter afstand te houden van vakkenvullers en andersom, dan zou je altijd een pad moeten afsluiten wanneer er een vakkenvuller bezig is. Al passeer je die persoon alleen maar dan is er al geen 1,5 meter afstand, zo breed zijn de paden niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat steeds meer mensen, inclusief NS-personeel, gaan inzien dat die 1,5m afstand - zeker buiten - onnodig, onzinnig en onhaalbaar is.


ik vind die 1,5 m afstand wel nodig, zinnig en haalbaar. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat door onvoorzichtigheid van mij of anderen iemand heel erg ziek wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik houd die 1,5m afstand waar mogelijk, maar dat is vooral omdat ik weet dat veel mensen dat graag willen en dat respecteer ik. Ik ben niet uit op confrontatie, die leeftijd ben ik al lang gepasseerd :wink:  Maar het nut betwijfel ik wel ten zeerste.

Ik let er nog altijd zelf op dat ik met een grote boog om mensen heen loop. Maar als je in de supermarkt staat en er constant personeel met “houd 1,5 meter afstand!” hesjes op 30 centimeter afstand voorbij loopt begin je je wel af te vragen of het nog zin heeft. Op het perron merk ik het ook steeds vaker. Vandaag in de intercity stond de Hc vriendelijk te babbelen met een groepje reizigers, allemaal in het gangpad bij de coupéetjes en op ruim minder dan een meter afstand van elkaar. 

En ja, in de winkels hangen er bij de kassa plexiglas schermen maar voor bonnen, wisselgeld of wat dan ook krijg je alles gewoon direct in de hand geduwd. Het personeel werkt er omheen. Heeft het dan nog zin om afstand te houden? Ik blijf het gewoon doen, maar dat is dus blijkbaar niet de norm. 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dat steeds meer mensen, inclusief NS-personeel, gaan inzien dat die 1,5m afstand - zeker buiten - onnodig, onzinnig en onhaalbaar is.

Ja maar jij geeft aan dat je die omroep niet meer serieus kunt nemen en dan refereer je naar mensen die zich niet aan die afstand houden.

Daarmee zeg je dus dat jij je er niet aan kunt houden omdat je ziet dat andere dat niet doen.

Tja ….

 

En een voorbeeld functie ??  Sorry dat voorbeeld voor afstand houden ligt bij iedereen en niet bij een specifieke groep. Het is een beetje flauw om nu specifiek naar NS personeel te wijzen terwijl heel veel mensen zich hier ‘helaas’ niet aan houdt.

Kijk in de winkelstraten, op het strand, in de parken, …..

Sorry Jeroen, we zijn nu al enkele maanden bezig met die anderhalve meter, als mensen het nu nog niet door hebben vraag ik me af waar hun verstand zit. Er kan geen enkel excuus meer zijn, niet voor reizigers, niet voor NS-personeel en zeker niet voor mensen met een voorbeeldfunctie!

Ik vind het steeds lastiger om de omroepen over afstand houden in de trein en op het perron serieus te nemen als ik om me heen op het station:

  • treinpersoneel van de trein naar de cantine zie lopen, zonder afstand te houden;
  • een groepje V&S-medewerkers het gezellig zie hebben, zonder afstand te houden;
  • aannemers het werk zie bespreken, zonder afstand te houden. 

Hoe kan NS van anderen verlangen dat ze afstand houden, terwijl ze zelf het slechte voorbeeld geven?


Omdat er mensen zijn die zich niet houden aan de maatregel hoeft u het ook niet te doen ?  Dat is zo een beetje de strekking van uw bericht.

Tja, het gaat hier toch vooral om eigen gezondheid en de mensen waar je bij staat. Wat een ander doet zou daar toch geen verschil in moeten maken lijkt mij.

 

Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur dat collega’s natuurlijk niet het juiste voorbeeld geven, daarbij moet ik ter verdediging wel aangeven dat het enorm lastig is om met collega’s waar je heel veel mee optrekt opeens afstand te moeten houden. Zie het als goede vrienden waar u opeens afstand van moet houden.

De NS geeft ook bij ons in de verblijven overal aan om de 1,5 mtr. afstand te houden en treft daar ook zijn maatrgeelen voor. Dat niet iedereen zich er aan houdt is een 2e natuurlijk.

En de aannemers? Daar moet u niet de NS op aanspreken, dat is geen NS personeel. 

Ik vind het steeds lastiger om de omroepen over afstand houden in de trein en op het perron serieus te nemen als ik om me heen op het station:

  • treinpersoneel van de trein naar de cantine zie lopen, zonder afstand te houden;
  • een groepje V&S-medewerkers het gezellig zie hebben, zonder afstand te houden;
  • aannemers het werk zie bespreken, zonder afstand te houden. 

Hoe kan NS van anderen verlangen dat ze afstand houden, terwijl ze zelf het slechte voorbeeld geven?

Reputatie 7

Vanaf juni gaat NS weer zo ongeveer de normale dienstregeling rijden, dus meer treinen, veel mensen zullen dan nog steeds (deels) thuis werken, voor HBO en universiteiten is nog veel onderwijs op afstand en een deel van de treinreizigers wil liever niet meer met het OV en bekijkt andere mogelijkheiden als auto of (elektrische) fiets. 

 

Vanmorgen bericht van de SNCB op het journaal. Vier van de vijf reizigers zijn pleite sinds de lockdown en die komen voorlopig ook niet meer terug. Telewerken is ineens helemaal in.

Iedereen heeft mondmaskers op, het is lekker rustig in de trein en de Staat heeft een onbeperkte hoop centjes om aan de SNCB te geven. Dus ze waren eigenlijk wel tevreden.

Ik heb overigens een absoluut verbod tot nader order van mijn werkgever om met de trein te reizen. Dus mij zijn ze (voorlopig) ook kwijt.

Reageer