beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Badge +3

… maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden.

Moeten ze daar eerst wel achter komen, en dat is juist het probleem want vanuit de NS zullen ze dat dus niet zomaar te horen gaan krijgen!

Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Voorkomen (in de toekomst) moet de NS maar voor zorgen (of wie die mobiele paaltjes inregelt).

Waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld?

Die snappen we dus niet want er wordt helemaal niets gedeeld, anders dan waar jullie al toegang toe hadden (NS in/uitchecks) met als doel de correcte verwerking daarvan.

Is er iets niet correct verwerkt? Dan corrigeer je dat, zonder verdere vragen aan en/of toestemming van de benadeelden!

Verkeerd bezorgd pakketje? Dan gaat het terug naar de afzender ook al ken ik die niet eens (zoekt PostNL of zo het adres wel uit)!

Zoals gezegd hoeft het niet eens bekend te zijn om wie het gaat (ook al is dat wel zo handig), want een kaartnummer is voldoende en voor anonieme kaarten e.d. kan het dus ook gewoon via TLS.

Als iemand belt “Joh beste NS, er staat Ermelo waar dat Geldermalsen moet zijn! Kunnen jullie dat even aanpassen?”

Dan worden er verder ook geen vragen gesteld en is het meteen geregeld, óók voor niet-NS klanten of anonieme kaarten.

“Wie bent u dan? Dat doet er niet toe (AVG), maar jullie kunnen zien dat ik onterecht te veel betaald heb dus geld terug graag!” (saldo bestelling op een chipkaart).

Het gaat er dus (voor mij althans) om dat het onterecht verkregen geld niet in de zak blijft zitten bij de NS maar bij de rechthebbenden terugkomt, en dat kan dus zonder enige gegevens behalve een ov-chipkaartnummer! Wat nou AVG?

Hoort een ov-chipkaartnummer toevallig bij een NS klant? Dan is dat een pré, want dan mogen jullie die ook zomaar een mailtje sturen dat er saldo klaar staat of er een terugbetaling zal plaatsvinden. Of (bij NS Flex) verrekend wordt met een volgende factuur, met welgemeende excuses. Ook daarbij zal de AVG niet in de weg staan.

Ik begrijp de frustratie helemaal, die is bij mij ook hoog omdat ik niet tot het laatste punt kan komen waar het klem zet! Ik heb contact met de juiste afdeling, maar ook voor hen is het een raadsel. @Macklobell dat er iets verkeerd is gegaan is al meermaals besproken en ook aangegeven, maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden. Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Het gaat er vooral om waarom de NS niet de klanten die dit betrof even bericht heeft en proactief gezorgd dat ze het juiste bedrag betaald hebben.  AVG is hierbij totaal niet van toepassing omdat het doel van opslaan van deze gegevens onder andere is het berekenen van de juiste prijs voor een reis, als die berekening dus fout gaat dan mag je die gegevens gewoon gebruiken om dat te corrigeren.
Daarnaast heeft de NS ondanks allerlei suggesties hier op het forum geen enkele actie genomen (algemene communicatie, posters op het station) om de reizigers te bereiken die dit betrof.

Dus graag het bericht dat de NS alsnog gaat zorgen dat de reizigers die teveel betaald hebben voor hun reis hierover geïnformeerd worden!

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic staat vol met onkunde aan de zijde van NS.

Niet alleen dit topic.

 
 
×
 
 
 

Ik begrijp de frustratie helemaal, die is bij mij ook hoog omdat ik niet tot het laatste punt kan komen waar het klem zet! Ik heb contact met de juiste afdeling, maar ook voor hen is het een raadsel. @Macklobell dat er iets verkeerd is gegaan is al meermaals besproken en ook aangegeven, maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden. Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Reputatie 7

Ik snap de teleurstelling, vanuit een ieder. Ook vanuit jouw vraag Henk_NS! Ik heb deze uitstaan bij de correcte afdeling, maar ook voor hen is dit een lastige kwestie. Er wordt echt naar gekeken en zodra ik een echte update heb, dan deel ik deze ook. Ik ga dit niet loslaten, tot ik een antwoord voor jullie heb. 

 

Deze vraag staat dus inmiddels al 10 maanden uit. Wat is voor hun het lastige eraan. Dat ze moeten toegeven dat ze volledig verkeerd gehandeld hebben??

 

Dit topic staat vol met onkunde aan de zijde van NS.

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

You tell me. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij. 

Reputatie 7
Badge

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

Reputatie 7

De reactie van Henk_NL is inmiddels al van 25 dagen terug. Zwaar teleurstellend, maar helaas totaal niet onverwacht dat er weer geen goede reactie is. Ik stel voor dat NS gewoon erkent dat het in dit dossier verschrikkelijk de fout is in gegaan en dat ze destijds de reizigers hadden moeten compenseren. Zoals iemand al heeft aangegeven misschien een donatie doen aan één of andere instelling en de belofte afgeven dat dit in de toekomst nooit meer zo opgelost gaat worden.

 

Deze belofte is inmiddels ook al weer van een maand geleden:

 De doorgang is blijkbaar nog steeds niet ontsloten. Triest topic dit. Al meer dan een jaar aan de gang. 

 

Zo te zien is de eerste reactie van Pingpong uiteindelijk toch de beste gebleken als ik zo het gestuntel van NS in de afgelopen 10 maanden!!!!! bezie. 

Ik snap de teleurstelling, vanuit een ieder. Ook vanuit jouw vraag Henk_NS! Ik heb deze uitstaan bij de correcte afdeling, maar ook voor hen is dit een lastige kwestie. Er wordt echt naar gekeken en zodra ik een echte update heb, dan deel ik deze ook. Ik ga dit niet loslaten, tot ik een antwoord voor jullie heb. 

Reputatie 7

Nog geen nieuwe update maar ik zit er bovenop! Wordt zeker vervolgd!

 

We merken het

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Reputatie 7

Dat is een paar stappen op mijn fanfare vooruit. Zal mijn bericht iets langer schrijven. Ik lees Sanne haar reactie als: wij kunnen de legitieme transacties uitgevoerd op Ermelo niet onderscheiden van de onterechte transactie op Ermelo. Ik denk dat dat wel kan. Een apparaat in het systeem (paaltje/poortje/et cetera) heeft een uniek nummer. Een engineer bij TLS zou op kunnen zoeken welke transacties allemaal hebben plaatsgevonden tussen tijdstip x en y op paaltje met nummer z. De tijdstippen x en y zijn dan start en einde van het actief hebben van het verkeerd ingestelde paaltje z. Daarmee is in ieder geval bekend welke OV-chipkaartnummers allemaal een incorrecte transactie hebben. Dat geeft wat mogelijkheden om actie te ondernemen natuurlijk.

 

Ik haal deze reactie van Henk_NL van 10 maanden geleden inmiddels nog maar eens terug in dit topic. Wat heeft NS met deze reactie gedaan zou ik wel eens willen weten?? 

Nog geen nieuwe update maar ik zit er bovenop! Wordt zeker vervolgd!

Ik heb inmiddels een doorgang gevonden en ben in gesprek met een collega over deze case. Ik hoop jullie volgende week van een update te kunnen voorzien! 

Reputatie 7

Helaas het is wederom mislukt Sanne. Ik las net een bericht van Stijn over de kosten van andere vervoerders bij een traject vrij abonnement. Hier zijn jullie ook al 3 jaar mee bezig. Stemt mij heel droef zoveel onkunde.

Ik heb het op een andere manier voor jullie uitgezet vandaag. Aankomend weekend ben ik beide dagen hier aanwezig en dan hoop ik jullie eindelijk van de welverdiende update te voorzien! 

NS wil dit blijkbaar dit topic onder de mat vegen

Misschien flauw om te zeggen, maar uiteindelijk lukt het ook zelfs! Sanne praat ogenschijnlijk tegen een muur, en daar lijkt het op te gaan houden.

Reputatie 7

Binnenkort vieren we een verjaardag met dit topic. Bijzonder treurig dat NS al bijna één jaar lang niets anders weet te melden: Wij zijn er nog mee bezig.

 

Ben er inmiddels wel achter dat dit veelvuldig voorkomt op dit forum. 

Reputatie 4

Goh. Dot topic duurt maar voort…

Wie binnen de organisatie is verantwoordelijk voor het forum. Kan hij/zij haar biezen pakken en iets ander gaan doen...

De traagheid komt door de logheid van NS, het enige wat wel snel gaat is het inschakelen van een incassobureau en of het versturen van onjuiste facturen.

Sanne pakt dit binnenkort weer op! Excuus voor de vertraging.

Reputatie 7

en ik word er zelf ook verdrietig van

Ik heb NS uiteindelijk altijd een plezierige organisatie gevonden, verdriet is niet de juiste emotie wat mij betreft. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat het zo lang zo stil blijft. Ik ben vanuit mijn invalshoek nieuwsgierig naar de details, je hebt vast wel door dat het mij ook geen helemaal onbekend systeem is :)

Enige reactie blijft inmiddels ook uit. NS wil dit blijkbaar dit topic onder de mat vegen

en ik word er zelf ook verdrietig van

Ik heb NS uiteindelijk altijd een plezierige organisatie gevonden, verdriet is niet de juiste emotie wat mij betreft. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat het zo lang zo stil blijft. Ik ben vanuit mijn invalshoek nieuwsgierig naar de details, je hebt vast wel door dat het mij ook geen helemaal onbekend systeem is :)

Reputatie 7

Als medewerker van een bedrijf ben je ook een interne klant van je eigen bedrijf. Het lukt jullie in de verste verte al niet om de externe klant op 1, 2 en 3 te zetten. Zeker als ik dit topic lees waarbij klanten dus door jullie gewoon zijn opgelicht. 

 

Met de moderators als interne klant wordt ook voortdurend een loopje genomen. Fijn bedrijf is d conclusie dan 

Reageer