Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Hé had een vraag over NS Flex die ik niet zo beantwoord zag staan in gepinde topic.
Kan dit per direct omgezet worden? Ook als het om een NS Flex maand abonnement gaat?

De baas van mijn vriend kondigde net aan minder geld te geven voor reiskosten i.v.m. niet naar kantoor kunnen komen door Coronavirus, dus minder dan contractueel is vastgesteld.
Daarom mijn vraag. Want twijfel überhaupt of zij recht heeft om hem reiskosten te ontzeggen door de situatie.

Reputatie 7
Badge +4

Elk klassiek Edit: jaarabonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis. Een bestaand Flexabonnement kan dat ook na een maand. De kosten stoppen dan en u krijgt een eventueel restant terug.

 

Heeft u Flex korter dan een maand, dan kunt u het beste even contact opnemen met Klantenservice. Het is er momenteel wel zeer druk.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 

 

 

Reputatie 1

Ik heb 2 kortingskaartjes gekocht en geactiveerd voor zondag a.s. voor bezoek aan de Hiswa te Amsterdam.

Nu de Hiswa is geannuleerd, kan ik dan mijn kortingskaartjes oom annuleren tegen restitutie van kosten?

Jos

Badge +3

Elk klassiek abonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis.

Alleen jaarabonnementen, dus als je Traject Vrij voor een maand hebt dan is het pech.

 

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.


Niet NS riskeert snellere verspreiding van Covid 19, maar degenen die de trein nemen voor niet-noodzakelijke reizen. Op grond van bezettingsgraad van vorige week en minder personeel heeft NS gekozen om de dienstverlening te versoberen. Daarbij roepen en NS en regering regelmatig op om alleen met OV te gaan in dien noodzakelijk. Afgelopen weekend werd de trein door velen voor niet noodzakelijke reizen gebruikt.

Ik hoop dat de strengere maatregelen meer ruimte gaat geven voor hen die het OV echt nodig hebben.

 

registreren? hoe dan?  en als ik de trein mis? kan ik dan 1 later nemen maar ik moet wel zop snel mogelijk die reis maken. (anders ging ik niet )

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.

Op welk traject reist u?. Misschien dat NS daar eens naar kan kijken. Er zijn al meerdere mensen die klagen over te korte treinen. Werkgevers willen nog steeds een deel van hun werknemers op het werk zien en ja sommige hebben gewoon niet de mogelijkheid om anders dan met het OV te reizen. Wij zijn bij ons teruggeschaald naar 1 persoon per dag op het werk en ik zat gisteren in onze kantoortuin met 10 personen waar normaal zo'n 60 personen zitten. Op de heenreis had ik 4 stoelen voor mijzelf op de terugreis was de trein toch wel redelijk bezet (17.15 uur). Er moesten in ieder geval mensen verplicht tegenover mij zitten.  

ik kan het niet vinden?

Ik gebruik traject Gouda - Rotterdam en ik geloof niet dat het om 6.30 in de ochtend gaat om mensen die niet noodzakelijke reizen maken. Vrijwel iedereen in trein leek klaar voor werk.

Reputatie 6

ik kan het niet vinden?

Het is een pilot dus nog niet beschikbaar. Registreren op reserveren is niet nodig.

Beste ns,

 

Ik begrijp de maatregelen en minder treinen maar kunnen de treinen wel langer zodat we de 1.5m afstand kunnen houden. Treinen zijn nog vrij vol...
Ik reis dadelijk van Den Haag naar Leiden.

Met vriendelijke groet,

 

JJ

2 JUNI GAAN DE OV-MAATREGELEN IN. DAN ZIEN WIJ WEDEROM HET INCONSEQUENTE

 

Het verhaal van Van Boxtel is duidelijk, maar gemakshalve laat hij een “paar probleempjes” buiten beschouwing.

 

https://www.npostart.nl/ns-directeur-roger-van-boxtel-over-hoe-het-reizen-met-de-trein-er-vanaf-1-juni-uit-gaat-zien/14-05-2020/POMS_BV_16146525

 

in het openbaar vervoer: “Reis alleen als dat echt nodig is.” Wie bepaalt wat nodig is? 

Het wordt sowieso al ontmoedigd door met een mondkapje te moeten reizen. Dat doe je toch ook niet voor je lol. Maak minimaal het totale openbaar vervoer toegankelijk met plastic schermen tussen de zitplaatsen. Dan zit je veiliger naast elkaar dan de optie waar nu voor gekozen is, tegenover elkaar. Als dat al veilig is (al dan niet met mondkapje) dan is het naast elkaar met een scherm ertussen sowieso veilig. Dan heb je weer 100% bezetting op de ZITplaatsen. Dit kan ook prima in de bus en de metro. Een eenmalige investering, maar dat verdient zich wel terug. Dan hoeft niemand verwijderd te worden. Geen onrust in de trein en bus. RUST is juist nu wel belangrijk. Als er maar zo weinig ZITplaatsen zijn, krijg je juist gedrang bij het instappen.

Geen staanplaatsen. Dat vind iedereen nu wel reëel, lijkt mij.

Wat een negatieve energie mensen te moeten verwijderen al dan niet met behulp van politie en wie moet er dan uit. Trek de hele dag maar voor een treinrit uit. In de volgende trein kan hetzelfde weer gebeuren. Heb jij een sticker op jouw voorhoofd, dat je in de volgende trein voorrang hebt? Juist degenen, die niet voordringen overkomt dit en dus in de volgende trein ook weer. Dus toch maar “gewoon” in de spits vertrekken, wat men juist liever niet heeft, als je ergens om 12:00 uur moet zijn. Is dat wat wij willen?

Waar zijn wij mee bezig? Gemakshalve wordt dat maar niet genoemd. En wat een geld kost het om bewust vrije zitplaatsen niet te mogen gebruiken.

Het enige waar op gewezen moet worden is: BEWAAR RUST. Vraag desnoods of iemand even in het gangpad wil gaan staan, als jij er langs moet. Daarna kan hij of zij weer gaan zitten.

Rustig in- en uitstappen is wel verstandig. Geen gestress. RUST.

Draai deze in mijn beleving ZEER TIJDELIJKE maatregel met lege zitplaatsen maar heel gauw terug!!!

 

Jan van Dijk, o.a. Lid van Rover en de Fietsersbond, dus ervaringsdeskundige.

Ik heb 8 maart twee dagretouren bij de Kruidvat gekocht, met de bedoeling deze te verzilveren voor de dagen 28 en 29 maart (ik wilde namelijk naar een evenement in Utrecht). Dit evenement is vanwege het corona virus echter verplaatst naar 4 en 5 juli, dus nu heb ik twee onverzilverde dagretouren, die ik nu eigenlijk niet kan gebruiken omdat ze aanraden alleen met de trein te reizen als het noodzakelijk is. Ik neem aan dat ik hiermee niet bij de Kruidvat terecht kan, dus ik stel mijn vraag hier maar: is het mogelijk om voor die tickets (een deel van) mijn geld terug te krijgen, of ze om te ruilen voor een ander soort ticket? 

Reputatie 7
Badge +3

@janjacobvandijk ervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt contact opnemen met Klantenservice. Als u er voor in aanmerking komt, krijgt u een couponcode voor een nieuw kaartje met lange geldigheid.


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 

Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...


Helaas het tweede, zoals Loes ook al aan heeft gegeven. :disappointed:

Reputatie 7
Badge +3

Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

 

 

Badge +3

Via de Klantenservice kan je de situatie uitleggen. Je krijgt dan nieuwe couponcodes die te verzilveren zijn tot eind 2020.

De info op de pagina van Kruidvat is onjuist, je krijgt geen geld terug.

Reputatie 7
Badge +3

Er komen er alleen steeds vaker meldingen dat HC's de eerste klas voor zichzelf claimen. Ik vraag me af of veel HC's dit doet of dat het steeds dezelfde HC's betreft. Ze kunnen toch in de onbemande cabine zitten? Ook in niet Corona-tijd zijn er er veel die daar zitten.

@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.

Reputatie 7
Badge +4

Dubbel geplaatst, mijn excuses.

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Ik deel dit probleem. Dat werkt dus in de praktijk absoluut niet.

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Reputatie 7
Badge +3

Het allereerste bericht in dit sticky topic geeft aan:

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.

 

Wat betreft de Kruidvat ticket is de strekking:

  • Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
  • De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Neem hiervoor contact op met de NS  Klantenservice.  Bij voorkeur via Chat (optie rechtsboven op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) aangezien het aan de telefoon erg druk kan zijn vanwege het vele aantal klanten die soorgelijke vragen hebben.

Reageer