Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

 

Ik vind deze reactie van Loes helemaal niet leuk, ik vind het diep triest. We gaan nu de 5e week van deze crisis in. In week 2 waren al de eerste meldingen op dit forum over conducteurs die de 1e klasse opeisten en Loes deelt nu doodleuk mee dat er nog steeds geen interne berichtgeving hierover is. Ik vind het echt treurig. Past dan wel weer geheel bij, zoals hier vaker op het forum geconstateerd, de gemakzucht waarbij afdelingen van NS op topics op dit forum reageren. (helaas ik heb nog steeds geen reactie gehad, nee nog steeds geen nieuws enz.enz.).

Het management van NS zou zich de ogen uit de kop moeten schamen over de struisvogelpolitiek die ze nu ten toon spreiden. Ga eens leiding geven zou ik zo zeggen en jullie dikbetaalde banen waarmaken!   

@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.

@MoDe  Nog verder doordenkend: als ik in jouw gedachte mee zou gaan - en dat wil ik eigenlijk helemaal niet - dan moet elke bank schoongemaakt worden nadat de ene reiziger opgestapt is en een ander daar wil gaan zitten. Dat werkt toch van geen meter. Dan komt de trein aan rijden niet meer toe. Dus dat staat los van de spatschermen.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)

@janjacobvandijk Als je toch lid bent van Rover kun je daar toch deze discussie aankaarten of willen ze er daar niets mee doen?  Het bevreemd me nml. dat je als lid van Rover opeens hier verhaal komt halen over maatregelen die vanuit het kabinet zijn uitgevaardigd en waar de NS zich aan moet houden.

Waarom de zitplekken tegenover elkaar zitten is om de volgende reden, als iedereen aan de raamkant zit blijft er een corridor in het gangpad welke op enige afstand blijft van de andere passagiers. De reiziger die dus in of uitstapt en door het ganpad moet lopen houdt op die manier meer afstand.  Daarnaast is deze ruimte er dan ook voor het treinpersoneel welke door de trein heen moet lopen en ook een veilige werkplek wil hebben.

De proef met de spatschermen was geen succes, buiten dat die nog geen ruimte lieten om naast elkaar te gaan zitten was het een probleem om deze degelijk bevestigd te krijgen zonder constructieve wijzigingen aan te brengen.  En zoals je wel zal weten is er voor constructieve wijzigingen een heel proces wat eerst doorlopen moet worden met goedkeuringen voordat zoiets mag.  En daarnaast brengt dit een enorme kostenpost met zich mee waar iedere Nederlander aan mee had moeten betalen terwijl het niet veel meer toevoegt dan het mondkapje.

En wat betreft je vraag of je een noodzakelijke reis maakt en wie dat bepaalt, dat ben jezelf als reiziger. Er wordt een beroep gedaan op het intellect van de Nederlandse bevolking.  Al kun je vandaag ook weer zien in de treinen naar Zandvoort dat niet iedereen dit voldoende heeft ontwikkelt.

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)

Ik geloof het ook inmiddels ;)

Badge +3

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Intussen is er via de NS site meer info over stopzetten van abonnementen en mogelijkheden bij Keuzedagen  en Kruidvat kaartjes op  https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

 

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.

Reputatie 3

Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.

Reputatie 4

Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.

Hoe ga je dat in een paar minuten controleren of een trein vol is of niet? Zo heb je naar mijn idee eerder alleen maar vertragingen en dan ben je misschien wel 3 uur om uiteindelijk op je eindbestemming te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.

Jouw ervaring van gevoel van minder veiligheid heb ik de laatste dagen vaker langs zien komen. Het enige wat je kunt doen als aanspreken niet lukt (of je dat even niet wilt doen) is een melding maken via Twitter met treinnummer tijdstip station.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Temlin , graag meldingen maken richting de klantenservice met treinnummer - tijdstip en tussen welke stations want dan kan dit doorgegeven worden.  Er is nu nml. een dilemma omdat we het contact zoveel mogelijk willen mijden maar het is niet de bedoeling dat reizigers een onveilig gevoel hebben in de trein.

Door meldingen te maken komt er inzicht in de trajecten waar het speelt en kan er gekeken worden voor maatregelen om een en ander de kop in te drukken.

Melden hiervan is dus belangrijk.  En meldingen via twitter is meestal het meest doeltreffend qua snelheid om eventueel nog het treinpersoneel te laten informeren om polshoogte te nemen.

Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.

Ja maar dan moet het management daarop toch reageren en als het dat niet doet is het dus onbekwaam. Of is dit iets wat een vakbond heeft bedacht??

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen Dat geldt voor jou, maar niet voor iedereen dus.

Badge +3

Uit een ander topic, (overstappen naar Flex wegens ongebruikt abonnement)

Je had ook gewoon Flex Basis kunnen nemen als je toch niet gaat treinen de komende tijd, maar helaas staat dan tot bijna op het laatste scherm er de 'waarschuwing’ dat alles goedkoper dan €5 per maand je €10 zou kosten aan ‘inschrijf/administratiekosten’.

Dat is dus wel een puntje, want als je al een klassiek (doorlopend) NS abonnement hebt is die €10 helemaal niet aan de orde bij een overstap naar Flex.

 

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen Dat geldt voor jou, maar niet voor iedereen dus.

 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vanwege-medische-redenen-geen-monkapje-65292?postid=452923#post452923 

Badge +3

Voeg maar toe aan de openingspost..

Kruidvat treinkaartje blijft heel 2020 geldig

https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartje-blijft-heel-2020-geldig

En voor wie al een datum gekozen had een nieuwe code voor later. No questions asked en zo hoort het!

Krijgt iedereen die een verzilverde Kruidvat code had daar ook even bericht over, zoals met de F1 Zandvoort kaartjes waar we zo snel bij moesten zijn?

Zou de NS sieren, want gegevens zijn bekend en nood breekt wet om iedereen (privacy) toch even te mailen over de situatie van hun ticket, ook al hebben ze het bij Kruidvat gekocht en willen ze niets met de NS te maken hebben verder (maar goed, daar toch verzilveren haha).

Het scheelt de Klantenservice een hoop werk, en in deze tijden kan er ineens best veel dat tot voor kort totaal onmogelijk was gehouden (computer says no en zo)!

Zie https://berthub.eu/articles/posts/de-dagelijkse-corona-update/ voor leesvoer (als we toch tijd te veel hebben)...

Reputatie 7
Badge +3

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten we dan maar gewoon stoppen met de verkoop van kaartjes en abonnementen? Mensen die met een kind willen reizen, 't moet toch niet gekker worden ...

Badge +3

Als je goed hebt gekeken

Neem aan dat dat niet tegen mij bedoeld was :joy: want anders hadden we nu ruzie of zo.

Want wie moet er in deze tijden nou niet even kijken voor de meest recente info en zo?

Stopt die nou wel of niet op Driebergen-Zeist en zo…of langzaam perron voorbij met iedereen in het ongewisse? :rofl:

 

@Pingpong

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

En dat is zeker te prijzen Loes. Individuele werknemers die posters gaan maken om reizigers uit de 1e klasse te weren…. Tsja, toen ik het las dacht ik gelijk aan Astrid Joosten met het programma Kanniewaarzijn. Ik weet dat de vakbonden binnen NS een zeer sterke positie hebben en dit leek mij typisch iets wat een vakbond bedacht zou kunnen hebben, maar goed het zijn dus individuele werknemers. 

Goedenavond, 

 

Ik heb een Kruidvat kaart dagretour.

Hoe werkt een dagretour precies op zaterdag?

Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

 

 

 

 

Er is een bericht geplaatst in de ns app waarin wordt aangegeven dat er van vrijdag 13 maart minder treinen zullen rijden tijdens de spits.

Reeds zitten wij in een coranacrisis waardoor je zult verwachten dat er maatregelen getroffen moeten worden, maar is het dan niet handig om juist langere treinen in te zetten zodat mensen zich ruimer kunnen bewegen?

Als er minder treinen ingezet gaan worden moeten mensen nu misschien dicht op elkaar gaan staan in de trein, omdat er weinig ruimte is.

Wat gaat NS doen om dit soort taferelen te voorkomen.

ik hoor hier graag meer over 

 

fijne avond

groetjes,

 

Alexander

 

 

Reageer