Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Ik schat dan zomaar in dat er iets niet helemaal goed loopt met jouw mobiele telefoon als je ‘om de haverklap’ een melding krijgt. Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ik heb vandaag zelf exact 1x een bericht ontvangen, en ik meen vorige week ook 1x toen bekend werd gemaakt dat er een basisdienstregeling zou komen. Dat lijken mij logische pushmeldingen en als treinpersoneel vind ik het ook zeer terecht en goed dat die gegeven worden.

Ik was net even mijn bericht aan het bewerken, maar dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort.

Wat ik net toevoegde aan mijn vorige bericht: Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Reputatie 6

In dit topic https://community.ns.nl/op-het-station-17/handhaving-fietsenstalling-na-20-mei-delft-i-v-m-corona-65202 staat dat de stallingen 25 mei weer open gaan. In de beginpost staat hier nog steeds oude informatie van maart.

Nu zie ik dusop de website bij Haarlem Carré staan dat deze vooralsnog gesloten is. Dus dat lijkt nu tegenstrijdig aan het eerdere bericht. Of wordt de informatie op de site nog geüpdatet?

https://www.ns.nl/fietsenstallingen/info/haarlem-carr-

Ik kan heel misschien dinsdag mijn fiets uit de stalling halen en verplaatsen naar kantoor stalling dus fijn als de stalling weer toegankelijk is ipv medewerker zoeken om naar binnen te mogen ) 

Ah oke ga ik effe proberen dankjewel

Ik zit een beetje met de term ‘noodzakelijke reis’. Mijn situatie: op 4 juni moet ik mijn bibliotheekboeken ingeleverd hebben als ik geen boete wil krijgen. Fietsen is te ver (meer dan 10 km) en ik heb geen auto. Ik wil met reizen wachten to minstens 2 juni en dan met mondkapje en buiten de spits. Kan dit gezien worden als een noodzakelijke reis of moet ik maar wachten tot een vaccin beschikbaar is (en ondertussen de boeken maar van de bib kopen)?

Waarom wachten tot na 1 juni vraag ik mij dan af. Per 1 juni wordt het alleen maar drukker in de trein. Zeker op doordeweekse dagen is het nu heel rustig in de trein (vandaag dan weer niet, want dag na hemelvaart). Indien je zelf met mondkapje wil reizen kan dat ook, maar zeker tussen 11.00 uur en 15.00 uur is het zeker niet druk in de trein en kan je ook gemakkelijk 1,5 meter afstand houden. 

ik vind het ronduit schandalig dat de fiets niet meer in de trein kan vanwege corona maatregelen. U kunt het nu wel vasthouden als een extra zitplaats, dat kan er trouwens maar 1 zijn ivm 1 ½ samenleving. Trouwens je zit dan wel met je snuffert tegen het toilet aan, dat weet u toch wel? nb Mensen zijn ook afhankelijk van een fiets, dus ook fiets in de trein. U jaagt alle klanten weg met al deze flauwekul. Waar is uw gezond verstand gebleven? U kunt u nou wel verschuilen door de overheid opgelegde regels, maar u doet nog gekker dan het allemaal al is. We moeten toch mondkapjes dagen? En waarom geen fiets meer U klaagt dat de NS zwaar krimpt, tja vindt u het gek met die bespottelijke regels van de NS? En denk erom: klanten die weggaan, komen meestal ook net meer terug. Ik heb nog keuze dagen staan, destijds betaald en ook samen reis korting is van de baan. Lekker bezig!!!

Hallo.

Kan het doorlopende abonnement Traject Vrij momenteel tijdelijk stop gezet worden? Ik las dat dit niet mogelijk is maar ik wil dit abonnement ook niet wijzigen daar dit het voordeligst is. Wij zijn nu echter door Corona verplicht thuis te werken maar moet ik het abonnement wel blijven betalen maar vergoed het bedrijf dit niet. Dit zorgt uiteraard voor een extra financiële last. Gaat hier een oplossing voor komen? 

Het is mij duidelijk dat dit normaliter niet mogelijk is maar dat zou ook niet nodig zijn. Maar het Corona virus treft ons allemaal en ik hoop en vraag dan ook aan de NS of er momenteel hier een uitzondering voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Kitty van den Broek

 

 

@maRRRR: U heeft zelf hier al een topic over geopend en gaat dan ook hier maar weer dezelfde klacht droppen. Dit is niet conform de huisregels van dit forum. Er mogen tot nader order geen fietsen meer mee in de trein. Deal with it en anders misschien maar het hele stuk fietsen ipv een stuk met de trein.  

Badge +3

@Stefankingma als die berichten e-mails zijn vanuit de Community, bijv. als iemand hier reageert of je naam noemt, dan zie https://community.ns.nl/settings/profile voor opties om die mails allemaal uit te zetten.

Vanuit de NS (app) heb ik vandaag pas 1 (push)bericht gehad, afhankelijk van je soort telefoon kan je die ook allemaal of per categorie uit zetten.

 

Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki

Dat is al opgemerkt en dat dubbele bericht is verwijderd. Is per ongeluk gegaan. Maar pingpong rustig aan svp niet gelijk dat korte lontje. Zonder passagiers kan ns niet voortbestaan. Dus wees s aardiger tegen klanten. Ik reis meerdere malen per week voor t corona tijdperk. Ben goede klant. Doeslief

Reputatie 7
Badge +1

@Kvdbvd Als u met een doorlopend abonnement een jaarabonnement bedoelt, kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

Als u een maandabonnement heeft kan er helaas op dit moment niets aan de abonnementskosten gedaan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn vrij reizen dag niet kunnen gebruiken, vanwege Corona, krijg ik nu een extra dag?

Hoe lost u dit op?

Mianki

Dat wordt uitgelegd op de eerste pagina van dit topic. Zie bij “Keuzedagen”.

Reputatie 3

Dat is al opgemerkt en dat dubbele bericht is verwijderd. Is per ongeluk gegaan. Maar pingpong rustig aan svp niet gelijk dat korte lontje. Zonder passagiers kan ns niet voortbestaan. Dus wees s aardiger tegen klanten. Ik reis meerdere malen per week voor t corona tijdperk. Ben goede klant. Doeslief

Voor de zekerheid, Pingpong is een user op dit forum en is geen medewerker van NS en verkondigd aldus zijn eigen mening en niet die van de NS.

Dankuwel voor het antwoord. Dit weet ik uiteraard. Echter als ik dan opnieuw een jaarabonnement aan wil schaffen na Corona dan moet ik opnieuw beginnen waarbij je het eerste jaar vast zit aan het abonnement. En met de huidige economie durf ik niet weer een heel.jaar vast te zitten. Stel.ik kom zonder baan dan moet ik door blijven betalen tot het jaar om is. Dat eerste jaar ben ik nu al wel voorbij en kan ikhet stop zetten of wijzigen. 

ik vind het ronduit schandalig dat de fiets niet meer in de trein kan vanwege corona maatregelen. U kunt het nu wel vasthouden als een extra zitplaats, dat kan er trouwens maar 1 zijn ivm 1 ½ samenleving. Trouwens je zit dan wel met je snuffert tegen het toilet aan, dat weet u toch wel? nb Mensen zijn ook afhankelijk van een fiets, dus ook fiets in de trein. U jaagt alle klanten weg met al deze flauwekul. Waar is uw gezond verstand gebleven? U kunt u nou wel verschuilen door de overheid opgelegde regels, maar u doet nog gekker dan het allemaal al is. We moeten toch mondkapjes dagen? En waarom geen fiets meer U klaagt dat de NS zwaar krimpt, tja vindt u het gek met die bespottelijke regels van de NS? En denk erom: klanten die weggaan, komen meestal ook net meer terug. Ik heb nog keuze dagen staan, destijds betaald en ook samen reis korting is van de baan. Lekker bezig!!!

 

Ik kan me voorstellen dat je je fiets graag mee wilt nemen de trein in, als je hiervan afhankelijk bent. Fietsen staan vaak bij in- en uitgangen, en ja, ze nemen ook ruimte in. Jammer om te lezen dat je geen begrip hebt voor deze tijdelijke maatregel. Als je wilt, kan ik jouw feedback hierover intern doorgeven. 

 

Wat betreft jouw Keuzedagen, als deze in de Corona periode zijn vervallen, dan kan je rekenen op compensatie. Je kunt het beste contact opnemen met de Klantenservice, zodat je een voucher kunt krijgen. Uitgegeven Keuzedagen vanaf 18 mei, lopen tot eind dit jaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 2021 worden Traject Vrij abonnementen ook NS Flex abonnementen waarbij u er niet meer een jaar vast zit en per maand kunt wijzigen.  En wilt u er toch eerder vanaf is dan is dezelfde oplossing als nu (wijzigen naar Flex zonder abonnement) mogelijk.

Een jaar abonnement wijzigen naar NS Flex kan namelijk ook in het eerste abonnementsjaar.

Reputatie 6

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat 

Ik ben bang dat we hier simpelweg nog geen reactie op hebben, Olav93. Er zijn wel al tests uitgevoerd met de stickers, waaruit is gebleken dat zo’n 95% van de reizigers de groene stickers opvolgden. Na 1 juni zal het waarschijnlijk drukker worden in de trein, dus hoe het er dan precies uit zal gaan zien is simpelweg nog onbekend. Ook is er nog geen besluit genomen over hoe dit eventueel gehandhaaft zou moeten worden.

Laten we hopen dat het gezonde verstand zal overheersen en niet de Corona hysterie. Ik vind de sticker methode als richtlijn prima, zolang er voldoende plaatsen beschikbaar zijn. Zo kunnen de mensen zo verspreid mogelijk zitten. Dit zal in de meeste gevallen wel goed gaan, verwacht ik. Het wordt een ander verhaal als mensen niet meer mee kunnen. En in mijn optiek moet dat altijd kunnen, zolang er zitplaatsen zijn. Dan creëer je de minste chaos, ergernis en agressie. Juist dat zal zorgen voor een grotere verspreidingskans. Je kunt mensen er wel op aanspreken die op een niet gestikkerde-stoel gaan zitten als er voldoende beschikbare stikker-stoelen zijn. En zo niet, dan moet je  dit gewoon accepteren. Dat is het risico van het reizen met het OV, hoe hoog of laag je dat risico ook inschat. Maar de maatregelen worden nu zo drastisch toegepast, het hele OV wordt kapot gemaakt. Ik heb bijv. bij mij in de stad hele bussen haltes voorbij zien rijden met  6-7 reizigers aan boord, mededeling op de bus: sorry, bus is vol. Ik zal waarschijnlijk de enige op dit forum zijn, maar ik zeg het toch: ik vind dat waanzin. Kijk in de landen om je heen en noem me één land die dit ook doet. 

Dankuwel. Toch wel spijtig want ik heb al wel gekeken en dat scheelt toch wel ongeveer 30 euro per maand. 

Reputatie 7
Badge +3

Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp even niet waarom het 30 euro per maand zou schelen. Wanneer u weer een nieuw Traject Vrij jaar abonnement neemt dan zal het maandbedrag hetzelfde zijn als wat u nu betaalt. Enige verschil wat ik me zou kunnen indenken is dat u nu misschien nog de 2019 prijs betaald wanneer de verlenging later dit jaar is en als u nu een nieuw abonnement aanschaft dan betaalt u de 2020 prijs. Die u dus ook zou gaan betalen wanneer u het abonnement aan zou houden en deze later dit jaar verlengd zou worden. 

Of kijkt u misschien naar de prijs van een maandabonnement Traject Vrij? Die is wel hoger, maar die hoeft u niet te nemen. U kunt gewoon na deze Corona crisis weer een jaarabonnement nemen en mocht het zo zijn dat u deze binnen een jaar niet meer nodig heeft kunt u deze ook weer dmv wijzigen naar NS Flex abonnement. Deze optie van stopzetten bestond al voor de huidige situatie, eigenlijk alsinds de introductie van NS Flex. 

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html staat het ook erg overzichtelijk.

Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

 

 

Badge +3

Graag bij vastgezet bericht onder Keuzedagen aangeven dat vouchers pas na verlopen van de keuzedag aangevraagd kunnen worden. Wanneer de voucher een paar dagen voor het verlopen aangevraagd wordt, krijgt men het verzoek om wederom contact op te nemen na het verlopen.

Dat is niet wat de klantenservice zegt (vanaf een week voor het verlopen kan je een code krijgen), of is dat inmiddels veranderd?

Hallo NS,

graag zou ik jullie willen vragen om, juist nu, wat sneller, te anticiperen op de “veranderende wereld”. Er is nog altijd geen flex-alternatief voor de klassieke traject-vrij abonnementen, maar velen van ons zitten nu wel met een maand- of jaarabonnement die doorloopt (met de soms hoge kosten van dien) terwijl we van alle kanten (RIVM, regering en de NS zelf) dringend worden geadviseerd om niet te reizen en vooral thuis te blijven. Ga als NS zijnde daar dan ook “flexibel” mee om en kom niet met de mogelijkheden uit de “vorige eeuw” dat het om te zetten is naar een andere abonnementsvorm die vervolgens, als er wel weer gereisd gaat worden, veel duurder uitvalt, dan de traject-vrij kaart. Zorg alsjeblieft voor een adequate oplossing.

Reageer