Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Badge +3

En hoe sterk sta je wanneer je als reiziger gewoon 1e klas blijft zitten en de HC wijst op de drie (!) andere aangewezen ‘werkplekken’ in een SLT 3+6?

Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

Kaartjes (en ook e-tickets) zijn geldig tot 04:00 de volgende ochtend, een NS-dag dus.

 

Als ik u goed begrijp kan ik zaterdagmiddag naar Leiden, en dan in de nachturen met de zaterdag dagretour van Kruidvat terug naar Zwolle. Ik kom dat feitelijk zondagochtend omstreeks 1/2 uur aan. Dat zou echt heel fijn zijn. 

Helaas heb ik andere ervaringen: Bij mij komt de NS het hier boven beschrevene niet na! Ik heb weken geleden een e-ticket van de Kruidvat aangemaakt voor afgelopen zaterdag. Ik heb maandag gebeld dat ik afgelopen zaterdag niet heb kunnen reizen. Ik krijg geen tegoed, omdat de NS zegt niet na te kunnen gaan of ik echt niet gereisd heb. Dus dit: “Wie het Kruidvat treinkaartje al verzilverd heeft, maar toch niet is gaan reizen, kan via de NS Klantenservice een nieuwe voucher krijgen.” wordt niet opgevolgd door de NS. Wat kan er aan dit verkeerde antwoord van de NS gedaan worden?

Goedemorgen royalty. Welkom bij de NS Community.

Je aanvraag had niet afgewezen mogen worden, sorry. Wil je contact met oNS zoeken via de Live Chat, Twitter of Facebook? Dan gaan we het alsnog voor je regelen. Het is extreem druk dus het kan een flinke tijd duren voordat je antwoord hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen royalty. Welkom bij de NS Community.

Je aanvraag had niet afgewezen mogen worden, sorry. Wil je contact met oNS zoeken via de Live Chat, Twitter of Facebook? Dan gaan we het alsnog voor je regelen. Het is extreem druk dus het kan een flinke tijd duren voordat je antwoord hebt.


Hierbij moet ik jouw corrigeren @Sascha NS 

@royalty heeft contact opgenomen met NS na de datum waarvoor het kaartje verzilverd was. In dat geval kan niet gecontroleerd worden of er toch meegereisd was en is/was geen coulance mogelijk.

De coulance regeling zoals aan begin van dit topic beschreven geldt voor verzilverde kaartjes voor reizen die niet meer gemaakt kunnen worden, niet voor verzilverde kaartjes voor reizen die niet meer gemaakt konden worden. De klantenservice heeft mijn inziens correct gehandeld.

 

 

Badge +3

Als aanvulling op het verhaal in de openingspost:

 

Railcateringmedewerkers in heel Nederland: de inzet van Railcatering wordt stopgezet.

Kom er maar in railcateraar (op verzoek naam gewist)

Waarom daar geheimzinnig over doen?

@MoDe Je zou zeggen dat jij gelijk hebt, maar het is een grijs gebied. Er is oNS aangegeven dat reeds verzilverde tickets vervangen mogen worden. Hierbij is niet specifiek vermeld dat het enkel voor data in de toekomst geldt. Per dit moment zien we af van het vergoeden van reeds verzilverde tickets met een reisdatum in het verleden en zal de interne informatie aangepast worden.

 

Ik heb een Daluren abonnement ingaande 24 oktober 2019 dat geldig is tot 23 oktober 2020.

Ik overweeg per 24 oktober 2020 mijn Daluren abonnement te beëindigen. Ik vraag mij nu af of ik mijn restant Keuzedagen na die datum, maar vóór 31 december 2020 nog kan gebruiken?

Reputatie 2

Ik heb 2 kortingskaartjes gekocht en geactiveerd voor zondag a.s. voor bezoek aan de Hiswa te Amsterdam.

Nu de Hiswa is geannuleerd, kan ik dan mijn kortingskaartjes oom annuleren tegen restitutie van kosten?

Inmiddels keurig door NS opgelost

Geld terug of een tegoedbon?

 

Reputatie 7
Badge

Deze vraag stel ik even namens een familielid van mij:

Hoe zit het eigenlijk met iemand die een Weekend Vrij abonnement heeft (met 65+ korting) en een gezinslid als Bijabbonement met Weekend Vrij heeft? Ik heb gelezen dat NS Flex niet geldt voor mensen met een bij-abbonement? Klopt dat?

Kan de NS iets doen om de abonnementshouder en de gebruiker van het bij-abbonement te compenseren voor de komende maanden dat zij niet reizen?

Of is het raadzaam om de abbonnementshouder maar contact te laten zoeken met de klantenservice?

Goedemiddag Peter87. Het restant Keuzedagen die al aangeboden zijn zullen bruikbaar blijven tot en met 31 december 2020. Dit geldt voor alle Keuzedagen die aangeboden worden voordat je het abonnement stopzet. Keuzedagen die aangeboden zouden worden ná de beëindigingsdatum, worden uiteraard niet meer aangeboden en zijn ook niet meer bruikbaar.

In het kort, ja dus. :)

Reputatie 7
Badge +3

Daar had Robert B ook al naar gevraagd. Het antwoord:

Inmiddels keurig door NS opgelost

Hi Jos, mag ik vragen hoe het opgelost is? Geld terug of nieuwe codes om later te kunnen verzilveren? En moest je nog bewijzen dat je eigenlijk naar de Hiswa wilde?


Nieuwe codes, 1 jaar geldig. Nummers originele kaartjes voor zondag moeten doorgeven uiteraard.

 

Goedendag. Vandaag voor mijn werk met de trein van Utrecht naar Den Haag gereisd. Op de terugweg ging er iemand achter mij zitten. Ik vroeg of dit persoon ergens anders wilde gaan zitten, immers dat is geen 1,5 meter. Ik kreeg een grote mond en nog erger iedereen die in de coupe zat was het deze meneer eens! Ik moest maar een andere plek zoeken! Geen conducteur gezien tijdens en na de rit. Het lijkt mij toch dat de NS net als in winkels de taak heeft om hierop toe te zien. Het was een treinstel van vier dus kleine moeite om even door de trein te lopen. Graag uw reactie.

Reputatie 2

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.


Persoonlijk denk ik niet dat het met sleutelen te maken heeft Loes. Veel van je collega’s zoeken een plek op waar geen reizigers zitten. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de intercity direct treinen waar zelfs de stilteruimtes worden dichtgedraaid. In het tijdperk voor Corona keken de HC’s even door het raam en liepen door naar een andere eerste klas. Met de huidige basisregeling moet iedereen in dezelfde sprinter om bijvoorbeeld naar Amsterdam, Utrecht en verder te gaan. Ook zijn er meer zwartrijders/ reizigers die vermoedelijk zonder betaling gebruik maken van de eerste klas. Er zitten nu dus relatief vaker, ook buiten de spits, reizigers in de eerste klas. In de gemelde gevallen was er overigens nog steeds ruimte voor de conducteur met in achtenneming van de richtlijnen van het RIVM. Alleen zitten is dan natuurlijk alleen nog mogelijk in de cabine. Ik kan me voorstellen dat je liever wat meer ruimte hebt als je verder helemaal niets kan doen. Om de eerste klas dan maar te halveren en betalende reizigers door heel de trein te sturen, waarbij je iedereen in heel trein bloot stelt aan potentieel gevaar is natuurlijk krankzinnig. 

Dank voor uw snelle reactie.:ok_hand:

Badge +3

Geld terug of een tegoedbon?

Dat laatste dus, een couponcode die een jaar geldig is voor een soortgelijk ticket.

Iedereen kan in principe gebruikmaken van NS Flex. Echter als men een bijabonnement heeft dan kan je niet direct vanuit dat abonnement overstappen. Het bijabonnement (en eventueel hoofdabonnement) moet dan eerst worden beëindigd via Klantenservice (via de hoofdabonnementhouder) waarna je NS Flex kan afsluiten. 

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Badge +3

Is dit wel zo? Ik hoorde dat de keuzedagen van na 1 juli gewoon weer twee maanden geldig zijn, niet tot eind december?

Bovendien dat bij tussentijds stoppen of ‘verflexen’ van een dalabonnement, de (uiteraard reeds betaalde) keuzedagen gewoon zouden blijven komen elke 2 maanden. Voor o.a. @MoDe zou dat natuurlijk ideaal zijn (geweest).

Maar een moderator zei later dat het niet zo was, en je restititue kreeg voor toekomstige keuzedagen?

Voor @Peter87 de keuzedagen die je nu hebt staan (en die tot 31 december geldig) zijn nemen ze je niet af bij opzeggen abonnement eind oktober.

Reputatie 2

Wanneer start NS de communicatie inzake het Boekenweekgeschenk en vrij reizen?

 

Treinreiziger.nl schrijftop 12 mrt 2020 20:47

https://www.treinreiziger.nl/gratis-reizen-met-boekenweek-geschenk-gaat-zondag-15-maart-niet-door-verplaatst/

 

Goedendag. Vandaag voor mijn werk met de trein van Utrecht naar Den Haag gereisd. Op de terugweg ging er iemand achter mij zitten. Ik vroeg of dit persoon ergens anders wilde gaan zitten, immers dat is geen 1,5 meter. Ik kreeg een grote mond en nog erger iedereen die in de coupe zat was het deze meneer eens! Ik moest maar een andere plek zoeken! Geen conducteur gezien tijdens en na de rit. Het lijkt mij toch dat de NS net als in winkels de taak heeft om hierop toe te zien. Het was een treinstel van vier dus kleine moeite om even door de trein te lopen. Graag uw reactie.


Er zijn regels opgesteld waar ook wij als treinpersoneel ons aan moeten houden waaronder het mijden van contact met reizigers.  Ook wij willen zoveel mogelijk gevrijwaard blijven van het Corona virus.

En ja, het is bekend dat dit mogelijk problemen oplevert. Echter mogen we verwachten van reizigers dat ze zich allemaal bewust zijn van de adviezen welke de overheid heeft uitgevaardigd en zich daar aan probeert te houden.

Helaas zullen er altijd mensen zijn die het niets interesseert en zich niet aan regels willen houden.

Badge +3

En de volgende… (FLIRT-3):

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

Ja, dat is zo. Bij Keuzedagen die op dit moment worden aangeboden blijft de geldigheid verlengd t/m 31 december. Keuzedagen die nog niet zijn aangeboden op het moment dat het abonnement word stopgezet, worden gecompenseerd, net als dat er een restitutie is voor abonnementskosten die niet meer gebruikt kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer start NS de communicatie inzake het Boekenweekgeschenk en vrij reizen?

 

6 uur geleden.

Boekenweekgeschenk

 

Vooralsnog gaan de reizen met het Boekenweekgeschenk wel door op Zondag 15 maart. Wel zullen we hier in afgeslankte vorm mee doorgaan. Zo zal de tour met schrijvers niet doorgaan. Mocht dit alsnog veranderen dan zal ik dat ook hier melden.  

Aanvulling 19:45: Ik kan hierbij bevestigen dat de actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk voor komende zondag komt te vervallen. Hoe en op welke manier dit verder vorm krijgt zullen we later over communiceren.

Reputatie 7
Badge +3

Goedendag. Vandaag voor mijn werk met de trein van Utrecht naar Den Haag gereisd. Op de terugweg ging er iemand achter mij zitten. Ik vroeg of dit persoon ergens anders wilde gaan zitten, immers dat is geen 1,5 meter. Ik kreeg een grote mond en nog erger iedereen die in de coupe zat was het deze meneer eens! Ik moest maar een andere plek zoeken! Geen conducteur gezien tijdens en na de rit. Het lijkt mij toch dat de NS net als in winkels de taak heeft om hierop toe te zien. Het was een treinstel van vier dus kleine moeite om even door de trein te lopen. Graag uw reactie.

Helaas zijn er mensen die denken dat de maatregelen van 12-15-23 maart in de plaats zijn gekomen voor alle andere regels. Met name fatsoen regels lijken overboord gegooid. NS medewerkers kunnen nu niet meer goed door de trein lopen ivm de 1,5 meter afstand. Aanspreken is goed, maar als je zo'n reactie krijgt, kun je toch maar beter voor jezelf kiezen en weg gaan. Je kunt zo'n situatie altijd melden via Twitter met treinnummer, tijd en stations. Afhankelijk van de situatie kan er dan een conducteur langsgestuurd worden.

 

 

Reageer