Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Hello alemall, 

 

I have a question about my trajekt vrij. Can I put it on hold until corona is over, because I do not want to pay for service that I am not using and my company og course does not want to reimburse it.  I have this trajekt longer than one year.  

Can I do it? And how can I do it?

 

Thank you 

Jelena 

 

 

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Hallo Dennis.O, en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je nieuwe topic verplaatst naar dit bestaande topic. Het antwoord op je vraag vind je in dit topic. Om het makkelijker te maken: je kunt contact opnemen met onze Klantenservice voor het omzetten van je abonnement naar NS Flex. Opzeggen is ook mogelijk. 

Goedemiddag,

Heb al jaren een maand trajectkaart nu reis ik daar al ruim 4 weken niet mee vanwege het virus.

Mijn vraag is wat kan ik doen of is er een soort van tegenmoetkoming hier in.

Badge +3

Als bijna iedereen toch te veel tijd heeft.. dan hier mijn (verder off topic) ‘bijdrage’. Zoek zelf de meerwaarde maar, en jammer voor wie dat niet snapt of wil snappen...

Je kent misschien de campagne/film https://www.geefinbrekersgeenkans.nl ?

Met die super irritante tekst en stem in alle radio/tv reclames “Ik blijf het toch zeggen hoor”… Vervang inbraak door corona en doe iets (of juist niets en #blijfthuis).

De super irritante Efteling omroep op spoor 5/7 op Utrecht Centraal was nog maar het begin...

Dat dus, maar dan gevalletje Nederland nog nét niet in oorlogssituatie (mijn mening), maar zie/hoor ook https://www.bnr.nl/podcast/bernard-hammelburg/10406562/corona-illusionist en zo.

Er zullen vast wel mensen zijn in een schuilkelder (zie de ‘reality’ shows op Discovery en NatGeo en zo...) maar ook nog steeds veel te veel mensen die denken dat het allemaal wel oke is om… nou ja vul maar in, te gaan ‘spotten’ of zo met de trein!

Dat mag, in je eentje (en houd afstand).. Maar doe dat soort dingen (jammer dan van die laatste KLM Boeing 747 op Schiphol dan maar en zo) dus allemaal liever even niet met de trein!

Er zijn duizenden live cams/feeds waar je terug kunt kijken, maar ja elk eigen filmpje is natuurlijk beter!

Eigenlijk ben ik best wel boos (namens sommigen) dus...

Reputatie 3

Niet echt een vraag maar meer een observatie van mijn tijd hier op dit forum (ook meegelezen voordat ik een account had gemaakt): het viel mij op dat er in de afgelopen weken vrij vaak werd geroepen dat men “alleen moet reizen wanneer het noodzakelijk is of anders thuis moet blijven!” of "de trein is druk door mensen die onnodig reizen!”.

In het begin was dit goed te begrijpen en terecht want er waren inderdaad veel reizigers die niet-noodzakelijke reizen maakten. Echter lijkt het mij ietwat vreemd om dat nu (na de verscherpte maatregelen etc.) continu te blijven roepen, zelfs in een (vrij recent) topic waar TS aangeeft dat ie bij uitzondering toch een enkele keer moet reizen.

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels inzien dat ze zoveel mogelijk thuis moeten blijven wanneer het kan. Wanneer ik in de middag rond een uur of 1 met de trein naar werk ga, is het muisstil en nagenoeg leeg in de trein (normaal een stuk voller), maar rond een uur of 5-7 wanneer ik naar huis ga is het helaas wel vaak propvol. Constant mensen de les leren en met het vingertje wijzen van "de trein is alleen voor noodzakelijke reizen, dus blijf thuis!” en "treinen zijn vol vanwege reizigers die onnodig reizen!” (vaak in topics die gaan over te korte treinen) vind ik best bizar, vooral als zo een situatie zich niet voordoet. Niemand van ons kan 100% zeker weten of een ander een noodzakelijke reis maakt of niet, zeker omdat sommige werkgevers nu wat flexibeler zijn qua werktijden zoals in mijn geval. Om er bij voorbaat vanuit te gaan dat iedere drukke trein alleen wordt veroorzaakt door onnodig reizen (en dat men maar gewoon een trein later moet nemen) vind ik voorbarig, ergerlijk en ietwat kort door de bocht.

In mijn eerste topic (die overigens over te korte treinen ging) heb ik zelfs expres een soort van disclaimers geschreven dat ik niet thuis kon werken en dat het overgrote deel van mijn medereizigers in de trein forenzen waren, om dergelijke opmerkingen te voorkomen.

Ik vind een dergelijke manier van discussiëren niet constructief en ik zie de bijdrage er niet van. Het onder de aandacht brengen van "alleen noodzakelijke reizen” is goed en belangriijk, maar om dat te gebruiken om problemen zoals te korte treinen / geen 1,5 meter afstand kunnen houden, stelselmatig weg te redeneren (om wat voor reden dan ook) heeft naar mijn mening geen meerwaarde.

Erg jammer.

Reputatie 7
Badge +3

Pauzeren kan niet, wel wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Van het bedrag wat vooruit betaald is krijg je dan vanaf de wijzigingsdatum het gedeelte terug wat je niet gebruikt hebt. Naderhand kun je dan dit NS Flex zonder abonnement wijzigen naar NS Flex Dal Vrij voor de maanden dat je het nog nodig hebt, en wanneer je het niet meer nodig hebt weer terug naar NS flex zonder abonnement.

Dit wijzigen kun je zelf doen in je MijnNS account. Wel daarna nog even de wijziging als bestelling ophalen bij een automaat.

Ik heb een dal vrij abonnement dat tot augustus loopt. Ik betaal niet per maand, maar heb bij het aanschaffen het gehele bedrag in een keer betaald. Dit abonnement gebruikte ik om naar mijn opleiding te kunnen reizen, maar van hen heb ik bericht gekregen dat ze in principe de rest van het schooljaar alleen onderwijs op afstand geven. Is het mogelijk om mijn abo te pauzeren zodat ik de maanden waarin ik nu niet reis/gereisd heb er later nog aan kan plakken? Zo ja, hoe regel ik dit dan?

Badge +3

Mijn reactie was niet op keuzedagen maar op een eerdere reactie, en als toevoeging omdat op dit moment het beleid is om mensen met een maandabonnement (dat niet omgezet kan worden naar Flex) te compenseren door 50% korting te geven op een volgende bestelling (van een soortgelijk abonnement?).

Met daarbij de opmerking dat de meeste eindexamenkandidaten die een maandje Traject Vrij hadden (waarom vraag ik me af, rest van het jaar moesten ze toch ook naar school?) vrij weinig aan zo’n aanbod hebben, en liever geld terug zien.

Specifiek had iemand ‘voor zijn dochter in examenjaar’ een Traject Vrij gekocht (€140) voor maart, waar na 13 maart natuurlijk geen gebruik meer van is gemaakt… maar aan het 50% aanbod had diegene niets, want dan zou ze al klaar zijn met school? Dus no deal en €70 terug NS… :smile:

Zal volgende keer in ieder geval quoten als ik ergens op reageer, of aangeven dat het een losstaande reactie is wegens nieuwe ontwikkelingen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe dat is geen maandabonnement. :)


Dat weet ik, maar in het bericht van @Robert B Staat er niet bij dat de korting alleen voor een maandabonnement geldt. Hij heeft het over die korting direct onder bericht over Keuzedagen 😉

@MoDe dat is geen maandabonnement. :)

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B eindexamens gaan niet door….

50% op de volgende bestelling? Dus voor €82 : 2.= €41 kan ik nog een extra dal voordeel + Keuzedagen bestellen?

Badge +3

Vorige reactie nog wat aangevuld.

Gaat inderdaad nergens over, mensen met een maandabonnement hebben gewoon bij voorbaat pech en via maatwerk (later, niet nu) zien we dan wel wat er mogelijk is.

Voor nu, 50% op een volgende maand, voor iedereen. Ik vind dat eigenlijk al een heel mooi gebaar.

Een beetje zoals uit eten willen gaan maar ja, restaurant dicht. U kunt een tegoedbon kopen voor later, en tegen (sterk) gereduceerd tarief alsnog uw diner op een moment dat het u en ons (oNS) beter uitkomt!

Zo helpen we elkaar! (best een riskante investering… want overleeft het hele restaurant het wel tot na de crisis, en komt hetzelfde leuke personeel dan ook weer terug?) :thinking:

Het is niet zo dat wij deze dan vervangen. Wel proberen we de richtlijnen te hanteren en zijn daarom zo lief mogelijk. Ik denk dat we er met een ieder wel uitkomen.

Badge +3

Het eerste laat ik er even uit afwezig, maar het laatste vind ik wel een goeie om toe te voegen.

Mooi, maar zojuist zegt ^SN alweer dit dus hè? Het lijkt dus gewoon het besluit in de praktijk, of zie ik echt iets over het hoofd?

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen.

Lijkt me genoeg bewijs… Je krijgt als je een keuzedag laat verlopen (dus) een Dagkaart Voordeeluren (couponcode) die een jaar geldig is.

Later contact opnemen inderdaad een goed idee met de drukte nu op alle kanalen… 

Als reizigers contact met oNS opnemen omdat ze geen gebruik kunnen maken van hun keuzedag dan wordt deze vervangen. Als dit voor jou ook het geval is zou je dan een DM willen sturen met jouw NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres? Dan kijk ik meteen met je mee. ^SN

En ook  50% korting op eenzelfde bestelling in de toekomst voor maandabonnementen. Goede oplossing vind ik, ook al is het geen maatwerk.

Met onderstaande kan je dus niets mee.. Veel mensen boos maar het is géén compensatie maar een tegemoetkoming!

En als je met een maandtrajectkaart zit of zat (besteld 2 maart wegens eindexamens en nu kon/mocht dochter per 16 maart niet meer naar school daarmee?)

Vraag me af wie daar (over de hoofden van kids) een slaatje uit wil slaan door de helft van NS terug te eisen i.p.v. een couponcode voor later..

Denk dat die eindexamens ook wel verplaatst zijn, toch? En €140 (of de helft) voor een student is ook peanuts op de studieschuld.. 

Reputatie 7
Badge +4

Er zal na de crisis een piek komen van mensen die terug moeten naar niet-Flexabonnementen. Met name TrajectVrij maar ook naar Dalvrij voor senioren.

Ik denk dat ICT flink kan helpen, als ze degenen die in de Coronatijd een klassiek abonnement opzegden en inruilden voor FlexBasis er met een zoekopdracht uit te vissen. Die moet je dan  een mogelijkheid geven het oude abonnement terug te geven. Dat herstellen moet dan uiteraard digitaal plaatsvinden. De melding van de melding ervanis dat dan ook. 

Omdat van Flex Baisis naar en ander  Flex moeiteloos kan, zullen ook meer mensen danmaar overgaan naar een passend Flexabonnement.

De Corontaine duurt echter niet eeuwig.

Het is lastig, maar niet onmogelijk lijkt me. Klantenservice wordt horendol als je dat na Corona niet doet. 

Het idee ligt zo voor de hand dat ICT er vast al over aan het nadenken is. ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 


Bedankt. Dit klinkt helaas niet als iets wat op korte termijn geregeld is, maar misschien toch maar doen.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-doorlopend-omzetten-naar-ns-flex-ivm-corona-krijg-ik-daarna-weer-mijn-oude-voorwaarden-terug-64449

Normaal gesproken kun je pas een maand na wijzigen naar NS flex (of wijzigen van abonnement binnen Flex als je het al langer hebt) weer een wijziging of stopzetting doorvoeren, maar vanwege de huidige situatie heeft NS al aangegeven coulant om te gaan met deze periode van een maand. Flex stopzetten kan dan ook eerder dan een maand na het wijzigen naar Flex.

Daarnaast weet ook niemand hoe lang de situatie van zoveel mogelijk thuis werken nog gaat duren. Het is nu tot 28 april, maar dit kan ook worden verlengd. Al wordt het maar met 1 of 2 weken verlengd, dan zit je bij vandaag wijzigen naar Flex al aan een maand en is het niet nodig het eerder stop te zetten.

Qua Flex weer laten stopzetten kan het wel raadzaam om niet te wachten tot de datum waarop iedereen weer kan gaan reizen omdat dan waarschijnlijk veel mensen dit tegelijk willen doen en de wachttijd bij de klantenservice erg lang wordt. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is helaas niet mogelijk. U krijgt wel een eventueel restant terug van een betaalde maandtermijn, dus het deel na de opzegging. Ik ga er even van uit dat u heeft opgezegd door Flex zonder abonnement te nemen. Het bedrag staat in de email die u krijgt als u het opzeggen van uw abonnement heeft bevestigd op de automaat.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, abonnementen kunnen niet met terugwerkende kracht beëindigd worden. U kunt de kosten voor de verstreken dagen dus ook niet meer terug krijgen.

U kunt wel het geld terugkrijgen voor de resterende dagen waarvoor u betaald heeft, gerekend vanaf de dag dat u het abonnement heeft beëindigd. 

Ik had een NS FLEX altijd vrij abonnement. Aangezien het begin maart nog onzeker was hoelang het ging duren heb ik deze door laten lopen. Ik heb hem nu beëindigd aangezien het nog een lange tijd gaat duren dat we thuis moeten werken. Is het mogelijk om het abonnement nog met terugwerkende kracht te beëindigen dus vanaf de eerste dag dat we thuis moesten werken?

Via Twitter (webcare ^dakjes):

Omdat het inmiddels duidelijk is dat de maatregelen tot en met 28 april gaan duren kunnen we voor die datum wel al nieuwe Keuzedagen uitgeven.

En:

Ja, na het verlopen (of vlak daarvoor) mag het uiteraard sowieso. Je krijgt dan een couponcode voor een nieuwe dag vrij reizen die een jaar geldig is.

Als dat laatste even aan het openingstopic toegevoegd wordt dan ontlast dat de huidige drukte bij de klantenservice wel iets, denk ik...

Het eerste laat ik er even uit afwezig, maar het laatste vind ik wel een goeie om toe te voegen.

Ja. Je moet dan wel eerst via de klantenservice NS Flex laten stopzetten en dit als een bestelling ophalen bij een automaat. Daarna kun je weer een Traject Vrij abonnement afsluiten.

 


Bedankt. Dit klinkt helaas niet als iets wat op korte termijn geregeld is, maar misschien toch maar doen.

https://community.ns.nl/abonnementen-2/traject-vrij-doorlopend-omzetten-naar-ns-flex-ivm-corona-krijg-ik-daarna-weer-mijn-oude-voorwaarden-terug-64449

Reputatie 7
Badge +3

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes… zoals bv ook tussen Apeldoorn en Zutphen !

 

 

Alles in begin post heeft betrekking op NS, zo ook de basisdienstregeling.

 

Met de verlenging van de maatregelen tot en met 28 april wordt ook de basisdienstregeling tot en met 28 april verlengd.

https://nieuws.ns.nl/ns-verleng-speciale-basisdienstregeling/

Vanaf ieder station in Nederland rijden in alle richtingen twee treinen per uur.

Nee dus, Arriva rijdt uurdiensten, nomaals graag aanpassen dus eventjes… zoals bv ook tussen Apeldoorn en Zutphen !

 

 

Badge +3

Via Twitter (webcare ^dakjes):

Omdat het inmiddels duidelijk is dat de maatregelen tot en met 28 april gaan duren kunnen we voor die datum wel al nieuwe Keuzedagen uitgeven.

En:

Ja, na het verlopen (of vlak daarvoor) mag het uiteraard sowieso. Je krijgt dan een couponcode voor een nieuwe dag vrij reizen die een jaar geldig is.

Als dat laatste even aan het openingstopic toegevoegd wordt dan ontlast dat de huidige drukte bij de klantenservice wel iets, denk ik...

Badge +3

Even mezelf op de borst kloppen, want dat viel mij 20 dagen geleden ook al op :wink:

 

Oké mister monkey, kwam ‘ie toch uit jouw mouw…  Tijd vliegt trouwens.. 21 dagen! :relaxed:

 

Reageer