Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Even een klein uitstapje van dit topic, het is daar gewoon heel anders dan hier maar ik denk niet dat mensen daar minder gelukkig zijn dan hier.

Daar denken de Verenigde Naties heel anders over:

(Bron)

Niet alleen dat. De kans dat iemand in Amerika aan zijn of haar einde komt door zelfmoord te plegen is zo'n 50% groter dan in bijvoorbeeld Nederland. Zal vast wel zijn omdat ze zo gelukkig zijn 🙄

Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

Dat valt in veel staten behoorlijk tegen. Je betaalt in de VS op drie niveaus inkomstenstenbelasting, voor de federale overheid, voor de staat en voor de county. Daarnaast is er soms nog op gemeenteniveau een inkomensafhankelijke resident tax. Omdat de hoogte van de heffingen per staat en county enorm verschillen lopen de totale belastingtarieven ook sterk uiteen. In de meeste democratische staten zoals Californië ben je duur uit, in republikeinse staten als Texas veel goedkoper. Alles bij elkaar valt het echter behoorlijk tegen, alhoewel dat deels wordt gecompenseerd omdat er vrijwel geen belasting op vermogen is.

Voor lagere belastingen kun je beter naar Azië, in landen als bijv. Singapore of Korea loont het echt om hard to werken. Australië en Canada kun je ook beter mijden, ook daar behoorlijk hoge belastingen op inkomen. 

Bijstandgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zijn wel de mensen die al blij moeten zijn met het vangnet in Nederland waar we met zijn allen voor betalen. En het is juist de bedoeling dat je daar uitkomt en daar is de nodige hulp bij mogelijk.

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Dat geldt niet voor de bijstand. Die wordt uit de algemene middelen betaald. En dat is wel de grootste groep inmiddels, even los van de AOW.

Overigens wordt ook de AOW maar voor de helft uit de premies betaalt, de andere helft komt uit de algemene middelen. De reden hiervoor is dat dat voordeliger is voor werkenden met een lager inkomen.

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Natuurlijk is dat het doel van de staking. In de Volkskrant gisteren een artikel over hoe de FNV de spoorwegstaking als show case wil gebruiken om overal de arbeiders op te roepen om in opstand te komen. Regelrecht uit het handboek van de SP, waar trouwens de vakbondsleiders op het spoor lid van zijn of vandaan komen. 

Verder zijn de belastingen niet te vergelijken met hier, als je een Amerikaan verteld wat hier de belastingtarieven zijn op je inkomen dan vallen ze stijl achterover en vragen of ze het goed verstaan hebben. Daar hou je nog geld over na je inkomsten belasting betaald te hebben.

Dat valt in veel staten behoorlijk tegen. Je betaalt in de VS op drie niveaus inkomstenstenbelasting, voor de federale overheid, voor de staat en voor de county. Daarnaast is er soms nog op gemeenteniveau een inkomensafhankelijke resident tax. Omdat de hoogte van de heffingen per staat en county enorm verschillen lopen de totale belastingtarieven ook sterk uiteen. In de meeste democratische staten zoals Californië ben je duur uit, in republikeinse staten als Texas veel goedkoper. Alles bij elkaar valt het echter behoorlijk tegen, alhoewel dat deels wordt gecompenseerd omdat er vrijwel geen belasting op vermogen is.

Voor lagere belastingen kun je beter naar Azië, in landen als bijv. Singapore of Korea loont het echt om hard to werken. Australië en Canada kun je ook beter mijden, ook daar behoorlijk hoge belastingen op inkomen. 

Gelukkig valt het in Florida wel mee en zijn daar ook nog flink wat dingen die je als aftrekpost mag opvoeren.

En als jij hard wil werken ga je gang, ik wil juist genieten van het leven en niet meer hard werken.

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Natuurlijk is dat het doel van de staking. In de Volkskrant gisteren een artikel over hoe de FNV de spoorwegstaking als show case wil gebruiken om overal de arbeiders op te roepen om in opstand te komen. Regelrecht uit het handboek van de SP, waar trouwens de vakbondsleiders op het spoor lid van zijn of vandaan komen. 

Verkondig toch niet zo’n onzin, de staking is vooral gekomen doordat de NS op een schandalige manier met de medewerkers omgaat en het steeds erger wordt. Rechten op verlof worden compleet genegeerd en als je een jaar vooraf een vrije dag aanvraagt dan wordt hij gewoon afgewezen. Want ja, over een jaar hebben ze nog minder personeel natuurlijk.

De menselijkheid is compleet verdwenen bij het NS management, maar ja, wat weet jij daar nu van.

 

Ben ik zo blind, of is enkel de reguliere chat te vinden, en niet de chatbot waar NS van spreekt? De knop “Chat met NS” brengt me overduidelijk bij Webhelp uit. Of ziet NS de mensen van Webhelp nu voor bots aan?

Reputatie 7
Badge +3

Blind ben je zeker niet Henk

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Aan een totaal uitgemergelde NS (hoog ziekteverzuim, verlofachterstanden, te weinig instroom van nieuw personeel etc.) hebben reizigers helemaal niets. Misschien dat de leiding van NS eindelijk doorheeft dat er echt iets moet gebeuren.

Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 

Daar kon je op wachten. Wie is de volgende? Stadsvervoer? Onderwijs? 

Reputatie 7

@MoDe

Jeroen heeft de NS al enige tijd geleden verlaten. Vanuit Florida speelt hij de moraalridder. En eerlijk gezegd vind ik het wel grappig dat zijn status 

een duidelijk beeld geeft hoe de mentaliteit van sommige NS medewerkers is.

Jeroen is een echte aanwinst voor de community. Als het een gewone reiziger was geweest was hij allang van deze community verbannen. Dus laten we maar genieten van zijn status en zijn reacties. 

 

Ik vond het vooral ontluisterend dat forumleden die nog wel bij de NS werkzaam zijn zijn post waarin hij mensen met kritiek op de staking opriep om dan voortaan maar niet meer met NS te reizen een duimpje gaven.

Dan weet je meteen weer hoe sommigen van hen denken over degenen die ervoor zorgen dat zij elke maand hun geld (en straks nog met een riante verhoging) krijgen : die moeten dokken en hun bek houden.

 

Mja, zijne heiligheid de Reiziger die zo onderhand tig argumenten vanuit de kant van het personeel, ook gewoon mensen met rekeningen, heeft gehoord en deze steevast naast zich neer blijft leggen en op harde toon blijft schreeuwen hoe slecht en egoïstisch het personeel wel niet is terwijl deze gewoon van een wettelijk recht gebruik maken die zijn we inderdaad een keertje zat. Zou jij waarschijnlijk zelf ook zijn, als er een forum zou bestaan waarop mensen jouw beroep constant door het slijk kunnen trekken en roepen dat je een waardeloze nietsnut bent en ontslagen dient te worden. 

 Gelukkig kunnen jij en je medestanders hier vanachter het veilige toetsenbord het personeel belachelijk blijven maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege de staking bij NS stoppen er vanavond na 19:30 ook geen Blauwnet treinen op Enschede Kennispark omdat ze de veilighed niet kunnen garanderen. 

https://www.tubantia.nl/fc-twente/geen-treinen-naar-de-grolsch-veste-voor-fc-twente-supporters-woensdagavond-kunnen-veiligheid-niet-garanderen~a8e15658/

 

Er staan bovendien ook nog 3 treinen aan de kant vanwege vandalimse van de vorige wedstrijd.

 

Heb jij jouw salarisstrookje wel eens goed bekeken? Op die van mij wordt altijd AOW-premie, ziektenwet-premie, ww-premie, zorgverzekering e.d. en soms pensioenpremie (niet bij alle werkgevers kon pensioen opgebouwd worden, momenteel bouw ik ook niets op) ingehouden. Sterker nog bij mensen die een ww-uitkering hebben, wordt ook ww-premie ingehouden. Er zijn plannen om AOW-gerechtigden AOW-premie te laten betalen van hun toch al lage AOWtje. De bijstand is het vangnet voor hen die geen minimuminkomen hebben, voor alle andere sociale uitkeringen zijn tijdens het werkende leven premies betaald en heeft men gewoon recht op.

Welk loonstrookje ?  Daar ben ik mee gestopt, wordt veel te veel ingehouden op zo’n loonstrookje en is dus zonde om mijn tijd daar aan te besteden als ik op een andere manier meer overhoud.. Misschien ook eens nadenken over een andere toekomst.

 

@Tijdvoor  toevallig reageer ik nu uit Nederland, maar jouw reactie spreekt weer boekdelen over jezelf.. Enne is dat nu jalouzie dat je wederom over de status begint, die status is niet iets wat ik bepaal die kreeg ik hier..

Maar goed, je hebt weer een reactie kunnen typen en bent nu weer de held, weltrusten.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het argument van vandalisme een veel beter argument dan die van de veiligheid. Is er overigens een wettelijke verplichting om dergelijke "supporters” te vervoeren. Ik heb in een grijs verleden weleens in een trein gezeten met Ajax-supporters en ook een keer met Feyenoord-supporters. 

Beide keren ben ik op het eerst mogelijke station uitgestapt en verder gereisd op een rustiger moment.

Badge +3

Mee eens, veel van deze mensen beschouwen hun uitkering als een permanent basisinkomen en piekeren er niet over om een baan te gaan zoeken. Zeker als ze al wat langer in de uitkering zitten.

Te kort door de bocht @Tamzin want er zijn er best veel die graag willen werken (naar belastbaarheid, in overleg) maar overal afgewezen worden, hoog verzuimrisico mag daarbij natuurlijk een overweging zijn.

Meestal wegens leeftijd, opleiding en (arbeids)verleden inderdaad, maar heeft verder weinig met de NS te maken.

Bijstand + toeslagen en dan toch maar *niet* 20 uur per week werken, via een krantenwijkje of postbode of maaltijd/pakketbezorger of zo (voor dat laatste wel rijbewijs nodig, heeft ook niet iedereen) is dan de ‘verstandige’ keuze voor dat ‘werkschuw tuig’. Sterker nog, dat weten schulddienstverleners, bewindvoerders en budgetcoaches ook wel.

Hoe dan ook, wie vanuit een bijstandssituatie gaat werken verliest al gauw alle toeslagen (huur, zorg, meedoenbijdrage, kinderopvang, kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen) en dan is 14 euro per uur ‘verdienen' wel prettig, in plaats van een brei clubje @Jeroen  🤣

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat men bij NS kan, kunnen ze bij het streekvervoer ook.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/09/landelijke-stakingsdag-streekvervoer

Wat is de optelsom van alle eisen voor het streekvervoer qua percentage loonsverhoging? 

 

Daar kon je op wachten. Wie is de volgende? Stadsvervoer? Onderwijs? 

Het streekvervoer was al eerder, die hebben al voor de zomer gestaakt. 

Badge +3

Ben ik zo blind, of is enkel de reguliere chat te vinden, en niet de chatbot waar NS van spreekt? De knop “Chat met NS” brengt me overduidelijk bij Webhelp uit. Of ziet NS de mensen van Webhelp nu voor bots aan?

Adblocker uitschakelen en anders een Incognito venster (en dan alle cookies accepteren), dan krijg je als het goed is Jens.

Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 

Ik heb de Fc Twente supporters eerder ook wel in de IC trein gehad met een extra tussenstop op Kennispark maar daar waren absoluut geen problemen mee onderweg volgens de Hc. Het was wel 2x op de heenweg dus misschien dat dat het verschil maakte :D

 

@Henk_NL , nee je bent zeker niet de enige, ik kwam er alleen doordat Momo plaatjes had geplaatst en ik toen op zoek ging waarom ik dat scherm niet kreeg.  En inderdaad teveel blockers aan staan in mijn reguliere browser en daar houdt Jens niet van blijkbaar.

 

Beste West, ik vind niet dat jij ontslagen moet worden, maar ik heb sterk de indruk dat jij en de vakbonden daar zelf heel anders over denken. Zoals je wellicht hebt meegekregen lopen de reizigersaantallen terug en daarmee de inkomsten voor NS. Als NS niet failliet wil gaan is er dus maar 1 realistische oplossing en dat is snijden in de kosten. Als je dan gaat kijken waar de grootste kostenposten zitten zul je al vrij snel bij de personeelskosten uitkomen. Als die door de deal van vandaag dan ook nog eens gigantisch gaan stijgen, dan is het schrappen van banen onvermijdelijk. Jullie mogen jezelf dus een geweldige klop op de schouders geven voor de deal die jullie eruitgesleept hebben voor degenen die straks mogen blijven maar mogen jezelf een even harde klap in het gezicht geven voor het ontslag van degenen die straks worden wegbezuinigd. 

Minder medewerkers houdt simpelweg minder treinen in.

En heb je enig idee wat het kost om iemand bij de NS een extra weekend te laten werken omdat er te weinig personeel is?  Zoek dat eerst maar eens op.

 

@Olav93  Dan moet je even de eerste voorstellenbrief van de NS erbij pakken en kijken wat er nu allemaal niet meer in de overeenkomst staat qua verslechteringen.  Probleem is dat mensen de media volgen en niet de onderliggende communicatie tussen de NS en de vakbonden welke deels open te vinden is bij de diverse bonden.  Het ging echt om veel meer dan die loonsverhoging al was die ook niet onbelangrijk voor de medewerkers en nieuwe medewerkers.

Zonder personeel geen NS en geen rijdende treinen. En dat geld waar het Tamzin zo om gaat dat wordt wel opgelost met hogere tarieven en gewoon een zooitje managers eruit gooien. Ook uitstellen van nieuwe IC treinen zal een flinke besparing geven, zeker nu er minder treinen gaan rijden blijven er genoeg over. Dan maar SNG's in de IC dienst.

 

Het hangt natuurlijk met elkaar samen. Vandalisme valt ook onder een onveilige situatie. Wie zegt dat ze alleen de trein te grazen nemen? Je krijgt dan een stelletje opgefokte supporters die weg willen maar niet kunnen omdat de treinen uitpuilen. 

Dat was ook het hele probleem, Keolis kan bij lange na niet afdoende S&V’ers sturen, en NS staakt. Zo rap krijg je ook geen particuliere beveiligers met de juiste bevoegdheden, dus dan houdt het op. Ik ben het niet snel met een keuze als deze eens, maar dat men het gedonder met voetbalwedstrijden niet wil, snap ik. Niet alleen materieel, maar ook personeel staat “ziek” aan de kant na zo’n avond. 

Tenzij het doel van de staking is om maximaal mensen te benadelen, in dat geval, ga zo door. 

Dat lijkt helaas tegenwoordig helaas in algemene zin het belangrijkste doel van stakingen en demonstraties, een zo groot mogelijke chaos creëren vanuit de gedachte dat dat eigen onderhandelingspositie zou versterken. Daarom is het ook zo'n domme zet om de terreur van de boeren te belonen, dan denken andere sectoren dat dat blijkbaar de manier is om je gelijk te halen.

We snappen het, jij ziet liever geen OV in Nederland en ook liever eten uit een land ver weg dan eten uit eigen land op je bord.

Maar er zijn vast ook veel mensen die liever eten wat in Nederland verbouwd is op het land of in Nederland gefokt is qua vlees.

En ik blijf erg benieuwd hoe je er over denkt als iemand bedenkt dat het beroep wat jij uitoefend straks niet meer kan of dat je huis op een plek staat waar natuur moet komen en je met een afkoopsom je huis uitzetten. Voor veel boeren zou het einde bedrijf en einde bestaan zijn als de plannen van het kabinet doorgang vinden en voor de andere Nederlanders waarschijnlijk duurdere prijzen in de supermarkten aangezien producten schaarser worden.

We snappen het, jij ziet liever geen OV in Nederland en ook liever eten uit een land ver weg dan eten uit eigen land op je bord.

Maar er zijn vast ook veel mensen die liever eten wat in Nederland verbouwd is op het land of in Nederland gefokt is qua vlees.

En ik blijf erg benieuwd hoe je er over denkt als iemand bedenkt dat het beroep wat jij uitoefend straks niet meer kan of dat je huis op een plek staat waar natuur moet komen en je met een afkoopsom je huis uitzetten. Voor veel boeren zou het einde bedrijf en einde bestaan zijn als de plannen van het kabinet doorgang vinden en voor de andere Nederlanders waarschijnlijk duurdere prijzen in de supermarkten aangezien producten schaarser worden.

Wat een oliedomme reactie. Het geeft niet als je het niet begrijpt, maar ga me alsjeblieft geen woorden of gedachten in de mond leggen, daarmee zet je enkel jezelf voor schut.

Badge +3

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. 

Te veel plezier van gehad om niet te delen.. 🤣 Dankjewel minister Ritzen en Pim Fortuyn van wat nu DUO is.

 

Overigens is het allang de realiteit dat we in Nederland producten uit een land ver weg eten en dat onze boeren voornamelijk voor het buitenland verbouwen, vandaar dat ze distributiecentra moesten platleggen om hun punt te maken.

Als ze voor de Nederlandse markt zouden produceren had een staking (= leveringsstop) volstaan en hadden al die levensgevaarlijke situaties op de snelweg achterwege kunnen laten.

Als de Nederlandse bond van postzegelverzamelaars snelwegen en distributiecentra gaat blokkeren zal het effect hetzelfde zijn, is dat voor jou dan ook een reden om te roeptoeteren dat we hen vooral geen strobreed in de weg mogen leggen vanwege hun essentiële activiteiten?

Reageer