Sticky News

Stakingen NS Personeel

Stakingen NS Personeel

Toon eerste bericht

550 reacties

Studenten zijn creatief genoeg om allerlei oplossingen te vinden. In de VS delen de meeste studenten bijv. een kamer met zijn tweeën. In duurdere Duitse universiteitssteden als München en Hamburg ook. 

Te veel plezier van gehad om niet te delen.. 🤣 Dankjewel minister Deetman en Pim Fortyn van wat nu DUO is.

 

Ik heb nog voor die tijd gestudeerd, meestal meerijden of liften want de trein was toen te duur voor een arme student.

-Aangepast door moderator: Off-topic-

-Aangepast door moderator: Off-topic-

Geen bussen en streektreinen op 16 september wegens landelijke staking…

Wat zijn “streektreinen”, alleen die van Arriva en andere vervoerders buiten de NS, of rijden dan ook lokale NS treinen niet ?

 

Badge +3

In de aankondiging van het FNV gaat het om treinen van regionale vervoerders, niet van NS. Daarmee is natuurlijk nog niet gezegd dat NS-treinen die dag zeker wel rijden.

Ze wilde dat geloof ik wel combineren.

(Staking van het streekvervoer is niet te voorkomen aangezien er geen eisen worden gesteld of aan voldaan kunnen worden...)

Ik heb een voorstel voor een nieuwe naam voor de NS:

de SV ‘Sporadisch Vervoer’ of Spooradisch Vervoer

Sterkte voor alle reizigers ! 

Ik zou het om willen draaien, waarom gaat iedereen die hier loopt te janken over een staking niet fijn in een land zoals de VS wonen? Daar hebben werknemers lekker weinig rechten en worden ze al maximaal uitgeknepen door de overheid en door werkgevers. Jullie voelen je vast thuis daar, want een beetje tegengas tegen een werkgever resulteert meestal direct in ontslag. Dat zal ze leren! 

Wat een onzin. Of je zomaar in de VS kunt gaan wonen. Als je een baan hebt in de VS heb je het heel goed daar, maar je moet natuurlijk niet gaan staken. Gewoon het werk doen waar je voor aangenomen bent. 

 

@Olav93 Probleem is dat mensen de media volgen en niet de onderliggende communicatie tussen de NS en de vakbonden welke deels open te vinden is bij de diverse bonden.  Het ging echt om veel meer dan die loonsverhoging al was die ook niet onbelangrijk voor de medewerkers en nieuwe medewerkers.

 

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Je kunt gewoon naar de VS reizen met een ESTA o.i.d. en er dan zo lang blijven als je wilt. Een goede vriend van me heeft er 8 jaar gewoond en gewerkt als zelfstandig ondernemer na binnenkomst met een ESTA en een (Duitse) ex-vriendin van me is er in 2017/2018 gaan werken als personal trainer en nooit meer weggegaan.

Ik heb een tijd in Nevada doorgebracht en veel Europeanen leren kennen die nooit meer weg zijn gegaan na aankomst en er vaak al vijf tot tien jaar of zelfs langer verbleven. Zolang je niet met politie/justitie in aanraking komt heb je nergens last van. De manager van Elvis Presley was nota bene een gevluchte, van moord verdachte Nederlander uit Breda zonder paspoort o.i.d. die probleemloos meer dan 67 jaar in Amerika gewoond en gewerkt heeft

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Tja als je niet verder kijkt  ….

Laten we het hier maar bij houden, je hebt gelijk en houdt nog over ook.

Badge +3

Hoe het opsporingsbeleid is (je moet bij binnenkomst in ieder geval een verblijfsadres en contactpersoon opgeven) weet ik niet, maar met zo’n 90-dagen visa waiver (ESTA) ben je er niet legaal voor langere tijd.

Verlaat je de VS na meer dan 90 dagen, dan zal je een volgende keer echt een probleem hebben voor een vakantie, zakenreis of wat dan ook.

Je zult dus uiteindelijk een Green Card moeten zien te bemachtigen en die krijg je niet zomaar, ook niet als Nederlander.

Ik heb hier nog een boek van zo’n 650 pagina’s U.S. Immigration Made Easy (12e editie, 2006) dat daar heel anders over denkt. Inmiddels is er de twentieth edition https://www.amazon.com/U-S-Immigration-Made-Easy-Ilona/dp/1413328342 (2021).

Met geld (of inzittende van de VS die garant voor je wil staan, dat kan een werkgever zijn die daar het nodige voor over heeft) kom je wel een heel eind, dan kan je wel gewoon als student of 'stagiair’ ergens aan de slag.

Het valt me op hoe jij altijd wijst naar anderen, het is altijd de schuld van iedereen behalve het personeel van NS en de vakbonden. In plaats van de schuld te geven aan de media zou je je echter ook eens gewoon kunnen beperken tot de feiten en kijken naar het persbericht dat de FNV vanmorgen plaatste. Daarin werd met geen woord gerept over werkdruk of verlof, het ging alleen maar over meer geld. 

Tja als je niet verder kijkt  ….

Laten we het hier maar bij houden, je hebt gelijk en houdt nog over ook.

Niet verder kijkt dan wat? De partij die namens het NS personeel onderhandelt presenteert de hoogtepunten van wat ze bereikt hebben en daarin wordt enkel geld, geld en geld genoemd. Maar wij moeten dan denken dat FNV weer eens geen enkel benul heeft waar het over ging en dan zelf maar op aanvullend onderzoek uitgaan? 

Staken is nou eenmaal een recht en ik ben blij dat ik nog in een sector werkzaam ben waarin men gebruik maakt van dit recht.

Alleen heb je daar zo weinig aan als je werkgever een paar miljoen verlies per dag lijdt omdat een deel van de klanten is weggelopen.

Reputatie 7
Badge

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Reputatie 7

En de werkgever hoeft niet alles te pikken van werknemers.

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

En daar komt de onzin weer. Heb je de 20% nou al onderbouwd?

De NS is helemaal niet bijna failliet. Faillissement is niet meer aan je verplichtingen kunnen voldoen. Zolang de aandeelhouder (de overheid) wil betalen, gaat er niets failliet. Zo is het ook de aandeelhouder die weigert de eisen van de vakbonden in te willigen. De overheid kan het prima betalen door de staatsschuld te verhogen. Of dat wenselijk is, is vraag twee. Maar stellen dat de overheid of de NS de facto failliet is, is waanzin. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de meeste werkgevers is het niet de gewoonte om vrij te geven voor de begrafenis van iemand die niet tot de naaste familie hoort. Meestal wordt als je er om vraagt dit wel gegeven, maar in cao's wordt vaak het recht op een vrije dagen voor een begrafenis/crematie beperkt tot ouders/kinderen/broer-zus en zijn voor verhuizing, huwelijk, geboorte ook een en ander vastgelegd. Net als mogelijkheden van zorgverlof/calamiteitenverlof. Vrij willen hebben voor gelegenheden waar niets over is vastgelegd moet wel uit kunnen komen met het werk. De ene werkgever gaat daar soepeler mee om dan de andere.

Jeroen had het eerder over het recht om vrij te krijgen voor de 1e schooldag of de begrafenis van een vriend/kennis. 

Waar jij het nu over hebt is denk ik bijzonder verlof, waarbij het je geen vakantiedag kost. De regels voor dit bijzonder verlof staan in je cao of arbeidsovereenkomst. Bij ons kreeg je bv 1 dag (betaald) bijzonder verlof bij een verhuizing binnen dezelfde woonplaats en 2 dagen wanneer je naar een andere woonplaats verhuisde, dat kostte je dus geen vakantiedagen. Wilde je daarnaast nog 2 of 3 weken klussen in je nieuwe woning nam je daar je vakantiedagen voor op. Had je wel minder vakantiedagen over voor bv je zomervakantie of vrije dagen rond kerst/nieuwjaar. De vakantiedagen die je ieder jaar krijgt mag je opnemen voor wat je maar wilt, al wil je op zo'n dag helemaal niets doen, uiteraard moet dat dat uitkomen qua werk, dat overleg je met je directe collega's en/of je leidinggevende. Die vakantiedagen kun je dus ook opnemen voor de dingen waar Jeroen het over had. En je moet je vakantiedagen toch ergens aan opmaken, doe je dat niet vervallen ze op een gegeven moment. 

Werknemers hoeven niet alles te pikken van de werkgevers.

Nee, maar je moet wel van te voren bedenken wat je denkt te kunnen bereiken. En dat is geen 20% verhoging bij een bedrijf dat de facto vrijwel failliet is.

Zo is het ook de aandeelhouder die weigert de eisen van de vakbonden in te willigen. De overheid kan het prima betalen door de staatsschuld te verhogen. . 

Een van de concessievoorwaarden voor de onderhandse gunning van het HRN is dat NS dat moet exploiteren zonder subsidie. Andere vervoerders kunnen bij overtreden van die eis ontbinding van de concessie eisen bij de rechter.

Kortom subsidiëren is een probleem, nog inderdaad los van de vraag of dat wenselijk is aangezien de buitensporige eisen een precedent zouden kunnen vormen voor ander (semi-)overheidspersoneel. Als die ook allemaal 20% gaan eisen.....

Je kunt gewoon naar de VS reizen met een ESTA o.i.d. en er dan zo lang blijven als je wilt. Een goede vriend van me heeft er 8 jaar gewoond en gewerkt als zelfstandig ondernemer na binnenkomst met een ESTA en een (Duitse) ex-vriendin van me is er in 2017/2018 gaan werken als personal trainer en nooit meer weggegaan.

Ik heb een tijd in Nevada doorgebracht en veel Europeanen leren kennen die nooit meer weg zijn gegaan na aankomst en er vaak al vijf tot tien jaar of zelfs langer verbleven. Zolang je niet met politie/justitie in aanraking komt heb je nergens last van. De manager van Elvis Presley was nota bene een gevluchte, van moord verdachte Nederlander uit Breda zonder paspoort o.i.d. die probleemloos meer dan 67 jaar in Amerika gewoond en gewerkt heeft

Allereerst krijg je neit zomaar een Esta die moet je aanvragen, betalen en dan afwachten of je niet op een of ander lijstje staat waardoor je hem niet krijgt of dat je een strafblad hebt waardoor je alleen nog maar met Visa naar de USA mag reizen.

Een ESTA is vervolgens alleen een toestemming om naar de USA te reizen of je naar binnen mag bij de immigratie wordt pas daar bepaald maar over het algemeen levert dat geen probleem meer op. Vervolgens mag je op de ESTA maximaal 90 dagen in de USA verblijven, blijf je langer dan ben je illegaal in de USA en kun je bij een volgende ESTA aanvraag of een volgende keer bij de immigratie officer geweigert worden en op de eerste vlucht terug gezet worden.

Elke keer dat je de USA binnen komt en ook wanneer je vertrekt wordt dit geregistreerd onder de I-94, dit kun je van jezelf ook online gewoon inzien op basis van je gegevens en je paspoort nummer.

Op een ESTA mag je er helemaal niet werken, ESTA is alleen voor toeristen, als je zakelijk reist dan moet je naar het consulaat voor een visum welke 10 jaar geldig is (mits je paspoort nieuw is) en op een visa mag je maximaal 6 maanden blijven, blijf je langer dan geldt hetzelfde als bij een ESTA.

En een visum verkrijgen om er te werken of een eigen bedrijf te runnen is niet zo makkelijk realiseerbaar, daar zitten heel veel regeltjes aan, gaan veel formulieren aan vooraf en ook een gesprek met de consul voordat je een werkvisum in je pasporot krijgt.

Reputatie 7

Vanaf aanstaande vrijdag volgt een nieuwe ronde stakingen:

 

  • Vrijdag 9 september: regio’s Noordwest & West

  • Dinsdag 13 september: regio’s Oost, Zuid en Noord

  • Donderdag 15 september: regio Midden

Reputatie 7
Badge +3

Gaat dan als Midden staakt weer het hele land plat?

 

Zonder personeel geen NS en geen rijdende treinen.

Klopt, maar de vraag is wel hoeveel personeel. De conducteur is langzamerhand het equivalent geworden van de stoker op de elektrische trein in het Engeland van de jaren 60. Tijden veranderen nu eenmaal alleen willen personeel en vakbonden daar niet aan.

 

En dat geld waar het Tamzin zo om gaat dat wordt wel opgelost met hogere tarieven en gewoon een zooitje managers eruit gooien. Ook uitstellen van nieuwe IC treinen zal een flinke besparing geven, zeker nu er minder treinen gaan rijden blijven er genoeg over. Dan maar SNG's in de IC dienst.

Hogere tarieven vormen natuurlijk wel een probleem aangezien de tarieven (internationaal gezien) hier nu al torenhoog zijn. Daar komt bij dat de welvaart snel daalt en dat de trein bij verdere verhoging voor veel mensen domweg onbetaalbaar wordt.

Dat er nog steeds wordt doorgegaan met het project voor nieuwe dubbeldeks IC's is inderdaad kolder nu een kind kan zien dat NS een langdurige periode van krimp in gaat. En de modernisering van VIRM had ook wel wat soberder gekund. Nieuwe stoelen, wat technische onderdelen vervangen en een verfbeurt was genoeg geweest. Daar is niet het zoveelste dure nieuwe VIRM-design voor nodig, dat is gehobby. De zelfde ongein dreigt ook bij de modernisering van SLT.

Dat de bezem ook door de bureaucratie moet is evident (behalve voor de FNV!), evenals dat de weinig competente top vervangen moet worden door mensen die naast verstand van financiën ook verstand van het spoor hebben. 

Badge +3

Vanaf aanstaande vrijdag volgt een nieuwe ronde stakingen:

  • Donderdag 15 september: regio Midden

En inmiddels weten we wat dat zal betekenen… 

Reageer