Mijn dagelijkse frustraties met de NS wanprestaties

  • 29 January 2024
  • 408 reacties
  • 12846 Bekeken

Reputatie 5

Een bonte verzameling van frustraties over de NS “dienstverlening” van een zeer frequente reiziger (het woord klant neem ik in de context van de NS niet in mijn mond)…

Vandaag, maandag 29 januari, mijn wekelijkse reis van Den Haag HS, naar Antwerpen Centraal. Lange tijd geleden nam de NS het besluit om de internationale trein die via Breda naar Brussel rijdt, niet meer vanuit Den Haag maar vanuit Amsterdam te laten vertrekken. Blijkbaar rijden de politici/ambtenaren die tussen onze regeringszetel in Den Haag en Brussel pendelen onvoldoende vaak met de trein en is het voor de NS lucratiever om toeristen op de route naar Brussel te vervoeren.

Resultante, mensen die vanuit Den Haag naar Antwerpen reizen, moeten in Rotterdam overstappen en dat kost minimaal 15 minuten extra reistijd, want door de constante stroom van vertragingen, durft niemand een overstap tijd van minder dan 5 minuten te plannen. 

Eenmaal in Rotterdam aangekomen, is de geplande vertrektijd van de directe intercity naar Antwerpen 7:11 uur, echter… sinds weken is dit minimaal +5 minuten vertraging, wat telkens tot 20 minuten vertraging in Antwerpen leidt (voor de reiziger is het met een lange ij…).

Ja, zal de NS zeggen, die in januari schaamteloos de prijzen van de internationale treinen flink heeft verhoogd, er is ook de Eurostar, echter de prijs/kwaliteit verhouding van de vergane glorie Thalys treinen en de vele vertragingen van de Thalys vooral op de terugweg van Antwerpen naar Rotterdam, is voor vele reizigers inclusief mijzelf een stekende doorn in het oog.

Compensatie voor al deze ellende is er pas vanaf 60 minuten, een regeling die door de brainless politiek die jaarlijks ruim 7 miljard aan benzine accijnzen in de staatskas laat landen, geen reden om de NS eens flink aan te pakken op haar dubieuze prestaties, neen, de overheid heeft baat bij mensen die het OV uit frustratie links laten liggen en weer in files aansluiten.

Het is bedroevend hoe slecht het OV is geworden, zeker sinds de Corona periode, is het aantal debacles met de NS flink gestegen.Dit krijg je wanneer je politici een organisatie laat leiden… 

Na ruim 30 jaar met de trein reizen, ben ik helemaal klaar met de NS… meer frustraties volgen!


408 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Overigens is er niet lang geleden wel wat aan gedaan door een ander soort windschermen te plaatsen. Sindsdien komen deze meldingen flink minder vaak voor.

Geen ander soort windschermen, maar gewoon windschermen. Oorspronkelijk had die brug namelijk geen windschermen.

Dank voor de aanvulling. Ik meende mij te herinneren dat er al wel windschermen stonden, maar dat was dus blijkbaar niet zo.

Voor de geïnteresseerden, dit artikel bevat wat foto's en een filmpje: https://www.scheuten.com/scheuten-projects/scheuten-projects/referentieprojecten/windscherm-hsl-spoorbrug-hollands-diep

Reputatie 7

Een brug was natuurlijk ook veel goedkoper dan een flinke tunnel onder het Hollands Diep.

Had de brug ook niet lager kunnen liggen,op gelijke hoogte met de spoorbrug ernaast?

Ik begrijp niet dat men niet heeft ingezien dat de brug bij te harde wind onveilig is om over te rijden en deze toch zo gebouwd heeft. 

Reputatie 6

Had de brug ook niet lager kunnen liggen,op gelijke hoogte met de spoorbrug ernaast?

Nee, dat heeft te maken met de hellinghoek richting de tunnel aan de noordzijde.

Er werd gisteren windkracht 9 gemeten, dan wil je echt niet met die relatief lichte ICR rijtuigen over zo'n windvanger rijden met 160 kmh...... Zeker als je merkt hoe ander materieel op klassiek spoor al beukte tegen één rails bij dwars op de wind rijden. Die flenzen zijn maar enkele cm hoog........

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb wel eens met flinke storm in de trein gezeten. Dat was slechts een sprintertje.

Dat voelde je ook wel in de trein.

Had de brug ook niet lager kunnen liggen,op gelijke hoogte met de spoorbrug ernaast?

Nee, dat heeft te maken met de hellinghoek richting de tunnel aan de noordzijde.

Dat pleit juist voor een lagere brug lijkt me. Kun je gelijk die helling wat minder stijl maken.

 

Er werd gisteren windkracht 9 gemeten, dan wil je echt niet met die relatief lichte ICR rijtuigen over zo'n windvanger rijden met 160 kmh......

Bij de oude vakwerkbrug ernaast is dat al 75 jaar allemaal geen probleem. Ik denk dat een volledig "open" brug in combinatie met de hoogte vragen om problemen is.

Overigens was wel bekend dat schermen het probleem slechts gedeeltelijk zouden oplossen en er bij zwaardere windsterkten nog steeds beperkingen zouden zijn.

Reputatie 6

Nee, dat heeft te maken met de hellinghoek richting de tunnel aan de noordzijde.

Dat pleit juist voor een lagere brug lijkt me. Kun je gelijk die helling wat minder stijl maken.

De bouwkundig ingenieurs hebben het toch anders berekend. Ga de constructie van tunnel en de brug eens goed bekijken en je ziet ook waarom. Kijk vooral even naar de constructie en noodzakelijke hellinghoek van de tunnel en de toegestane ontwerpsnelheid snelheid ter plaatse.

 

 

Een harde wind? Zou mij vooral zorgen maken om stankoverlast.

 

Sorry, heel flauw. 

 

Reputatie 5

De volgende defecte trein in het rijtje van continue defecten, tussen Breda en Tilburg. De trein van Eindhoven richting Den Haag stopte in Tilburg en pas na lange tijd stil te hebben gestaan, werd omgeroepen dat de trein rechtsomkeert weer richting Eindhoven zou vertrekken. 
de volgende trein vanuit Eindhoven richting Den Haag zou wel rijden volgens het treinpersoneel en op hetzelfde perron arriveren, waar onze trein zojuist richting Eindhoven was vertrokken. De borden op het perron bevestigden dit, echter de trein uit Eindhoven kwam op een ander perron binnen, geen mededelingen die werden omgeroepen en een grote massa mensen moesten via de trappen naar het andere perron lopen. 
Hoe moeilijk is het om reizigers goed te informeren? De NS app zat ook fout… Gelukkig zijn NS reizigers “getraind” om met dit soort wantoestanden om te gaan…

 

Reputatie 6

echter de trein uit Eindhoven kwam op een ander perron binnen, geen mededelingen die werden omgeroepen en een grote massa mensen moesten via de trappen naar het andere perron lopen. 
Hoe moeilijk is het om reizigers goed te informeren? De NS app zat ook fout… Gelukkig zijn NS reizigers “getraind” om met dit soort wantoestanden om te gaan…

 

Ik gok zomaar dat deze aanpassing op het laatste moment is gemaakt waardoor de reisinformatie aanpassen nog niet gebeurd was. Dat gebeurd nou eenmaal soms wanneer het perron waar de trein origineel zou stoppen bezet is, of gebruikt wordt voor iets anders.

 

Hier kan je niet echt iemand de schuld van geven...

Reputatie 5

Zojuist mijzelf geregistreerd bij Trein-vertraging.nl na het lezen van een artikel in het AD over 2 studenten die deze site hebben gemaakt. Bleek dat ik toch ruim 23 euro kon claimen in de afgelopen 3 maanden. Claims worden automatisch afgehandeld ipv dat omslachtige proces bij de NS. NS zou zelf met deze dienst moeten komen, ze hebben immers alle informatie om hun klanten te compenseren. 

Reputatie 5

echter de trein uit Eindhoven kwam op een ander perron binnen, geen mededelingen die werden omgeroepen en een grote massa mensen moesten via de trappen naar het andere perron lopen. 
Hoe moeilijk is het om reizigers goed te informeren? De NS app zat ook fout… Gelukkig zijn NS reizigers “getraind” om met dit soort wantoestanden om te gaan…

 

Ik gok zomaar dat deze aanpassing op het laatste moment is gemaakt waardoor de reisinformatie aanpassen nog niet gebeurd was. Dat gebeurd nou eenmaal soms wanneer het perron waar de trein origineel zou stoppen bezet is, of gebruikt wordt voor iets anders.

 

Hier kan je niet echt iemand de schuld van geven...

Blijkbaar is iets of iemand wel in staat om een trein naar een perron te dirigeren, dan zou ik verwachten dat in ieder een oproep kan worden gedaan op het station. Het oorspronkelijke perron was al een tijdje leeg, m.a.w. niet bezet, maar toch reed te trein een ander perron binnen. Ook was al ruim een half uur bekend dat er problemen met een kapotte trein waren.  Zelfs het treinpersoneel dat op het perron stond was gefrustreerd door de slechte informatievoorziening. Denk dat er voldoende mogelijkheden voor verbetering zijn. 

Reputatie 6

echter de trein uit Eindhoven kwam op een ander perron binnen, geen mededelingen die werden omgeroepen en een grote massa mensen moesten via de trappen naar het andere perron lopen. 
Hoe moeilijk is het om reizigers goed te informeren? De NS app zat ook fout… Gelukkig zijn NS reizigers “getraind” om met dit soort wantoestanden om te gaan…

 

Ik gok zomaar dat deze aanpassing op het laatste moment is gemaakt waardoor de reisinformatie aanpassen nog niet gebeurd was. Dat gebeurd nou eenmaal soms wanneer het perron waar de trein origineel zou stoppen bezet is, of gebruikt wordt voor iets anders.

 

Hier kan je niet echt iemand de schuld van geven...

Blijkbaar is iets of iemand wel in staat om een trein naar een perron te dirigeren, dan zou ik verwachten dat in ieder een oproep kan worden gedaan op het station. Het oorspronkelijke perron was al een tijdje leeg, m.a.w. niet bezet, maar toch reed te trein een ander perron binnen. Ook was al ruim een half uur bekend dat er problemen met een kapotte trein waren.  Zelfs het treinpersoneel dat op het perron stond was gefrustreerd door de slechte informatievoorziening. Denk dat er voldoende mogelijkheden voor verbetering zijn. 

Als zo'n besluit last minute gemaakt wordt kan het nog wel eens mis gaan 🤷‍♂️, begrip daarvoor hebben is iets heel simpels. Er zijn veel afdelingen binnen NS en ProRail en in die afdelingen werken heel toevallig mensen, die ook nog eens heel toevallig dingen kunnen vergeten of fout kunnen doen.

 

Is het frustrerend? Ja. En ruimte voor verbetering is er altijd.

 

 

 

Er zijn veel afdelingen binnen NS en ProRail en in die afdelingen werken heel toevallig mensen, die ook nog eens heel toevallig dingen kunnen vergeten of fout kunnen doen.

Een kwestie van je bedrijfsprocessen op orde hebben, zeggen dat er nu eenmaal fouten door het personeel worden gemaakt is iets te simpel. Een luchtvaartmaatschappij kan ook niet hebben dat er zo af en toe een vliegtuig uit de lucht valt, een begrafenisondernemer kan ook niet af en toe met de verkeerde kist aan komen zetten, etc. 

Zojuist mijzelf geregistreerd bij Trein-vertraging.nl na het lezen van een artikel in het AD over 2 studenten die deze site hebben gemaakt. Bleek dat ik toch ruim 23 euro kon claimen in de afgelopen 3 maanden. Claims worden automatisch afgehandeld ipv dat omslachtige proces bij de NS. NS zou zelf met deze dienst moeten komen, ze hebben immers alle informatie om hun klanten te compenseren. 

Wat een leuk idee die site. De NS zal dit initiatief wel fijn vinden. Scheelt ze een hoop werk. 👍

Reputatie 7
Badge

Uh, waarom zou het NS werk schelen als een partij mensen gaat helpen niet te vergeten geld terug bij vertraging te claimen? Daar krijgen ze toch alleen maar meer claims te verwerken door? Ik heb tenminste niet het idee dat ze ook NS helpen met de afhandeling als ik het zo lees.

Badge +3

Uh, waarom zou het NS werk schelen als een partij mensen gaat helpen niet te vergeten geld terug bij vertraging te claimen? Daar krijgen ze toch alleen maar meer claims te verwerken door? Ik heb tenminste niet het idee dat ze ook NS helpen met de afhandeling als ik het zo lees.

Klopt, volgens mij geef je die site toestemming om jouw reishistorie in te zien en hebben ze een systeem dat aan de hand van jouw reizen plus bekende vertragingen automatisch bepaalt of je GTbV kunt claimen. Simpel genoeg, als het je niet uitmaakt dat een andere partij inzicht heeft in jouw reishistorie/transacties.

Neem aan dat je zo’n claim alsnog zelf moet indienen, maar in het verleden was er ook een website die dat tegen een vergoeding voor jou deed (als een soort gemachtigde).

Reputatie 7
Badge

Ze claimen je IBAN te vragen omdat ze ook een claim voor je indienen en stellen zelfs dat er vervolgens geld op je rekening moet verschijnen. Geen idee hoe ze omgaan met alle situaties waarin NS onterecht automatisch een claim afwijst en een reactie met onderbouwing nodig is.

Reputatie 6

 

 

 

Er zijn veel afdelingen binnen NS en ProRail en in die afdelingen werken heel toevallig mensen, die ook nog eens heel toevallig dingen kunnen vergeten of fout kunnen doen.

Een kwestie van je bedrijfsprocessen op orde hebben, zeggen dat er nu eenmaal fouten door het personeel worden gemaakt is iets te simpel. Een luchtvaartmaatschappij kan ook niet hebben dat er zo af en toe een vliegtuig uit de lucht valt, een begrafenisondernemer kan ook niet af en toe met de verkeerde kist aan komen zetten, etc. 

Je maakt hier wel een extreme vergelijking op het niveau van "Een machinist kan ook niet zo maar af en toe een rood sein negeren". Fouten op deze schaal mogen gemaakt worden, omdat het geen enorme impact heeft naast dat wat reizigers zich moeten haasten. Ben benieuwd of jij alles perfect doet, want zo klinkt het bijna wel.

 

Een vliegtuig die neerstort door een mensenfout is toch echt wat heel anders dan reizigers die zich moeten haasten door een mensenfout.

 

Appels met peren vergelijken...

Badge +3

Ze claimen je IBAN te vragen omdat ze ook een claim voor je indienen en stellen zelfs dat er vervolgens geld op je rekening moet verschijnen. Geen idee hoe ze omgaan met alle situaties waarin NS onterecht automatisch een claim afwijst en een reactie met onderbouwing nodig is.

Ik ken hun systeem niet maar het kan goed zijn dat er geautomatiseerd gereageerd wordt op afwijzingen. In dat geval krijg je (mits de claim goedgekeurd wordt) een deel van de claim, minus wat ‘servicekosten’ voor de website.

Dat soort constructies zijn niet nieuw, bestaat/bestond volgens mij ook al voor gemiste uitchecks e.d.

Badge +3

Volgens mij had @iMark ooit een screenshot van een claim of correctie waarbij stond Ingediend door: Uzelf 🤔 Terwijl dat helemaal niet waar was, NS (Klantenservice) had zelf zitten rommelen.

Reputatie 7
Badge +1

Ze claimen je IBAN te vragen omdat ze ook een claim voor je indienen en stellen zelfs dat er vervolgens geld op je rekening moet verschijnen. Geen idee hoe ze omgaan met alle situaties waarin NS onterecht automatisch een claim afwijst en een reactie met onderbouwing nodig is.

Ik ken hun systeem niet maar het kan goed zijn dat er geautomatiseerd gereageerd wordt op afwijzingen. In dat geval krijg je (mits de claim goedgekeurd wordt) een deel van de claim, minus wat ‘servicekosten’ voor de website.

Dat soort constructies zijn niet nieuw, bestaat/bestond volgens mij ook al voor gemiste uitchecks e.d.

Is natuurlijk afgekeken van de claims bij vliegreizen. Alleen gaat het daar meer om substantiële bedragen.

Reputatie 6

Zojuist mijzelf geregistreerd bij Trein-vertraging.nl na het lezen van een artikel in het AD over 2 studenten die deze site hebben gemaakt. 

Prima toch, als je er geen probleem me hebt @ThomasReichel om je NAW en bankgegevens te delen met zo'n site. Hoop dat ze de beveiligingen een beetje op orde hebben, anders liggen al je gegevens, inclusief wanneer je regelmatig niet thuis bent, zo bij de crimineeltjes 

Reputatie 7
Badge

Als je je gegevens niet in verkeerde handen wilt laten vallen, zit je bij NS in elk geval verkeerd. Die doen willens en wetens zaken met Focum, verzamelen als je een abonnement wilt al je reisgegevens, ook als je met andere vervoerders reist en zij daar niks mee te maken hebben en doen ook nog wel eens zaken met partijen die gewoon hun zaakjes niet op orde hebben, zie bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/2469236-ns-waarschuwt-honderdduizenden-klanten-vanwege-datalek. Maar goed, ik heb geen idee hoe deze studenten dit geregeld hebben, dus het zou inderdaad nog erger kunnen zijn

Reputatie 5

Het is weer zover, 7 minuten voor vertrek wordt op de borden op het perron van Den Haag HS aangegeven, dat de trein naar Eindhoven 5 minuten vertraagd is. De NS app slaapt blijkbaar nog, want daar rijdt alles nog op tijd. Het is inmiddels 6:05 uur en de vertraging is opgelopen naar 20 minuten, terwijl de NS app nog steeds niet is ververst. Prachtig staaltje NS IT performance in een digitaal tijdperk. 
Nu wordt op die irritante positieve wijze omgeroepen, dat mijn trein over enkele minuten vertrekt. Wacht, ze hebben de trein laten uitvallen, wat ik al vermoedde… wegens een dienstregeling wijziging. Horendol word ik van de NS, informeer je klanten met de juiste informatie!!!!

Reputatie 5

Het is weer zover, 7 minuten voor vertrek wordt op de borden op het perron van Den Haag HS aangegeven, dat de trein naar Eindhoven 5 minuten vertraagd is. De NS app slaapt blijkbaar nog, want daar rijdt alles nog op tijd. Het is inmiddels 6:05 uur en de vertraging is opgelopen naar 20 minuten, terwijl de NS app nog steeds niet is ververst. Prachtig staaltje NS IT performance in een digitaal tijdperk. 
Nu wordt op die irritante positieve wijze omgeroepen, dat mijn trein over enkele minuten vertrekt. Wacht, ze hebben de trein laten uitvallen, wat ik al vermoedde… wegens een dienstregeling wijziging. Horendol word ik van de NS, informeer je klanten met de juiste informatie!!!!

Zojuist door een bijzonder aardige conductrice geïnformeerd over de oorzaak van het uitvallen van de trein om 5:54 uur van Den Haag HS naar Eindhoven. 
Wederom problemen met die nieuwe IC next generation. 
Zij gaf aan dat het treinpersoneel ook met het gevoel “als de trein maar niet kapot gaat” op reis gaat met deze nieuwe treinen, waar NS aangeeft dat het kinderziektes zijn. Het is de 3e deze week dat ik door deze nieuwe treinen flinke vertraging heb opgelopen en heel eerlijk voelt het meer als structurele problemen dan kinderziektes… dat belooft wat als er steeds meer van deze treinen het spoorwegennet betreden. 

Reageer