Sticky

Geld terug bij vertraging

  • 7 September 2015
  • 294 reacties
  • 24425 Bekeken


Toon eerste bericht

294 reacties

Ik had de trein van 07:55 willen nemen, volgens de borden viel deze uit.
Daarom in de ICDirect van 08:10 gestapt en deze reed het normale traject met dus de nodige vertraging.
Dan zou je anders dan volgens de reisplanner hebben gereisd. Ik neem aan dat je de trein richting Dordrecht had willen nemen? Deze reed wel, maar 20 minuten later dan gepland. Hoe had je via deze trein willen reizen?

Nee, de ICDirect naar Amsterdam.
Er gaan om die tijd maar 2 treinen: die naam Uitgeest en die naar Dordrecht. Beiden geen Intercity Direct. Er gaat wel een ICD om 07.54?
Ik schreef 08:10, blijkbaar was het 08:09.
Intercity Direct naar Amsterdam Centraal.
Badge +3

Waar staat juridisch dat je een claim niet kunt (of mag) herschrijven?

Je hebt 3 maanden (of 90 dagen) om een claim in te dienen, toch? Dus iets uit oktober 2021 gaat je niet meer lukken, tenzij het geschil nog loopt.

Voor de rest, ga gerust de discussie aan over Leerdam - Boxmeer met al die overstappen.

Vertraging op een NS deel van je (hele) reis telt, maar als er met een andere vervoerder gereisd is telt dat niet mee!

Dus bij Leeuwarden - Zwolle - Hengelo - Obdam telt alleen het (laatste) NS deel, en dat is de 200+ TE tussen Hengelo en Obdam.

Als je dus op tijdstip X incheckt (of Blauwnet-NS overstapt) in Hengelo en meer dan een uur later dan volgens de Reisplanner aankomt in Obdam krijg je voor die rit (als onderdeel van een nog veel langere reis) vergoeding.

En dat is meer dan 200 TE, dus (bij Flex) de hoofdprijs.

Je claimt ook voor 07.55. Dit moet dus 08.09 zijn? Let erop dat je je claim goed invult.

Ik heb de claim aangepast. Je zou met die trein aankomen om 08.51. Jij bent om 09.28 uitgecheckt. Je claimt via de reguliere weg, niet via het Intercity Direct-formulier. Gelet op je reistransacties en je NS-abonnement met toeslag, heb ik je claim alsnog goedgekeurd.
Reputatie 2

Dat betwijfel ik zoals gezegd.

Je krijgt dus alleen vergoeding voor vertraging op een optimale reisroute. Als je route dat niet is moet je een deel ervan kiezen dat dat wel is en waar de vertraging ook van toepassing was.

Dat deel was dus Hengelo - Obdam 200+ TE met NS (en zonder NS ook).

Ja maar je kwam uit Leeuwarden en bent helemaal via Zwolle naar Kampen en Hengelo gereisd!

Nou èn? De incheck (overstap Blauwnet/NS) in Hengelo is aantoonbaar, en vanaf daar claim je (gereisd met NS, de meest logische optie van de reisplanner) dus je vertraging.

Voor een rit (deel van je reis) die dus 200+ TE is. De aanhouder wint. :sleeping:

Als ik vanuit Eindhoven naar Woerden zou willen reizen via Alkmaar (voor een korte onderbreking mét uit- en incheck natuurlijk) dan verwacht ik GTbV voor Alkmaar - Woerden, omdat ik dáár vertraging heb opgelopen (t.o.v. het reisadvies van de reisplanner).

Wat ik in Alkmaar te zoeken had (en of ik uit Eindhoven kwam) doet er niet toe. De prijs voor Alkmaar - Woerden (bij reizen op saldo voltarief met eerste incheck in Eindhoven) is natuurlijk minimaal..

Alhoewel.. de NS Reisplanner toont nu ook via prijzen! Eindhoven - Alkmaar - Woerden kost dan € 41,60 (zonder abonnement) En dan mag ik ook nog via Rotterdam volgens de planner :sweat_smile:

Wow.. nou dan dat graag terug bij vertraging waar dan ook met NS Flex (want op het hele traject dus?).

Dan heb je een Weekend Vrij (vergoeding per maand nooit hoger dan de kosten van je abonnement, bij vertragingen) er snel uit.

Afweging dus, mensenwerk voor Hengelo - Obdam met als voortraject Leeuwarden - Zwolle en een paar Blauwnet treinen.

NS zegt zelf: ”Bij reizen met meerdere vervoerders keert NS alleen uit over het deel dat met NS plaatsvindt". Reis je van Obdam naar Kampen, via Hengelo, trein is 29 minuten te laat in Hengelo, krijg je dus helemaal niets, ook al ben je 30 minuten later in Kampen, omdat je in Hengelo de aansluiting mist), maar omdat NS dus zelf 60 minuten langer over het laatste (én grootste) deel van de reis doet, (Kampen-Hengelo-Obdam).

In april 2021 had ik een vertraging bij Hengelo-Deventer-Leeuwarden: aansluiting in Deventer gemist, aansluiting in Zwolle gemist, ofwel in totaal een uur vertraging opgelopen. Ik kreeg hier ook nul op het rekest, omdat NS dat niet ziet als een optimale reis, terwijl je wel betaald hebt voor de reis via Deventer, zij het in de vorm van een WeekendVrij, dus hier ook recht om te reizen zoals je wilt). NS meet hierbij dus zelf met twee maten. Achteraf had ik bij Deventer-Leeuwarden (30 min vertraging) een nieuwe claim ingediend en deze wel toegewezen, dus heb wel iets teruggezien.​​​​​

Dat kan trouwens ook leuk discussiepunt worden als je bijv. van Brummen naar Hengelo reist, maar daarbij via Deventer wil reizen, (bijv. omdat Zutphen-Hengelo geen 1e klas heeft) en je daarvoor bereid bent dat te betalen en dus een kaartje of abonnement via Deventer koopt en dus voor dat traject betaald hebt, lees: een trajectabonnement of een abonnement met 100% korting (zoals DalVrij, WeekendVrij etc.), geldt voor heel Nederland, dus met een van die abonnementen heb je ook betaald om de omweg te mogen maken!), dus wie is NS om dan te bepalen dat je niet van Hengelo naar Leeuwarden via Deventer mag reizen, vertraging is vertraging!

Maar als omwegen langs doodlopende stations door NS-Flex opeens nu wél berekenbaar zijn (waarom kun je zulke kaartjes dan nog steeds niet kopen?!), kom je automatisch op hogere totaal bedragen uit dan de € 45,21, (zeg maar de zog. Dagobert-Duck-methode, waar GTBV nu mee rekent). Als je met Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam gaat rekenen, kom je op een veel hoger aantal cumulatieve TFE uit en dus op een veel hoger vergoedingsbedrag uit. Ga je met Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam als geheel rekenen, kun je voor de 2e klas ook Grijpskerk-Groningen,Hengelo-Obdam nemen, (heel toevallig zijn dat er ook 389, even daarbij weglatend dat 19 TFE bij ARRIVA horen, anders wordt het te ingewikkeld, bovendien kent ARRIVA in het Noorden geen 1e klas meer!), hierdoor wordt een reis langs twee via-stations bij benadering ineens wél berekenbaar.

Dan komt er voor de 1e klas nog een vermenigvuldigingsfactor bij: Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam  bestaat uit 300 TFE NS en, 89 TFE Blauwnet, dus 389 TFE totaal, NS rekende in 2021 voor 1e klas 1,6x, Blauwnet 1,7x)

De vermenigvuldigingsfactor voor de klasverhoging Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam wordt (300/389x1,6)+(89/389x1,7), ofwel: (0,77121x1,6)+0,22879x1,7)= 1,23393+0,38895,= 1,62289 dus een cumulatieve reis vol-tarief in de 1e klas 53,76x1,62288=€87,25

Zo krijg je als vermenigvuldigingsfactor voor Leeuwarden-Kampen-Hengelo
(95/184x1,6)+(89/184x1,7)= 0,82608+0,82229=1,64837

2e klas Leeuwarden-Kampen-Hengelo was in 2021 € 34,75,
In de 1e klas kom je uit 34,75=1,64837=€ 57,28

Het deel Leeuwarden-Kampen-Hengelo haal je dus af van de hele reis Leeuwarden-Kampen-Hengelo-Obdam: 87,25-57,28

€ 29,97.

Bij opknippen in Kampen kom je uit op € 22,45

En bij opknippen in Hengelo kom je uit op € 45,21.

Maar mijn gevoel is en blijft dat je met een enkele reis 2 via-stations, tariefmatig gezien nooit, maar dan ook absoluut in geen enkel geval tariefmatig gezien op één treinkaartje kunt komen en dus bij het berekenen van het vertragingsbedrag hetzij in Kampen, hetzij in Hengelo de boel dient op te knippen (of anders mijn claim Hengelo-Deventer-Leeuwarden van april 2021 nog te gaan herzien).

 

Op 6 december 2015 vanaf Den Haag cs vertrokken om 18:28. Aankomst Enschede 22:15.
Den Haag CS Gouda CS stoptrein
Gouda CS Utrecht CS Intercity
Utrecht CSAmsersfoort CS interciy
Amersfoort CS Hengelo CS Internationale trein
Hengelo CS Enschede CS intercity
Mijn vraag is hoeveel uur vertraging had ik toen?
Reputatie 2

Even heel kort samengevat, (voor wie bovenstaande hogere-wiskunde is). NS stelt dat de vertragingsvergoeding berekend moet worden langs de hele reis met bovendien twee omwegen, maar neemt daarbij de cumulatieve ritprijs (plm. € 87,25) niet in de berekening mee, maar slechts een deel daarvan (Hengelo-Obdam, € 45,21) waardoor je dan rekenfouten maakt en automatisch op een veel lager bedrag uitkomt, waarbij volgens mij ook fouten zijn gemaakt om bij 60 minuten vertraging door twee te gaan delen.

Beste NS,

Op 07-12-2015 ben ik om 8.01 's ochtends vertrokken van station Amsterdam Sloterdijk met als eindbestemming Groningen Centraal.

Door een ongeval met de trein voor ons, kon de reis per trein niet verder worden voortgezet. Er werd aangeraden om door te reizen naar station Meppel en daar over te stappen op een trein naar station Heerenveen. Dit advies heb ik opgevolgd.

Vanuit Heerenveen zou er een bus vertrekken naar mijn eindbestemming Groningen Centraal. Vanwege de hoeveelheid reizigers was de eerste bus in Heerenveen vol. Ik kon mee met de tweede bus richting Groningen om 11.36. Om 13.06 ben ik aangekomen op Groningen Centraal.

Mijn totale reistijd bedroeg daarmee ruim 5 uur. Voor zowel de treinreis als het vervangende vervoer per bus is mijn OV-kaart belast. Namelijk 23,30 (treinreis Amsterdam Sloterdijk - Heerenveen) + 10,42 (busreis Heerenveen - Groningen). Totaalkosten voor de reis bedroegen daarmee: 33,72. Normaal had deze reis mij 25,10 gekost.

Zie bijgaande screenshot met de reishistorie van mijn OV-chipkaart (gemaakt via ov-chipkaart.nl).

Concluderend heb ik ruim teveel betaald voor een reis die ruim 2 uur te lang heeft geduurd. Desondanks ontvang ik net een afwijzing per mail, op mijn verzoek 'geld terug bij vertraging' met nr. 41062578.

Graag hoor ik van u of u dit besluit kunt heroverwegen. Mocht u meer informatie nodig hebben, dan verneem ik dit graag.

In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet,

Sam Maldonado
Reputatie 2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Men zou erachter moeten zien te komen wat er van een OV-chipkaart (zonder reis- of kortingsproduct) wordt afgeschreven als er een reis zoals Leeuwarden via Kampen en Hengelo naar Obdam, (dus langs meerdere omwegen, waarvan minimaal 1 doodlopend punt en met minimaal 2 vervoerders) gemaakt wordt en en daarbij alle in- en uitchecks op alle stations binnen 35 minuten plaatsvinden.

Het lijkt mij wel heel frappant als een soortgelijke reis Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen (met CICO's bij de vervoerderswissels in Leeuwarden en Groningen én in Stavoren binnen de 35 minuten) vol-tarief niet meer dan € 27,40 (1e klas: € 46,59) zou gaan kosten. Bij ontdekking ervan zou zo'n bericht hierover binnen de kortste keren als een lopend-vuurtje rondgaan met als gevolg dat er op den duur bijna geen Dagkaarten (over de € 50, resp. € 90) meer verkocht gaan worden.

Blijkt dat na de laatste uitcheck er of met 2 losse tickets, of een hogere ritprijs dan geldend voor maximaal 200 TFE afgeschreven is (in 2022: 2e klas € 27,40, 1e klas € 46,59), dan kan en mag GTBV bij de berekening niet met bovengenoemde bedragen gerekend worden en zal er toch met cumulatieve (en dus hogere) richtbedragen gerekend moeten gaan worden om tot de juiste vertragingsvergoeding uit te komen, (dat geldt dus ook bij de abonnementen met Gratis-Reisrecht die via NS-Flex lopen).

Dit lijkt me wel een mooi klusje voor de Consumentenbond, Kassa, of Radar om dat eens uit te gaan zoeken, als dat nog niet eerder is gedaan.

Badge +3
Op 6 december 2015 vanaf Den Haag cs vertrokken om 18:28. Aankomst Enschede 22:15.
Den Haag CS Gouda CS stoptrein
Gouda CS Utrecht CS Intercity
Utrecht CSAmsersfoort CS interciy
Amersfoort CS Hengelo CS Internationale trein
Hengelo CS Enschede CS intercity
Mijn vraag is hoeveel uur vertraging had ik toen?

Ik zie dat de internationale trein tussen Amersfoort en Hengelo ruim een uur vertraging heeft opgelopen, maar ook dat er andere treinen reden die minder vertraging hadden. Zo zou een intercity naar Enschede die later uit Amersfoort vertrok eerder in Enschede zijn aangekomen.

Claims worden door een computer beoordeeld. Deze zoekt de snelste reisroute die mogelijk was, en heeft dus waarschijnlijk een reis gevonden waarmee u met minder vertraging in Enschede zou aankomen. Ook als die voor u onhaalbaar waren: u kon immers niet onderweg overstappen op de latere intercity.

In die gevallen kunt u contact opnemen met de klantenservice om uw claim toe te lichten en hem opnieuw te laten beoordelen. Als u in dit topic uw claimnummer noemt en uw reis duidelijker toelicht, kan moderator Sivan dit morgen voor u doen.

Concluderend heb ik ruim teveel betaald voor een reis die ruim 2 uur te lang heeft geduurd. Desondanks ontvang ik net een afwijzing per mail, op mijn verzoek 'geld terug bij vertraging' met nr. 41062578.
Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door treinvervangende bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. Zo hoeft u geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Uit het transactieoverzicht leid ik af dat u bij NS hebt uitgecheckt in Heerenveen. Hebt u daarom een claim ingediend voor Amsterdam Sloterdijk - Heerenveen? Claims worden automatisch beoordeeld door een computer. Deze weet niet dat u verder wilde reizen dan Heerenveen, heeft vermoedelijk minder dan 30 minuten vertraging geconstateerd op de reis tot Heerenveen en daarom uw claim afgewezen. Zulke claims kunt u daarom het beste via de klantenservice indienen, of schriftelijk met een begeleidend schrijven.

Ik vermoed dat moderator Sivan morgen uw claim opnieuw zal laten beoordelen, maar ik denk dat de vergoeding niet meer zal zijn dan de 25,10 euro die uw hele reis bij NS had gekost. In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens extra kosten vergoeden, maar daarop hebt u geen recht. Het hangt ervan af of de klantenservice in uw geval bereid is om coulance te verlenen.
Claimnummer (15994606). Heb slechts de helft teruggekregen, €7.00 van mijn kruidvatdagkaart. Dat wil zeggen een vertraging van 30 tot 59 minuten. Graag toelichting hoe ik dan wel had moeten reizen. Ik wist geen alternatief. De internationale trein vertrok om 19:37 vanaf station Amersfoort. Deze trein raakte een fiets die op het spoor lag net buiten het station. Ruim een uur gewacht in de trein alvorens verder te kunnen gaan.
Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Volgens mij wordt een ‘via' berekend als één reis (met overstap dus).

Eindhoven - Driebergen-Zeist € 17,60 (90 TE)
Driebergen-Zeist - Woerden € 6,30 (28 TE)

Bij twee losse reizen zou je dus € 23,90 verwachten, maar de Reisplanner geeft € 21,38 (en de prijs van 118 TE is inderdaad € 21,40).

Bij mij geven ns.nl en de NS-app wel € 23,90. De door jou genoemde € 41,60 voor de andere reis (

) is ook de totale kosten van twee reizen .

 

Zojuist ontvang ik een e-mail dat claimnr 41065697 is afgewezen, omdat dit niet conform de richtlijnen is. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van..
Ik ben om 7.55 uur ingecheckt bij station Amersfoort Schothorst. Ik pakte de IC naar Schiphol om 8.04 uur.
Bij vertrek uit Amersfoort (centraal) werd omgeroepen in de trein dat er een sein/wisselstoring was bij Weesp. Bij aankomst in Hilversum werd er omgeroepen dat reizigers voor de richting Duivendrecht (ik schaar Diemen Zuid daar ook onder) werd geadviseerd om te reizen via Utrecht. Dat heb ik gedaan. Er werd namelijk ook verteld door de conducteur dat het onduidelijk was of de sprinter naar hoofddorp wél verder zou reizen naar Weesp. Nu er ook geadviseerd werd om te reizen, ben ik in een MUDvolle sprinter naar Utrecht gestapt en vandaar mijn reis vervolgd. Ik kwam om 10.15 uur aan op Diemen Zuid en ben om 10.16 uur uitgecheckt.
Waarom is mijn claim afgewezen?? Ik had 1,5 uur vertraging? Als ik namelijk de IC van 8.04 had gepakt en deze had gereden was ik om 8.45 uur op Diemen Zuid geweest.
Hoor het graag.
Reputatie 6
Badge +2

Het is wel zo dat de vermelde viaprijzen de totale kosten van twee reizen zijn, dus niet de prijs van één reis met omweg (hoewel het gegeven reisplan wel uitgaat van gelijk doorreizen). Sowieso zijn deze prijzen dus niet gerelateerd aan gtbv.

Men zou erachter moeten zien te komen wat er van een OV-chipkaart (zonder reis- of kortingsproduct) wordt afgeschreven als er een reis zoals Leeuwarden via Kampen en Hengelo naar Obdam, (dus langs meerdere omwegen, waarvan minimaal 1 doodlopend punt en met minimaal 2 vervoerders) gemaakt wordt en en daarbij alle in- en uitchecks op alle stations binnen 35 minuten plaatsvinden.

Het lijkt mij wel heel frappant als een soortgelijke reis Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen (met CICO's bij de vervoerderswissels in Leeuwarden en Groningen én in Stavoren binnen de 35 minuten) vol-tarief niet meer dan € 27,40 (1e klas: € 46,59) zou gaan kosten. Bij ontdekking ervan zou zo'n bericht hierover binnen de kortste keren als een lopend-vuurtje rondgaan met als gevolg dat er op den duur bijna geen Dagkaarten (over de € 50, resp. € 90) meer verkocht gaan worden.

Doodlopen maakt niet uit, als je maar uit- en incheckt.

Nijmegen-Stavoren-Groningen-Vlissingen kan net, want je moet in Groningen inchecken binnen 6 uur na inchecken in Nijmegen.

Ik zal morgen de onlangs genoemde claims uitzoeken en mijn bevindingen per claim terugkoppelen.
Bedankt voor uw aandacht en de reactie. Voor de busrit Heerenveen > Groningen moest er worden ingecheckt. Ik kijk uit naar de reactie van Sivan. Groet, Sam.
ps. de genomen busrit ter voorzetting van mijn reis werd aangeraden door de NS, dit is niet mijn eigen initiatief geweest.
Is er al iets bekend of ik het volledige bedrag ( €14,- ) claimnummer 15994606 terugkrijg?
@Vincent claim 15994606: je hebt een actiekaart en je claimt voor een heen- of terugweg. Je krijgt dan ook maar de helft van de kosten van je actiekaart terug.

@Egeetje claim 41065697: de optimale reisroute toont de trein van 08.08 met een overstap op Weesp. Jij bent anders gereisd, hetgeen ik kan begrijpen gezien de informatie die werd gegeven. Ons systeem heeft dit echter niet kunnen weten en gebaseerd op de optimale reisroute, is je claim afgewezen. Ik heb de claim nu alsnog goedgekeurd op basis van je verhaal en reistransacties.

@Sam claim 41062578: je claim zelf heb ik toegewezen. Het gedeelte met de bus kan ik inderdaad niet vergoeden. Wel zou je een brief kunnen sturen naar mijn collega's bij de afdeling claims, inclusief de uitdraai, met een bezwaar.
Wat is het cruciale verschil tussen de claim van sammaldonado en deze claim waardoor laatstgenoemde meteen afgehandeld kon worden, maar eerstgenoemde via de snailmail moet?
Ja gelezen in de volder, Actiekaart 1/2 deel. Bedankt.
Pe_pe. dat is gebaseerd op claimhistorie, reistransacties en reisproduct. Het hangt van het geval af. In dit geval was er een medewerker van de afdeling claims aanwezig en heb ik het via het forum kunnen afhandelen. Wanneer mogelijk verwijs ik natuurlijk liever niet door.

Reageer