Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Ikzelf persoonlijk had de actie liever gecommuniceerd in het veroorzaken van veiligheidsrisico's bijvoorbeeld tussen de deuren komen, deuren openhouden en dergelijke. En acties waarbij daadwerkelijk gehandhaafd zou worden, door gewoon alle HC's voor dergelijke acties te laten verbaliseren, dan is het zo klaar :)

Fluitsignaal blijft altijd tricky, soms is/was het wel handig om hem te gebruiken als in "hee even opschieten ik wil weg"
Reputatie 3
Wat mij betreft werkt het ook prima hoor zoals het nu gaat.

De campagne had alleen gericht moeten zijn op de echte laatkomers, die inderdaad veel gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. De 54% die genoemd is, is echt flauwekul, dat is hier eerder gebleken.
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.
Reputatie 3
Niemand gaat het zo plannen dat hij een trein haalt op 15 sec, maar je zult begrijpen dat dat 9 van de 10x komt door andere vertragingen ergens.

Aan de andere kant, als ik 15 sec voor vertrek een metro of bus wil halen is dat geen enkel probleem, want die vertrekken pas nadat de tijd op het bord is bereikt.

Bij NS is dat niet zo en dat weten de meeste reizigers niet eens. Dus die proberen alsnog de trein te halen waar ze in hun optiek nog net op tijd voor zijn.
Ik snap je opmerking, kan me er ook in vinden hoor. Maar ik bekijk hem net anders; als je op 15 seconden(beetje mijn gemiddelde vertrekprocedure) rekent om nog net wel net niet de trein te halen, dan gaat er al iets mis. Ik snap natuurlijk dat je vertraging kunt hebben met de bus of andere trein of wat dan ook, maar ik kan niet elk station wachten op iedereen.
Reputatie 7
Badge +3

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.

Maar hier is wel weer eens opvallend dat er blijkbaar geen overeenstemming is tussen personeel en reizigers over wat de term vertrektijd nu eigenlijk inhoudt.
het zou veel beter zijn wanneer de vertrekprocedure pas begint op het moment dat de minuut verspringt. Niemand zal vreemd opkijken wanneer de deuren dan gesloten worden. Wat de reizigers niet begrijpen is het sluiten van de deuren voordat de minuut versprongen is. Dat beschouwen ze terecht als te vroeg vertrekken.

Vergelijk het met het vertrekken van een bus. De chauffeur wacht totdat de minuut versprongen is en sluit de toegangsdeur en vertrekt daarna. Er wordt (normaal gesproken) niet te vroeg vertrokken. Dat laatste komt bij NS toch wel regelmatig voor.
Reputatie 1
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.


Dat is niet mis, tot op heden 1 keer gehad dat ik de deur open hield met eerder genoemde reden en de conducteur dat zag, vervolgens zag hij ook waarom en toen maakte hij duidelijk dat hij zou wachten (wat hij ook deed).
Ik probeer altijd te kijken of het mogelijk is om iemand mee te nemen die aan komt rennen, dat mag u van mij aannemen, dat is echter wel mijn beslissing en niet die van een reiziger.
Het openhouden van deuren is erg gevaarlijk, ivm klemgevaar. Ook gaan deuren (toch zeker slt) erg snel in een storing, waardoor heel de trein niet meer kan rijden op dat moment.
Voorkomt u echter een gevaarlijke situatie, doordat bijvoorbeeld iemand struikelt en tussen de deuren dreigt te geraken, dan zult u mij uiteraard niet horen.

Ik zou u toch adviseren voorzichtig te zijn met het openhouden van deuren, het boetebedrag is €230,-.
Reputatie 1
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.


Met de genoemde voorbeelden ben ik het eens.
Maar als ik van het ene perron naar het andere ren pertinent niet.
Ook hou ik de deur open als een minder valide persoon (of opa, oma, vader, moeder, etc met een kinderwagen (of lopende kleinere kinderen) de aansluiting dreigt te missen (door eerder genoemde te korte overstap tijden of vertraging).
Als ik eerlijk ben: belangrijkste vind ik dat je tussen sluitende deuren nooit instapt, of deuren openhoud om nog in de stappen. Daar verbaliseer ik ook op.

Verder is het belangrijkste; iedereen is veilig ingestapt en uitgestapt.

Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech. Zelfde geld als iemand nog met warme koffie komt aanrennen oid, ook dan heb je verkeerde keuzes gemaakt waardoor je gewoon echt te laat bent.
Reputatie 1
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.


Relevanter vind ik dus waarom de overige 46% dat wel doet
Reputatie 3
De hele campagne is al gebaseerd op cijfers die niet waar zijn.

54% van de reizigers stapt niet in na het fluitsignaal.
Reputatie 1
Ik zal in herhaling vallen maar zie dat als erkenning/ondersteuning van andere reacties.

Ik snap hem idee achter de campagne. Maar toch wel frustrerend is het als je als "rennende" reiziger gelijk als notoire laatkomer word bestempelt. Als ik op het traject Hilversum/Almere moet overstappen op Weesp (omdat de directe trein weer eens niet rijd) door vertraging van de ene trein naar de andere moet rennen (trap af, trap op ) en de conducteur word boos omdat je toch instapt na het fluit signaal dan raak ik lichtelijk (understatement) geïrriteerd. Wat moet ik dan doen ik heb al extra vertraging en die dan nog verder laten oplopen om de ns gunstig te stemmen?
Ik neem altijd een trein eerder dan nodig om op tijd op mijn werk te komen maar des ondanks ben ik met enige regelmaat te laat.

Tevens ben ik het eens met de in en uitstap discipline. Maar eerlijk is eerlijk dat is niet de schuld van de NS maar van ons als reizigers. Met als kant tekening dat het dan wel vervelend is als de conducteur al fluit voordat iedereen uitgestapt is.
Reputatie 1
> Ook ik erger me aan deze campagne. Probleem is dat er niet gedacht wordt vanuit de reiziger, maar vanuit
> NS, die de klant weer de schuld van de vertraging geeft.

Dat was ook mijn mening bij deze campagne. Het is wel bedoeld, en dat is niet altijd wel doordacht.

>Een aantal gevaarlijke situaties doir reizigers, die dus rennend de trein wil halen. De echte laatkomers.

Ja, zo een echte laatkomer was ik ook al een paar keer. Er was gewoon de trein vertraagd en ik had dus nog 30 sec. overstaptijd naar de volgende trein. Je weet, dat NS niet op je wacht, dus is het rennen of je mist de trein.

En iemand de deur voor de neus dicht slaan, die zich ook nog inspant, om niet te laat te komen, da zullen we eigenlijk bijna alle erg onbeschoft vinden... Deze campagne is vragen om problemen.
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.

Ze fluiten meestal al terwijl er nog volop mensen aan het instappen zijn.
Zelf staan ze dan enkele meters van de trein om te kijken wanneer het juiste moment is om de deuren te sluiten.

Blijkbaar heeft een groot deel van het rijdend personeel de campagne niet (aandachtig) gevolgd....
Reputatie 4
Ik let er wel eens op. Een meerderheid van de conducteurs laat nog steeds mensen na het fluiten instappen. En gelijk hebben ze. Waarom zou je nieuwe bronnen voor agressie gaan uitlokken.
Even een vraagje:

Is deze campagne al afgelopen?

Want ik zie en hoor er weinig meer over (op stations en in de media).
Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.

Inderdaad, de klok op perron 3 bovenaan de roltrap.

Gelukkig zat ik al op de trein. Op het perron zag ik ook niemand meer staan.
Hallo herrie, hoogstwaarschijnlijk is in die situatie de vertrekprocedure iets te vroeg opgestart. Ik kan me voorstellen dat dat vervelend is en hopelijk komt het niet vaker voor. Op welke klok heb je gekeken? Op de stationsklok? Die zou wel de kloppende tijd moeten weergeven.
De HC mag 20 seconden voor de vertrektijd fluiten.

Waarom was de trein van Tilburg naar Roosendaal van 8u06 (ritnummer 3621) dan al om 8u05m40s al in beweging? Te vroeg gefloten? Of staat de secondewijzer van de stationsklok op perron 3 verkeerd?
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.

Hallo svanrossum, ik wil dit graag voor je doorzetten. Zou jij mij hierover een privebericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Help ik je daar graag verder. Je kan mij een privebericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "stuur bericht".
Vandaag op de sprinter vanuit Hardewijk naar Amersfoort van 10:49 waren mijn vriendin en ik op tijd bij de trein om met fiets in te stappen. Terwijl mijn vriendin achter mij nog bezig was met instappen met een zwaar bepakte fiets en ik mijn fiets nog aan het wegzetten was ging het fluitsignaal. De conducteur deed toen alsnog de deuren dicht en zo kwam mijn vriendin met fiets en al geklemd tussen de deur. Ik vind dat de conducteur hier erg gevaarlijk bezig was en wil daar bij deze graag melding van doen.
Dat is inderdaad vervelend. Mijn eerdere advies blijft dan gelden: je kunt je claim indienen per brief, contactformulier of via het formulier met begeleidend schrijven. Een medewerker beoordeelt jouw claim dan op basis van de informatie die je opgeeft.
Allereerst sorry voor mijn late reactie.

Ik had het plan om afgelopen zaterdag in Nieuwerkerk aan den IJssel de trein van 10:41 te nemen naar Gouda. Stond netjes op tijd op het perron met een aantal andere reizigers. De trein komt netjes op tijd aan. Er stappen mensen uit. Tijdens het uitstappen gaat het fluitje van de conducteur. En dat terwijl er nog mensen moesten in stappen.

Gevolg was dat er vier mensen waaronder ik niet meer in konden stappen en een half uur op de volgende trein (11:11) konden wachten.

Mijn vraag is of ik dit als vertraging kan claimen?
Goedemorgen Ronman. Vervelend dat dit is gebeurd.

Wat is er precies gebeurd?

Je kunt gewoon Geld terug bij vertraging claimen, maar niet via Mijn NS, want dan wordt er geen rekening gehouden met jouw situatie. Dien je verzoek daarom liever in via het formulier met een begeleidend schrijven, per contactformulier of brief.

Reageer