Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 3
Wat bedoel je precies met te vroeg vertrekken? Die 20/30 seconden om de deur te sluiten zodat de trein op tijd in beweging komt, of bedoel je dat deze echt vóór vertrektijd in beweging is gekomen?

Vind het overigens wel heel jammer dat je wat nare ervaringen met collega's hebt, zeker als ze - in jouw ogen- onbeschoft zijn. Al hoop ik dat je uiteraard wel dat je niet iedereen op één hoop schuift.
Dit zal ik respecteren wanneer de conducteur stopt met te vroeg te vertrekken. En wanneer ik er iets van zeg krijg ik ook nog een grote mond van de conducteur (trein 17:06 Holendrecht naar Amsterdam centraal 5 juli 2017 bijvoorbeeld). Sorry maar ik heb echt schoon genoeg van de ns medewerkers, altijd maar onbeschoft en zielig doen en het dan raar vinden als de reiziger er klaar mee is!!!
En toch proberen. 🙂

Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat :)

Gelukkig wel, maar als deze ontbteekt toch graag PPPPPPPRRRRRRTTTT 😉
Reputatie 7
Langs het niet heel brede maar vaak drukke eilandperron van Delft staan heel vaak aan beide zijden treinen klaar voor vertrek en als er dan gefloten wordt, is niet altijd duidelijk voor welke trein dat nu precies is.
Zit meestal een sluitfluit in de deur die langer tekeer gaat 🙂
Vandaag op Schiphol dacht ik een fluitsignaal te horen, al was ik niet zeker van mijn zaak. prt. Op Sloterdijk moest ik overstappen en heb ik het vertrek even afgewacht. prt. Graag PPPPPPPPPPPRRRRTTTT i.p.v. prt. 😉
Reputatie 7
Ik geef meteen toe, dat ik ook wel eens op het laatste moment in de trein stap.

Dat komt niet, zoals die rare kleuterklasposters suggereren, doordat ik te laat ben opgestaan of heb zitten treuzelen bij het strikken van de veters, niet door het kopen van koffie of het kijken naar de smartphone, niet omdat ik heb staan roken, maar puur en alleen door de vele net-niet aansluitingen, vertragingen of spoorwijzigingen die een halve minuut vóór vetrek worden omgeroepen.

In plaats van meteen met het waarschuwende vingertje naar de reiziger te zwaaien (die ergens op tijd moet zijn), is het wellicht een idee, te onderzoeken wat de werkelijke reden is, waarom dan zoveel reizigers op het laatste moment nog instappen.
Reputatie 4
Ik begrijp het.
Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.

Heel snel laten sluiten, daar heb ik ervaring mee. Laatst drukte ik op de deurknop en de deur ging open, voordat deze helemaal open was ging de deur alweer dicht. Ik was bezig met instappen (want de deur ging open) en kwam tussen de deur terecht. Ook daar is verbetering mogelijk.
Reputatie 6
Badge
Dat is niet echt snel, ik zou er zo ij kunnen springen zonder klem te komen. In China gaan de deuren pas echt snel dicht. Maar daar ben je je hand kwijt als je hem nog snel tussen de deur steekt....
Ik begrijp het.
Maar ik zat laatst in de metro in Amsterdam en zag dat toen het licht rood werd er nog iemand snel instapte en daardoor bijna klem kwam tussen de deuren. de enige manier om mensen die nog instappen terwijl de deuren sluiten te verhelpen is de deuren heel snel laten sluiten zoals bij de metro in AMSTERDAM.
Reputatie 6
Badge
Helaas zal de trein nooit zo effectief worden als de Metro, daar zullen we allemaal aan moeten wennen.
Reputatie 4
Een lampje boven de deur, de effectiviteit daarvan is in twijfel te trekken. De uitvoering in de trein is niet te vergelijken met die in de metro, waar de signalering op ooghoogte is aangebracht.

In een andere draad werd al gesproken over hoe het GVB in Amsterdam dit heeft opgelost bij het nieuwste metro-materieel. Er zijn bij alle deuren LED-strips die oplichten in verschillende kleuren.

Rood knipperend: waarschuwing dat de deuren gaan sluiten en gelijktijdig met een geluidsignaal.
Wit: neutraal, tijdens de rit.
Groen: voor aankomst en geeft aan welke zijde de deuren gaan openen.

Dat rood knipperende signaal werkt uitstekend en zou ook bij treinen kunnen worden geïnstalleerd. Dat fluiten voor vertrek is eigenlijk maar een vreemd overblijfsel uit de negentiende eeuw.:D


Er zijn al diverse treinen waarin er al wordt gewerkt met rode knipperende lichten
Ik kom zelf dan uit Den Helder maar, als ik in de trein stap zie ik heel vaak dat er een lamp boven de deur is geïnstalleerd. Elke keer dat de deuren sluiten zie ik hem knipperen. En dat helpt niet. Ik zie vaak nog dat er nog mensen instappen terwijl de deuren zich al sluiten..
In plaats van bij de reiziger te komen met opmerkingen kan NS beter eerst inventariseren waarom er van die laatkomers zijn die richting de trein sprinten. Paar weken terug naar Zwolle. 5 minuten overstap tijd op Rotterdam. Ik heb moeten rennen als een idioot om de trein naar Utrecht te halen. Trein vertrekt op tijd uit Rotterdam maar presteert het om mijn 8 minuten overstap tijd richting Zwolle te reduceren tot 2.5 minuut. Wij als reizigers stonden al klaar bij de deuren om een sprint te trekken en ik had twee jongeren al gevraagd bij aankomst tussen de deuren te gaan staan zodat ik net nog een minuutje kon pakken om ook aan te komen. Gelukkig stond deze trein al op het perron te wachten en was de conducteur nog met allerlei zaken bezig zodat de trein 2 minuten te laat wegging. Ik was kapot! Nu zou je zeggen laat dan toch dat sprinten, maar ja ga paar keer per jaar met de trein en je kan er bijn a gif op innemen dat als je 1 of 2 overstapjes heb dat het gewoon niet lukt. Het lukt mij bijna nooit om vanuit Zwijndrecht naar de andere kant van het land te rijden zonder enige vertraging (langer dan 10 minuten) door gemiste aansluitingen. Conducteurs beginnen al te fluiten als mensen nog bezig zijn met instappen en dat zijn dan de mensen die al op het perron stonden toen de trein binnenkwam. Maar ik heb ook een oplossing voor het probleem. Kijk wij nederlanders gaan nooit in een rij staan zoals de britten, maar misschien net zo doen als trams in grote steden. Eenrichtingsverkeer. Ene deur om eruit te gaan en andere deur om erin te gaan. Op het moment dat deuren opengaan stromen de mensen bij de ene deur naar buiten en bij de andere deur kunnen mensen gelijk naar binnen. Iedereen zo'n beetje op zelfde moment klaar.Sneller druk van de ketel op het perron. Misschien iets om te testen op de drukste routes?
Reputatie 7
Badge +3
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Precies aan die logica ontbreekt het bij NS bij de huidige procedure.
De enige momenten dat ik na een fluitsignaal instap is als ik van een aansluitende trein kom met een "micro vertraging" (zo'n vertraging die nergens gerapporteerd wordt maar er wel is en tevens net genoeg is om je overstap om zeep te helpen) of als ze weer aan het fluiten zijn terwijl de trein nog van passagiers aan het wisselen is. (zo'n "schiet op" fluitje)
Ik vraag me af al met al af welk percentage van die problemen daadwerkelijk door de reiziger, bewust dan wel onbewust, veroorzaakt wordt.
Volgens mij is deze campagne te vroeg en had er eerst naar de procedure's gekeken moeten worden. Zoals wanneer begin je definitief met de sluitprocedure en wanner ga je dus fluiten.
Mijn perceptie: Als de trein om 13:45 vertrekt heb ik tot 13:45 om in te stappen. Dat is me nooit expliciet zo uitgelegd maar dit dunkt mij als logisch.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Dat maakt helemaal niets uit. Ook iemand die op een mobiel kijkt, kan bezig zijn om aan spreiding van reizigers mee te werken door bijvoorbeeld helemaal naar voren te lopen. Bovendien zou deze hele discussie niet ontstaan zijn als NS niet te vroeg de deuren zou sluiten.
Niemand klaagt ervoer wanneer op het verspringen van de minuut gefloten wordt en daarna gesleuteld wordt. Wel dat er voor het verspringen van de minuut gefloten en gesleuteld wordt en soms al voor het verspringen van de minuut vertrokken wordt. Hoe je het ook wendt of keert, deze interpretatie van het begrip vertrektijd door NS is fundamenteel onjuist.
Wou net zeggen, langs de trein lopen doe ik ook dagelijks, maar dan wel met een oog op het vertreklicht.
Ik heb het natuurlijk niet over de mensen die ik zie kijken naar de deuren of er plek is of actief naar een deur zie lopen. Het gaat mij om de mensen die langs de trein slenteren, te druk zijn met hun mobiel etc.
Reputatie 7
Badge +3
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.


Daar heb je een goed punt. Ik loop ook regelmatig naar over het perron langs een trein om daar een zitplaats te vinden. Ik houd dan de klok in de gaten. Ik vind het merkwaardig dat door een Hc anders wordt geïnterpreteerd en gewoon de deuren voor de vertrektijd dicht zou gooien wanneer ik langs de trein loop. Het geeft wel een beeld hoe ver het misverstand over te vroeg de deuren sluiten en te vroeg vertrekken is doorgesijpeld in de NS-organisatie.

Ik vrees dat het nog jaren gaat duren voordat men bij NS eindelijk gaat begrijpen dat men het totaal niet begrijpt.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord.
Is dat een feit? Dat is zeker niet mijn ervaring, in de meeste gevallen is mijn trein er dan nog niet eens.
Reputatie 4
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.



Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.


Als die secondes in de gepubliceerde minuut vallen zie ik het probleem niet. Dan heeft de reiziger nog wat extra tijd. Als die secondes voor de gepubliceerde minuut zijn is dat gewoon dom beleid. Dat is vragen om instapproblemen.
Maar, wat ik soms wel zie, iemand die loopt op vertrektijd rustig nog de trein voorbij, terwijl er niemand meer instapt, wachtende op het fluitsignaal om in te stappen, die reiziger heeft dan pech.

Dat is een reiziger die netjes zorgt voor spreiding van de drukte in de trein. Die zou je juist geen slachtoffer moeten maken van het niet vooraf bekend maken van de werkelijke fluittijd. Als die persoon zou weten dat er over 5 seconde gefloten gaat worden, stapt die natuurlijk alsnog de dichtstbijzijnde deur in en is dan op tijd binnen.
Reputatie 7
Badge +3
Feit is dat je tegenwoordig alleen op de IC stations nog maar op de hele minuut vertrekt, de stopstations vertrek je op de seconde, dus dan kun je al niet de maatregel nemen van vertrekken op de tijd op het bord. Tenzij je secondes gaat weergeven, maar ook dan wordt het niet duidelijker en bij een vertraging een scherm vol met tekst. Ik begrijp jullie allemaal en jullie hebben allemaal gelijk, maar aan elk alternatief hangen haken en ogen en volgens mij is het hoe het nu geregeld is wel de beste manier.

Dat klinkt allemaal heel logisch. Maar dan moet NS geen vertrektijden op hele minuten publiceren. Dat schept een verwachtingspatroon bij de reizigers. Het vertrekken op halve minuten of zelfs secondes wordt immers nergens gepubliceerd. (Sinds wanneer wonen we in Japan?)

Misschien ooit in de toekomst een afteller, die aftelt hoe lang het nog duurt voor vertrek/aankomst.

Het is een tamelijk academische discussie omdat NS weigert te erkennen dat ze er gewoon naast zitten door de vertrekprocedure te vroeg te beginnen. Het is heel simpel. Deuren horen niet gesloten te zijn voordat de minuut versprongen is. NS kan helemaal niet beoordelen waarom reizigers op het laatste moment komen aanhollen. Dat hebben ze waarschijnlijk nog nooit onderzocht.

In de meeste gevallen zullen dat reizigers zijn die vertraagd zijn op weg naar hun aansluiting. Dat kan een andere vertraagde trein zijn of een bus of tram die vertraagd is op weg naar het station. Deze reizigers moeten niet nog eens extra vertraagd worden door deuren te vroeg te sluiten en zogenaamd op tijd te vertrekken.
Merkwaardig eigenlijk dat deze discussie gevoerd moet worden over iets dat voor iedereen volkomen logisch en duidelijk is behalve voor NS.

Reageer