Fluiten = niet meer instappen | NS Community

Fluiten = niet meer instappen


Update: 14 januari 2019

Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal van de conducteur. Dat aantal wil NS drastisch verlagen. Het levert vaak namelijk gevaarlijke situaties op en draagt bij aan een onnodige en vermijdbare vertraging. Dit blijkt uit een peiling onder ruim 200 hoofdconducteurs van NS. Veel reizigers zien de perrontijd bovendien als uiterste instaptijd, terwijl het gaat om de vertrektijd. Vorig jaar verspreidde NS een video en posters om reizigers er bewust van te maken dat instappen na het fluitsignaal gevaarlijk kan zijn.

NS vindt het belangrijk dat reizigers op tijd instappen. Doe je dat namelijk niet en stap je na het fluitsignaal in, dan sluit de conducteur de deuren later dan de bedoeling is om gevaarlijke situaties te voorkomen. Veiligheid gaat namelijk voor alles. Dit kan wel leiden tot vertragingen en verstoringen in de dienstregeling. Door op tijd te vertrekken kunnen we makkelijker op tijd rijden. Zo kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren. Daarnaast zorgen we er zo voor dat andere reizigers hun aansluiting op de volgende trein niet missen. Als een trein te laat vertrekt kan dit effect hebben op andere treinen op het volledige traject.

Reizen met een auditieve beperking
In veel van onze treinen zijn rode lampen op de balkons midden boven de deuren geplaatst. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat je niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: knipperende rode lamp is niet meer instappen! De rode lampen zijn te vinden in de Sprinter typen Flirt, SNG en SLT en de dubbeldekker type DDZ. Daarnaast stromen de komende paar jaar de vernieuwde dubbeldekkers type VIRM en de nieuwe intercity type ICNG in met deze lamp. Reis je met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met zijn fluit in de aanslag? Dan kun je niet meer instappen.

Wat cijfers
Uitslag peiling onder 224 hoofd conducteurs:
  • 54% van de reizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal
  • 43% van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee door te late instappers
  • 71% van de conducteurs loopt meerdere keren per dag onnodig vertraging op door te late instappers.
Kijk voor meer informatie op www.ns.nl/fluiten.

Wilt je meepraten over dit onderwerp? Laat dan hieronder je reactie achter.

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Rheden en Velp springen er wel uit inderdaad. Dat zijn er al 59 van de 89, waarvan 2 keer de vroege IC.
Van de sprinters was het 11 keer een FLIRT en 46 keer een SGM.

Als deze ene dag representatief is ook voor andere dagen dan mag hier inderdaad wel eens naar gekeken worden.
Robert B.

Aangezien je nu dit naar voren haalt wil ik je eens vragen om op een willekeurig groot overstap station te gaan kijken wat mensen voor capriolen uithalen om die trein nog in te komen terwijl de deuren dicht gaan of al bijna dicht zijn zelfs.

Mensen halen echt zeer gevaarlijke capriolen uit om toch nog net die trein in te kunnen glippen en vaak gaat dat nog net goed maar zeer recent ging dit helaas gruwelijk mis. Hierbij stak een meisje haar hand/arm door de sluitende deur om de deur weer open te laten gaan, echter dat deed hij niet alleen de rubbers werden ingedrukt.

De HC kijkt langs deze trein en door een druk perron met wachtende mensen voor de volgende trein kon hij dit tafereel niet waarnemen. Deze sluit de deur en de trein gaat rijden .......

2 collega's van mijn standplaats staan op hetzelfde perron en zien dit dus gebeuren en proberen door een noodoproep via de porto hier nog in te grijpen maar helaas reed de trein al op dat moment. Ze is zwaar gewond geraakt op het perron, details zal ik je besparen maar haar hand is wel losgeschoten wat een geluk bij een ongeluk was.

Kun je je voorstellen wat dit doet met de betrokken collega's en dat alleen maar door iemand die willens en wetens nog even in de trein wil komen. En dan helemaal degene die op het perron stonden en machteloos waren en alleen eerste hulp konden verlenen na het ongeval.
En echt Robert B dit gebeurt helaas heel erg vaak dat mensen door sluitende deuren de trein in gaan, ik zie het bijna elke dienst gebeuren en dan ben ik geen HC maar MCN. Dus laat staan hoe vaak een HC dit ziet gebeuren. Vandaag heb ik het zowel bij mijn trein(omdat ik nog wel eens uit de deur hang met het warme weer) en bij andere treinen gauw een tien keer gezien tijdens mijn dienst van 7 uur.

De man in de link die jij aanhaalt geeft ook toe zelf fout te zijn na meer rondgeneusd te hebben, later fluiten of anders fluiten lost dit helemaal niet op. Probleem is de reiziger die toch nog in die trein mee wil terwijl deze al gaat vertrekken.

En persoonlijk ben ik volledig met je eens dat het zo zou moeten zijn dat we niet afgerekend worden op de vertragingen maar dat we afgerekend worden op de waardering van onze reizigers waarbij het weer mogelijk wordt gemaakt dat we aansluitingen overnemen van treinen die en beperkte vertraging hebben.

Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen. Ook het personeel op de trein is mens en heeft te maken met deze dilemma's van afwegen wat te doen. Daarom zou het fijn zijn als we meer treinseries krijgen welke 6x per uur rijden want dan is de wachttijd op de volgende trein beperkt. Al vrees ik dat er nog net zoveel mensen proberen op het laatste moment de trein in te springen.

Ik ben dit soort opmerkingen niet echt van jou gewend. Wat hoop je er deze keer mee te bereiken?He-le maal niets beste meester. Wat triggert je tot je reactie alsof ik 'deze keer' (weer) iets wil bereiken, terwijl we elkaar totaal niet kennen en het ook nooit oneens geweest zijn volgens mijn geheugen?


"Deze keer" moet je lezen als zijnde: ik ben verbaasd over de toon van jouw reactie. Dat ben ik niet van je gewend. Daar ging de opmerking over. Ik ben het zeker niet met je oneens, maar de felle toon kwam als een verrassing ;)

@Henk_NL interessante data. Alle stations in die lijst zijn persoonlijk bij mij al bekend als zijnde stations waar je al snel te vroeg aankomt en de vertrektijd dus ook goed in de gaten moet houden. Doe je dat niet, en de HC ook niet, dan heb je dit resultaat.
Kortom: niets nieuws onder de zon dus eigenlijk.
Dit is een eerste run op één dag data, kan ruim een jaar terug dus wil juist eens wat meer naast elkaar gaan leggen binnenkort. Maar het kost wat tijd :)

En bij andere vervoeders zag ik ook bijzondere dingen, soms echt 3-4 minuten. Ook een keer meepakken!

Wel leuk om te horen dat het een bekend punt is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet dat er nog hoofdconducteurs en machinisten zijn die bij een binnenkomende trein in overleg met elkaar wachten om toch de overstappers mee te kunnen nemen.
Misschien nog af en toe geholpen door een PLP'er als deze:
https://twitter.com/HermanHulzen/status/997354177293701120
Dat is inderdaad een actieve PLP'er op station Leiden Centraal, afgelopen week nog een heel gesprek met hem toen er iemand uit mijn trein gehaald moest worden door V&S want dan loopt hij ook even naar desbetreffend perron als hij de mogelijkheid heeft om te kijken of het allemaal goed loopt.

Leiden Centraal is ook een goed voorbeeld waar veel cross perron aansluitingen zijn en de HC goed moet opletten op deze aansluitingen als er 1 trein iets vertraging heeft. Hier wacht ik dus ook geregeld op een vertraagd binnen komende trein om de aansluiting toch over te nemen. Toch ben je altijd beperkt in hoelang je kunt wachten omdat je anders op andere stations verderop aansluitingen gaat missen en dat je niet andere treinen in de weg gaat rijden als je bv richting Schiphol rijdt.
Als ik weet dat er een aansluitende trein nog moet binnenkomen, probeer ik het achterlichteffect te voorkomen. Dus dat ik net weg rijd, terwijl de aansluiting net naast me rijdt. Wat wel lastig is, is als een trein dezelfde aankomsttijd heeft als ik me vertrektijd heb. Dat is dan geen aansluitende trein, maar rwizigers zien dat dan weer wel zo. Het blijft lastig door alle drukte alles te zien. Een actieve PLP is dan echt een uitkomst.
Als je een melding maakt bij de klantenservice over een te vroeg vertrekkende trein, wordt daar dan ook iets mee gedaan? Heb een poos geleden een melding gemaakt van een trein waarbij de deuren 1,5 minuut voor vertrek werden gesloten, waardoor ik bijna tussen de deuren kwam aangezien ik nog bezig was om in te stappen. Er waren weinig tot geen in - en uitstappers voor die specifrieke trein, dus drukte op het perron waardoor je iets over het hoofd ziet kan he tniet zijn geweest.
Het wordt doorgezet naar de betreffende afdeling maar of er verder iets mee gedaan wordt....
Ik weet niet of er met elke melding iets wordt gedaan, maar deze klachten worden zeker verzameld. Als er op een station of bij een specifiek personeelslid veel klachten binnenkomen, zal er zeker naar gekeken worden.
Mocht u daarnaast niet tevreden zijn over de (non-)afhandeling van uw klacht door NS, kunt u altijd tevens een klacht indienen bij het ov loket: www.ovloket.nl
Mocht er een situatie zijn geweest waarbij de veiligheid in gevaar is gebracht, kunt u ook een melding indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport op https://www.ilent.nl/melden.
@VIRM

Drukte doel ik niet alleen op drukte op een perron. Het kan zijn dat ik het druk heb met bv een reiziger in mijn trein. Bv een reiziger die ik aan het helpen ben vanwege verloren goederen of er speelt iets anders. Dat versta ik ook onder drukte. Drukte met betreffende werkzaamheden, die ons dus kunnen afleiden.
Maandoverzichtje over de maand mei, voor de liefhebbers: https://hastebin.com/lalafetixu.cs

Ben zelf ff de tuin sproeien eerst, nog niet goed gekeken naar de inhoud. Geniet u er maar van!
Reputatie 7
Badge +3
Snelle blik erop, Rheden en Velp springen er weer uit.

Tuin en gras zal wel lekker droog zijn. Hier net even met 2 grote gieters de planten in pot water gegeven. Even afwachten of de aardbeienplant nog te redden valt, tomaatjes doen het wel goed.
Als je een totaal lijst gaat maken vallen een beperkt aantal stations erg op waarbij ik er ook een aantal zie met ruime rijtijden en overweg achter het station. Uit deze lijst blijkt voor mij toch dat er duidelijk wat gedaan moet worden met die rijtijden of met de dienstregelingssnelheid op die trajecten.

Er kan in mijn ogen niet vertrouwd worden op de 'ervaring' op een traject als ik zie naar het aantal te vroege vertrekken van de als 'bekend staande' stations waar de rijtijd te ruim is.
14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens, daarover hebben eerder topics gelopen op dit forum. Gebruik die trein zelf ook wekelijks 's avonds laat, afgelopen week nog een HC gezien die zelf ook schrok van het paar seconden te vroeg vertrekken op Hollandsche Rading. Had het niet door.

Juni en later juli zal ik ook nog eens draaien binnenkort.
En nogmaals, houdt u allen in het achterhoofd, dit is echt pas het begin, want afhankelijk van de situatie op het station zit er een vrij grote marge tussen het werkelijk moment van vertrekken, en het moment van detecteren door de treindetectie.
Reputatie 7
Badge +3
Eerder vandaag had ik even wat meer gekeken naar de 1 mei lijst. Bijna een kwart van de te vroege ging om minder dan 10 seconden op basis van die gegevens (waarbij de geplande tijd in hele minuten was en de werkelijke tijd in seconden, kan dus ook nog verschil maken).
Bij ruim een derde een volle minuut of meer te vroeg, 1 x Hollendsche Rading, 1 x Velp, rest Rheden.

Opvallend was wel dat wanneer ik de gegevens van de stations van OVtijden ernaast zette (alleen Velp en Rheden gedaan) dat redelijk veel treinnummers uit de "te vroeg lijst" in OVtijden een +1 tot +1.29 hadden.
In de praktijk gaat het daardoor waarschijnlijk om meer dan enkele seconden, want het duurt even totdat de detectie de treinbeweging oppikt.

Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Werkelijke tijden, puur gemeten en voor de reiziger toegankelijk gepresenteerd, zouden als basis meer dan deugdelijk en wenselijk zijn. 🤗
Ik hoop het nog voor m'n pensioen mee te mogen maken, dus dat geeft nog wel een paar jaar de tijd 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Jouw pensioen? Hopelijk maak ik dat nog mee 👵
Reputatie 7
Badge +3
Die vertragingen vielen mij ook op, terwijl in het verleden ook negatieve vertragingen zijn voorgekomen. Ik zou eens moeten pollen naar de details.
Ik kom voor Velp aan dit:
https://mroyen.home.xs4all.nl/NS/20180501-Velp.xls

14900 op Sportpark en Rading vind ik ook opvallend overigens,
Rading valt nog wel mee qua aantal, Sportpark is al flink meer, maar de nr 3 achter de 2 al bekenden is Vaartsche Rijn, de 5700 zowel als de 14900

Even voor de gein een top 10 van stations van de hele maand mei op basis van jouw lijst:
code:
Station	Aantal
Rheden 913
Velp 763
Utrecht Vaartsche Rijn 170
Bovenkarspel Flora 102
Hilversum Sportpark 85
Bovenkarspel-Grootebroek 70
Zoetermeer Oost 53
Santpoort Noord 48
Veenendaal West 40
Zaandijk Zaanse Schans 30
Helmond Brandevoort 28

Ow, ja, die tijden die je ziet zijn waarschijnlijk UTC, niet aan gedacht om te converteren naar lokale tijd. Macht der gewoonte...
Reputatie 7
Badge +3
Dat idee had ik al. Maar fijn dat je dat nog even bevestigt.

Reageer