Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.
De in het artikel omschreven procedure is wel degelijk gewijzigd. Een trein wordt pas in beweging gezet wanneer alle deuren gesloten zijn en de machinist de lamp 'deuren dicht' te zien heeft gekregen. Het vertrekken met een laatste geopende deur is jaren geleden al afgeschaft.

Ik ben overigens niet negatief over het aandacht vragen voor de veiligheid bij het vertrek van treinen. Sterker nog, dat moet worden uitgebreid naar alle railvervoer. Ik ben wel negatief over de benadering van NS door te stellen dat het merendeel van de vertragingen veroorzaakt wordt door reizigers. Dat is echt een idiote voorstelling van zaken en lijkt op een poging om de eigen tekortkomingen te verdoezelen.


De SLT sluit zelf ivm airco en verwarming. Heeft men energiebesparing te maken.


Ja uiteraard, bij IC materieel zitten er deuren tussen de balkons en coupés dus minder verlies van temperatuur.
Klopt. Na het sleutelen gaan eerst alle andere deuren dicht en als we onze sleutel terugdraaien en sluiten gaat de deur waar wij staan als laatste dicht.

De SLT sluit zelf ivm airco en verwarming. Heeft men energiebesparing te maken.
Dat de deuren bij SLT en SGM vanzelf sluiten is omdat ze geen afgesloten balkons meer hebben.

Maar de laatste deur sluiten doe je toch met de sleutel? Meestal zie ik dat alle deuren dicht zijn behalve waar de conducteur/trice staat.
@Bob

Dat is niet de gewone procedure om eerst de deuren te sluiten. Bij het materieel SLT gaan na 10 sec de deuren zelf dicht en ik denk dat die daarom vaak gebeurd. De meeste treinen gaan de deuren niet vanzelf dicht en het is geen optie deze handmatig te sluiten.
Gistermiddag, Hoofddorp; Conducteur fluit (iedereen die dat wilde zit in de trein) komt er nog een man aangerend die de fluit gehoord heeft, maakt aanstalten om toch nog in te stappen maar kijkt de conducteur vragend aan, die daarop zegt "stap maar in hoor"

Die conducteur stond nog buiten, dus waarom fluit hij dan?

Procedure moet zijn (voorstel wat al eerder gedaan is) deuren dicht, fluiten en laatste deur dicht en dan rijden.
Wat overigens vaak zo gebeurd.
Reputatie 3
Het wordt nu wel erg negatief. De boodschap die (ik hoop) achter de campagne verborgen zit is echter niet zo gek:
-instappen op het allerlaatste moment is een veiligheidsrisico
-de trein kan niet eindeloos blijven wachten als de reizigers-aanvoer (anders dan bij een overstap die haalbaar moet zijn) maar niet ophoudt

Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.

Veel interessante opmerkingen zijn ook te vinden op http://www.somda.nl/forum/9416/Vertrekprocedure/ , o.a. dat op Zwolle-Kampen/Enschede de vertrekprocedure vanaf eind 2017 pas op de hele minuut mag beginnen - anders dan nu dus bij NS.

Het voorstel aldaar voor 2 signalen is ook zo gek nog niet, lost veel verwarring op, maar vraagt nog wat aanpassingen in de praktijk:
- Fluiten door de conducteur: Let op, vertrek aanstaande, u wordt verzocht onmiddellijk in te stappen.
- Sluitfluit/piepsignaal van de deur (evt icm knipperende rode lamp): Deuren sluiten, instappen niet meer toegestaan.
Reputatie 7
Badge +3
Deze hele campagne hangt van de schijnzekerheden aan elkaar. Er zijn vast weer een paar managers van NS in Japan geweest en denken dat Japanse bedrijfsvoering in Nederland kan worden toegepast. Dus moet er op de seconde nauwkeurig gereden worden. Al voor het jaar 2000 werd er naar Japan gekeken en dat heeft weinig goeds opgeleverd. We zitten nu tot in lengte van jaren opgescheept met emplacementen zonder bijsturingswissels.
Hier nog een leuk artikel uit 1999.
http://www.volkskrant.nl/economie/ns-ziet-in-japan-water-branden~a532141/

Dit artikel uit 2012 is ook veelzeggend en gaat over het dédain waarmee NS de reiziger tegemoet treedt. Er is weinig bijgeleerd in de afgelopen jaren.
http://www.volkskrant.nl/opinie/-het-grote-probleem-van-de-ns-is-het-dedain-waarmee-de-reiziger-tegemoet-wordt-getreden~a3362200/
Ik zie in het verhaal over het fluiten een nieuw voorbeeld van het dédain van NS voor de reiziger die opeens de hoofdoorzaak van vertragingen is geworden.

Wat natuurlijk ook te droevig is voor woorden is de uitspraak van NS dat reizigers niet beseffen wat vertrektijd betekent. Volgens mij weten reizigers prima wat vertrektijd betekent maar weet NS niet meer wat ermee bedoeld wordt.
- Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron.

Die instapbalk gaat in het grote plaatje niets oplossen. Als er uiteindelijk op 1% van het totale aantal perrons in Nederland zo'n ding komt te hangen, is het veel.

- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Steek die campagne dus maar ergens waar de zon niet schijnt, totdat die fout is rechtgezet.
Reputatie 1
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Ja, maar dat weet je als reiziger toch niet? Als reiziger weet je pas dat we gaan vertrekken op het moment dat er gefloten wordt. Je kunt geen rekening houden met een andere fictieve tijd die niet bekend is bij het grote publiek.

Op een station als Weesp bijvoorbeeld, staan de treinen altijd minuten lang met de deuren open te wachten. Pas als er gefloten wordt weet je; nu vertrekken we echt.
Reputatie 7
Badge +3
De Hc en de machinist kunnen wel een vertrektijd in hun hoofd hebben. Ze zijn toch afhankelijk van het veilig komen van het sein dat door ProRail bediend wordt.

Overigens zijn er op sommige stations ruime stationnementen. Die buffertijd kan benut worden om vertragingen in te lopen.
Reputatie 1
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden.

NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.


Ik vind dat hele verhaal van op de hele minuut, of ervoor danwel erna, niet zo relevant. Treinen komen vaak al niet exact op de afgesproken tijd aan, waardoor de vertrektijd ook verschuift. Dan heb je als reiziger toch geen benul van wat de conducteur als nieuwe vertrektijd in zijn hoofd heeft? Drie minuten later? Of vier? Er is dan dus maar één manier om aan te geven dat je wil vertrekken. Fluiten. En dan willen we dus wel nog gauw mee als we aan komen rennen. Fluiten = opschieten wat mij betreft.
Reputatie 4
Maar hoepel op met dat slapende mannetje.
Is al eerder aangekaart, maar is blijkbaar niks mee gedaan: https://forum.ns.nl/de-trein-11/respect-voor-reizigers--20222
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt.De keuze is gebaseerd op het beleid, dat gebaseerd is op de keuzes die gemaakt worden, die gebaseerd zijn op het beleid dat gevoerd wordt, je snapt 'm wel ...
De vraag is "waarom"?
Sim, dat is zeker jammer! Dat neemt niet weg dat we blij zijn met alle feedback, positief én minder positief.
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Bij mijn weten wordt de sporenplanning gedaan door Lokaal Plan, een afdeling van NS. Het lijkt me eerder een probleem van de linkerhand bij NS die niet weet wat de rechterhand aan het doen is. Een probleem dat zo ongeveer bij ieder incident naar boven komt. Iedere afdeling doet wat ze zelf goed vinden zonder dat er coördinatie plaatsvindt.

Als NS nu eerst eens zorgt dat alle eigen processen op orde zijn dan mogen ze daarna met slapende mannetjes komen aankakken.

Ik ben overigens voorstander van een nationale campagne om Nederlanders duidelijk te maken dat het bijzonder gevaarlijk is om op knoppen van deuren te drukken als de trein/metro/tram op het punt staat weg te rijden. Maar hoepel op met dat slapende mannetje. Dat slaat qua toon de plank volledig mis.

Tot slot nog een punt over de treinlengte-informatie. Sivan zegt dat deze informatie te vinden is in de Xtra app. Dat is heel mooi, maar het zou natuurlijk veel mooier zijn als deze informatie, inclusief perronvakaanduiding, op de TPB's komt te staan. Dan weet ik als reiziger precies welke treinlengte ik kan verwachten. Als de machinisten dan ook nog bij de juiste cijferborden stoppen, kan het niet misgaan.
Hier hoeven geen ingewikkelde proeven met een 'instapbalk' voor gedaan te worden. Ga gewoon eens bij de Deutsche Bahn kijken en de oplossingen liggen voor het oprapen.
Hier vast wat Duitse plaatjes ter inspiratie.
http://www.zw-rail.de/Docs/p16/FIA%20Bahnsteiganzeiger%20II.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/IMG_4574_Wuerzburg_Hbf.JPG
Reputatie 6
ik ben ook blij met de discussie en er zal echt goed over de campagne zijn nagedacht echter gaat ie nu zn doel voorbij dat is jammer. Dat slapende mannetje stoort mij echt. Je ziet wat een discussie het losmaakt daar moet m.i. echt iets mee gebeuren. een hoop goede ideeen zijn al geopperd ik hoop dat de leiding er iets mee kan. en soory dat afschuiven op ProRail (hoe terecht misschien) trekt een betalende reiziger slecht. Veel mensen zien dat als één, ik betaal aan NS dus verwacht ik daar dingen van. Zoals bv die aanduiding op het perron.
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb het woord 'bewust' weggehaald. Dat is wellicht ongelukkig gekozen. Ik heb nagevraagd waarom wij hiervoor kiezen. Of daar een antwoord op komt weet ik niet. Ik vermoed dat dit gebaseerd is op ons beleid en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt. Mocht ik meer horen, dan koppel ik dit uiteraard terug. Macca en Ik Spoor, jullie vragen heb ik tevens uitgezet.

Arnold, fijn dat je het kunt waarderen. Ik kan me voorstellen dat dit zo klinkt, en in zekere zin is dat ook zo: dit is ons beleid. Dat neemt niet weg dat wij suggesties en feedback ontzettend belangrijk vinden en dus ook zeker waarderen. Juist daarom zijn de reacties op dit forum (en in dit topic) zo waardevol.

Mocht ik meer horen, dan horen jullie dat natuurlijk ook.
Reputatie 3
Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.

Sivan, allereerst bedankt voor het doorzetten van onze reacties en voor je - snelle! - terugmelding daarover.

De terugmelding klinkt helaas als "we doen het nu eenmaal zo", hoewel ik me ook kan voorstellen dat er een technische reden voor is. Wellicht dat het seinsysteem (aangaan V-lamp op basis van dienstregeling, automatische vrijgave treinpaden) alleen op de hele minuut kan? Dan zou overwogen kunnen worden dat systeem aan te passen. Hoewel, die reden kan niet kloppen want dan zou de procedure juist wel moeten zijn om op de hele minuut te fluiten.

Kortom, ook ik ben erg benieuwd naar de achterliggende reden.
Reputatie 4
Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron.
Sorry, maar hier wil ik toch even op reageren. Die zg. instapbalk is voor veel geld als proef aangebracht langs spoor 4 in Den Bosch. Hij heeft vervolgens 3 maanden gefunctioneerd maar is sindsdien buiten dienst omdat ProRail plotseling om totaal onduidelijke redenen heeft beslist dat het grootste deel van de treinen niet meer in het midden van het perron maar helemaal aan de zuidkant (deels buiten de overkapping) moet stoppen. Los van de overlast die dit voor de reizigers veroorzaakt is de instapbalk daarmee onbruikbaar geworden.

Ik heb een en ander hier eerder aangekaart en er zou worden uitgezocht waarom dat gebeurd is maar die speurtocht is ergens op een kantoor in Utrecht gestrand.

Zo'n instapbalk is op zich een prima idee maar als ProRail het blijft vertikken daar bij zijn sporenplanning rekening mee te houden is het weggegooid geld.
Reputatie 4
Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
Dat vraag ik mij ook af. Met de geclaimde cijfers moet de NS zich toch afvragen of er iets mis is in de procedure.
Dat de reacties vooral negatief zijn is best begrijpelijk.

Jullie geloven toch hopelijk zelf ook niet dat 54% van de reizigers na het fluitsignaal nog instapt ?

En als de vertrektijd eerder is dan de aangegeven tijd, ligt het toch echt ook bij jullie want bij alle andere vervoerders is de tijd op de borden het moment waarop de deuren sluiten.
Reputatie 7
Badge +3
- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier bewust niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Je legt uit dat de NS hier "bewust" niet voor gekozen heeft, maar waarom hebben ze die keuze gemaakt?
Jammer om te lezen dat de reacties veelal negatief zijn. Er zijn een aantal dingen waarop ik nog wil reageren:

- Iemand noemde de GVB en hun metrosysteem, waar LED-strips worden gebruikt. Dat is een mooi systeem. Bij het meeste NS materieel werkt het zo dat bij het omdraaien van de sleutel de deuren sluiten. De deuren gaan niet meer automatisch open bij aanraking. Jouw suggestie is een goed idee. Binnen NS worden verschillende van dit soort ideeën onderzocht en jouw bericht is dan ook doorgezet.

- Iemand gaf aan dat er winst geboekt kan worden als passagiers beter geïnformeerd worden over de lengte van de trein, en de plek waar deuren staan bij stilstaan trein. Op dit moment vinden er testen plaats met de zogeheten instapbalk. Deze instapbalk is een scherm dat over de volledige treinlengte (ongeveer 325 meter) op het perron aangeeft waar de trein zal stoppen, en waar de verschillende ingangen van de trein zullen stoppen. De instapbalk is daarmee een hulpmiddel voor verspreid in- en uitstappen en draagt bij aan betere spreiding, en dus ook aan transferveiligheid van reizigers op het perron. Bovendien kun je in de Reisplanner Xtra app gebruikmaken van een nieuwe functionaliteit: onder ‘Treindetails’ zie je hier de samenstelling van de trein – welk type materieel er op dat moment rijdt en wat de lengte van de trein is.

- Het veilig en op tijd rijden van de trein is een gedeelde verantwoordelijkheid. Deze campagne is bedoeld om aandacht bij onze reizigers te vragen. Tevens wordt aan onze kant hard gewerkt om het vertrekproces te verbeteren.

- Iemand gaf de suggestie het wegrijden aan te passen aan de verwachting door voortaan te fluiten op de hele minuut, en 10 seconden na vertrektijd weg te rijden. NS heeft hier niet voor gekozen. Het fluitproces bij ons zo is ingericht dat onze conducteurs zijn geïnstrueerd om te fluiten vlak voor de tijd van vertrek om vervolgens de deuren te sluiten.
Ik denk niet dat we er uit zullen komen met de NS want waarschijnlijk zal men flink met boetes willen gaan strooien.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/06/stel-krijgt-boete-van-460-voor-te-laat-instappen

Even ter herinnering....

Zo wordt de NS slapend rijk...

Reageer