Fluiten = niet meer instappen



Toon eerste bericht

559 reacties

De boete bedraagt overigens 230 euro excl 9 euro administratiekosten.
Er kan een bekeuring voor geschreven worden. Ik moet dan wel zeker zijn dat het die persoon is. Vaak gebeurd het niet in mijn buurt helaas, behalve de instappers in mijn deur die vaak het hazepad kiezen.
Of aan de noodrem trekken en ze er alsnog uitzetten. Dat zorgt wel voor vertraging maar met een passend omroepbericht over de vertraging leren reizigers wel dat ze niet tussen de deuren moeten springen. Afgezien van de vertraging is dat denk ik wel effectiever dan de huidige campagne van ns.
Reputatie 7
Badge +3
Het is waarschijnlijk te escalerend, maar kun je deze mensen niet op de bon slingeren? Ik neem aan dat dergelijk onveilig gedrag tot een behoorlijke boete kan leiden.
Afgelopen dagen weer als vanouds de taferelen meegemaakt. Hoe kan ik een deur openhouden, hoe spring ik erin en loop de HC zowat omver en als antwoord krijgen, boeien ik zit er toch in.
Ik heb het dan over het moment dat de deuren al aan het sluiten zijn en alle reizigers die tijdig op het perron stonden zaten al in de trein. Het gaat echt om de laatkomers.
Reputatie 4
Wat vind je overdreven? De NS is de campagne gestart en stelt dat "Meer dan de helft van de treinreizigers stapt in ná het horen van het fluitsignaal" (over overdrijven gesproken) en daar gaat de betreffende gedachtewisseling over op tijd instappen over: hoe doen we dat.

Goed, als je het overdreven vind dan hier het letterlijke advies: "Wanneer je gehoor niet goed is, lijkt het me verstandig om te zorgen dat je op tijd de trein in stapt. Hou dan rekening met ongeveer 1 minuut voor vertrek"

En de constatering dat het verschil tussen instappen en vertrek in veel van de gevallen minder dan 1 minuut is. Dat lijkt mij iets om rekening mee te houden, maar dat wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.
Niek, je moet nu niet gaan overdrijven. NS komt niet met een advies dat stelt dat met name slechthorenden moeten zorgen dat ze 1 minuut voor vertrek instappen. Janou en ik proberen met de klant in het andere topic mee te denken. Laten we hetgeen daar in geplaatst niet breder trekken dan nodig.
Reputatie 4
Nu komt het advies van de NS dat reizigers (met name slechthorenden) moeten zorgen dat ze op tijd instappen: 1 minuut voor vertrek. Onmogelijk als het verschil tussen aankomst en vertrek 0 minuten is: veel voorkomend (2/3 stations).
Reputatie 4
Het gaat er toch niet om of je kaartje gecontroleerd wordt, maar of je op je bestemming komt?
Huh? Nu ben je het probleem aan het verschuiven. Het gaat om de manier waarop de NS met de klant omgaat. Ik demonstreer dat je vergelijking niet op gaat, want de NS heeft een monopolie. De klant kan niet naar "een andere winkel". De NS verdubbelt de prijzen en verminderd de capaciteit, daarna schildert de NS de reiziger af als lui en onverantwoordelijk, waarschijnlijk hopen ze zo onder boetes uit te komen, omdat de stiptheidstijden volgens mij flink onder druk staan. Veel storingen, een reden van de campagne om "de schuld van vertragingen" bij de klant te leggen?
Reputatie 7
Badge +3
Precies. Je betaalt voor je reis, niet voor controle.
Aan de andere kant geeft het betalende reizigers een goed gevoel als ze zien dat de zwartrijders bekeurd worden. Dus een gedeelte van de opbrengsten mag best aan wat meer controle besteed worden door de vervoerders. In het Verenigd Koninkrijk heet het controleren dan ook 'Revenue Protection' oftewel opbrengstbescherming.
Als het personeel in een winkel geen tijd heeft om je snel te helpen i.v.m. de drukte ga je dan ook weg zonder te betalen? ;)
Ja en dan ga ik naar een andere winkel toe die de zaakjes wel op orde heeft om het product te kopen.

Het gaat er toch niet om of je kaartje gecontroleerd wordt, maar of je op je bestemming komt?
Reputatie 4
Als het personeel in een winkel geen tijd heeft om je snel te helpen i.v.m. de drukte ga je dan ook weg zonder te betalen? ;)
Ja en dan ga ik naar een andere winkel toe die de zaakjes wel op orde heeft om het product te kopen.
Als het personeel in een winkel geen tijd heeft om je snel te helpen i.v.m. de drukte ga je dan ook weg zonder te betalen? ;)

Iedereen (ik ook) heeft ze hart kunnen luchten, De NS zal nu wel de toon van de actie aanpassen en maatregelen nemen dat "de klant" niet meer hard hoeft te rennen om een aansluiting te halen.
Ik kijk met spanning uit naar de nieuwe dienstregeling 😃
Overvolle treinen in de spits betekend automatisch instappen na het fluitsignaal. Bijkomend voordeel; gratis reizen, conducteurs komen er immers toch niet langs
@treinspotter

Helaas herkenbaar. De ic naar Roosendaal komt tijdig binnen en het sein in Tilburg staat direct op veilig. Niet de normale situatie en kan dus leiden tot treinen die te vroeg vertrekken als er niet op de vertrektijd wordt gelet. Is mij zeer zeker ook al een aantal keer overkomen. Fijn dat de fout herkent en opgelost kon worden.

Zaterdag nog een mooi voorbeeld hoe het ook kan. Ik had ivm Pinkpop op Sittard de aansluiting van de IC naar Maastricht op de IC naar Heerlen. Reizigers moesten van voren helemaal naar achteren komen. De planning was 3 min. In dit geval kwamen er zoveel overstappers aan dat de machinist en ik iedereen naar achteren hebben laten lopen voor zitplaatsen. Gekozen om niet het aanjaagfluitsignaal te gebruiken, want men kan zo struikelen en vallen en geeft meer werk en dus meer vertraging. Uiteindelijk heeft dit alles 2 min extra geduurd om weer op tijd in Maastricht te komen.
In dit geval had ik die luxe, in de spits lukt zoiets niet, reizigers blijven komen.
Bedankt allemaal voor jullie feedback, met name de voorbeelden uit de praktijk (zowel positief als minder positief). Ik zal deze de organisatie in brengen.
Net een mooie situatie op station Tilburg. De intercity naar Roosendaal van 14:06 komt keuring om 14:02 binnen en vertrekt vervolgens al om 14:03. De machinist trok voorzichtig op en zette de trein toch maar weer stil en ontgrendelde de deuren opnieuw om overstap te bieden op de sprinter uit Eindhoven. Drie minuten extra rijtijd is toch wel erg veel 😉
Nu is het dus de schuld van de reizigers dat de treinen niet op tijd rijden.... Typisch NS.
Als die vervelende reizigers er nu maar eens niet waren!!!
We moeten terug naar vroeger, toen was er duidelijkheid, (in Amerika althans...) https://youtu.be/T9IIA7ib_W0
Overigens is die campagne ook wel een beetje 'Wie de schoen past trekke hem aan'.
De lezers van dit forum zullen toch zelf wel het onderscheid maken tussen 'Ik sta nog aan de deuren aan te schuiven en de controleur fluit' versus 'Ik duik head first de laatste open deur binnen en ram Loes KO' ?


Als het de bedoeling was alleen die mensen aan te spreken, hadden ze deze campagne niet moeten vormgeven als one-size-fits-all-schoen. Het gaat (volgens opgaaf van NS) nadrukkelijk om meer dan de helft van de reizigers.

En ja, dan voel ik me aangesproken, want ik elleboog mezelf doorgaans niet als eerste de trein in om maar binnen te zijn voordat de conducteur op een voor mij onvoorspelbaar tijdstip fluit.
Reputatie 7


Interessant daarbij is een NRC artikel uit 2001 (!) waarin o.a. staat dat het Utrechtse adviesbureau Qualimax, gespecialiseerd in onderzoek naar de veiligheid van railvervoer, constateerde [] dat het fluitsignaal bij NS ,,verwarrend voor de reiziger'' is. Dit n.a.v. het zeer ernstige ongeluk op Santpoort-Noord. (http://vorige.nrc.nl/krant/article1536807.ece). De interne procedures bij NS zijn misschien wel verbeterd, maar niet de voor de reiziger zichtbare procedure.


Heel interessant artikel, inderdaad. Dus ook in Nederland is er al iemand haar benen verloren.

Overigens is die campagne ook wel een beetje 'Wie de schoen past trekke hem aan'.
De lezers van dit forum zullen toch zelf wel het onderscheid maken tussen 'Ik sta nog aan de deuren aan te schuiven en de controleur fluit' versus 'Ik duik head first de laatste open deur binnen en ram Loes KO' ?
Reputatie 3
Ik ben wel negatief over de benadering van NS door te stellen dat het merendeel van de vertragingen veroorzaakt wordt door reizigers. Dat is echt een idiote voorstelling van zaken en lijkt op een poging om de eigen tekortkomingen te verdoezelen.

Ik denk (en hoop maar) dat er gewoon te weinig is nagedacht over welke boodschap overgebracht moet worden, en hoe.

Off-topic: deel overigens wel je gevoel dat er te negatief wordt gekeken naar reizigers, en in mijn ervaring ook naar eigen medewerkers, die steeds striktere richtlijnen opgelegd krijgen. Zo vind ik het al jaren een forse belediging richting personeel dat een HC niet meer mag beoordelen wie een (ouderwetse zwartrijders)boete verdient en wie niet, maar dat alle reizigers zonder geldig vervoerbewijs een forse verhoging moeten betalen. Weinig klantvriendelijk, en ik betwijfel of het veel helpt tegen de agressie.
Reputatie 2
Ik heb vanochtend in de ochtendspits gelet op het fluiten. 2 van de 3 keer werd er al gefloten terwijl er nog volop mensen aan het instappen waren. Dit waren geen mensen die nog even snel aan kwamen rennen, maar mensen die er al stonden toen de trein aan kwam rijden.

Bij drukte wordt de fluit structureel verkeerd gebruikt door mensen op te laten schieten, niet om te laten weten dat je niet meer in mag stappen. Veelal staat de conducteur dan ook nog midden op het perron.
Reputatie 3
En hoe denkt men dat te doen bij vertragingen? Moet dan tot de eerstvolgende volle minuut gewacht worden met de vertrekprocedure?

Zo is het niet bedoeld. De aanbesteding vermeldt dat de Concessiehouder pas mag beginnen met het sluiten/vergrendelen van de deuren na het springen van de klok, hiermee is (zo blijkt uit de bijbehorende voetnoot) bedoeld het springen van de klok op de vertrektijd. Het is een verduidelijking dat "niet voor vertrektijd wegrijden" betekent "deuren niet (beginnen te) sluiten voor vertrektijd". Er staat dan weer niet duidelijk bij of het fluiten hoort bij het "beginnen".
Reputatie 7
Badge +3
Veel interessante opmerkingen zijn ook te vinden op http://www.somda.nl/forum/9416/Vertrekprocedure/ , o.a. dat op Zwolle-Kampen/Enschede de vertrekprocedure vanaf eind 2017 pas op de hele minuut mag beginnen - anders dan nu dus bij NS.
En hoe denkt men dat te doen bij vertragingen? Moet dan tot de eerstvolgende volle minuut gewacht worden met de vertrekprocedure?

Reageer