Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.

Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.

Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.

Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum

Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.

Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.

Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

429 reacties


We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.Ik ben het niet eens met de veronderstelling dat we afdwalen van het onderwerp. Het heeft allemaal met elkaar te maken en maakt deel uit van dezelfde problematiek: een systeem misbruiken voor allerlei zaken waar het niet voor ontworpen is.

Toen op saldo reizen met de OV-chipkaart werd ingevoerd voor het reizen per trein was de situatie beduidend anders dan nu:
  • Geen poortjes
  • Geen trajecten met meer dan één vervoerder
  • Geen middagspits
Op het moment dat er allerlei maatregelen zijn genomen (plaatsen poortjes, trajecten met meer dan één vervoerder en de invoering van de middagspits) zijn er allerlei onbedoelde bijeffecten ontstaan die geleid hebben tot de nogal chaotische situatie waar we nu mee zitten opgescheept. Het probleem is dan ook veel breder dan het moeten omchecken op Amsterdam Sloterdijk.

Mee eens i.pv. allerlei onwerkbare workarounds moet het hele systeem op de schop, maar ja toegeven dat je fouten hebt gemaakt is het moeilijkste voor TLS en NS.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het probleem niet zozeer is dat er fouten zijn gemaakt maar dat men een systeem dat niet ontworpen is voor allerlei nieuwe taken en parameters daar toch voor is gaan gebruiken.

Je zou wel kunnen stellen dat er misschien in de allereerste ontwerpfase had moeten worden nagedacht over allerlei problemen en inconsequenties die nu de kop opsteken. Tegelijkertijd kun je stellen dat tijdens de wedstrijd de spelregels zijn gewijzigd. Dan kun je de oorspronkelijke ontwerpers moeilijk kwalijk nemen dat hun systeem geen rekening heeft gehouden met situaties die nooit voorzien waren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we constateren dat het huidige systeem niet (meer) voldoet en dat er alle aanleiding toe is om terug te gaan naar de tekentafel.
Met fouten doel ik inderdaad meer op de manier waarop men met de beveiliging van de kaart omgaat, en vooral hoe omgegaan wordt met experts die daarover graag met TLS in conclaaf willen om de beveiliging te verbeteren. Die krijgen enkel de bedrijfsjurist achter zich aan. Terwijl de kaart tot op de dag van vandaag kinderlijk eenvoudig te kraken is.

In deze forumdiscussie gaat het inderdaad meer om ontwerpkeuzes die nooit bedacht zijn voor een spoortoepassing zoals we nu proberen te realiseren.
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.

Jullie hebben nog 38 uur en 14 minuten.
hlubbers, Sivan zal hier komende week op terugkomen.
hlubbers, Sivan zal hier komende week op terugkomen.
Waarom komen jullie je beloftes niet na. En volgende week is ook weer een vaag begrip. Ik reken echt op een antwoord a.s. maandag en geen kluitje in het riet deze keer. Die hebben we inmiddels wel genoeg gehad.
Reputatie 7
Badge +3
Als er volgende week op teruggekomen wordt dan raad ik aan om meteen de titel van het topic te wijzigen. Er staat nu: "Omreizen met een gedwongen overstap". Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het gedwongen in- en uitchecken wanneer je overstapt met als gevolg extra reiskosten.

Betere titel: "Gedwongen in- en uitchecken en daardoor teveel betalen bij een overstap".
hlubbers, Sivan zal hier komende week op terugkomen.


Mee eens, belofte maakt schuld, niet om kinderachtig te doen maar dit gebeurt teveel.

Als er geen tijdige terugkoppeling komt kunnen jullie dit ook melden.

Jij kan er niets aan doen, maar moderators lezen dagelijks de posten hier, dus ze weten dat er een terugkoppeling beloofd is.

Is het overleg al geweest ?
Goede suggestie iMark
Badge +3
Amen!

Die reactie zal er dus (over)morgen wel komen ook al ga ik mijn adem niet inhouden, en vrees voor de inhoud ervan... 😛
Morgen is het zondag 😀
Badge +3
Morgen is het zondag 😀
Thanks, ik werk gewoon dus weekend kwijt :P
Mijn reactie aangepast... en zo lang ga ik zeker mijn adem niet inhouden!
Goedemorgen allemaal. Morgen zit ik samen met Henk Wim en enkele andere collega's om dit topic te bespreken. Ik kof Henk Wim om er na dit overleg op terug.
Goedemorgen allemaal. Morgen zit ik samen met Henk Wim en enkele andere collega's om dit topic te bespreken. Ik kof Henk Wim om er na dit overleg op terug.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat NS helemaal geen zin heeft om in dit topic te reageren. Eerst zou er volgende week iets mede gedeeld worden. Na een rappel de toezegging (in 2 zinnen met allerlei typefouten) dat er vandaag iets medegedeeld gaat worden. Het is inmiddels 20.45 uur en nog steeds geen reactie.

Het is overigens wel een snelgroeiend virus op dit forum. (het geen of een foutieve reactie geven) Een kwalijke zaak.
Hoezo typefouten ? Arme Henk WIm wordt om gekoft.....😀

Moderators kunnen inderdaad wel beter hun zinnen nalezen, ik zie wel meer onbegrijpelijke zinnen.

We zullen morgen wel een reactie krijgen neem ik aan.
Hoezo typefouten ? Arme Henk WIm wordt om gekoft.....😀


Moderators kunnen inderdaad wel beter hun zinnen nalezen, ik zie wel meer onbegrijpelijke zinnen.

We zullen morgen wel een reactie krijgen neem ik aan.



https://onzetaal.nl/taaladvies/typfout-spelfout-taalfout

Soms is de essentie belangrijker. 🤔
Ja maar wat zijn dit, typefouten of taalfouten ? De essentie is vooral dat ze haast hebben om te tikken. (geen spellingscontrole ?)

Maar laten we het niet groter maken dan het is.
Ja maar wat zijn dit, typefouten of taalfouten ? De essentie is vooral dat ze haast hebben om te tikken. (geen spellingscontrole ?)

Maar laten we het niet groter maken dan het is.

Echter er zijn ook topics waar de NS de tijd neemt. 😉
Goedemorgen allemaal.

Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.

We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb vooralsnog niet veel vertrouwen dat een en ander naar behoren geregeld gaat worden. Dat komt vooral omdat van de kant van NS maar niet onderkend wat dat de basis niet deugt. Het ontwerp van de poortjessituering in Amsterdam Sloterdijk (en de overige stations waar dit probleem speelt) is de oorzaak van de problemen.

Wanneer ik dan lees dat een NS-er in dit topic stelt dat het allemaal prima geregeld is omdat NS uit coulance teveel betaalde reiskosten terugbetaalt dan vrees ik dat het niet goed gaat komen. Er is helemaal geen sprake van coulance. Er is sprake van een ontwerpfout waardoor er afrekenfouten worden gemaakt door NS. Dat geld teruggeven is uiteraard geen coulance maar het rectificeren van een fout.

De enige echte oplossing is het verplaatsen van de poortjes of poortjes openzetten voor overstappers. Maar dat vereist dat eerst moet worden toegegeven dat er een ontwerpfout is. En die stap lijkt NS maar niet te willen zetten.

Wanneer op deze ingeslagen weg wordt voortgemodderd zie ik het nog gebeuren dat het project poortjes Amsterdam Sloterdijk wordt voorgedragen voor de Jan van Stappen Spoorpijs.🤔

P.S.
De titel van dit topic dekt nog steeds de lading niet. Er is geen sprake van "Omreizen met een gedwongen overstap". Er is sprake van "Teveel betalen voor een reis door verplicht in- en uitchecken bij een overstap".
@ Sivan;: Ja sorry hoor ik wordt een beetje cynisch van jullie. Lijkt een beetje op het spreekwoord: veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven. Miriam gaf anderhalve week geleden aan dat binnen 1 week een reactie zou worden gegeven. Dat dit nu weer uitblijft is een teken aan de wand en oorzaak dat deze discussie ontspoort. Het traineren van dit soort onderwerpen komt op dit forum zeer vaak voor. Als ik dan een 2 regelig excuus zie met veel typefouten dan reageer ik daar ook op. Had veel handiger geweest als jullie ergens vorig week zelf geplaatst hadden dat het nog even langer gaat duren. Voor wat betreft het antwoord dat is eigenlijk al hierboven gegeven door IMark. Helaas gaan jullie dit toch niet opvolgen...….
Goedemorgen allemaal.

Dit topic heeft een tijd geen reactie van ons gehad, excuses. Overigens vind ik het wat ver gaan om 2 tikfouten meteen te koppelen aan wantrouwen richting NS.

We wilden dit topic met meerdere mensen bespreken, en zoiets kost tijd. We zijn heel blij dat Henk Wim de moeite heeft genomen zo uitgebreid te reageren, en ik vind het eigenlijk ook jammer dat er direct zo negatief is gereageerd. Gelukkig is Henk Wim alsnog bereid binnenkort weer een reactie te plaatsen. Ik heb met hem afgesproken dat hij dit volgende week zal doen. Ik snap dat jullie dit liever vandaag zien, maar hopelijk begrijpen jullie dat zijn dagelijkse werkzaamheden ook doorgaan, en dat hij de inhoud van zijn bericht graag afstemt met collega's, hetgeen ook tijd kost.


Goedemiddag allemaal,

Ik begrijp het niet en ik heb er ook geen begrip meer voor. Jullie houden ons aan het lijntje en incasseren wel dagelijks van meerder reizigers een boete. In meerdere topics vanaf december 2017 en ook in diverse topics daarvoor is NS uitgebreid gewaarschuwd over de plaatsing van de poortjes zoals nu is gebeurd en over de ongewenste gevolgen hiervan. In mei 2017 zijn er zelfs al berichten gepost met daarin precies de gevolgen van de plaatsing geschetst zoals in dit topic en andere topics (boodschappen halen, stop de diefstal op sloterdijk enz. enz. ) aangegeven.
Zoals al eerder gesteld als het NS geld had gekost was het allang opgelost. In je vorige bericht gaf je aan dat gisteren e.e.a. (eindelijk...…) afgestemd zou worden en nu moet er weer opnieuw afgestemd worden. Miriam gaf anderhalve week gelden al aan dat jullie er vorige week op zouden terugkomen en nu wordt het weer volgende week. Dit is totaal niet geloofwaardig en zeer teleurstellend. Jouw opmerking over negatief reageren vloeit alleen maar voort uit het feit dat Henkwim uitsluitend herhaling van zetten op dit forum heeft gedebatteerd. En ja alleen maar een poster is gewoon niet voldoende.
Aangezien jullie ook al een niet functionerende klachtenafdeling hebben. (zie elders een topic van mij) zal ik het maar bij deze post laten.
Het vervelende van HenkWIm is dat hij met argumenten komt, wij komen dan met tegenargumenten en vervolgens geen reactie meer. Het is allemaal een herhaling van zetten.

NS vind het gewoon geen probleem, maar 100 mensen per dag hebben er last van en het kost NS geen geld.

HW gaat ook niet over de poortjes, maar die openzetten of verplaatsen is de enige oplossing, aangezien een software matige oplossing niet mogelijk is (al denken forumleden hier anders over)

En inderdaad we worden aan het lijntje gehouden, het had Sivan bv gesiert om in haar reacties te beginnen met excuses dat het iets langer duurde. Nu moeten we weer een week wachten, ja behalve als HW het te druk heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Het voelt niet bepaald alsof dit onderwerp enige prioriteit heeft binnen de organisatie. Anders was er wel iemand vrijgemaakt om met gezwinde spoed te problemen op te lossen. Het enige wat we te horen krijgen is dat iemand die ook andere taken heeft het er naast moet doen. Dit alles geeft niet de indruk dat er serieus naar de problemen gekeken wordt, zeker wanneer niet wanneer het probleem een beetje gebagatelliseerd wordt door te stellen dat het maar om ongeveer 100 reizigers gaat.

Ik blijf bij de stelling dat wanneer het omchecken geleid zou hebben tot goedkoper reizen, een ontwerpfout in het voordeel van de klant, NS er als de kippen bij was geweest om het lek te dichten.
Ik blijf bij de stelling dat wanneer het omchecken geleid zou hebben tot goedkoper reizen, een ontwerpfout in het voordeel van de klant, NS er als de kippen bij was geweest om het lek te dichten.
Als we hier nou eens als community gaan uitleggen hóe je kunt voorkomen
dat je op Sloterdijk moet uitchecken en weer in moet inchecken zodat je
die boete van een gedwongen overstap kunt voorkomen?

De NS richt een speciale overstappaal in en zet die in de stationshal, vergelijk Blauwnet.
Met een check-in van deze paal mag er alleen gebruik worden gemaakt van een speciaal overstappoortje. Ook bij de andere stationshal wordt een speciaal overstappoortje ingericht.
Alléén voor reizigers die net eerder een check-uit hebben geregeld via de andere overstappoort,
zal deze ingang zich gaan openen. Vervolgens checkt de reiziger uit bij de overstappaal.

Investering: 2 overstappoortjes + 2 palen + een virtuele treinvervoerder (NS Sloterdijk)

Zó moeilijk is dat toch niet, @Sivan NS?

Reageer