Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.
Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B
Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.
Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.
Welke stations?
Almere Centrum
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Sloterdijk
Den Haag Centraal (later in 2018)
Hilversum
Niet opgelost, wel helpen
We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.
Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.
Terugbetaling
Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.
Bladzijde 6 / 18
dus gratis reizen is in principe niet mogelijk.
I know... bij vergeten in te checken riskeer je een UvB, maar zou je in ieder geval bij gesloten poortjes afgerekend worden op het instaptarief. Met een passagepas zou je dat kunnen besparen/omzeilen. Dat bedoelde ik.
Zelfs met een geldige incheck kan je 'besparen'. Als ik vanuit Groningen kom en door de 25% open poortjes in Eindhoven naar buiten loop dan kost die reis me € 10,- uiteindelijk.
Zolang ik dat niet te vaak doe heb ik gewoon een incomplete reis, no problem. Kan die zelfs nog (als er geen controle was) gewoon via uitcheckgemist nog inperken tot Assen o.i.d. (€ 3,40) Niet de bedoeling (en niet dat ik het doe, ik koop dan gewoon een actiekaartje) maar het kán :D
Er valt dus wel wat te zeggen voor gesloten poortjes, en tegen passagepassen die je (gratis) naar buiten laten.
Rond Sloterdijk zijn veel stations waar je niet eens kunt uitchecken (of tegen extra kosten) wanneer je niet bent ingecheckt. Ook niet uitchecken op Sloterdijk is in veel gevallen niet aantrekkelijk. Dus één poortje apart markeren voor overstappers en daar de kaartleesapparatuur weghalen zodat vergissingen worden voorkomen is verreweg de beste oplossing.
Daar zullen de honderden internationale busreizigers die dagelijks in- of uitstappen
op Station Sloterdijk ook blij mee zijn, zodat de stationsvoorzieningen
op Sloterdijk óók voor hen zonder OV-kaart bereikbaar zijn.
op Station Sloterdijk ook blij mee zijn, zodat de stationsvoorzieningen
op Sloterdijk óók voor hen zonder OV-kaart bereikbaar zijn.
Dat snap ik niet. Busreizigers kunnen toch gewoon de voorzieningen in het buitengebied gebruiken?
Die hebben immers geen last van poortjes, totdat ze met de trein willen. Omgekeerd wél, want als je met de trein komt en iets wil kopen moet je door de poortjes.
op Station Sloterdijk ook blij mee zijn, zodat de stationsvoorzieningen
op Sloterdijk óók voor hen zonder OV-kaart bereikbaar zijn.
Je kunt als busreiziger niet even een broodje halen of een plasje doen in het station...
Dan is dat op Bijlmer beter geregeld. Poortjes naar de perrons maar de retail in het buitengebied allemaal prima bereikbaar incl. (niet al te schone) toiletten.
En soms vage figuren in de stationshal die mensen lastig vallen, maar da's een ander onderwerp.
En soms vage figuren in de stationshal die mensen lastig vallen, maar da's een ander onderwerp.
Gedaan!
Buiten Eindhoven doet de passagepas het niet "in/uitchecken niet mogelijk" maar simpelweg naar buiten in Eindhoven is geen enkel probleem "passagepas - uitgecheckt". Ook zonder ''incheck" dus.
Weten we dat ook weer.
op Station Sloterdijk ook blij mee zijn, zodat de stationsvoorzieningen
op Sloterdijk óók voor hen zonder OV-kaart bereikbaar zijn.
Dit is onjuist. De stations voorzieningen (winkels e.d.) zijn wel bereikbaar zonder incheck. Al zou ik niet weten waar het toilet is (volgens mij buiten op het plein bij Starbucks). De liften zijn wel onhandig te bereiken op Sloterdijk. Ik loop vrij vaak een rondje op Sloterdijk en we maken ook regelmatig gebruik van de winkels.
Alleen de kiosk ligt volgens mij achter de poortjes. De Spar om de hoek is voor busreizigers het goedkoopst.
Klopt die is speciaal verplaatst. Zodat je ook nog binnen het afgesloten een kop koffie kan halen. Als je van spoor 3 en 4 komt is het wel wat trappen lopen geblazen overigens.
...
Deze werking zorgt voor het eerder omschreven effect, en dus dat de reis van Den Haag naar Den Helder (met uit- en inchecken op Sloterdijk) € 20,80 kost. Deze prijs doet ook recht aan het geldende uitgangspunt dat je als reiziger betaalt voor de afgelegde reisafstand. Zonder uit- en inchecken op Sloterdijk weet NS niet dat je via Sloterdijk hebt gereisd en rekenen we af conform de kortst mogelijke reisafstand (€19,60). Maar als we ‘zien’ dat je via Sloterdijk hebt gereisd, dan is het verdedigbaar om de afgelegde reisafstand in rekening te brengen, dus € 20,80. Ook in de productvoorwaarden staat dat het tussenstation wordt gebruikt in het bepalen van de reisroute en prijs.
In welke voorwaarden staat dat precies? In de voorwaarden-reizen-op-saldo staat dit:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1444129049314/content/assets/ns-nl/klantenservice/voorwaarden-reizen-op-saldo.pdf:
Reisroute: Het NS-treintraject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt. Daarnaast is het toegestaan over een in tariefeenheden korter traject te reizen of over een traject waar minder behoeft te worden overgestapt. Met uitzondering van de in de jaardienstregeling vermelde gevallen geldt dat het vertrek- of bestemmingsstation niet voorbij mag worden gereisd.
Je zou dus kunnen stellen dat die hogere reisprijs die het OV-chipkaart systeem in deze situatie afrekent ‘klopt’ en ‘terecht is’. Echter, in de Reisplanner adviseren we die reisroute met de lagere reisprijs. En dáár wringt het.
Nee, volgens mij kun je dat niet stellen. Tenzij er aanvullende voorwaarden zijn die in strijd zijn met de bestaande voorwaarden. Maar ook dan klopt er iets niet
@henkwim henkwim stelt dat de reizigers die via Sloterdijk reizen eigenlijk terecht de extra kosten moeten betalen want zijn leggen daadwerkelijk meer kilometers met de trein af. In Sloterdijk topic 1 is echter al aangegeven dat de reizigers dit echter wel moeten omdat in de vroege ochtend bijvoorbeeld helemaal geen treinen van Haarlem naar Alkmaar gaan. Deze reizigers dienen dus via Sloterdijk te reizen en worden dus nu 2 keer gepakt door NS.
Voor een rechter kom je niet ver..
Je reist om (bewust of onbewust kan nog een vraag zijn, maar de reisplanner gaf dat aan!)
Betaalt vervolgens 55% meer voor Haarlem - Castricum zonder het te weten (want door poortjes, die zeggen Overstap OK)
En dat is dan jouw probleem? Vraag het maar terug zegt NS (moet je wel weten hoe en wat, en dat staat HELEMAAL nergens!) Je mag omlopen, en wat als je dat niet wilt of kunt?
In de ochtend zul je wel moeten (geen treinen via Beverwijk namelijk) dus.
Kassa dus.. Ik zal geen 100 reizigers per dag roepen (iemand intern noemde dat getal zomaar, laat die stats dan ook maar zien, je kan dat niet tenzij je camera beelden gaat bekijken en dat mag niet!) die dat doen maar ik denk dat de kassa wel rinkelt, qua Sloterdijk.
Vanuit het oogpunt van de reizigers moet dat dus ongeveer nu stoppen... Wij denken graag mee, maar 'voelen' die onzin niet zo goed... En nee, we zijn niet dom/stom/onwetend/ignorant.
Die genoemde 100 reizigers (dat is wel per dag hè?) die zich dan maar individueel moeten melden voor compensatie/restitutie zijn er 100 te veel!
Werk voor de klantenservice, werk voor de klant. Willen we dat? NS zegt doen!
Je reist om (bewust of onbewust kan nog een vraag zijn, maar de reisplanner gaf dat aan!)
Betaalt vervolgens 55% meer voor Haarlem - Castricum zonder het te weten (want door poortjes, die zeggen Overstap OK)
En dat is dan jouw probleem? Vraag het maar terug zegt NS (moet je wel weten hoe en wat, en dat staat HELEMAAL nergens!) Je mag omlopen, en wat als je dat niet wilt of kunt?
In de ochtend zul je wel moeten (geen treinen via Beverwijk namelijk) dus.
Kassa dus.. Ik zal geen 100 reizigers per dag roepen (iemand intern noemde dat getal zomaar, laat die stats dan ook maar zien, je kan dat niet tenzij je camera beelden gaat bekijken en dat mag niet!) die dat doen maar ik denk dat de kassa wel rinkelt, qua Sloterdijk.
Vanuit het oogpunt van de reizigers moet dat dus ongeveer nu stoppen... Wij denken graag mee, maar 'voelen' die onzin niet zo goed... En nee, we zijn niet dom/stom/onwetend/ignorant.
Die genoemde 100 reizigers (dat is wel per dag hè?) die zich dan maar individueel moeten melden voor compensatie/restitutie zijn er 100 te veel!
Werk voor de klantenservice, werk voor de klant. Willen we dat? NS zegt doen!
Bedankt. Als in de voorwaarden zou staan dat je meer betaalt bij omreizen, al dan niet gedwongen, dan is het aan eenieder om dat wel of niet te accepteren. Maar het staat niet in de voorwaarden. Sterker nog, het snelste traject heeft de voorkeur, niet het kortste. Wat Henkwim of wie dan ook zelf ervan vindt is best interessant, maar doet als puntje bij paaltje komt niet ter zake.
Ondertussen heeft Henkwim het ook maar opgegeven want vanaf die zijde komt er ook geen berichtgeving meer. Iedereen muv de NS is het er volgens mij wel over eens dat wat NS op Sloterdijk doet niet door de beugel kan. Maar ja NS is monopolist en lapt dit gewoon aan zijn/haar laars.
Buitengewoon treurig.
@Sivan NS terug naar de tekentafel. Jullie kunnen natuurlijk ook gewoon de IC Alkmaar-Haarlem v.v. gedurende de hele dag weer in ere herstellen. Dan is het probleem ook weer voor het grootste deel opgelost. Posters zijn in geen geval een oplossing. Actief terugbetalen en een passagepas misschien wel. Maar ook op deze ideeën geen reactie vanuit NS.
Buitengewoon treurig.
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.
Overleg met wie ?
Het is nu duidelijk dat de enige oplossing de poortjes openzetten is.
Actief terugbetalen willen jullie niet.
Het is nu duidelijk dat de enige oplossing de poortjes openzetten is.
Actief terugbetalen willen jullie niet.
Door middel van x, y en z uit een vastgesteld lijstje te halen, kan deze berekening slechts op bepaalde probleemstations en perrons uitgevoerd worden, waarmee wordt voorkomen dat deze extra berekening op alle overstappen binnen 35 minuten op alle stations kan plaats vinden.
Schroom niet om dit naar de ontwikkelaars door te sturen.
Een softwarematige benadering klinkt als de beste oplossing voor zowel de reiziger (betalen volgens het NS reisplanner advies en niet hoeven omlopen) als de NS (poortjes gesloten houden en geen extra administratie tbv claims).
Het voorstel wat je hier geeft klinkt mooi maar kan geen onderscheid maken tussen wel en niet geadviseerde reisroutes. In theorie zou je dan Alkmaar - Enkhuizen kunnen reizen via Amsterdam Sloterdijk, en daar net zoveel voor betalen als de directe en kortere reis via Obdam.
Hierin moet ik eerlijk zijn: weliswaar staat er in het geheugen van de OV-chipkaart dat de reis op Den Haag is gestart, maar dat gegeven staat niet in het ‘werkgeheugen’ van de OV-chipkaart. Het geheugendeel waarop die informatie staat wordt niet gelezen en gebruikt tijdens in/uitchecken.
Ter verduidelijking voor andere lezers: het is hoogstwaarschijnlijk als volgt (ik hoor het graag van henkwim als het anders is):
Bij het uitchecken op Sloterdijk wordt (naast het afrekenen van het eerste deel van de reis) het aantal TE tot daar in het geheugen van de OV-chipkaart gezet. Bij het uitchecken op Den Helder wordt dit aantal in aanmerking genomen bij het bepalen van de reiskosten die nog afgerekend moeten worden.
Het check-in station van de gemaakte rit moet toch ook uitleesbaar zijn? Anders kan het aantal TE’s niet bepaald worden. Kan iemand dit toelichten? Als dit zo is, dan lijkt mij een workaround oplossing mogelijk.
Maar wacht, is het systeem er nu voor ons, of zijn wij er voor het systeem? 🙂
Hierin moet ik eerlijk zijn: weliswaar staat er in het geheugen van de OV-chipkaart dat de reis op Den Haag is gestart, maar dat gegeven staat niet in het ‘werkgeheugen’ van de OV-chipkaart. Het geheugendeel waarop die informatie staat wordt niet gelezen en gebruikt tijdens in/uitchecken.
Ter verduidelijking voor andere lezers: het is hoogstwaarschijnlijk als volgt (ik hoor het graag van henkwim als het anders is):
Bij het uitchecken op Sloterdijk wordt (naast het afrekenen van het eerste deel van de reis) het aantal TE tot daar in het geheugen van de OV-chipkaart gezet. Bij het uitchecken op Den Helder wordt dit aantal in aanmerking genomen bij het bepalen van de reiskosten die nog afgerekend moeten worden.
201805 28 15:00
Het is misschien maar uitleesbaar tot de bijbehorende check-uit.
De OV chipkaart heeft dus 2 uitleesbare geheugendelen: 1 voor het laatste check-in station, en 1 voor het cumulatieve aantal tariefeenheden. Bij check-uit op het aankomststation worden deze 2 gegevens verstuurd naar een centrale database, de combinatie check-in en check-uit station geeft een aantal TE’s dat bij het totaal aantal TE’s wordt opgeteld. Dit wordt omgezet naar een prijs, en teruggestuurd naar de OV chipkaart. Bij een overstap en dus check-in binnen 35 minuten, wordt het geheugendeel met laatste check-in station overschreven door het huidige station.
Mijn voorstel behoeft de introductie van een nieuw virtueel station, bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een ‘vanaf-station lijst’. Deze bestaat uit alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in de ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat.
Het overschrijven van het geheugen op de OV chipkaart zal wel een fractie langer duren omdat er een check moet worden uitgevoerd in een centrale database die er eerst niet was. Dit gebeurt nu echter al zodra iemand uitcheckt, en die transactiesnelheid wordt als acceptabel geacht.
Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc, zodat reizigers zich niet meer rekening hoeven te houden met een prijsverhogende check-uit en check-in.
In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.
Mijn voorstel behoeft de introductie van een nieuw virtueel station, bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een ‘vanaf-station lijst’. Deze bestaat uit alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in de ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat.
Het overschrijven van het geheugen op de OV chipkaart zal wel een fractie langer duren omdat er een check moet worden uitgevoerd in een centrale database die er eerst niet was. Dit gebeurt nu echter al zodra iemand uitcheckt, en die transactiesnelheid wordt als acceptabel geacht.
Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc, zodat reizigers zich niet meer rekening hoeven te houden met een prijsverhogende check-uit en check-in.
In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.
201805 29 14:07 iu
De verbinding met een centrale wordt niet gebruikt bij het in- en uitchecken. De nodige data-opslag en -verwerking gebeuren lokaal (ik vermoed in de strikte zin van apart per paaltje en poortje, zodat de responstijd niet afhangt van het tegelijk in-/uitchecken door iemand anders bij een ander paaltje of poortje). De nodige data zijn de afstanden van andere stations naar het betreffende station, de prijzen voor elk aantal TE, gegevens per soort vervoersbewijs, en een geconsolideerde blacklist (zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/saldo-geblokkeerd-kan-ik-nog-wel-reizen-met-reisproduct-48916/index1.html#post326939). Verder zit er een klok in (datum en tijd).
Voor de oplossing zou dus toch wel wat extra lokale data-opslag en -verwerking nodig zijn.
Een poortje/paaltje kan volledig stand-alone werken (totdat z'n geheugen vol zit). Onder andere mobiele palen functioneren soms ook zonder degelijke mobiele verbinding door de locatie.
Dat is aan de ene kant het prachtige aan het systeem, en aan de andere kant ook meteen het probleem. Je vertrouwt voor een aanzienlijk deel op de data op de kaart, welke al jaren en nu nog steeds te kraken is. Aan de andere kant kan je systeem in principe functioneren als je centrale infra plat gaat.
Dat is aan de ene kant het prachtige aan het systeem, en aan de andere kant ook meteen het probleem. Je vertrouwt voor een aanzienlijk deel op de data op de kaart, welke al jaren en nu nog steeds te kraken is. Aan de andere kant kan je systeem in principe functioneren als je centrale infra plat gaat.
201805 29 14:07 iuDe verbinding met een centrale wordt niet gebruikt bij het in- en uitchecken. De nodige data-opslag en -verwerking gebeuren lokaal (ik vermoed in de strikte zin van apart per paaltje en poortje, zodat de responstijd niet afhangt van het tegelijk in-/uitchecken door iemand anders bij een ander paaltje of poortje). De nodige data zijn de afstanden van andere stations naar het betreffende station, de prijzen voor elk aantal TE, gegevens per soort vervoersbewijs, en een geconsolideerde blacklist (zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/saldo-geblokkeerd-kan-ik-nog-wel-reizen-met-reisproduct-48916/index1.html#post326939). Verder zit er een klok in (datum en tijd).De OV chipkaart heeft dus 2 uitleesbare geheugendelen: 1 voor het laatste check-in station, en 1 voor het cumulatieve aantal tariefeenheden. Bij check-uit op het aankomststation worden deze 2 gegevens verstuurd naar een centrale database, de combinatie check-in en check-uit station geeft een aantal TE’s dat bij het totaal aantal TE’s wordt opgeteld. Dit wordt omgezet naar een prijs, en teruggestuurd naar de OV chipkaart. Bij een overstap en dus check-in binnen 35 minuten, wordt het geheugendeel met laatste check-in station overschreven door het huidige station.
Voor de oplossing zou dus toch wel wat extra lokale data-opslag en -verwerking nodig zijn.
Dat zijn nog de nodige details waar ik geen weet van had. Toch zie ik nog niet waarom mijn voorgestelde benadering niet uitvoerbaar is, ook al vereist het geen extra opslag op de kaart.
De 'vanaf-station' check en overschrijving van het 'vertrekstation geheugen' zou dus lokaal kunnen plaatsvinden bij het incheckpaaltje/poortje op Amsterdam Sloterdijk. Het lijkt mij niet dat dit de verwerkingstijd merkbaar zal doen toenemen. Vervolgens wordt er bij het uitchecken te Den Helder slechts een ander vertrekstation uitgelezen, wat even snel is.
Maar als ik iets over het hoofd zie lees ik dat graag natuurlijk!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.