Skip to main content
Doordat op een aantal stations de poortjes zijn gesloten, zijn er situaties ontstaan waarbij jij als overstappende reiziger noodgedwongen moet uit- en inchecken. Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost. Daarnaast is het zo dat door het tussentijds uit- en inchecken een reis in twee ritten wordt opgeknipt, die los worden afgerekend. Voor veruit de meeste reizigers heeft dit geen prijseffect: voor de totale reis betalen zij de juiste prijs. Maar op een specifiek aantal reisroutes werkt het uit- en inchecken helaas prijsverhogend. Je betaalt dan meer voor jouw reis dan eigenlijk de bedoeling is.



Meerdere geadviseerde reisroutes van A naar B

Wanneer je een reis wilt maken, kan je de Reisplanner raadplegen. Die geeft vervolgens de meest comfortabele reisopties; soms ook langere maar snellere reizen. Bij elke optie wordt dezelfde ritprijs getoond behorend bij de kortst mogelijke reisroute.



Wanneer je een geadviseerde reisroute aflegt die niet de kortst mogelijke reisroute is en je bij een overstap uit- en incheckt op een van de hieronder genoemde 7 stations, dan wordt er afgerekend volgens de werkelijk afgelegde afstand. Je betaalt dan dus meer dan wat er in de Reisplanner staat, maar wat je betaalt is wel volgens de productvoorwaarden. Dit probleem is het grootst op Sloterdijk; veel mensen over het lijndeel Leiden – Castricum reizen via Sloterdijk omdat dat sneller is, terwijl reizen over Haarlem qua afstand korter is.



Welke stations?

Almere Centrum

Amsterdam Zuid

Amsterdam Bijlmer Arena

Amsterdam Muiderpoort

Amsterdam Sloterdijk

Den Haag Centraal (later in 2018)

Hilversum



Niet opgelost, wel helpen

We hebben onderzocht of we het OV-chipkaart systeem aan konden passen. Dit bleek echter niet mogelijk, omdat het systeem niet weet of jij als reiziger een geadviseerde of niet-geadviseerde reisroute aflegt. Hierdoor kan de meerprijs niet worden voorkomen.



Ook wij willen natuurlijk dat onze reizigers geen meerprijs betalen; dat is onprettig voor jou én voor ons. Gelukkig is veruit het grootste deel van deze gevallen te voorkomen. Overstappers lopen vaak via poortjes, terwijl er een looproute zonder poortjes bestaat. We gaan overstappers hierop wijzen door middel van communicatie op stations en via Klantenservice. Ongeveer 2/3e van alle gevallen is voorkombaar, en op Almere en Amsterdam Zuid is het zelfs volledig voorkombaar. Op Sloterdijk kun je via perron 11/12 poortvrij overstappen. Je hebt dan alsnog 11 minuten om over te stappen.



Terugbetaling

Natuurlijk willen we deze klanten alsnog tegemoet komen in deze kosten. Wanneer je door deze situatie te veel hebt betaald voor je reis, kun je via Klantenservice een verzoek om terugbetaling indienen. Dit kan via ieder kanaal. Telefonisch en via Twitter en Facebook gaat dat het snelst. Voor een snelle afhandeling vragen wij om een overzicht van data en trajecten waarop dit is voorgevallen. Omdat wij wettelijk verplicht zijn de reistransactiegegevens na 18 maanden te verwijderen, is het niet mogelijk om geld terug te vragen voor reizen die meer dan 18 maanden geleden zijn gemaakt.

De ov-chipkaart heeft veel meer uitleesbare geheugendelen, met pointers naar de sectoren waar de data staat, zodat een in/uitcheckhandeling snel kan worden gedaan zonder de gehele 4K van de kaart te lezen.



De vraag is meer of hacky workarounds uberhaupt wenselijk zijn, of dat dit probleem gewoon fatsoenlijk opgelost moet worden. Ik ga voor dat laatste, en tot die tijd de poortjes los open.


(met in rechte haken wat verfijningen door Dennis)



Mijn voorstel behoeft de introductie van een [aantal nieuwe virtuele stations], bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een [aantal] ‘vanaf-station lijstsen]'. Deze ebevatten bij elkaar] alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in neen] ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met rbijvoorbeeld] Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de vbijbehorende] ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat. (..)



Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc (..)




In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.


201805 30 5:59

De extra lokale data zijn dus de ‘vanaf-station lijsten’, elk met bijbehorende ‘naar-station lijst’ en de grootte van de TE-korting. Verder is er extra dataverwerking.



Dit systeem zou beperkt kunnen worden tot Ass, als belangrijkste probleemstation, of voor de uniformiteit toegepast kunnen worden op elk station met poortjes waar het probleem zich kan voordoen.



Voor de uniformiteit zou elk paaltje en poortje dezelfde data kunnen bevatten, of om geheugen te besparen alleen die welke op het betreffende station nodig zijn.
De vraag is meer of hacky workarounds uberhaupt wenselijk zijn, of dat dit probleem gewoon fatsoenlijk opgelost moet worden. Ik ga voor dat laatste, en tot die tijd de poortjes los open.

Dat is nogal gemakkelijk gezegd. Wat voor soort oplossing heb je dan in gedachte? Poortjes en glazen wanden verplaatsen is (ook) duur en heeft ook nadelen qua poortvrije route voor wie niet met de trein hoeft.
Toch moet NS iets gaan doen nu ook de Nationale Ombudsman zich over de misstanden heeft uitgelaten. Het heeft enige tijd geduurd maar er is eindelijk berichtgeving in de landelijke media, zoals in dit bericht:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/sommige-reizen-vallen-duurder-uit-dan-de-bedoeling-is-door-opnieuw-uit-en-inchecken-bij-overstap~b283b36e/



Tegelijkertijd benoemt het OV Loket nog een misstand: het extra betalen vanwege gedwongen omchecken vanwege een vervoerderswissel wanneer een reis in het dal is begonnen en er wordt overgestapt in de spits. NS noemt dat een 'exotisch verschijnsel'. Dat kan NS helemaal niet weten omdat NS geen inzicht heeft in de incheckgegevens bij andere vervoerders.



NS moet minder zwammen en gewoon de problemen oplossen.
Dat laatste is dit al jaar al minder exotisch dan daarvoor, nu ook ZwEnZwoKa niet meer door NS maar door Keolis wordt gereden.
@iMark

Adviezen van de ombudsman en het OV-loket zijn juridisch niet bindend. Het zijn adviezen en in de praktijk wordt een groot deel van wat de ombudsman allemaal vindt genegeerd. Daar heeft hij in het verleden zelf al eens over geklaagd.



De ombudsman is bedoeld voor individuele gevallen (en niet voor algemene klachten) waarbij iemand een conflict heeft met een overheidsinstantie maar veel mensen denken dat het een goedkope rechter is. Daar komt bij dat NS een BV is en daarmee formeel geen overheidsinstantie.
Toch moet NS iets gaan doen

Ik zei ook niet dat het niet hoeft, ik reageerde op de keuze tussen een softwareoplossing en een niet nader genoemde 'gewone fatsoenlijke oplossing'.
Ik heb nog niet eens de mogelijkheid gehad om te reageren of iMark komt al met een tweede voorbeeld van een fundamenteel probleem in de software. Eentje waar ik persoonlijk ook last van heb sinds dit jaar. Er zal veel meer moeten gebeuren, het is dweilen met de brandkraan open zo hard gaat het. Terug naar de tekentafel.
Oei, zojuist een bericht op Twitter waar wel weer van gesmuld gaat worden door de critici (zal geen namen noemen).



Met (alleen maar) kritiek leveren is nog nooit vooruitgang geboekt las ik ook ergens.. Weet nog niet of ik het daar 100% mee eens ben, want soms gaan mensen wel ineens harder lopen als ze een schop onder de kont krijgen, of gewezen worden op nalatigheid ;)



Maar goed, het originele Volkskrant artikel hier

What else is new?



Edit: Dat artikel had iMark dus al gepost..
TransLink staat niet open voor een kritische blik of advies, dat hebben we jaren geleden al mogen constateren. Als men belt wil ik met liefde meedenken, maar dan wel tegen het reguliere uurtarief. Ook ik moet ergens van leven.
Toch moet NS iets gaan doen nu ook de Nationale Ombudsman zich over de misstanden heeft uitgelaten. Het heeft enige tijd geduurd maar er is eindelijk berichtgeving in de landelijke media, zoals in dit bericht:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/sommige-reizen-vallen-duurder-uit-dan-de-bedoeling-is-door-opnieuw-uit-en-inchecken-bij-overstap~b283b36e/Tegelijkertijd benoemt het OV Loket nog een misstand: het extra betalen vanwege gedwongen omchecken vanwege een vervoerderswissel wanneer een reis in het dal is begonnen en er wordt overgestapt in de spits. NS noemt dat een 'exotisch verschijnsel'. Dat kan NS helemaal niet weten omdat NS geen inzicht heeft in de incheckgegevens bij andere vervoerders.



NS moet minder zwammen en gewoon de problemen oplossen.


NS is daar wel helder in op zich, en op de meeste actiekaartjes staat het expliciet vermeld:



Overstappen naar een andere vervoerder mag niet in de spits. Voor NS betekent dat dus in feite "je begint een nieuwe reis met oNS" en dat mag niet (of alleen tegen voltarief als je op saldo/abonnement reist en je incheck/overstap bij oNS in de spits is).



Vraag ik me dan wel af hoe ze dan de langeafstandskorting gaan berekenen als heel de reis buiten de spits is (met een andere vervoerder erbij of ertussen) inderdaad. Dan kan het ineens wél?



Maastricht - Arnhem met NS only (via Den Bosch en Nijmegen) of het stukje Roermond - Nijmegen met Arriva is een goed voorbeeld. Voor een los kaartje (online of uit de automaat) mag je kiezen en betaal je het juiste tarief.



De optie NS only is natuurlijk duurder, maar je mag dan wel dwars door de spits reizen. Als je in de spits Arriva neemt wordt het ook prijzig (geen 40% korting meer) en vooral als je in de spits dan in Nijmegen omcheckt naar NS voor Nijmegen - Arnhem geen korting meer (want spits hè?)...
Heb nog een paar afbeeldingen die ik op dit forum kan plaatsen van de nieuwe bordjes, maar 2 Mb is de max.



Ofwel. Op verdieping 1 staan bij de verschillende trappen verschillende bordjes met aanwijzingen. 🤖
Heb nog een paar afbeeldingen die ik op dit forum kan plaatsen van de nieuwe bordjes, maar 2 Mb is de max.

www.fotoverkleinen.nl (of voor wat meer opties www.fotoaanpassen.nl) 😛
Max 4 Mb is ook een oplossing htd. ff het schuifje een beetje richting die waarde en een beheerder krijgt van mij een virtuele knuffel. 💋
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.





Nog geen nieuws ?



Hopelijk worden de suggesties die hierboven worden gedaan ook meegenomen.
Max 4 Mb is ook een oplossing htd. ff het schuifje een beetje richting die waarde en een beheerder krijgt van mij een virtuele knuffel. 💋

Er zit in de specs van HTML een 'keiharde' POST requests limiet van 2 MB (dus geen 'schuifje'). Dat is dus wat té gemakkelijk gezegd (ook al is daar prima omheen te werken door alles wat je verzendt door de server te laten verkleinen tot acceptabel formaat).



Maar ja, gewoon op volle (poster) grootte plaatsen en het dan lekker kleiner weergeven op height/width=× scheelt de conversie/rekenkracht voor de server, want dat doet je browser dus!

Afbeelding openen in nieuw venster/tab geeft je het origineel dan (en ik schrik daar best van soms, hoe scherp dat is tegenwoordig, en gewoon met een telefoon genomen!)



Als ik bijvoorbeeld 2 meter van je af ga staan en mijn ov-chipkaart toon is mijn naam en geboortedatum en het nummer van de kaart voor jou niet leesbaar, maar met een goede telefoon een foto maken en flink inzoomen op de foto lukt dat vaak prima!


Er zit in de specs van HTML een 'keiharde' POST requests limiet van 2 MB (dus geen 'schuifje'). Dat is dus wat té gemakkelijk gezegd (ook al is daar prima omheen te werken door alles wat je verzendt door de server te laten verkleinen tot acceptabel formaat).


Max post size is zo omhoog te gooien, 2MB is vaak de default van Nginx/php-fpm.


NS is daar wel helder in op zich, en op de meeste actiekaartjes staat het expliciet vermeld:



Overstappen naar een andere vervoerder mag niet in de spits. Voor NS betekent dat dus in feite "je begint een nieuwe reis met oNS" en dat mag niet (of alleen tegen voltarief als je op saldo/abonnement reist en je incheck/overstap bij oNS in de spits is).



Vraag ik me dan wel af hoe ze dan de langeafstandskorting gaan berekenen als heel de reis buiten de spits is (met een andere vervoerder erbij of ertussen) inderdaad. Dan kan het ineens wél?




Het blijft een volkomen arbitrair systeem omdat je in sommige delen van het land er totaal geen last van hebt (vervoerder is alleen NS) en in andere delen van het land er extreem veel last van hebt (Overijssel Blauwnet, Limburg Arriva).



Het systeem is bovendien niet berekend op het opvangen van vertragingen. Wanneer je keurig gepland hebt om in Zwolle voor het begin van de middagspits over te stappen op Blauwnet en je komt na 16.00 uur vertraagd aan kun je mooi tot 18.30 op het station van Zwolle gaan zitten kniezen met je actiekaartje. Of betaal je bij het reizen op saldo opeens het volle tarief. NS zegt dan doodleuk dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de vervolgeffecten van hun vertraging.



Hoe je het wendt of keert is dit een systematiek die niet voldoet en er moet hoognodig iets beters verzonnen worden.
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.

We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.



Zoals Miriam schreef NS gaat er "even" op terugkomen. Ik vind dit eigenlijk wel heel eufemistisch gesteld.

Komt op mij neer: willen jullie nu eindelijk eens stoppen met zeuren. Ik ben benieuwd wanneer het overleg is en wanneer we een reactie gaan krijgen. NS heeft nu m.i. de boel wel lang genoeg getraineerd. (alweer een trein)
Zoals iMark al aangeeft, we proberen het ene probleem nog met allerlei work-arounds op te lossen, of het andere probleem komt alweer tevoorschijn. Het OV-chipkaartsysteem heeft voor treinvervoer fundamentele wijzigingen nodig, geen enorm pakket aan work-arounds, om straks tientallen mensen nodig te hebben om met veel moeite nog meer legacy software in de lucht te houden. Dat hebben we in de spoorwereld al genoeg.
En dan zou het ook het beste zijn om niet later dit jaar de poortjes op Den Haag Centraal te sluiten maar pas wanneer er een oplossing voor dit issue van extra kosten bij gedwongen overstap is gevonden.

Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.
Nouja, je krijgt hetzelfde als ten tijde van de hack, je moet toegeven dat er problemen zitten in het systeem. En dat wil men niet.


We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.


Ik ben het niet eens met de veronderstelling dat we afdwalen van het onderwerp. Het heeft allemaal met elkaar te maken en maakt deel uit van dezelfde problematiek: een systeem misbruiken voor allerlei zaken waar het niet voor ontworpen is.



Toen op saldo reizen met de OV-chipkaart werd ingevoerd voor het reizen per trein was de situatie beduidend anders dan nu:


  • Geen poortjes
  • Geen trajecten met meer dan één vervoerder
  • Geen middagspits

Op het moment dat er allerlei maatregelen zijn genomen (plaatsen poortjes, trajecten met meer dan één vervoerder en de invoering van de middagspits) zijn er allerlei onbedoelde bijeffecten ontstaan die geleid hebben tot de nogal chaotische situatie waar we nu mee zitten opgescheept. Het probleem is dan ook veel breder dan het moeten omchecken op Amsterdam Sloterdijk.
En dan zou het ook het beste zijn om niet later dit jaar de poortjes op Den Haag Centraal te sluiten maar pas wanneer er een oplossing voor dit issue van extra kosten bij gedwongen overstap is gevonden.

Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.






Wedden dat ze gewoon dichtgaan ? Met als antwoord c.q. smoes dat mensen de extra kosten kunnen terugvragen.
Wedden dat ze gewoon dichtgaan ?

Uiteraard gaan ze dicht. Maar een zwerver pakt een gebruikt kaartje

van de grond en loopt gewoon gratis door de poortjes...

Reageer