Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap



Toon eerste bericht

429 reacties

De ov-chipkaart heeft veel meer uitleesbare geheugendelen, met pointers naar de sectoren waar de data staat, zodat een in/uitcheckhandeling snel kan worden gedaan zonder de gehele 4K van de kaart te lezen.

De vraag is meer of hacky workarounds uberhaupt wenselijk zijn, of dat dit probleem gewoon fatsoenlijk opgelost moet worden. Ik ga voor dat laatste, en tot die tijd de poortjes los open.
Reputatie 6
Badge +2

(met in rechte haken wat verfijningen door Dennis)

Mijn voorstel behoeft de introductie van een [aantal nieuwe virtuele stations], bijvoorbeeld Ass1 (Ass hierbij afkorting voor Amsterdam Sloterdijk). Stel iemand reist Den Haag Centraal (Gvc) - Den Helder (Hdr), via Sloterdijk. Bij overstap check-in op Sloterdijk wordt het laatste check-in station (Gvc) vergeleken met een [aantal] ‘vanaf-station lijst[en]'. Deze [bevatten bij elkaar] alle stations die een mogelijk verhoogd tarief gaan geven als de rit daar begint: Heemstede-Aerdenhout, Leiden Centraal, Laan v NOI, Den Haag Centraal, HS, Delft, etc. Als het laatste check-in station in [een] ‘vanaf-station lijst’ staat, dan overschrijft het systeem dit deel van het geheugen niet met Ass, maar met [bijvoorbeeld] Ass1. Vervolgens is het virtuele station Ass1 ook opgenomen als vanaf-station in een kopie van de tabel met TE’s. Alle tariefeenheden voor check-in / check-uit combinaties zijn gelijk aan die van Ass, behalve voor de [bijbehorende] ‘naar-station lijst’. Die lijst bestaat uit alle station die mogelijk een verhoogd tarief gaan geven als de rit daar eindigt: Castricum, Alkmaar, Den Helder, etc. Voor deze stations zijn de TE’s met 15 verlaagd. Als er dan vervolgens in Den Helder wordt uitgecheckt, worden er 15 TE’s minder in rekening gebracht, dan dat de reis begonnen was vanaf een station dat niet in de ‘vanaf-station lijst’ staat. (..)

Uiteraard zijn er ook andere ‘vanaf-station lijsten’ en ‘naar-station lijsten’ die leiden tot Ass2, Ass3, etc (..)


In hoeverre valt dit te overwegen om in te voeren? Voor zover ik het systeem begrijp (puur uit dit topic), zou dit technisch mogelijk moeten zijn. Hierdoor betaalt de reiziger de geadviseerde prijs zonder 4 trappen te hoeven lopen als halfslachtige oplossing, en wordt de afdeling voor het afhandelen van claims ontlast? Graag jullie visie en natuurlijk die van NS.

201805 30 5:59
De extra lokale data zijn dus de ‘vanaf-station lijsten’, elk met bijbehorende ‘naar-station lijst’ en de grootte van de TE-korting. Verder is er extra dataverwerking.

Dit systeem zou beperkt kunnen worden tot Ass, als belangrijkste probleemstation, of voor de uniformiteit toegepast kunnen worden op elk station met poortjes waar het probleem zich kan voordoen.

Voor de uniformiteit zou elk paaltje en poortje dezelfde data kunnen bevatten, of om geheugen te besparen alleen die welke op het betreffende station nodig zijn.
Reputatie 6
Badge +2
De vraag is meer of hacky workarounds uberhaupt wenselijk zijn, of dat dit probleem gewoon fatsoenlijk opgelost moet worden. Ik ga voor dat laatste, en tot die tijd de poortjes los open.
Dat is nogal gemakkelijk gezegd. Wat voor soort oplossing heb je dan in gedachte? Poortjes en glazen wanden verplaatsen is (ook) duur en heeft ook nadelen qua poortvrije route voor wie niet met de trein hoeft.
Reputatie 7
Badge +3
Toch moet NS iets gaan doen nu ook de Nationale Ombudsman zich over de misstanden heeft uitgelaten. Het heeft enige tijd geduurd maar er is eindelijk berichtgeving in de landelijke media, zoals in dit bericht:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/sommige-reizen-vallen-duurder-uit-dan-de-bedoeling-is-door-opnieuw-uit-en-inchecken-bij-overstap~b283b36e/

Tegelijkertijd benoemt het OV Loket nog een misstand: het extra betalen vanwege gedwongen omchecken vanwege een vervoerderswissel wanneer een reis in het dal is begonnen en er wordt overgestapt in de spits. NS noemt dat een 'exotisch verschijnsel'. Dat kan NS helemaal niet weten omdat NS geen inzicht heeft in de incheckgegevens bij andere vervoerders.

NS moet minder zwammen en gewoon de problemen oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is dit al jaar al minder exotisch dan daarvoor, nu ook ZwEnZwoKa niet meer door NS maar door Keolis wordt gereden.
@iMark
Adviezen van de ombudsman en het OV-loket zijn juridisch niet bindend. Het zijn adviezen en in de praktijk wordt een groot deel van wat de ombudsman allemaal vindt genegeerd. Daar heeft hij in het verleden zelf al eens over geklaagd.

De ombudsman is bedoeld voor individuele gevallen (en niet voor algemene klachten) waarbij iemand een conflict heeft met een overheidsinstantie maar veel mensen denken dat het een goedkope rechter is. Daar komt bij dat NS een BV is en daarmee formeel geen overheidsinstantie.
Reputatie 6
Badge +2
Toch moet NS iets gaan doen
Ik zei ook niet dat het niet hoeft, ik reageerde op de keuze tussen een softwareoplossing en een niet nader genoemde 'gewone fatsoenlijke oplossing'.
Ik heb nog niet eens de mogelijkheid gehad om te reageren of iMark komt al met een tweede voorbeeld van een fundamenteel probleem in de software. Eentje waar ik persoonlijk ook last van heb sinds dit jaar. Er zal veel meer moeten gebeuren, het is dweilen met de brandkraan open zo hard gaat het. Terug naar de tekentafel.
Badge +3
Oei, zojuist een bericht op Twitter waar wel weer van gesmuld gaat worden door de critici (zal geen namen noemen).

Met (alleen maar) kritiek leveren is nog nooit vooruitgang geboekt las ik ook ergens.. Weet nog niet of ik het daar 100% mee eens ben, want soms gaan mensen wel ineens harder lopen als ze een schop onder de kont krijgen, of gewezen worden op nalatigheid ;)

Maar goed, het originele Volkskrant artikel hier
What else is new?

Edit: Dat artikel had iMark dus al gepost..
TransLink staat niet open voor een kritische blik of advies, dat hebben we jaren geleden al mogen constateren. Als men belt wil ik met liefde meedenken, maar dan wel tegen het reguliere uurtarief. Ook ik moet ergens van leven.
Badge +3
Toch moet NS iets gaan doen nu ook de Nationale Ombudsman zich over de misstanden heeft uitgelaten. Het heeft enige tijd geduurd maar er is eindelijk berichtgeving in de landelijke media, zoals in dit bericht:https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/sommige-reizen-vallen-duurder-uit-dan-de-bedoeling-is-door-opnieuw-uit-en-inchecken-bij-overstap~b283b36e/Tegelijkertijd benoemt het OV Loket nog een misstand: het extra betalen vanwege gedwongen omchecken vanwege een vervoerderswissel wanneer een reis in het dal is begonnen en er wordt overgestapt in de spits. NS noemt dat een 'exotisch verschijnsel'. Dat kan NS helemaal niet weten omdat NS geen inzicht heeft in de incheckgegevens bij andere vervoerders.

NS moet minder zwammen en gewoon de problemen oplossen.

NS is daar wel helder in op zich, en op de meeste actiekaartjes staat het expliciet vermeld:

Overstappen naar een andere vervoerder mag niet in de spits. Voor NS betekent dat dus in feite "je begint een nieuwe reis met oNS" en dat mag niet (of alleen tegen voltarief als je op saldo/abonnement reist en je incheck/overstap bij oNS in de spits is).

Vraag ik me dan wel af hoe ze dan de langeafstandskorting gaan berekenen als heel de reis buiten de spits is (met een andere vervoerder erbij of ertussen) inderdaad. Dan kan het ineens wél?

Maastricht - Arnhem met NS only (via Den Bosch en Nijmegen) of het stukje Roermond - Nijmegen met Arriva is een goed voorbeeld. Voor een los kaartje (online of uit de automaat) mag je kiezen en betaal je het juiste tarief.

De optie NS only is natuurlijk duurder, maar je mag dan wel dwars door de spits reizen. Als je in de spits Arriva neemt wordt het ook prijzig (geen 40% korting meer) en vooral als je in de spits dan in Nijmegen omcheckt naar NS voor Nijmegen - Arnhem geen korting meer (want spits hè?)...
Heb nog een paar afbeeldingen die ik op dit forum kan plaatsen van de nieuwe bordjes, maar 2 Mb is de max.

Ofwel. Op verdieping 1 staan bij de verschillende trappen verschillende bordjes met aanwijzingen. 🤖
Badge +3
Heb nog een paar afbeeldingen die ik op dit forum kan plaatsen van de nieuwe bordjes, maar 2 Mb is de max.
www.fotoverkleinen.nl (of voor wat meer opties www.fotoaanpassen.nl) 😛
Max 4 Mb is ook een oplossing htd. ff het schuifje een beetje richting die waarde en een beheerder krijgt van mij een virtuele knuffel. 💋
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.


Nog geen nieuws ?

Hopelijk worden de suggesties die hierboven worden gedaan ook meegenomen.
Badge +3
Max 4 Mb is ook een oplossing htd. ff het schuifje een beetje richting die waarde en een beheerder krijgt van mij een virtuele knuffel. 💋
Er zit in de specs van HTML een 'keiharde' POST requests limiet van 2 MB (dus geen 'schuifje'). Dat is dus wat té gemakkelijk gezegd (ook al is daar prima omheen te werken door alles wat je verzendt door de server te laten verkleinen tot acceptabel formaat).

Maar ja, gewoon op volle (poster) grootte plaatsen en het dan lekker kleiner weergeven op height/width=× scheelt de conversie/rekenkracht voor de server, want dat doet je browser dus!
Afbeelding openen in nieuw venster/tab geeft je het origineel dan (en ik schrik daar best van soms, hoe scherp dat is tegenwoordig, en gewoon met een telefoon genomen!)

Als ik bijvoorbeeld 2 meter van je af ga staan en mijn ov-chipkaart toon is mijn naam en geboortedatum en het nummer van de kaart voor jou niet leesbaar, maar met een goede telefoon een foto maken en flink inzoomen op de foto lukt dat vaak prima!

Er zit in de specs van HTML een 'keiharde' POST requests limiet van 2 MB (dus geen 'schuifje'). Dat is dus wat té gemakkelijk gezegd (ook al is daar prima omheen te werken door alles wat je verzendt door de server te laten verkleinen tot acceptabel formaat).

Max post size is zo omhoog te gooien, 2MB is vaak de default van Nginx/php-fpm.
Reputatie 7
Badge +3

NS is daar wel helder in op zich, en op de meeste actiekaartjes staat het expliciet vermeld:

Overstappen naar een andere vervoerder mag niet in de spits. Voor NS betekent dat dus in feite "je begint een nieuwe reis met oNS" en dat mag niet (of alleen tegen voltarief als je op saldo/abonnement reist en je incheck/overstap bij oNS in de spits is).

Vraag ik me dan wel af hoe ze dan de langeafstandskorting gaan berekenen als heel de reis buiten de spits is (met een andere vervoerder erbij of ertussen) inderdaad. Dan kan het ineens wél?


Het blijft een volkomen arbitrair systeem omdat je in sommige delen van het land er totaal geen last van hebt (vervoerder is alleen NS) en in andere delen van het land er extreem veel last van hebt (Overijssel Blauwnet, Limburg Arriva).

Het systeem is bovendien niet berekend op het opvangen van vertragingen. Wanneer je keurig gepland hebt om in Zwolle voor het begin van de middagspits over te stappen op Blauwnet en je komt na 16.00 uur vertraagd aan kun je mooi tot 18.30 op het station van Zwolle gaan zitten kniezen met je actiekaartje. Of betaal je bij het reizen op saldo opeens het volle tarief. NS zegt dan doodleuk dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de vervolgeffecten van hun vertraging.

Hoe je het wendt of keert is dit een systematiek die niet voldoet en er moet hoognodig iets beters verzonnen worden.
Aankomende week is er een overleg en dan zullen we hier even op terugkomen.
We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.

Zoals Miriam schreef NS gaat er "even" op terugkomen. Ik vind dit eigenlijk wel heel eufemistisch gesteld.
Komt op mij neer: willen jullie nu eindelijk eens stoppen met zeuren. Ik ben benieuwd wanneer het overleg is en wanneer we een reactie gaan krijgen. NS heeft nu m.i. de boel wel lang genoeg getraineerd. (alweer een trein)
Zoals iMark al aangeeft, we proberen het ene probleem nog met allerlei work-arounds op te lossen, of het andere probleem komt alweer tevoorschijn. Het OV-chipkaartsysteem heeft voor treinvervoer fundamentele wijzigingen nodig, geen enorm pakket aan work-arounds, om straks tientallen mensen nodig te hebben om met veel moeite nog meer legacy software in de lucht te houden. Dat hebben we in de spoorwereld al genoeg.
Reputatie 7
Badge +3
En dan zou het ook het beste zijn om niet later dit jaar de poortjes op Den Haag Centraal te sluiten maar pas wanneer er een oplossing voor dit issue van extra kosten bij gedwongen overstap is gevonden.
Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.
Nouja, je krijgt hetzelfde als ten tijde van de hack, je moet toegeven dat er problemen zitten in het systeem. En dat wil men niet.
Reputatie 7
Badge +3

We dwalen een beetje af van het onderwerp. Ben overigens eens dat er aan de OV chipkaart zoals deze nu door de NS en andere vervoerders wordt gebruikt wel veel weeffouten in het nadeel van de reizigers zitten.

Ik ben het niet eens met de veronderstelling dat we afdwalen van het onderwerp. Het heeft allemaal met elkaar te maken en maakt deel uit van dezelfde problematiek: een systeem misbruiken voor allerlei zaken waar het niet voor ontworpen is.

Toen op saldo reizen met de OV-chipkaart werd ingevoerd voor het reizen per trein was de situatie beduidend anders dan nu:
  • Geen poortjes
  • Geen trajecten met meer dan één vervoerder
  • Geen middagspits
Op het moment dat er allerlei maatregelen zijn genomen (plaatsen poortjes, trajecten met meer dan één vervoerder en de invoering van de middagspits) zijn er allerlei onbedoelde bijeffecten ontstaan die geleid hebben tot de nogal chaotische situatie waar we nu mee zitten opgescheept. Het probleem is dan ook veel breder dan het moeten omchecken op Amsterdam Sloterdijk.
En dan zou het ook het beste zijn om niet later dit jaar de poortjes op Den Haag Centraal te sluiten maar pas wanneer er een oplossing voor dit issue van extra kosten bij gedwongen overstap is gevonden.
Op Den Haag is er geen alternatieve looproute van/naar van spoor 8, 9 en 10 om de poortjes te vermijden.



Wedden dat ze gewoon dichtgaan ? Met als antwoord c.q. smoes dat mensen de extra kosten kunnen terugvragen.
Wedden dat ze gewoon dichtgaan ?
Uiteraard gaan ze dicht. Maar een zwerver pakt een gebruikt kaartje
van de grond en loopt gewoon gratis door de poortjes...

Reageer