testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

200 km per uur im plaats van 160 km per uur. Hoeveel tijd gaat dat schelen op een traject van bv Breda- Brussel?

Reputatie 5

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Eventueel kunnen ze gekoppeld rijden tussen Amsterdam - Brussel. Vooral in de zomerperiode was de Beneluxtrein vaak vol. Totdat de coronavirus zich verspreidde. 

En eventueel kan zoals je al aangeeft andere ICNG versterken. Vergelijkbaar met ICE/TGV waar de ICE 3 International gekoppeld rijdt met de ICE Dortmund - Frankfurt.

Reputatie 5

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

Voorlopig nog genoeg ruimte op de HSL. Ondanks het verschil in maximumsnelheid tussen Thalys & Eurostar (300 km p/u) en IC Direct (160 km p/u). En straks de ICNG (200 km p/u). Verschil in snelheid wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord,, Barendrecht - Zevenbergsche Hoek en Breda Zuid - Antwerpen Noord. Die dubbeldekstreinen zijn op de HSL Zuid voorlopig nog niet nodig. Het is geen HSL Lyon - Parijs waar een enorm hoge frequentie is. 

Lijk me praktisch als NS kiest voor een Coradia Stream Duplex die ze eventueel kunnen koppelen aan een enkeldeks Coradia Stream (ICNG). Vooral handig als bijvoorbeeld de verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda met ICNG wordt gereden. Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad kunnen enkeldekstreinen het meestal wel alle reizigers vervoeren. Maar tussen Lelystad - Schiphol is de vervoersstroom aanzienlijk groter. Handig als je dan een dubbeldeksintercity kunt koppelen met enkeldeksintercity's. Iets wat SNCF ook doet met TGV Duplex en TGV Reseau. 

Nadeel is dat je ergens ook weer moet afkoppelen.Lijk me dat kan in Almere Centrum.   

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Reputatie 5

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

20 achtdelige ICNG BelgiÍ met totaal (20 x 410 zitplaatsen) = 8200 zitplaatsen is aanzienlijk meer dan de huidige 11 - 12 stammen NS Traxx + ICR. Worden die 20 stellen specifiek ingezet tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag?  

Reputatie 5

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Het is alleen nog onduidelijk of de V-IRM-M op spoortrajecten gaat rijden die zijn voorzien van ETCS. En daarom ook voorzien worden van ETCS. Maar de uitrol van ETCS zal ergens tussen 2025 -2050 gaan gebeuren. In ieder zal dan genoeg andere (NS) treinen zijn die dan al voorzien zijn van ETCS. Kunnen ze de V-IRM-M gefaseerd gaan afvoeren als ze besluiten het niet van ETCS te voorzien. 

Reputatie 7
Badge +1

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

Reputatie 5

Oke maar gaat de ICNG de oude treinen van de IC brussel vervangen?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Reputatie 5

Waarom is er niet gekozen voor een dubbeldekker?

Gaat die nieuwe trein dan ook naar Belgie rijden?

Reputatie 5

Gaan de testritten vanaf morgen beginnen? Ondanks vierkante wielen en problemen met statische omzetter. 

Zien wanneer de nieuwe ICNG instromen. En of de ICNG steeds meer overdag te zien zijn op de HSL en Hanzelijn. 

Reputatie 5

Na een vakantieperiode zal de testritten binnenkort weer verder gaan. Schijnt volgens een bepaalde bron vanaf 24 augustus weer te beginnen.

Hier een foto van ICNG gesleept door V - IRM:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p720x720/117922448_1502434876602162_4071255810905734055_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=skmmqIZfFCsAX_ZpdU9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=720a0389801ac995517c2812a765db4b&oe=5F623B8B

Toch nog geen andere ICNG.

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 


Klopt!

Reputatie 5

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Reputatie 5

En ze lopen mede door corona al achter op het schema. En je weet niet wat er nog kan komen. 

Wat zal de nieuwe ICNG anders maken dan de ICNG? Afgezien van de technische aanpassingen? Zien hoeveel nieuwe foto's en filmpjes er weer komen.😀

Reputatie 7
Badge

In augustus komen er weer een paar 5-delige stellen aan. En wat later komt het eerste 8-delige stel. Het is al ruim 6 weken later en ik verwacht dat de 3103 net zo lang blijft rijden totdat de opvolger komt. Ik denk niet dat de mensen van het Trein Test Centrum zich willen vervelen ;)

Reputatie 5

Weer een detail over ICNG. Bron: Op de Rails:

Het is de bedoeling de 3103 ongeveer zes weken te testen voordat het stel teruggaat naar Polen voor afbouw. De in Amsterdam verblijvende 3108 heeft aan de buitenzijde nog geen nummers, is niet rijvaardig en heeft geen compleet interieur. Hij staat bij het Onderhoudsbedrijf voor instructie van onder andere technici en het bekijken van de benodigde aanpassingen aan de werkplaats en gaat op enig moment ook terug naar de fabrikant voor eindmontage en mogelijk ook een retrofit. Dit houdt in dat van de stellen van de eerste serie ICNG onder andere de technische installaties worden vervangen.

Via You Tube filmpje van NS Weekly is bekend dat er 11 stellen zullen komen. Zien of in augustus de opvolger van ICNG 3103 komt.

 

Reputatie 5

👍

Een encryptiesleutel is iets totaal anders dan een fysieke sleutel. De sleutels voor de communicatie tussen de trein en baan zitten gewoon in de trein opgeslagen, daar heeft de machinist niks mee te maken. Is de betreffende sleutel niet opgeslagen in de trein, dan zal die trein geen verbinding op kunnen zetten met het baanvak. Bijvoorbeeld bij de NS Traxx locomotieven staan wel de sleutels voor de HSL in de loc opgeslagen, maar niet die voor Amsterdam-Utrecht, dus de locomotieven zullen daar niet onder ETCS kunnen rijden.

In de SNG heeft de machinist wel een aparte fysieke sleutel nodig om ETCS (in z'n totaliteit) te gebruiken, om te voorkomen dat machinisten die niet bevoegd zijn voor ETCS per ongeluk onder ETCS komen te rijden op de baanvakken waar dat kan. De machinisten die wel ETCS bevoegd zijn hebben dus die extra sleutel, waarmee zij aan de trein kunnen ‘vertellen’ dat er ook gewisseld mag worden naar ETCS.

Bij de ICNG is zo'n fysieke sleutel echter niet aan de orde. Die heeft geen losse sleutel nodig voor ETCS, zoals de SNG dat heeft. De machinist moet dus zelf kiezen tussen alleen ATB of ATB+ETCS.
 

Reputatie 5

Er was een testrit van ICNG tussen (Utrecht) Almere - Zwolle - Groningen:

Weet iemand of op de Hanzelijn testritten met ETCS was? Heb ooit gelezen dat treinmachinist een encryptiesleutel nodig hebben voor het rijden op de Hanzelijn. Klopt dat? 

Dan heb je op de huidige ETCS trajecten al 5 encryptiesleutels nodig.  

 

Reputatie 5

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Nee, volgens mij is het zelfs zo dat je met een trein ERTMS level 3 kan rijden op spoor ERTMS 1 en/of andersom, maar alles weet ik er niet vanaf.

Vandaar dat Traxx met zijn ETCS kan ‘communiceren’ met Alstom Atlas ETCS op de Hanzelijn?:

Dat was een testrit waar de Traxx met ETCS 160 km p/u reed op de Hanzelijn. HSL heeft de baseline van de ERTMS Specificatie: baseline 2.3.0d͟ of baseline 3 (er zullen in de toekomst updates van baselines of nieuwe baselines komen). Dit is gekopieerd van een site. 

Het schijnt dat de modernste versie van ETCS na de uitrol van ETCS vanaf 2025 gaat komen. Betuweroute en Hanzelijn hebben ETCS van Alstom. Op HSL is ETCS van Siemens. En tussen Amsterdam Bijlmer - Utrecht is ETCS van Bombardier. Weet niet precies welke versies er zijn op deze spoorlijnen. Afgezien van de HSL.  

Reputatie 4

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Nee, volgens mij is het zelfs zo dat je met een trein ERTMS level 3 kan rijden op spoor ERTMS 1 en/of andersom, maar alles weet ik er niet vanaf.

Reputatie 5

Ja, dat zit in het ETCS systeem van de trein.

ICNG heeft zelf ETCS level 2 Baseline 3. HSL Zuid heeft als goed een oudere versie van ETCS. En de Alstom ETCS op Betuweroute en Hanzelijn is waarschijnlijk geen ETCS level 2 Baseline 3. 

Is dat een probleem voor de ICNG dat het met de modernste versie van ETCS op spoorlijnen rijdt met een oudere versie van ETCS?

Reageer