testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

En daar is hij dan:

Zien of hij met hoge snelheden over de Hanzelijn gaat rijden. Of via de Veluwelijn gaat rijden. 

Reputatie 5

Een PDF over testritten ICNG:

https://www.prorail.nl/sites/default/files/vragen_en_antwoorden_testritten_icng_op_hsl.pdf

In de PDF wordt ook aandacht besteed aan de geluidsniveau van de ICNG. Ze geven aan dat de ICNG stiller zal zijn dan de Traxx + ICR. Niet echt verassend. als je hoort hoe stil de SNG al is. Zo'n geluidsniveau verwacht ik bij de ICNG ook. En mogelijk nog stiller. 

Las dit op een site van treinreiziger.nl op 2 - 10 - 2013:

Alhoewel de geluidsnormen voor de HSL onveranderd strikt zullen blijven, zullen dezelfde normen de komende jaren naar verwachting niet gehaald gaan worden. De Thalys heeft ontheffing om meer herrie te mogen maken. Die ontheffing blijft. Ook de Eurostar hoeft niet aan de strikte geluidsnormen te voldoen.

Toekomstige nieuwe treinen moeten wel aan de eisen gaan voldoen. Maar die  treinen stromen pas vanaf 2021 in. Tot die tijd zullen de meeste treinen worden uitgevoerd door Traxx locomotieven met Prio-rijtuigen. Ook die treinen maken op diverse plaatsen meer herrie. Dat wordt echter toegestaan, omdat de normen alleen gelden voor nieuwe treinen.

Wettelijk is er een voorkeursgrens van 57 dB(A) voor de HSL vast gelegd.

De Traxx + ICR schijnen een geluidsniveau van 80 decibel te hebben. Die worden ook door inwoners van Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel Rodenrijs als lawaaiig ervaren. Dan zal de ICNG aanzienlijk stiller moeten worden. Benieuwd hoe Alstom dat gaat doen.   

 

Reputatie 5

Eindelijk weer een nieuw filmpje van ICNG:

Een filmpje van een achtdelige ICNG op de testbaan in Velim. Maar waar blijven de nieuwe ICNG? 

Reputatie 5

Filmpje achtdelige ICNG in Velim:

Het is op (Social) Media rustig over berichten van ICNG. Alleen een foto van een testrit tussen Utrecht - Amsterdam. Maar weet niet of het inhoudt dat er weinig getest wordt. 

Verder mag je blij zijn @PeterJKH dat de voormalige stuurrijtuigen zo toch nog ingezet worden, immers ze zorgen voor extra zitplaatsen in de trein voor de reiziger.

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?

 

Het stuurstandrijtuig is niet geschikt om de loc die nu gebruikt wordt aan te sturen en nooit gebouwd voor gebruik op de HSL.  Het omrijden van een loc neemt meer tijd in beslag dan dat er is en kan ook niet op een kopspoor waardoor de trein eerst weer naar een ander spoor zou moeten om allesl os te koppelen, daarna omrijden om vervolgens alles weer te koppelen en te controleren of alles functioneerd. En daar is niet genoeg tijd voor en gaf nog wel eens problemen dus vandaar dat er gekozen is voor de duurdere optie om sandwich te rijden met 2 locs.  1 loc is ruim voldoende om die paar rijtuigen te trekken.

Reputatie 6

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.

Reputatie 6

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 


HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Reputatie 5

En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

dan ben je net als ik vrij lang, maar als het om beenruimte gaat is er wat mij betreft in Nederland sowieso vrij weinig reden tot klagen . Goed om te horen dat dit bij deze trein ook goed zit

Treinen in veel andere landen en vooral treinen als Thalys/tgv/eurostar vind ik wat dat betreft soms een ramp (helemaal als je laat een ticket koopt en een vierzits plek aan het raam krijgt toebedeeld). Bij die treinen moet ik bij ritten van een paar uur echt een aantal keer een wandelingetje gaan maken. 1e klas ticket boeken voor extra beenruimte wil ook niet altijd helpen

Thalys TGV/TGV zijn treinen van SNCF. En zijn blijkbaar meer gefixeerd op de Franse en Belgische reizigers. Zie je ook bij de eerste generatie Eurostar. Maar de tweede generatie Eurostar 320 die o.a. tussen Londen - Amsterdam rijdt is ruimer. Die Eurostar Amsterdam - Londen lijkt qua beenruimte meer op de ICE Amsterdam - Frankfurt.

Reputatie 5

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Luxe segment binnen NS. Dat is ook prima. Want er zijn genoeg Nederlanders die het "schandalig" vinden dat je €1,56 in daluren en € 2,60 moet betalen voor toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam met de huidige ICD.

Maar de ervaring leert als je wat tegenover stelt de reizigers wel bereid om makkelijker een toeslag te betalen. De betrouwbaarheid is het belangrijkste bij ICNG. Treinreizigers willen afgezien van verbeterde comfort vooral een betrouwbaardere trein. 

Maar de HSL is een specifiek spoor. 

En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

dan ben je net als ik vrij lang, maar als het om beenruimte gaat is er wat mij betreft in Nederland sowieso vrij weinig reden tot klagen . Goed om te horen dat dit bij deze trein ook goed zit

Treinen in veel andere landen en vooral treinen als Thalys/tgv/eurostar vind ik wat dat betreft soms een ramp (helemaal als je laat een ticket koopt en een vierzits plek aan het raam krijgt toebedeeld). Bij die treinen moet ik bij ritten van een paar uur echt een aantal keer een wandelingetje gaan maken. 1e klas ticket boeken voor extra beenruimte wil ook niet altijd helpen

De testtreinen gaan na het testen dan ook helemaal gestript worden en weer volledig opnieuw opgebouwd door Alstom in lijn met de serieproductieversie van de trein. Dus die schade door dat scherm maakt gelukkig niet uit. Dat zal in de opnieuw opgebouwde trein niet meer te zien zijn.

Persoonlijk vond ik de stoelen erg goed zitten en ze pakken bij mij erg goed in de rug. Maar stoelen zijn natuurlijk iets heel persoonlijks. Ook bij deze stoelen zullen er ongetwijfeld mensen zijn die ze niet prettig zullen vinden zitten.

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

Reputatie 5

Hoewel de testtreinen niet volledig afgebouwd zijn qua interieur, staat het interieurontwerp uiteraard gewoon vast. Dus ja, de treinen blijven dit ruime ontwerp houden. Ze zijn tenslotte ook als IC ontworpen. En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

 

En voor wat betreft testritten, daar is men de komende tijd natuurlijk nog niet klaar mee, dus er is nog meer dan genoeg kans om de trein zo af en toe rond te zien rijden 😄

Wordt ongeduldig. 😠😉 Maar je hebt gelijk. De testperiode duurt nog lang. En laten ze het zeer grondig voordat goedkeuring naar ERA/IL&T gaat. 

Bij de Fyra ging destijds medewerkers van Eurolloyd Register Rail mee. Nu is het Ricardo Rail. Heeft Ricardo Rail ook een rol bij toelating van ICNG? 

De bekleding is te zien op de vele foto's die al op internet te vinden zijn. Dat is gewoon nepleer, net als de meeste andere NS treinen.

En al die dingen die je noemt zitten er uiteraard in. Dat is tegenwoordig gewoon de basisuitrusting van een trein.

Reputatie 5

Als die ICNG zag zoals twee jaar geleden als mock up gok ik dat ICNG een aantal overeenkomsten krijgt met SNG zoals prullenbakken, toilet, displays, USB aansluiting, stopcontacten, gelijkvloerse instap. Wel meer ruimte. Ben benieuwd naar bekleding van ICNG. Hoop op velours bekleding in tweede klas zoals bij ICM-M. Maar smaken zullen verschillen. 

Hoewel de testtreinen niet volledig afgebouwd zijn qua interieur, staat het interieurontwerp uiteraard gewoon vast. Dus ja, de treinen blijven dit ruime ontwerp houden. Ze zijn tenslotte ook als IC ontworpen. En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

 

En voor wat betreft testritten, daar is men de komende tijd natuurlijk nog niet klaar mee, dus er is nog meer dan genoeg kans om de trein zo af en toe rond te zien rijden 😄

Reputatie 5

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Waarom altijd nachtelijke ritten op de Hanzelijn tot nu toe? Vanwege ETCS testritten? Op vele andere spoortrajecten reed de ICNG tot augustus overdag. 

Las in PDF van Alstom Coradia Stream dat ICNG 256 zitplaatsen in vijfdelige NS Coradia Stream/ICNG krijgt. Als die gegevens zo blijven. Qua aantal zitplaatsen enigszins vergelijkbaar met ICM-M. 

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Reputatie 5

Weer wat details gevonden. In Railhobby is te lezen dat RailAdventure de ICNG eerst overbrengt naar Deventer. En dat het op eigen kracht dan moet gaan rijden. Naar Watersgraafsmeer? Of CTA Utrecht? 

Jammer genoeg geen testrit. Dat er vandaag nog niet getest is begrijpelijk. Al is soms slecht weer het beste weer voor testritten. :wink: Maar dat komt later wel als de ICNG echt goed getest is.   

Reputatie 5

ICNG gaat straks deels de oude IC Max plan uitvoeren:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Intercity_Max

De HSL Oost werd niet aangelegd. 

Reputatie 5

8 minuten reistijd winst voor miljoenen kosten aan nieuwe treinen. Ik gok dat sneller gewoon te duur was.

Ja. Waarom 250 km treinmaterieel aanschaffen die aan hogere Europese (bots) normen moeten voldoen? Dat gaf NS 15 jaar geleden al aan een ex Minister. NS wilde de Intercity Max plan uitvoeren. Maar Minister Netelenbos en overheid waren geheel gefocust op zo snel mogelijke reistijden.

De 11 jaar HSL ervaring heeft geleerd dat reizigers zowel behoefte hebben aan snelle directe duurdere HST zoals Thalys & Eurostar als tragere flexibelere treinen zoals Beneluxtrein tussen Amsterdam - Brussel. 

Daar komt bij dat de energieverbruik van 200 km p/u voor vervoerder NS aanzienlijk lager is dan 250 km p/u treinmaterieel. Scheelt ook geld.

Reputatie 5

8 minuten reistijd winst voor miljoenen kosten aan nieuwe treinen. Ik gok dat sneller gewoon te duur was.

Reputatie 5

200 km per uur im plaats van 160 km per uur. Hoeveel tijd gaat dat schelen op een traject van bv Breda- Brussel?

Tussen Breda - Antwerpen wordt het verschil in snelheid gemaakt vanaf knooppunt Princeville tot Antwerpen Noord. Schat in dat op de ongeveer 50 km lange traject 2 - 3 minuten tijdswinst geboekt wordt door ICNG België. 

Gok dat tussen Amsterdam Centraal - Brussel Zuid op totaal 8 minuten tijdswinst van ICNG België t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Hangt wel sterk af van welke rijpad ProRail en Infrabel ICNG België geven. 

 

Reageer