NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties


Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?


Correct en tevens juist.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.
Badge +3

Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Flex 'overrulet' ongeveer alles, dus als je dat op je huidige kaart gaat bestellen komt dat ook goed (de resterende dagen van je Traject Vrij krijg je terug, denk ik).

Na ophalen bij een apparaat heb je Flex (Reizen op Rekening NS) en that's it!

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Maar omdat je toch al (een paar) reserve kaarten hebt, gewoon proberen om Flex je Traject Vrij te laten overrulen, en dus een deel van je maandtraject terug te krijgen.

Ben benieuwd hoe dat verloopt. Ik zeg doen! (als test). Nieuwe kaart is té makkelijk eigenlijk... 🤣

Badge +3
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.

Say whaattt? No way https://www.sandd.nl !
Reputatie 7
Badge +3
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.

Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.


Het gaat niet pas mijn tweede maand worden. Heb het abonnement vanaf februari. Maar dus met andere woorden, volgende week woensdag 29 mei is de laatste dag dat ik gebruik wil maken van het abonnement (waarschijnlijk dezelfde dag als dat ik de factuur ontvang) dat ik dan de abonnementskosten van juni (347 euro) terug krijg?
Dat klopt helemaal Lisakok. De teveel betaalde kosten krijg je een maand later van ons terug.
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Badge +3
Weer een vraagje, ik heb dus mijn abonnement opgezegd. Krijg ik nu in een keer een mail van dat de factuur klaar staat. Ik gekeken, willen ze 26 euro innen voor een reis van 27 mei. Maar deze datum viel nog onder de vorige maand dus snap het niet. Help?
Het kan zijn dat bepaalde reizen van de voorgaande periode bij het aanmaken van een factuur nog niet bekend zijn, en meegenomen worden op de volgende factuur.

Dat verwerken van reizen duurt namelijk een dag of twee (trein, metro) en bij bus en tram vaak nog wel langer (tot wel enkele weken bij buurtbussen en zo, omdat de gegevens in de remise uitgelezen worden).

Dit is normaal, en was voorheen eigenlijk ook al zo (transacties nog niet in reishistorie te zien) maar dan had je het al via je saldo betaald.
Maar dan moet ik nu dus voor een treinreis gaan betalen die toen gewoon in mijn abonnement zat. Lijkt me nogal krom plus waarom zit een reis van de dag later dan wel in de oude factuur?
Badge +3
Dit is denk ik een van de kinderziektes van Flex, en daarvan zijn er wel meer.

Als je op 27 mei nog gewoon je abonnement had en de reis pas later verwerkt is (op de factuur van juni, terwijl je factuur op bijv. de 28e komt) dan zou ik zeker de klantenservice daar even hun licht over laten schijnen.
Regarding subscription changes:

Quick reminder that the NS webpage is not updated/incorrect.

This link (https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html) says:
  • You cannot schedule changes for the future
But this link (https://www.ns.nl/en/customer-service/making-changes/making-changes-to-season-tickets.html) says:

Delaying changes until later

If you want your change to take effect at a later date, in 3 months time for example, you can still activate it straight away. The change will be loaded onto your OV-chipkaart or NS-Business Card and processed in your contract, but will only apply from the date that you have specified.

I also asked one person at the Eindhoven central station and they confirmed me that you can change your subscription and the web service will ask for a date.


In the end, I tried to change my season ticket today (when I wanted the change the 1st of September) and the change was processed right away, losing my subscription for the remainder of the month, making me lose money in the process. And it is not possible to change my subscription again until one month later.

Be careful when you are changing season tickets, people!
Reputatie 7
Badge +3
The NS webpage is correct as your first link refers to Flex subscriptions and your second link to the classical (non-Flex) subscriptions. These are 2 different kind of subscriptions.

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

 

 

 


Dit hangt er vanaf of je van te voren nog gebruik gemaakt hebt van ander vervoer.

 

Badge +3

Dat komt door het degressief tariefsysteem dat NS hanteert: de prijs per kilometer is lager voor langere reizen. Op 31 maart was Utrecht Centraal-Den Haag Centraal het tweede deel van een langere reis, en op 1 april was het het eerste deel van een langere reis. Daarom kostte dit specifieke traject meer op 1 april. Voor het traject Nijkerk-Utrecht Centraal was dat precies omgekeerd. Zoals u ziet, is de totaalprijs wel op beide dagen hetzelfde.

Merk op dat dit alleen zo werkt als er maximaal 35 minuten zit tussen het uitchecken voor het eerste deel van de reis en het inchecken voor het tweede deel van de reis. Als die tijd langer is, wordt het tweede deel gezien als een nieuwe reis, wat duurder is. In dat geval had u voor beide reizen in totaal 6,90 + 11,90 = 18,80 euro betaald.

Dit is overigens niet specifiek voor NS Flex; reizigers die op saldo reizen, ervaren dit ook.

Reputatie 7
Badge +3

En bij de eerste keer inchecken wordt een basistarief gerekend, bij een tweede keer inchecken (als dat binnen 35 minuten na uitchecken is)  wordt dit niet gerekend.

Badge +3

Haha ik las nog even terug en zag de oude reacties van o.a. @Thom over upgraden na het inchecken.

Dat werkt dus perfect, maar heb je dus precies 15 minuten de tijd voor (zie andere topics daarover). Als je dus om 15:00 een klassewissel doet via Mijn NS of de app, dan worden alle inchecks of overstappen vanaf 14:45 op 1e klas afgerekend.

Hallo,

Ik heb maandag een ns abonnement afgesloten. Met een nieuwe ov kaart. Ook heb ik een mail gekregen met een nieuw ns account maar nu heb ik er al 1. Hoe kan ik mijn abonnement op mijn al bestaande Mijn NS account zetten? Want hij staat er niet tussen en ik weet nu niet waar ik kan zien dat ik het abonnementen gekocht heb. Wel heb ik in de mail een bevestiging gekregen maar daar staat verder niks bij.

Groeten

Welkom bij de Community, marsmariska.

Heb je bij de bestelling van het abonnement hetzelfde e-mailadres opgegeven als waar je Mijn NS account op geregistreerd staat of een ander e-mailadres?

onderstaande bericht ontvangen: ‘Belangrijk: nog 2 stappen nodig voor de overstap naar NS Flex
 
• Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
• Activeer uw nieuwe NS Flex.
 

Dit moet u doen vóór 3 november 2020 en kan bij de NS-kaartautomaat of een ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Een NS-kaartautomaat vindt u op het station en een ophaalpunt staat in een supermarkt, boekhandel of instelling in uw buurt. Voer uw postcode in op ovchipkaart.nl om te zien waar u dichtbij terecht kunt.’

 

Echter bij de automaat, kan ik niet naar mijn bestellingen. ik krijg alleen een reactie dat mijn abonnement is verlopen..  

Goedemorgen lenyr. Welkom bij de NS Community.

Dat is vreemd. De optie ‘Ophalen bestelling' kan je niet selecteren nadat je je OV-chipkaart voor de lezer houdt? 

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?

Reageer