NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Badge +3
Ja, u kunt instellen dat u met Weekend Vrij 1e klas buiten het weekend 2e klas wil reizen, en een klassewissel uitvoeren tot 15 minuten na inchecken. In het laatste geval betaalt u 67 procent meer dan de prijs voor de 2e klas. Vanzelfsprekend krijgt u alleen korting buiten de spitsuren.
Badge +3
Even een crosslinkje naar ander relevant topic over reizen op rekening.... hier
Badge +3
Dit probleem is weer terug. Het komt op mij vrij knullig over dat eenzelfde probleem opnieuw kan optreden.
Dit probleem is weer terug. Het komt op mij vrij knullig over dat eenzelfde probleem opnieuw kan optreden.

Kun je mij in een privébericht je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en e-mailadres sturen? Dan ga ik kijken wat ik hierover kan achterhalen. Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "Stuur Bericht".
Badge +3
Verstuurd, en als bonus ook nog mijn OV-chipkaartnummer gegeven.
Dit probleem is weer terug. Het komt op mij vrij knullig over dat eenzelfde probleem opnieuw kan optreden.

Bij mij inderdaad ook
Mag ik van jou ook je gegevens, tridek_ok. In mijn reactie aan Tochjo heb ik aangegeven wat ik nodig heb en hoe je een privébericht stuurt.
Ik waardeer je aanbod dit uit te zoeken echter deel ik niet zomaar zoveel gegevens via social media. Vooralsnog is er voor mij niets aan de hand, ik reis zelden buiten mijn abonnement op de NS Flex en heb screenshots dat aanpassing niet mogelijk is, mocht ik deze ooit nodig hebben.
Reputatie 5
Badge
Hoe lang duurt het eigenlijk voor een NS Flex wijziging volledig verwerkt is en ik dus met het nieuwe product kan reizen?
Een wijziging in je product is per direct. Dat betekent dat je, wanneer jij je abonnement aanpast, gaat reizen met je nieuwe product. Daarbij zullen de kosten op de meest gunstige manier voor jou worden berekend.
Reputatie 5
Badge
Ah, bedankt! De reden dat ik deze vraag stelde is omdat het systeem na een wijziging vaak zegt even tijd nodig te hebben om een productswijziging te verwerken. (Bij opnieuw inloggen bij Mijn NS staat het oude product nog op de voorpagina van Mijn NS)
Reputatie 7
Badge +3
@Jouke NS , geldt dat ook wanneer je overstapt van Traject Vrij naar NS Flex (met of zonder abonnement)?
Dus je reist overdag met Traject Vrij, daarna wijzig je dit in NS Flex (neem aan dan nog wel ophalen bij automaat) en de wijziging naar NS Flex is dan ook direct?

En moet een OV-chipkaart dan nog een bepaalde tijd geldig zijn bij het overstappen?
Mijn kaart verloopt 1 juli. Voor die tijd wil ik denk ik van mijn Traject Vrij overstappen naar NS Flex, maar ik weet nu alleen nog niet wanneer en of ik dan intussen al een nieuwe kaart heb.
Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke.
Punt is dat ik nu nog niet weet per wanneer ik dit zou willen wijzigen, maar waarschijnlijk korter dan 6 weken voor de kaart verloopt. Het hangt van de situatie hier op werk af, naar verwachting ergens tussen half/eind mei en 1 juli.
Dan zou ik je adviseren om NS Flex op een nieuwe kaart aan te vragen, zodra je weet dat je het wilt, en je traditionele Traject Vrij gewoon via onze Klantenservice stopzetten. Daarmee kun je een nieuwe foto aanleveren en tegelijkertijd voorkomen dat er iets fout gaat met het overzetten van je abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Maar dan kan ik neem ik mijn Traject Vrij alleen stopzetten per de datum van de maand dat het ooit is ingegaan (dat is de 25e, dus bv 25 mei of 25 juni) en 2 weken (of is het 10 dagen) van te voren?

Dat probeer ik juist te vermijden dmv het overstappen naar Flex, juist omdat ik nog niet weet vanaf welke datum ik mijn Traject Vrij niet meer nodig heb.
Ah, dat snap ik. Stuur me t.z.t. even een privébericht, Momo. Kijk ik met je mee wat op dat moment het beste is voor je.
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke. Zal ik doen wanneer het zo ver is.
Kan je de datum van betalen veranderen door te bellen naar een nummer ?
Badge +3
Nee, de incassodatum is gekoppeld aan de ingangsdatum van NS Flex en kan niet gewijzigd worden. Alleen als u NS Flex geheel stopzet, dus het product Reizen op rekening ook van uw kaart verwijdert, en daarna opnieuw NS Flex aanvraagt met een andere ingangsdatum, dan wijzigt de incassodatum.
Dus als ik hem nu verwijder en opnieuw aanvraag kan ik dan nog wel reizen ?
Bij NS Flex werkt dat helaas niet, Tochjo. Doordat je eens een abonnement hebt gehad blijft de originele incassodatum gehandhaafd. We hebben hier wel melding van gemaakt maar er is vooralsnog geen oplossing hiervoor.
Badge +3
Dat is goed om te weten, dank.
Of ik wil overstappen op flex ...

Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.
@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?

Reageer