Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Dus als ik hem nu verwijder en opnieuw aanvraag kan ik dan nog wel reizen ?

Ik heb eerder deze maand een NS Flex Traject Vrij (Leiden Centraal naar Alphen a/d Rijn) aangeschaft. Ik ging er van uit dat ik op dat gehele traject dan vrij kan reizen (ik stap vaak in op Leiden Lammenschans, wat deel uitmaakt van het traject Leiden Centraal <--> Alphen a/d Rijn .

Nu krijg ik dus mijn eerste factuur en wordt er apart gefactureerd voor alle reizen van Leiden Lammenschans naar Alphen aan de Rijn, terwijl dit gewoon deel uitmaakt van het traject… of ben ik verplicht het hele traject te reizen?

Badge +3
Dat is goed om te weten, dank.
Of ik wil overstappen op flex ...

Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.
@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?

Hoi ChrisAB en welkom bij de Community. Je zou het beste even contact op kunnen nemen met de Klantenservice zodat er direct iemand met je mee kan kijken. 

Je hebt het traject afgekocht dus het zou binnen jouw Traject Vrij moeten vallen.

Reputatie 7
Badge +3
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.
Badge +3

Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Flex 'overrulet' ongeveer alles, dus als je dat op je huidige kaart gaat bestellen komt dat ook goed (de resterende dagen van je Traject Vrij krijg je terug, denk ik).

Na ophalen bij een apparaat heb je Flex (Reizen op Rekening NS) en that's it!

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Maar omdat je toch al (een paar) reserve kaarten hebt, gewoon proberen om Flex je Traject Vrij te laten overrulen, en dus een deel van je maandtraject terug te krijgen.

Ben benieuwd hoe dat verloopt. Ik zeg doen! (als test). Nieuwe kaart is té makkelijk eigenlijk... 🤣

Badge +3

Haha ik las nog even terug en zag de oude reacties van o.a. @Thom over upgraden na het inchecken.

Dat werkt dus perfect, maar heb je dus precies 15 minuten de tijd voor (zie andere topics daarover). Als je dus om 15:00 een klassewissel doet via Mijn NS of de app, dan worden alle inchecks of overstappen vanaf 14:45 op 1e klas afgerekend.

Badge +3
Dank je Jouke.
En ook fijn dat ik die nieuwe kaart al zo snel binnen heb.

Say whaattt? No way https://www.sandd.nl !
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.
Misschien een hele stomme vraag, maar ik wil mijn ns flex stopzetten aan het eind van deze maand maar volgende week krijg ik nog een factuur en daar zitten de kosten van de volgende maand al in terwijl ik er dan niet meer mee wil reizen. Op ns.nl staat abonnement stopzetten is met 15 minuten voltooid dus lijkt me niet dat ik het nu al, voordat ik de factuur krijg, kan doen. Please help.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.

Na de eerste maand kun je niet voorkomen dat je ook een tweede maand betaald. Dit komt omdat je het wijzigen pas kan aangaan na afloop van de eerste maand. De kosten krijg je echter van ons terug bij de volgende factuur.


Het gaat niet pas mijn tweede maand worden. Heb het abonnement vanaf februari. Maar dus met andere woorden, volgende week woensdag 29 mei is de laatste dag dat ik gebruik wil maken van het abonnement (waarschijnlijk dezelfde dag als dat ik de factuur ontvang) dat ik dan de abonnementskosten van juni (347 euro) terug krijg?

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Dat klopt helemaal Lisakok. De teveel betaalde kosten krijg je een maand later van ons terug.

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Halo, Morgen vertrekt mijn trein om 8:59 uur. Kan ik die nemen of moet ik een trein later nemen omdat ik in de daluren moet reizen?

 


Dat hangt van jouw vervoersbewijs af. Met een daluren-abonnement of keuzedag kun je vanaf 8.55 uur inchecken om tegen daluren-tarief te reizen. Je hebt dan 4 minuten om de trein van 8.59 uur te halen.

Met een dalurenkaartje (online gekocht);mag je niet in een trein zijn die in de spits vertrekt. Je zult dan een aanvullend vervoersbewijs nodig hebben tot het eerstvolgende station in de daluren.

Als ik van 2e klas naar 1e klas wissel, krijg ik extra vragen: “alleen vandaag”, "tot datum x", of "permanent".

Standaard reis ik 1e klas. Als ik een dagje met iemand anders meereis die 2e klas reist, kan ik bij de klassewissel van 1e naar 2e klas niets kiezen. Dus ben ik dan opeens permanent 2e klasreiziger. Waarom krijg ik daar niet dezelfde keuzemogelijkheden?

Is onhandig en klantonvriendelijk, want nu moet ik er zelf weer aan denken om hem op 1e klas te zetten (en zit ik wellicht eens “onbevoegd” in 1e klas als ik dat vergeet).

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Flex had ik geactiveerd op de bestaande kaart via een automaat. Daarna vroegen alsnog de OV-poortjes om saldo (melding “Onvoldoende Saldo”). Moet ik naast NS Flex Dal-voordeel ook nog NS Flex basis op mijn kaart zetten?

Ik heb mijn factuur gekregen en daarop staat dat ik gewoon tijdens de daluren de volle prijs heb betaald terwijl ik een flex abbo heb. hoe kan dit?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi chonkhan,

Er zijn meerdere Flex-abonnementen. Met ‘flex abbo’ bedoel je Flex Dal Voordeel? Want met bv. Flex Basis krijg je geen korting.

Het kan zijn dat je niet in de daluren ingecheckt bent. Het tijdstip van inchecken geldt, niet het tijdstip van reizen.

Het kan ook zijn dat je voorafgaand aan de reis in de daluren, nog een andere reis hebt gemaakt die in de spits is begonnen. In dat geval blijft het eerste tarief gelden, ook als je uit- en weer incheckt.

Het kan ook nog zijn dat je abonnement niet (goed) geactiveerd is. Zie je in Mijn NS staan dat je Dal Voordeel hebt?

Als dat het allemaal niet is, zou ik even contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Badge +3
Weekend Voordeel (40% korting in het weekend)
Ik begrijp dat dit abonnement alleen in combinatie met NS Flex zal worden aangeboden? Is de prijs ervan al bekend?

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas

Fantastisch. Ik vraag al jaren om die mogelijkheid bij Dal Vrij, maar daar is het momenteel zelfs niet mogelijk om de klasse van 1 naar 2 te wijzigen bij de kaartautomaat. Ik word hier erg enthousiast van!

Ik ben een aantal weken gewisseld naar Flex, vooral omdat je daarmee dat n de trein kunt wisselen naar eerste klas bij drukte. Per losse reis. Nu ben ik net overgeschakeld en kees ik dat de klassewissel geldt rot morgenochtend. Ik vond het heel onprettig dat dit is veranderd binnen zo korte termijn en zonder aankondiging. Of is er iets mis? Groet!

Reputatie 7
@Tochjo Vooralsnog zal dit abonnement alleen voor NS Flex worden aangeboden, maar dit staat nog niet vast. Wellicht zien we de mogelijkheid om dit abonnement als baseline aan te bieden. Hier is nog geen duidelijkheid over. Het Weekend Voordeel abonnement zal vooralsnog €2,- per maand bedragen.
Reputatie 7
Badge +4
Op het perron of in de trein upgraden naar 1e klas

Dat moet natuurlijk nooit kunnen.

Reageer