Skip to main content
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Toon eerste bericht

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 7 september 2021
Peter1973 schreef:

Ik heb een vraag ben overgestapt van Traject vrij naar Ns Flex traject vrij maar mijn Traject vrij abonnement loopt tot 15 oct 2021 maar. Mijn nieuwe abonnement  gaat op 14 sep in  stopt mijn incasso van traject vrij op de veertiende sep

Als je de 14e als ingangsdatum gekozen hebt dan kan je per die datum NS Flex ophalen bij een automaat (station, supermarkt e.d.). Je krijgt daar nog een e-mail over en hebt daar vervolgens één maand de tijd voor (of zie de datum in de e-mail).

Je huidige Traject Vrij wordt dan ter plekke beëindigd en reeds betaalde dagen/maanden krijg je terug (binnen een week via een tussentijdse creditfactuur). Een eventuele incasso voor een volgende maand die al klaar stond krijg je later natuurlijk ook terug.


  • Op het juiste spoor
  • 9 september 2021

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat. Iedereen snap - en begrijpt het en degene Hoofd klantenservice Lieneke Bouma niet kan spreken of bellen op dit zeker naar behoren hoort op te lossen. En al meerdere keren gevraagd stuur mij gewoon een factuur van €60.80 en dan is dat klaar en kan deze gewoon worden opgelost. Dus ze maken hun fout nu mijn probleem en krijgt niemand te spreken om nogmaals dit op te lossen. En geen uitleg waarop het bedrag tot stand is gekomen en waarom dit nu van 413 nu 271 is geworden. Komt dit vaag over ja want ik snap het nog steeds waarom ik de dupe ben van een fout van een medewerker. 

Hopelijk kan wie dan ook mij helpen of wat voor manier dan ook om dit eens op een normale manier tot een goed einde te brengen. 

Mvg,

Roberto die hier erg verdrietig van wordt om dit van een dienstverlenend bedrijf helaas op deze manier moet mee maken.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 9 september 2021
Roadie schreef:

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.


Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 september 2021

Erg vervelend, Roadie. Ik begrijp dat onze klantenservice jouw abonnement heeft gewijzigd naar Hoogeveen - Zandvoort, terwijl dit Overveen - Zandvoort had moeten zijn. Klopt dit? En wat geven mijn collega's aan, met dat dit nu niet opgelost kan worden?


  • Reisleider****
  • 10 september 2021
Robert B schreef:
Roadie schreef:

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.


Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??


Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 september 2021
Macklobell schreef:

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.


  • Reisleider****
  • 10 september 2021
Laura NS schreef:
Macklobell schreef:

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.


Dan krijg je dit soort dingen dus van medewerkers die een verkeerde stationsnaam hebben gehoord.


Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 september 2021

Dit is inderdaad een erg ongelukkige situatie...


  • Op het juiste spoor
  • 20 september 2021

Ik heb eerder deze maand een NS Flex Traject Vrij (Leiden Centraal naar Alphen a/d Rijn) aangeschaft. Ik ging er van uit dat ik op dat gehele traject dan vrij kan reizen (ik stap vaak in op Leiden Lammenschans, wat deel uitmaakt van het traject Leiden Centraal <--> Alphen a/d Rijn .

Nu krijg ik dus mijn eerste factuur en wordt er apart gefactureerd voor alle reizen van Leiden Lammenschans naar Alphen aan de Rijn, terwijl dit gewoon deel uitmaakt van het traject… of ben ik verplicht het hele traject te reizen?


Rizana NS
  • Oud Moderator
  • 20 september 2021

Hoi ChrisAB en welkom bij de Community. Je zou het beste even contact op kunnen nemen met de Klantenservice zodat er direct iemand met je mee kan kijken. 

Je hebt het traject afgekocht dus het zou binnen jouw Traject Vrij moeten vallen.


  • Op het juiste spoor
  • 24 september 2021

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?


  • Intercity
  • 26 september 2021

Ik heb een algemene vraag over het wijzigen van mijn abonnement. Ik heb al sinds de 1e dag een NS Flex abonnement van 0 euro per maand. Ik was aan het kijken naar de mogelijkheden om te wijzigen in een ander abonnement. Ik zag echter dat ik ook kan overstappen van NS Flex zonder abonnement wat ik nu heb naar NS Flex basis. Weet iemand toevallig wat de verschillen zijn tussen deze abonnementen? Of is het enkel een nieuwe naam?


Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 26 september 2021

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.


Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 27 september 2021
HvM76 schreef:

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Goedemorgen HvM76. Welkom bij de NS Community en excuses voor de late beantwoording.

De wijziging dient binnen een maand bevestigd te worden bij de kaartautomaat. Als dat niet gebeurt blijven beide abonnementen lopen en zullen ook de kosten van het dal-abonnement in rekening worden gebracht.
Misschien dat je je OV-chipkaart naar een kennis/familielid in Nederland kan verzenden per post, dat diegene het doet? Als dat geen optie is wil ik je adviseren om contact te zoeken met de Klantenservice.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 28 september 2021
Tochjo schreef:

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

In de meeste communicatie (zoals de webshop en pagina over de mogelijkheid om mensen met Samenreiskorting mee te nemen) heeft de laatste tijd Flex Basis juist weer de voorkeur. Dat is dus wat @Alex206 ziet.

Op de factuur staat het (nog) wel als NS Flex zonder abonnement, maar in feite is het een (doorlopend) gratis abonnement, want het staat als product op je kaart en je krijgt maandelijks een factuur. Vergelijk OV-fiets (dat overigens niet op een kaart staat, en alleen een factuur als er kosten gemaakt zijn).

Je zou het ook nog kunnen omschrijven als een abonnement dat nooit 20/40/100% korting kent. Basis is (mijn mening) dus ‘makkelijker’, RET noemde zoiets ‘ABC’ (achteraf betalen consumenten).


Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 28 september 2021
ArchEnemyDante schreef:

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Als je al een nieuwe kaart hebt, en dat niet gedaan hebt via een kaartvernieuwing, dan via de Klantenservice (telefoon, chat of social media).

Heb je de kaart wel op de juiste manier vernieuwd, dan staat NS Flex er gewoon op. Koppel de kaart aan je Mijn NS account of zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm bij OV-chipkaart. NS Flex staat op de kaart als ‘Reizen op Rekening NS’ (voor trein en meestal ook bus/tram/metro).


  • Op het juiste spoor
  • 15 oktober 2021

LEuk hoor NS flex, maar er staat dat ze automatisch opladen nu uitgezet hebben, ik reis ook met de bus en heb dit hiervoor nodig. Betekend dit dat jullie het ook voor de bus uitgezet hebben?

 

Groeten


Laura NS
Moderator
  • Moderator
  • 15 oktober 2021

Automatisch saldo laden wordt dan inderdaad uitgezet. Als je NS Flex via de website hebt besteld dan zit hier echter wel automatisch Reizen op Rekening voor trein, bus, tram en metro bij. Je hoeft dus geen saldo te laden, ook niet voor de bus. Dit wordt automatisch via je volgende factuur afgeschreven. Heel verschillend is dat dus niet. Heb je een busabonnement, waar je dit voor nodig hebt, toevallig?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Automatisch saldo laden wordt uitgezet omdat anders het saldo niet van de kaart verwijderd kan worden.

Daar ontkom je niet aan , en moet je zelf ook doen voordat je het saldo van een kaart uit kunt laten betalen bij een balie.

Het zou handig zijn om bij het bestellen van NS Flex zonder bus/tram/metro het saldo en automatisch opladen met rust te laten.

Heb je Flex BTM zelf laten verwijderen (waardoor je weer saldo nodig hebt voor bijv. bus) dan kan je automatisch opladen gewooon weer aan zetten via de website van ov-chipkaart of bij een oplaadpunt in een supermarkt.


  • Op het juiste spoor
  • 21 oktober 2021

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 21 oktober 2021
jw. schreef:

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.


  • Op het juiste spoor
  • 24 oktober 2021
MoDe schreef:
jw. schreef:

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Flex had ik geactiveerd op de bestaande kaart via een automaat. Daarna vroegen alsnog de OV-poortjes om saldo (melding “Onvoldoende Saldo”). Moet ik naast NS Flex Dal-voordeel ook nog NS Flex basis op mijn kaart zetten?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Nee, Flex is Flex ongeacht welke variant. Het staat op je kaart als Reizen op Rekening NS.

Als je bij een NS kaartautomaat saldo geladen hebt dan heb je géén Flex, want saldo laden bij NS kan dan niet meer.

Kijk in Mijn NS welk abonnement er actief is, en als daar Flex Dal Voordeel staat neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat of social media) om een nieuwe bestelling voor je klaar te zetten.


Goedemiddag, op de factuur van mijn NS flex abbo staat een verkeerde Busrit (want ook facturen voor bus en metro komen erop) met ditto bedrag. Hoe regel ik dat dit gecorrigeerd wordt?


Reageer