NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Goedenavond treingebruiker2 en excuses voor de late reactie! Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat er precies aan de hand is!

Chat reageert niemand op en klantenservice geeft me alleen het klantenservicenummer van U-OV.

En op Utrecht CS zitten zowel medewerkers van U-OV en NS die me niet verder kunnen helpen met dit opstartarief te crediteren...

Reputatie 6
Badge +2

Hoi treingebruiker2! Heb je al contact gehad met U-OV? Als ze jou ook niet verder kunnen helpen, kijk ik graag nog met je mee. Zou je hiervoor mij een privéberichtje willen sturen?

Heb U-OV een bericht via online formulier gestuurd en hoop dat ze reageren, ik ga geen 0900 nummer bellen voor 0,99 euro.

Het gaat mij om het principe. Dit is een duidelijk voorbeeld van kastje naar de muur sturen en makkelijk geld van iemand’s rekening kunnen halen zonder daartegen iets eenvoudigs te kunnen doen om dat te herstellen...

Reputatie 1

Vraag :
Als gevolg van nieuwe COVID-maatregelen in mijn bedrijf zal ik bijna de hele maand december thuiswerken.
Mijn NS Flex is op 21 november automatisch verlengd. Is er een manier om het abonnement voor deze maand te annuleren of te onderbreken ? Anders betaal ik een vaste prijs voor niets. Kunt u mij alstublieft helpen?

Reputatie 7
Badge +3

Als u een Flex abonnement langer dan een maand heeft kunt u dit op elk moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. Dan betaalt u €0. Wijzigen kunt u doen in uw MijnNS account of via de klantenservice.

Badge +3

Dubbel gepost, zie ook hier.

Ik heb de NS FLEX Dal vrij abbonement.

alleen heb ik wel een vraagje. Ik reis onbeperkt gratis in de dal uren, weekend + feestdagen.

Alleen stel ik reis in de ochtend (voor 9uur ochtend) moet ik dan gewoon mijn ov opladen en geld erop doen? Of hoe gaat dat in zijn werking? Want ik had namelijk nog wel geld erop, alleen dat wordt van mijn volgende factuur afgehaald..

 

 

Badge +3

Alle treinreizen waarvoor u in de spitsuren incheckt, en alle reizen met bus, tram en metro, worden achteraf in rekening gebracht op de maandelijkse factuur waar ook de abonnementskosten voor de volgende maand op staan. U moet dus geen saldo laden en kunt gewoon in- en uitchecken in de spitsuren; de kosten worden aan het eind van de maand van uw bankrekening afgeschreven, tegelijk met het abonnementsgeld voor de volgende maand.

Voor het activeren van Flex afgelopen woensdag had ik €36,56 op mijn OV kaart staan. Vandaag kon ik bijna de bus in Spijkenisse niet in omdat mijn saldo -€0,98 bedroeg. De reis van Rotterdam naar Spijkenisse was de eerste reis deze week en gezien mijn leeftijd reis ik in Rotterdam gratis met het OV. Morgen wil ik naar Utrecht maar vraag me af of ik met een negatief saldo de trein in mag.

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk is er iets mis gegaan met activeren of in- of uitchecken. Zo te zien heeft u geen automatisch opladen. Met een negatief saldo kunt u de trein niet in, u moet Flex eenmalig activeren.

 

Badge +3

Bij het activeren van NS Flex wordt het saldo van de kaart verwijderd want je reist dan overal op rekening, en in principe ook in bus/tram/metro (volgens de NS en het principe van Flex).

Maar blijkbaar wordt het saldo toch aangesproken. Dat is op zich goed nieuws want dat betekent dat het gratis Rotterdam abonnement naar behoren werkt (en je dus niet op voltarief of met 34% leeftijdskorting reist zoals met NS Flex).

De oplossing is om het saldo aan te (laten) vullen tot 0. Dat kan bij een RET servicebalie in Rotterdam (Centraal Station, of metrostations Beurs en Zuidplein), of anders zelf een paar euro opladen bij een automaat (supermarkt e.d.).

Voor reizen met de trein is een negatief saldo geen enkel probleem.

Ik ben een aantal weken gewisseld naar Flex, vooral omdat je daarmee dat n de trein kunt wisselen naar eerste klas bij drukte. Per losse reis. Nu ben ik net overgeschakeld en kees ik dat de klassewissel geldt rot morgenochtend. Ik vond het heel onprettig dat dit is veranderd binnen zo korte termijn en zonder aankondiging. Of is er iets mis? Groet!

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Klopt helemaal, bij een NS Flex Klassewissel naar 1e klas (via de NS app of Mijn NS website) worden al je inchecks/overstappen tot 15 minuten terug op 1e klas afgerekend.

Een Flex wissel van 1e naar 2e klas is altijd per direct (dus geldt vanaf de volgende incheck/overstap) en kan niet met terugwerkende kracht.

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet onmogelijk, het is zeer goed denkbaar door de poortjes te komen zonder uitcheck  - helaas. Een incheck zorgt voor een geldig kaartje, met de uitcheck rekent u het correcte bedrag af. 

Normaal levert niet-uitchecken  een correctietarief van twintig euro op, maar als u niet incheckt heeft u geen geldig kaartje en dat kost wel 50 euro, want dat is zwartrijden. Niet uitchecken kan ten dele zwartrijden zijn.

Op basis van uw argument volgt geen correctie, mogelijk kan Klantenservice nog iets voor u doen. Zij kunnen ook precies zien wat er is gebeurd.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @PvT!

Zowel een gemiste uitcheck als een gemiste incheck leveren toch een correctie van 20 euro op (wat voorheen het instaptarief was, dat was dan 10 euro bij een abonnement)?

Die 50 euro zou dan komen door een controle in de trein (vergelijk een UvB), maar als er specifiek bij staat ‘niet uitgecheckt in Tilburg’ zal het wel zo zijn. Vraag inderdaad de Klantenservice om het te corrigeren, als het je zelf niet lukt a.d.h.v. de e-mail.

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, en of deze cumulatief zijn. Ik bedoel, krijg je bij controle zonder incheck in de 1e klas een correctie van 50 euro + 20 euro of blijft het bij 50 euro (en mag je blijven zitten)?

Reputatie 7
Badge +4

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Badge +3

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Ik bedoel het anders, je kunt Tilburg (poortjes) niet verlaten zonder uitcheck en mocht dat toch gelukt zijn kan je inderdaad nooit een correctie van 50 euro krijgen voor ‘niet uitchecken in Tilburg’. Als je ergens niet uitgecheckt hebt ben je er immers ‘niet geweest’, tenzij je op camerabeelden staat en Big Brother Flex dat gezien heeft 🤣

Het Flex systeem kan wel bepalen dat je vaker naar Tilburg reist en een ‘correcte’ ritprijs voor je berekenen. Het zal dus wel om een gemiste incheck (in Tilburg) gaan, gevolgd door controle in de trein.

Voor de rest zou ik eerst je factuur afwachten, of je Reishistorie controleren of die correctie daar ook in staat.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, 

 

Je bedoelt iets als dit:

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Alleen is dit niet helemaal volledig. Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. En €20 geldt ook voor onterecht reizen met Samenreiskorting en wanneer je op hetzelfde station na 60 minuten of langer weer uitcheckt na inchecken. En de €20 voor vergtenen in of uit checken kan ook verhoogd worden met het eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel.

Terug te lezen in de productvoorwaarden NS Flex.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Badge +3

Thanks @Momo en daarmee dus het bewijs dat een gemiste incheck je geen €50 zal kosten bij het verlaten van een station.

Een gemiste incheck (vertrekstation onbekend, maar in feite zwart gereisd) is dus gelijk aan een gemiste uitcheck (bestemming onbekend, maar wel ingecheckt voor een reis naar ‘onbekend’).

Reputatie 7
Badge +4

 Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. 

 

En terecht, want ook dat is reizen zonder geldige incheck.

 

 

Mijn reisinformatie is inmiddels aangepast. Ik zou vergeten zijn in te checken. Dat klopt ook. De conducteur constateerde dat checkte mij alsnog in maar zonder enige vermelding van n boete of iets dergelijks. 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is niet juist: de conducteur kan u niet inchecken. Dat is onmogelijk. Hij hoeft dat ook niet te zeggen. Conducteurs kampen met nogal wat agressie van zwartrijders. Dit is een veilige handelwijze voor mensen die gewoon hun werk doen, waaronder het ‘bekeuren’ van mensen die niet het juiste bedrag betalen voor hun reis. De conducteur controleert of u op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs kunt tonen en achteraf kunt u bezwaar maken bij de medewerkers van Klantenservice, die nog wel wel verbaal maar niet fysiek bedreigd kunnen worden.

Het parasitair reizen veroorzaakt de meeste agressie in de trein en de meeste reizigers vinden het juist aangenaam niet van deze domme discussies ongevraagd getuige te moeten zijn en kennelijk de bedreigingen maar voor lief moeten nemen. Als betalende reiziger wens ik niet ongevraagd geconfronteerd met de ‘discussies’ van reizigers die dat niet doen. Ik heb niet betaald maar het komt door de schuld van iets of iemand anders, dat geloven we nu wel. Ik heet Thomas en daar zal het wel aan liggen.

Er is niks mis mee dat die handelwijze ook toegepast wordt bij die groepen die geen kort lontje hebben.

 

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Het blijkt dus heel anders te zijn dan u aanvankelijk aangaf, maar het valt in u te prijzen dat u later wel de juiste toedracht vertelde.

Reageer