NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156634 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Badge +3
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Dank voor het uitzoeken. Ik kan me voorstellen dat deze situatie over het hoofd gezien is bij de ontwikkeling van NS Flex, dus mooi dat men daar nu van op de hoogte is en het probleem kan verhelpen in toekomstige gevallen. Na die ene dag staan bij alle reizen weer de correcte bedragen, ook bij de reizen die ik sinds 1 juli maakte, met mijn nieuwe kaart.

Ook bedankt voor de correctie van de factuur!
Reputatie 6
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.


Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!

Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Interessant. NS en/of OV-chipkaart schendt dus de privacywetgeving 🧐 Dat ga ik uitzoeken!


Bij het aanleveren van je pasfoto bij het aanvragen van je kaart in het verleden geef je aan of NS en of TLS je pasfoto mag bewaren. Als je deze vraag met ja beantwoord zullen we je pasfoto bij een eventuele vernieuwing hergebruiken.
Badge +3
Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Leg ik nog even een deel van mijn meest recente factuur aan je voor:


Ter vergelijking dat deel van de factuur van een maand eerder:


Daar loopt dus iets nog niet helemaal soepel.

Ik ben net terug van een week vakantie en heb daarom nog niet gereisd met mijn nieuwe kaart in de nieuwe factuurperiode. Omdat alle reizen die ik met de nieuwe kaart gemaakt heb in de vorige factuurperiode wel correct zijn verwerkt (dat wil zeggen, met ritprijs 0,00 euro en 1e klas in de daluren), neem ik aan dat het hier gaat om een administratieve fout en dat ik zonder problemen kan blijven reizen. Maar ik zou het wel op prijs stellen als dit snel wordt gecorrigeerd, zodat ik niet over een tijdje een groot bedrag aan achterstallige abonnementskosten moet betalen.

Gezien Denice vanaf morgen met zwangerschapsverlof is, zou een andere moderator hier even achteraan willen gaan?
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Reputatie 2
Jammer dat het niet in combinatie kan met het studentenreisproduct
Reputatie 2
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Even klantenservice bellen zou ik zeggen, misschien kunnen hun het verklaren 😊
Reputatie 7
Badge +3
Hier een zelfde issue als bij Tochjo, kosten voor Dalvoordeel abonnement staan niet op de nieuwste factuur.

Factuur van 15 augustus:



Factuur van 15 juli:



Kaart is beide gevallen dezelfde (dus kan niet te maken met kaartvernieuwing), factuurdatum eerstvolgende factuur is naar verwachting 14 september (is dan 1 dag eerder).
Badge +3
Bij mij staat er altijd 'naar verwachting de 8e' maar dan komt hij (rond de 11e) met als datum de 9e in Facturen te staan. Dat kan die ene dag wel verklaren.

Denk dat we even moeten afwachten of Tochjo inderdaad een factuur krijgt rond de 24e. Kan goed zijn dat die gewoon de 6e/7e komt, met dan 1½ maand aan abonnementskosten.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij stond er eerst dat de factuur de 15e zou komen, wat ook klopt wat vandaag had ik de mail en factuurdatum van de factuur is ook 15 augustus. Dat het nu naar verwacht 14 september is verontrust mij niet zo, wel dat het Dalvoordeel abonnement niet gefactureerd is met de huidige factuur.
Maar dat schijnt een algemeen issue zo te zien, nummer 3 met het zelfde issue heeft zich al gemeld.

Misschien kan @Emma NS of een andere moderator dit even doorzetten.
Hey @Momo, we zijn er inderdaad mee bezig om te achterhalen wat er nou voor zorgt dat er geen abonnementskosten op je NS Flex factuur komt te staan. Ik hoop dan ook dat het snel opgelost is en als we meer weten kom je dat vanzelfsprekend hier te weten. Wel mijn excuses voor het ongemak!
Rueben,

En dan kan Laura bij mij ook kijken waar het mis gaat. https://community.ns.nl/ns-flex-60/nieuwe-factuurdatum-bij-wijziging-ns-flex-59380/index2.html#post405038
Reputatie 7
Badge +3
Dank je Ruben, dan wacht ik dit af en neem nog geen contact op met de klantenservice. Ik ben in ieder geval niet de enige met dit issue.
@Momo en @gekke_henkie jullie zijn inderdaad helaas niet de enige die hier mee te kampen hebben. Daarom hoop ik dan ook zo snel mogelijk met een antwoord te komen.
Is er al bekend wanneer het mogelijk is om bijabonnementen af te sluiten icm NS Flex? Vanaf volgend jaar zullen m’n vrouw en ik beide een altijdvrij abo moeten afsluiten maar wanneer we er eentje als bijabo kunnen nemen scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Of moeten we dan toch weer een ‘klassiek’ abonnement nemen?
Badge +3
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.


Excuus, bedoelde Altijd Vrij (aangepast in m’n post).
Badge +3
Er wordt gewerkt aan Flex 'gezinsabonnementen' maar wat dat precies gaat inhouden en wanneer die er komen is nog onbekend.
Badge +3
Bij deze nog maar eens een bevestiging van het probleem dat bij sommige (nacht)bussen het saldo aangesproken wordt terwijl men Flex heeft. In dit geval was het U-OV Nachtbus 428.

Bij de Syntus Nachtbus N2 (zelfde haltes, vertrekt 20 minuten eerder) speelt het probleem niet, dan betaal je gewoon € 2,08 en wordt het door Flex verwerkt.

Gaat dit nog opgelost worden, want het roept natuurlijk de nodige vragen op, en U-OV verwijst naar Syntus en andersom. Kan deze persoon ook bij de NS (want Flex) terecht voor restitutie?


Bron: https://twitter.com/Dimontje/status/1163144354304802817
Ik ga ervan uit dat dit probleem zeker nog onder de aandacht ligt bij ons, maar uiteindelijk lijkt me dit wel iets wat door de betreffende vervoerder in hun apparatuur moet worden opgelost. Ik zal het in ieder geval voor de zekerheid nogmaals doorsturen.

Wat betreft restitutie snap ik even niet zo goed wat wij zouden moeten restitueren. Als iemand een kortingsproduct heeft voor dat busvervoer dan is het juist de bedoeling dat er op saldo gereisd wordt. Als er geen kortingsproduct is en het reizen op saldo dus een fout, dan zou er geen verschil in prijs moeten zijn, gezien het via Flex ook vol tarief wordt gefactureerd.
Badge +3

Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde. Flex wordt niet aangesproken dus je reist op saldo.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.

Nu je het zegt gaat er inderdaad ook echt een lampje branden met die toeslag. Ik meen me heel vaag te herinneren hier eerder ook al iets over langs te hebben zien komen, maar hoe lang dat geleden is geweest weet ik niet. 🤔
Laatste update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk.
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.


Ik heb heel vaak dat voor een reis te veel gerekend wordt zo werd ineens voor een reis €20,- (in weekendvrij reizen periode) vaak extra berekend. Dus dan moet ik het steeds weer laten corrigeren bij klantenservice. Mocht te vaak gebeuren stap ik van het flex weekend vrij abonoment af op de klassieke weekend vrij terug.

Met geld terug vragen net zo waar dingen verbeterd kan worden aan de flex abbonomenten: Ik heb weekend vrij 1ste klas, vaak wordt 2de klas tarief vergoed dus bij toekenning MOET weer mailen om 2-1 verschil ook vergoed te krijgen.

Heb helaas niet zo positieve ervaringen mee met het NS Flex zelf helaas. 😤
Bij de oorspronkelijke communicatie bij het live gaan van NS Flex hebben wij een schatting gedaan waarbij wij te optimistisch waren met de ontwikkelingen van NS Flex. Bij deze de verwachtingen op dit moment vanaf onze kant samen met de verwachtingen die wij oorspronkelijk hadden. Ik heb de wijzigingen cursief gemaakt en zal deze ook in het eerste bericht aanpassen.

Let bij de volgende abonnementen op:

- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk. -> Eind 2019 / begin 2020 mogelijk
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> Bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel. -> De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil. -> Dit zal vanaf oktober/ november mogelijk zijn.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex. -> Dit zal medio 2020 mogelijk worden.
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Factuur met datum 26 augustus staat nu in Mijn NS, met daarop de abonnementskosten voor 6 augustus tot en met 5 september en de reizen die ik gemaakt heb tot en met 22 augustus. In Mijn NS staat nu 24 september genoemd als datum voor de volgende factuur. Ik ben benieuwd; dan zou de factuurdatum dus ogenschijnlijk niet meer gekoppeld zijn aan de ingangsdatum van mijn NS Flex-abonnement.

Reageer