Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156730 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3
Zou kunnen, maar het zou net zo goed toeval kunnen zijn geweest. ^^

Ik zal het in ieder geval toe laten voegen aan de melding!

Dank! Nieuwe kaart zat zojuist al bij de post 😎
Reputatie 2
Is al bekend wanneer de volgende producten precies beschikbaar komen voor NS Flex? In de eerste post staat dit:
- Traject Vrij: dit wordt in 2019 mogelijk.
- Kids Vrij: vanwege de leeftijd is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. Vanaf 2019 wel.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
Badge +3
inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn.
Uit nieuwsgierigheid, heb je dan wel een nieuwe pasfoto moeten aanleveren, of ergens bevestigd dat ze de huidige foto mogen hergebruiken (voor zover die optie nog bestaat sinds de AVG/GDPR)?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Badge +3
Ik heb geen verzoek gehad tot het aanleveren van een nieuwe pasfoto. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staat dus de foto die op mijn oude OV-chipkaart stond. Ik herinner me wel dat ik een paar jaar geleden(?) toestemming gegeven heb via een website. Kennelijk was die nog geldig.
YKC, ik heb hier nog geen nieuws over.

Het laatste nieuws is dat sinds 3 juni reizigers met NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting, via het MijnNS-account en de NS App, Samenreiskorting aan kunnen zetten. Let op: Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop je het weer uit zet.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou mooi zijn als dit bij klassieke abonnementen ook kon. Wat is de reden dat dit laatste niet voor beide types geldt? Goed ook dat het hier nadrukkelijk wordt vermeld @Iris NS. Dat voorkomt dat er onnodig achterhaalde antwoorden worden gegeven.
Badge +3
Het laatste nieuws is dat sinds 3 juni reizigers met NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting, via het MijnNS-account en de NS App, Samenreiskorting aan kunnen zetten.
Iedereen met NS Flex heeft die optie. Maar met bijv. Dal Voordeel (zoals ik) heb je er bijzonder weinig aan natuurlijk.
Badge +3
Het zou mooi zijn als dit bij klassieke abonnementen ook kon. Wat is de reden dat dit laatste niet voor beide types geldt?
Bij welke klassieke abonnementen zou je Samenreiskorting aan willen kunnen zetten? 😉
Reputatie 7
Badge +4
Zoals ik aangaf, gaat het om het laatste. Samenreiskorting de hele dag geldig en niet meer per rit.

Let op: Samenreiskorting bij NS Flex staat standaard voor de hele dag aan, dus tot 4.00 uur de volgende dag óf tot het moment waarop je het weer uit zet.
Badge +3
Ah, ik snap het. Voordeel van Flex dus, waarbij alles (zoals ook 1e klas) per rit / per dag / tot bepaalde datum / totdat je het zelf uit zet ingesteld en achteraf berekend kan worden.

Voor Samenreiskorting is 'vandaag' dus op zich wel handig...
Badge +3
Is er al meer nieuws over de kosten in mijn reishistorie bij een reis in de daluren met NS Flex Dal Vrij? Hangt het samen met deze kwestie? Wanneer word ik geïnformeerd over de afhandeling?
Ik zal navraag doen bij Denice. Ik durf niet te zeggen of wij hier een terugkoppeling over geven.
Badge +3
Nou, ik zou toch wel graag iets horen hierover voordat mij op de volgende factuur 10,20 euro te veel in rekening gebracht wordt, zeker aangezien ik het vroegtijdig heb gemeld.
Dat snap ik en ik hoop met je mee. Ik durf er niets over te zeggen.
@Tochjo
Ik heb van de afdeling waar ik jouw signaal heb neergelegd begrepen dat zij verder geen (soort)gelijke signalen hebben ontvangen. Ze willen daarom graag wat meer gegevens ontvangen. Zou je mij via een privébericht je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer willen sturen? Dan kan ik dit doorzetten en eventuele onterechte reiskosten laten corrigeren.
Badge +3
Bericht verstuurd.
Tochjo zijn case is me een raadsel. De bedragen heb ik reeds gecorrigeerd aangezien er immers in de daluren is ingecheckt. Wat betreft een verklaring heb ik dit uitstaan bij onze NS Flex specialisten. Zodra zij van zich hebben laten horen laat ik het hier weten!

Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank
vraag mbt flex; aangezien achteraf wordt belast - wordt automatisch de vergoeding voor vertraging verrekend? neem aan dat dit obv achteraf betalen ook gelijk wordt verrekend. als veelgebruiker van de ic direct is dit wel handig. dank


Nee, er wordt niets (automatisch) verrekend.

Je dient de claims zelf in te dienen via mijn NS of via het formulier voor geld terug bij vertraging. De prijs voor de rit wordt in rekening gebracht op de Flex-factuur en de vergoeding voor geld terug bij vertraging wordt per claim overgemaakt op het bankrekeningnummer wat bij de claim is opgegeven.
wat onhandig. waarom niet gewoon direct? kan niet moeilijk zijn, ns heeft alle info. beetje onzin om dan (zeker voor icd) onhandige formuliertjes te gaan invullen
Dit is om meerdere redenen niet mogelijk. Ik ben geen privacygoeroe, maar als ik me niet vergis is het niet zomaar toegestaan om alle transacties automatisch te beoordelen en analyseren op mogelijke vertraging. Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken. In die situatie zou er volgens de transacties wel een vertraging zijn geweest, terwijl dit in de realiteit niet het geval was. Er is daarnaast nog een groot aantal andere scenarios te bedenken waarbij die transacties de werkelijkheid van de reis niet correct weergeven.

Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.
Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken.


Inderdaad. En of een persoon na het inchecken meteen de trein genomen heeft of nog een klein half uur heeft gewacht. Je kunt dus veel langer over een reis doen zonder een minuut vertraging te hebben opgelopen.
@Tochjo, tot op heden nog geen verklaring ontvangen wat betreft jouw raadselachtige transacties. Ik heb opnieuw een reminder gestuurd!
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.

Reageer