Sticky

NS Flex is officieel van start!



Toon eerste bericht

314 reacties

Badge +3
Prima!

Het laatste deel van mijn vorige reactie (vooruit inplannen) zie ik als volgt voor me:

Vorige week heb ik bij de tandarts/mondhygiëniste een vervolgafspraak gepland voor 19 juni. Enkele dagen daarvoor krijg ik per e-mail en SMS een reminder over die afspraak, en als het mij dan toch niet uitkomt kan ik die datum/tijd nog aanpassen, tot 24 uur vóór de afspraak en dan maximaal één week opschuiven.

Bij Flex is het natuurlijk niet nodig om dingen maanden vooruit te plannen, maar een paar dagen of een week zou inderdaad wel handig zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb zelf geen Flex dus weet niet wat je ziet, maar het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Eventueel een extra regel dat wanneer je het op een andere datum wilt laten ingaan dat je dan op die dag de wijziging moet doen.
Momo schreef:

het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.


Momo,

Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.

Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).

Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.

@NS,

Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.

3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Reputatie 7
Badge +2
Hier zou denk ik best wel een tekst kunnen komen in de trant van:
"Na het bevestigen gaat de wijziging per direct in."
Hi,

ik heb ns flex aangezet en wil voor werk een declaratie overzicht maken. Dit kan dus niet meer online daar staat alles op 0€. Hoe kan ik dit doen via mijn ns app? Reishistorie inzien resulteert nog niet in een declaratie overview. Of moet ik dat dan handmatig maken? Zou wel vervelend zijn, moet een overzicht meesturen namelijk naar mijn werkgever.

hoor het graag van je
Badge +3
U kunt een declaratieoverzicht maken via de reishistorie in Mijn NS (de website, niet de app). Daar staan de reizen wel met de prijzen vermeld die ook in rekening gebracht zullen gaan worden. Het kan wel enige dagen duren voordat gemaakte reizen in het overzicht verschijnen.
Hi

Ik heb al voor mijn NSKaart een NS Flex aangevraagd maar ik kan niet dat voor mijn vriendin aanvragen. Wij hebben twee NSkaartjes en alleen maar een account en dit account is onder mijn naam, daarom als ik voor mijn vriendin NS Flix aanvraag, krijg ik altijd een fout dat ik reeds een actief contract heb. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?
Hi Ous. Welkom bij de Community.

Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Het NSKaart van mijn vriendin en mijn NSKaart zijn gekoppeld aan het zelfde account, en wij kunnen zowel haar email als mijn email gebruiken om in te loggen.
Badge +3
Dan hebben jullie een klassiek abonnement, en daarbij kan je vriendin inderdaad kaarthouder zijn, terwijl jijzelf de contracthouder bent.

Dat gaat dus waarschijnlijk om een (goedkoper voor familieleden of partners) bijabonnement.

Bij Flex is dat (nog) niet mogelijk wegens de betalingsverplichtingen (reizen op krediet/rekening) maar er wordt gewerkt aan gezinsabonnementen.

Oh, en voor Flex moet een persooon sowieso 18+ zijn, want minderjarigen mogen geen abonnementen op rekening afsluiten volgens de wet.
Heeft je vriendin momenteel een abonnement waarvan de kosten van jouw rekening worden afgeschreven, Ous? In dat geval kent ons systeem een verschil tussen contracthouder (rekeninghouder) en de kaarthouder (je vriendin). Dit verschil kent NS Flex niet. De aanvrager van NS Flex is tevens ook de kaarthouder. Omdat je vriendin niet de contracthouder is van het huidige abonnement kan er niet worden overgestapt op NS Flex. Hiervoor dient de contracthouder eerst via onze Klantenservice het huidige abonnement te beëindigen.
Mijn vrouw heeft zojuist een flex aangevraagd voor 0 euro per maand. Gewoon omdat ze het handig vindt om af en toe te reizen met bus en trein zonder apart saldo te hoeven laden.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Ik heb een traject vrij. Als ik buiten mijn traject reis met de trein, wordt dat bedrag aan het eind van de maand van mijn rekening afgeschreven. Handig. Voor dit soort reizen hoef ik dus geen saldo te laden.

Voor de bus moet ik echter nog steeds bij de supermarkt of elders saldo laden.

Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?

Alvast bedankt
kkooijker schreef:

Kan dit ook anders? Kan ik ook busreizen maken die dan aan het eind van de maand gedeclareerd worden met traject vrij?

zo niet.. Waarom is dit bij Flex wel mogelijk en bij Traject vrij niet?


Het Traject Vrij abonnement is helaas nog niet geschikt als NS Flex variant. Ik durf je nog niet te vertellen wanneer wel!

Bij het Traject Vrij abonnement betaal je de busreizen achteraf omdat NS anders een krediet over bus, tram en metroreizen verstrekt waar NS dit al doet over jouw reizen buiten het traject.
Omdat bij de aanschaf geen kredietcheck gedaan zal worden, heeft NS besloten de BTM reizen niet achteraf te factureren vanwege het te grote financiële risico.
Oke. Dankjewel voor je heldere antwoord. Hopelijk gaat dit in de toekomst veranderen, want het 'Nederlandse ov-systeem' is in tegenstelling tot andere Europese landen, zoals bijvoorbeeld Duitsland wel vrij complex en duur.

Reageer