beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Ik heb nog geen officiële reactie voor jullie. Ik ga er alles aan doen voor dit weekend met een onderbouwde reactie te komen.
Badge +3
Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zónder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...

Tja, als je uitcheckt is er natuurlijk niets aan de hand maar da's lastig met poortjes om dan toch in het station te blijven.

Je reis wordt na inchecken >35 min opgeknipt in twee losse reizen je betaalt meer (of misschien minder als het spits/dal uit/in is, met > 35 minuten tussentijd).

Verblijven binnen poortjes op een station tijdens je reis mag gerust langer duren (de 6-uursregel). Je kunt wél in de problemen komen als je vóór de spits incheckt, vervolgens uitgebreid gaat ontbijten of lunchen en dan een trein neemt die >35 minuten na je incheck (spits) vertrekt vanaf dat station.

En als NS niet wil dat ik een uurtje of twee ga winkelen in bijv. Hoog Catharijne (omdat het officiëel dan 2 losse reizen zouden zijn) moeten ze alle poortjes maar sluiten.

Edit: Die poortjes zijn inmiddels gesloten maar het probleem blijft... "Als ik moet uitchecken om lang op een station te verblijven, hoe check ik dan later weer in? (want ik ben helemaal de poortjes niet uit geweest al die tijd)"
Reputatie 5
Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Die regels zou ik nou eindelijk wel eens willen zien dan ...

Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :
Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zónder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...
Badge +3

Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?

Een reis bestaat uit starttarief plus aantal tariefeenheden. Ook al reis je bij wijze van spreken maar 100 meter kost het nog steeds € 2,30. Vandaar dat korte reizen zoals die van jou duurder zijn geworden inderdaad. Op langere afstanden is het verschil tussen 2 enkeltjes en het oude retourtje een stuk kleiner of nihil.
Reputatie 7
Badge +3
Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?

Dat is geen probleem. Wanneer je per trein naar het vertrekstation van de Eurostar reist, check je bij NS uit voordat je terminal ingaat. Vervolgens verblijf je tot het moment dat de Eurostar vertrekt in de 'steriele' zone.
Reputatie 7
Om winkelstraten en -centra in de buurt van het station te bereiken moet men het station verlaten en dat kan alleen door uit te checken. De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap.

Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn. Ik vraag me af of en hoe dit daadwerkelijk gehandhaafd wordt en wat de sanctie is als bij controle een verblijf van langer dan 35 minuten wordt geconstateerd. Als er regels zijn, waarop niet gehandhaafd wordt en het niet naleven van die regels ook niet gesanctioneerd wordt dan hebben die regels toch geen enkel nut?
Reputatie 6
Badge
Misschien moet iemand hier een lijstje gaan maken met winkelstraten/centra in de buurt van mega stations (50k+)? Want de stations zelf zijn niet bedoeld om de hele dag uit winkelen te gaan, ook al geeft NS die indruk wel.
Reputatie 7
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.


Het leukste is nog dat volgens NS de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar door allerlei onzinnige en onnodige regels waarvan niemand het nut kan uitleggen, voorwaarden die met elkaar in tegenspraak zijn, controledwang en regelzucht, is de reiziger eigenlijk uit het oog verloren.

Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?
Reputatie 6
Badge +2
De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Inderdaad. Je hebt hoogstens te maken met een zesuursregel. bijdragevandennis
Dat eerste heeft nu geen zin meer toch, omdat binnen 35 minuten het tarief niet meer verandert, je blijft dus reizen tegen voltarief.

Mensen schijnen te denken dat mensen hier misbruik van kunnen maken door op een tussenstation te blijven hangen om tegen korting te reizen maar dat is simpelweg niet mogelijk, want je checkt niet uit, ergo je reist al tegen korting of tegen voltarief. Je kan wel van voltarief naar korting gaan, dan moet je inderdaad na 35 minuten wachten opnieuw inchecken, maar dat kan evenwel (en voor hoeveel mensen zou het überhaupt nut hebben, gezien de wachttijd en het vervallen van de lange afstandskorting, dan kan je beter wachten op het beginstation).

De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Wat wel mag is om 8:30 uit checken of eerder en dan om 8:55 weer in te checken. Het gaat immers om de korting. Bij reizen op vol tarief is onderbreking wel toegestaan, omdat je 6 uur de tijd hebt om de bestemming te bereiken. Maar met dal vrij is het niet toegestaan om te onderbreken en verder in de spits te reizen.
Reputatie 4
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.
Reputatie 7
Ik verblijf ook regelmatig tamelijk lang op Rotterdam Centraal. Koffietje en babbeltje met collega doen bij Starbucks, daarna een pastaatje eten bij Julia's of een sateetje bij de Satebar, gevolgd door een ijsje bij LaPlace of van Ola Happiness Station en alvorens de reis huiswaarts te hervatten, nog even bij Appie Togo een paar boodschappen scoren. (Ik mis op het station alleen nog een leuke wijnbar :D)

Ik heb echt nóóit geweten dat dat binnen 35 minuten moet. Voortaan dus met de stopwatch in de aanslag ...gezelligheid kent z'n tijd 😞
Om in ieder geval wat praktijkervaring te delen, ik hang nog wel eens meer dan 30 minuten op een station rond zonder uit te checken. Voornamelijk omdat ik even snel naar binnen loop voor een toiletbezoek of iets dergelijks en dan aan de praat raak. Niet uitgecheckt bij paaltje want de bedoeling was snel weer weg te zijn... Werkelijk nog nooit op aangesproken, terwijl ik voornamelijk op eigen OV-kaart reis want hoop gedoe.

Enige keer was een tijdje geleden, tegen een VenS'er bij controle "niet naar de tijd kijken, haha". Reactie was "goh daar heb je lang over gedaan zeg :$". Verders niks, terwijl ik dat wel verwacht had, een teammanager zat tegenover me namelijk.
Reputatie 7
Het station is tegenwoordig een plek waar meer te halen dan een trein, aldus NS.

http://www.ns.nl/over-ns/activiteiten/stationsontwikkelingen.html

NS trekt alles uit de kast om het station tot een gebied te maken, waar het prettig winkelen, eten en drinken is, alleen is, door het "onderbrekingsverbod" en de "35 minuten vertrekregeling", de gastvrijheid vergeten. Jammer.

Enne.... met de OV-Chipkaart zou toch alles gemakkelijker en eenvoudiger worden? :?
Dat een onderbreking geld kan kosten omdat de NS een systeem plaatst met vraagtekens is al eerder voorgekomen. Denk aan de periode van voor het, van rit naar reis, tijdperk, echter dat is nu aangepast. Met een kaartje vol tarief, uit de bolle automaat, is het nog mogelijk om voordeliger te reizen dan met de ov chipkaart. Dat de NS zich wederom in een lastig parket weet te manoeuvreren is nou eenmaal zo. Soms moet je een systeem eenvoudig houden. Keep It Stupid Simpel!
Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.
Wat was het fijn geweest als NS deze situatie niet had gecreëerd en gewoon net als vroeger de korting zou baseren op het tijdstip van reizen.
Voorwaarden Reizen op saldo bij NS :
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken


Dus? Hoe staaf je die beweringen?
Het kan niet in deze situatie omdat je al bent vertrokken van je beginstation, je kan dus moeilijk weer naar je bed.
Ik weet dat zoiets niet mag, maar krijg er een beetje groepsretourgevoelens bij.
Ja en dat mag niet, want je moet binnen 30 minuten vertrekken.
Even voor half zeven inchecken met je dalvrij, daarna twee uur je bed in en dan vertrekken in de spits. Bij controle zeg je dat je tussendoor aan het mediteren was en noem je een stationnetje dat je reeds gepasseerd bent. Genoeg trajecten waar dit misbruik mogelijk is.
Reputatie 5
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken ... ik heb eergisteren een uur op HS gezeten vanwege 'inzet brandweer' ; had ik dan uit moeten checken na 35 minuten ?

Reageer