beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Reputatie 7
Badge
En ook in dit topic is de conclusie: f*ck de klant, lang leve de regeltjes!

Hoe vaak ga je deze slogan nog herhalen?
Reputatie 7
Badge +3
Je loopt daarbij tegen de beperking aan dat je continu zaken moet schrijven naar de kaart, en je op de kaart ook nog eens gebonden bent aan een niet altijd praktische datastructuur. Berekeningen moeten dus bij het paaltje/poortje plaatsvinden, en dan ook nog binnen zeer korte tijd, want je kunt een kaart maar beperkte tijd activeren.

Dan is het des te opvallender dat Transport for London wel in staat is om een 'daily cap' te berekenen. En dat niet alleen met de Oyster Card maar ook met contactloze betaalkaarten.
Het wordt best praktisch wanneer je de OV-chipkaart enkel als ID ziet, dan moet je naar de situatie toe dat de OVCP een kaart is met een 7 byte volledig unieke UID (Ultralight e.d.), en dan bij het aanbieden van een OVCP puur het UID uitlezen en de rest in de backend doen. Maar dat vereist permanente verbinding tussen apparatuur en wal.

Tegenwoordig komen we daarmee best een eind, kijk naar toegangssystemen zoals NS Toegang, maar daarvoor is een herziening van het gehele systeem nodig.

Reageren en aandacht bij een ander venster houden werkt niet goed. Leuke discussie om tijdens een hapje eten te voeren 😳
Reputatie 7
Badge +4
Precies, en dat bedoel ik met de extra lussen. Het is ondoenlijk, tenzij het met een soort webaanvraag persoonlijk kan. Ik denk overigens dat het dan nog maar om weinig mensen zal gaan.
Je loopt daarbij tegen de beperking aan dat je continu zaken moet schrijven naar de kaart, en je op de kaart ook nog eens gebonden bent aan een niet altijd praktische datastructuur. Berekeningen moeten dus bij het paaltje/poortje plaatsvinden, en dan ook nog binnen zeer korte tijd, want je kunt een kaart maar beperkte tijd activeren.
Reputatie 7
Badge +4
Dan blijven de tariefeenheden die gebruikt worden optellen, LAK werkt continu door, en het maximale tarief op een dag is daarmee 250TE, 26,30 euro (2e klas vol tarief) wanneer er geen onderbreking bij een andere vervoerder is. Hoe gaan we het gat opvullen tussen 26,30 en een dagkaart 2e klas van 52,60?

Eigenlijk zou er een maximumprijs moeten zijn voor de reizen op een dag, ter grootte van het tarief van de dagkaart. Er is wel een computerprogramma voor te schrijven die het totaal maximeert. Het vereist dan wel extra lussen of een berekening achteraf waarbij het wordt verrekend. Het is nog geen sinecure als je kijkt naar het hele systeem. Of je zou de mogelijkheid moeten hebben het via het web aan te vragen, waarbij alleen in jouw situatie het wordt nagekeken. Dat lijkt me de minst belastende oplossing. Ik vrees dat het er niet van komt, het gaat om een kleine groep en is veel werk.
Reputatie 7
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.


De OV-Chipkaart werkt zo omdat NS dat zo bepaalt heeft, zo simpel is dat.

En trouwens: die zo verheerlijkte OV-Chipkaart was toch vooral bedoelt om reizen simpel en gemakkelijk te maken? En: ook niet duurder!
Dan blijven de tariefeenheden die gebruikt worden optellen, LAK werkt continu door, en het maximale tarief op een dag is daarmee 250TE, 26,30 euro (2e klas vol tarief) wanneer er geen onderbreking bij een andere vervoerder is. Hoe gaan we het gat opvullen tussen 26,30 en een dagkaart 2e klas van 52,60?
Reputatie 7
Badge +3
Ik reageerde dan ook op jouw documentatie. NS heeft weliswaar 'bewust' gekozen voor 35 minuten omdat het stad- en streekvervoer die marge aanhoudt maar voor de 'treinketen' is er geen enkele noodzaak om die (krappe) marge aan te houden.

Nu dat duidelijk is, kunnen we gaan nadenken over wat dan wel een geschikte marge is. Ik zou denken dat een zo groot mogelijke marge (dat kan best 5 of 6 uur of helemaal geen limiet zijn) het meest klantvriendelijk is en het meest lijkt op het reizen met een papieren treinkaartje waarbij die marge helemaal niet geldt.

Bij de introductie van de marge van 35 minuten heeft NS een denkfout gemaakt. Men heeft een marge geïntroduceerd die in de spoorketen nooit bestaan heeft. In het stad- en streekvervoer was er voor de introductie van de OVC altijd al een overstap- en reistijdliemiet, afhankelijk van het aantal gereisde zones.

Het kan nooit kwaad om nog eens terug te kijken waarom bepaalde regels zijn geïntroduceerd en of ze eigenlijk wel zin hebben. Mijn conclusie is dat de 35 minuten bij NS een volkomen onzinnige regel is.
Kijk even naar de quote in mijn post, dat komt uit de documentatie. Men heeft er bewust voor gekozen om de overstaptijd in de treinketen gelijk te trekken met de overstaptijd in BTM ;)

Er is niet heel direct een noodzaak om 35 minuten aan te houden, maar waar moet je de grens dan gaan leggen? Je kunt er moeilijk 6 uren van maken, dan kom je in de problemen met o.a. het doorwerken van LAK.
Reputatie 7
Badge +3
Men heeft er bewust voor gekozen om die 35 minuten aan te houden in ieder geval.
Het lijkt meer op willekeur. Waarschijnlijk met het argument 'omdat ze bij bus en tram ook 35 minuten hanteren' moest NS dat dan ook maar doen. Kortom, er is geen enkele noodzaak bij reizen per trein om die grens (of welke grens dan ook) te hanteren.

Die 35 minuten is er bij het stad- en streekvervoer natuurlijk ook maar een tamelijk willekeurig aantal minuten. Maar het nadeel voor de klant is nooit meer dan het ibasistarief van ongeveer €0,80 per rit.

Het blijft overigens moeilijk discussiëren met mensen die als enige argument hebben 'dat het systeem nu eenmaal zo werkt'. Dat werkt in de hand dat er niet meer kritisch wordt nagedacht over misschien wel totaal onzinnige werkwijzen. Zoals het te vroeg laten vertrekken van treinen..... Het toont wel het nut van het forum aan. Het bedrijf NS wordt kritisch benaderd door de eigen klanten en krijgt zo broodnodige feedback.
Reputatie 4
En ook in dit topic is de conclusie: f*ck de klant, lang leve de regeltjes!
Geen idee, heb nog een javascriptje liggen dat niet werkt. 🙂 Een herziening van het systeem lijkt mij wel een leuke. ... vul maar in.

Keep IT Stupid Simpel, en arbitraire regels zijn er voldoende. En als de NS dat weet te beperken wordt het alleen maar doorzichtiger.
De overstaptijd in de treinketen wordt gelijk gemaakt aan die van de bus/tram/metro en zal 35 minuten zijn. Na 35 minuten begint een nieuwe reis en zal ook de degressiviteit opnieuw beginnen.


Men heeft er bewust voor gekozen om die 35 minuten aan te houden in ieder geval.

In mijn ogen heeft het totale OVCP-systeem een herziening nodig. Maarja, wie ben ik. Een of andere gekke IT'er. 😳
Reputatie 7
Badge +3
Zoals anderen al hebben aangegeven werken dit soort systemen precies zoals de vervoerders willen dat het werkt. Zo werkt Transport for London (TfL) voor hun Oyster Card met een 'daily cap', een maximum bedrag per dag wanneer je net zo veel verreisd hebt aan saldo als een dagkaart gekost zou hebben. Alle volgende ritten zijn diezelfde dag gratis.

NS zou natuurlijk iets vergelijkbaars kunnen invoeren door bijvoorbeeld een tweede rit op een dag te verrekenen met de eerste rit. En de derde rit met de tweede etc. Nadeel is dan wel voor NS dat dan geen nieuwe reis als terugreis berekend kan worden

Je zou daar ook het maximumbedrag (vergelijkbaar met de dagkaart) aan kunnen koppelen. Ongeacht de tijd die er tussen de twee ritten zit. De denkfout bij NS over de LAK en de overstaptijd van 35 minuten zit volgens mij in het feit dat de overstaptijd bij stad- en streekvervoer ook 35 minuten is (om in aanmerking te komen voor het vervolgen van de reis zonder het opnieuw betalen van het instaptarief). De grens van 35 minuten bij NS is volkomen arbitrair en zou best herzien kunnen worden.
Ik kan mij geen extra kostenpost bedenken van meerdere euros wanneer je je reis onderbreekt, maar misschien mis ik iets. De kosten voor bijvoorbeeld het gebruik van een poortje/paaltje zijn nihil. Kom nou toch.

Wil je jouw probleem met de huidige stand van zaken oplossen, dan moet je alle reizen op een dag zien als een grote reis. Dat zorgt er o.a. voor dat je maximaal 26,30 betaalt (2e klas, vol tarief, 250+ TE). Een dagkaart 2e klas kost 52,60 :?
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.


Halleluja! Eindelijk iemand die het weergeeft zoals het is. Dat je tegenwoordig voor een onderbreking 4 of 5 euro extra betaalt, is een businesskeuze en dus op geen enkele manier gerelateerd aan niet bestaande extra kosten die zouden ontstaan doordat een reiziger onderweg besluit een uurtje of wat te onderbreken. Want die extra kosten zijn er dus niet. Hallo, kostte het nou zó veel moeite dat gewoon eens toe te geven?
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.


Je reis onderbreken is al tientallen jaren dit geweest: je koopt een kaartje Dordrecht-Den Haag, je besluit onderweg in Rotterdam uit te stappen en een paar uur te gaan winkelen en reist daarna door naar Den Haag. Dat kon gewoon zonder dat je dan opeens 4 of 5 euro meer hoefde te betalen.

Tegenwoordig kan dat niet meer. Dus mijn vraag is gewoon: waarom? Ik heb toch niks meer van NS afgenomen als ik onderweg even pauzeer dan wanneer ik in één ruk zou zijn doorgereden? Dus moet ik die 4 of 5 euro extra dan écht betalen omdat ik het station uit- en weer ingelopen ben? En zo ja, wat krijg ik dan terug voor die 4 of 5 euro, want ik bedoel, als ik iets betaal, wil ik er ook iets voor terug.
Badge +3
Het staat je vrij om met een papieren kaartje een reis te onderbreken op een tussenstation, zolang de hele reis maar binnen zes uur gemaakt wordt. Oók als je het station gedurende langere tijd verlaat. ABC... In feite is dit een dagkaartje van A naar C (met inachtname van die zes uur).

Met een ov-chipkaart wordt langer dan 35 buiten het station gezien als twee aparte reizen. AB en BC. Afgezien van minder langeafstandskorting betaal je per reis ook nog een starttarief à € 2,30. In de bus/tram/metro is dat niet anders overigens. Binnen 35 minuten is overstap, anders nieuwe reis.

Maar we dwalen af inderdaad.
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.
Wat een gezever over wat de NS wel en niet mag rekenen. De NS is toch zeker geen stichting? Bepaald gedrag wordt gewoon onaantrekkelijk gemaakt en/of ontmoedigd door regels te stellen. B.v. m.b.t. je fiets meenemen, het reizen met losse vervoersbewijzen, reizen in de spits en ook het lang onderbreken van je reis. Blijkbaar vindt de NS dat nodig en gelijk hebben ze. Dat staat helemaal los van de kostprijs of wat dan ook.

Staan de regels je niet aan, dan ben je geheel vrij om een anders vorm van vervoer te kiezen. Zo ging ik zelf vroeger altijd sporten 'op doorreis' omdat dat niets extra's kostte. Tegenwoordig ga ik op de fiets naar de sportclub. Wel slim van NS, want mijn abonnement wordt er niet goedkoper door terwijl ik nu minder reis met de trein 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.
Het mag tegenwoordig in België juist wel (in ieder geval met het standaardbiljet en de Rail Pass), zie https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/nmbs-reisonderbreking-op-de-kortste-route-toegestaan-32694. bijdragevandennis
Met de invoering van het rit naar reis principe, is het in ieder geval wel mogelijk om een gelegenheid kortstondig buiten de poortjes te bezoeken. Voorheen moest je zelfs 4 euro betalen om even langs de servicebalie te gaan. Dat de NS voor 35 minuten heeft gekozen als je met een chipkaart reist is hun keuze. Maar daarnaast staan ze nog steeds Facebook groepsretours toe en kun je na negenen met je e-ticket onbeperkt je reis onderbreken voor het luttele bedrag van 7 euro...

En als je binnen de poortjes blijft onderbreek je de reis niet.
Daar zijn geen argumenten voor, behalve dat het nu geld oplevert voor de vervoerders (lees NS) als mensen een reis onderbreken, wat hiervoor gewoon kon.

Dat is niet omdat het niet anders kan, dat is zo omdat het zo geprogrammeerd is.

Als je korting wil krijgen, zegt NS dan moet je de OV chipkaart maar gebruiken, wil je niet meer betalen zegt NS dan moet je maar een e-ticket kopen, wat met korting niet eens kan.

Reageer