beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Als je de "ingewikkelde materie" goed kent dan zou je toch moeten weten dat wachtrijtheorie van toepassing is op treinen. De hele wereld zit trouwens vol met stochastische processen. Ontkennen ervan is zinloos en niet van deze tijd. spoorwegnetwerken (waar vertragingen ontstaan door kleine verstoringen in de rij- en stoptijden)"
...
Op het station komen treinen aan volgens een Poisson proces. Iedere trein vereist een perron om passagiers te laten in en uitstappen, en bezet het perron gedurende de halteringstijd. Het NS station kan worden gemodelleerd met behulp van een variant van het Erlang verlies systeem. Uiteraard laten we in deze variant treinen die geen vrij perron aantreffen niet verloren gaan, maar wachten op hun beurt.


Overigens is het tamelijk gewaagd om te stellen dat iets niet kan voorkomen. Er is maar 1 tegenvoorbeeld nodig om dat te weerleggen. Mijn hele NS-claim-historie staat trouwens vol met zulke tegenvoorbeelden. De laatste was geloof ik een onwillige wissel bij een andere trein in Utrecht; 5 min vertraging die niet ingelopen kon worden vanwege normale drukte, waardoor de trein halverwege extra moest wachten om intercity's door te laten, uiteindelijk resulterend in een opgeheven trein omdat de vertraging teveel was opgelopen. De "olievlek" was te groot geworden en om erger te voorkomen grijpt de NS dan in. Mede dankzij het op tijd vertrekken, wordt een uitdijende "olievlek" gesplitst in kleinere vlekjes en/of helemaal opgelost.
Alles kan, maar je gaf aan dat het verleden duidelijk heeft aangetoond. Dat is bij kansen niet het geval. Dat is puur theorie. Ik daag je daarom uit een voorbeeld uit dat verleden aan te dragen waar een vertraging van een trein van enkele minuten een olievlekwerking heeft op het hele netwerk. Ik wens je veel succes. Over een paar maanden kom ik wel eens informeren hoe het met de zoektocht staat.
Ik ken de "ingewikkelde materie" overigens vrij goed hoor. Juist däarom kan ik stellen wat ik aangeef.
Het tot in het bizar extreme proberen op tijd te vertrekken heeft maar één reden, NS wordt afgerekend op treinpunctualiteit. Ik voorspel je, zodra NS op echte reizigerspunctualiteit wordt afgerekend (dus ook met echt gehaalde aansluitingen i.p.v. theoretisch haalbare) en een gemiste aansluiting keihard als 15, 30 of 60 minuten vertraging wordt beschouwd, zal het overgrote deel van de "olievlekwerkende vertragingen" ineens geen probleem meer blijken te zijn en kan een aansluitende trein wel even wachten.
@hb-ngn, ook een kleine vertraging kan een olievlek-effect veroorzaken. Dat je dat mogelijk niet inziet, snap ik ook wel want het is toch vrij ingewikkelde materie. Misschien spreekt de zgn. "kijkersfile" op de snelweg meer tot de verbeelding; veroorzaakt door automobilisten die even hun voet van het gaspedaal halen om naar de overkant te kijken. En de mensen achterin de file zich maar afvragen waarom ze een kwartier vast staan...

Lees b.v. eens dit artikel: http://www.math.utwente.nl/sor/Contexts/wachtrijmodellen_in_de_praktijk.pdf. De NS wordt slechts zijdelings genoemd, maar lees met name de inleiding. Het gaat dus over kansen, daarom zeg ik ook telkens "kan" en "kunnen" 🙂

Ah, OK. Dus de uitspraak destijds dat er als gevolg van de OV-chipkaart niks duurder zou worden of dat het geen invloed zou hebben op de tarieven, was in feite een leugen?

Of het uit kwade opzet is ontstaan of uit onwetendheid kan ik niet over oordelen, maar er is voorgehouden dat OV-chipkaart kostenneutraal zou worden ingevoerd, maar dat is uiteindelijk opbrengstneutraal geworden. Het lijkt hetzelfde, maar bij opbrengstneutraal wordt de vervoerder er niet slechter van en bij kostenneutraal wordt de reiziger er niet slechter van.
Dus ja, met de kennis van nu was het in feite een leugen.
Die laatste opmerking van Arie getuigt van kortzichtigheid. Voor de ene klant is het inderdaad vervelend, maar voor de mensen die wel op tijd instapten is het juist goed! Bovendien komt er altijd nog wel "een laatste klant" aangerend. Je kunt als conducteur dus blijven wachten. Het verleden heeft duidelijk aangetoond dat vertragende treinen voor een olievlek-effect kunnen zorgen. Daarom probeert de NS dat te voorkomen. Er zullen best gevallen in de dienstregeling zijn waarbij een olievlek-effect niet kan optreden, maar conducteurs weten niet elk detail, dus houden ze zich zoveel mogelijk aan de officiële vertrektijd. Er is wel iets te verbeteren; je zou het systeem van vertrekslots kunnen gebruiken zoals ze ook in de luchtvaart hanteren. De trein krijgt dan b.v. een slot van 10:00 tot 10:03 toegewezen waarin je moet vertrekken. Misschien is dit een erg dure oplossing...

Wat betreft de vraag van Pejeka, het is zo omdat de NS dat zo bepaald heeft. Met en/of na de invoering van de OV chipkaart is er van alles veranderd, niet alleen de manier van betalen. Neem b.v. alleen al de ongestempelde kaartjes met korting die je vroeger kon kopen.


Ah, OK. Dus de uitspraak destijds dat er als gevolg van de OV-chipkaart niks duurder zou worden of dat het geen invloed zou hebben op de tarieven, was in feite een leugen?
We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.

Dat on-topic blijven spreekt me wel aan. :$


Dwalen we niet een beetje veel af?

"Beantwoord: Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?"

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/mag-ik-op-doorreis-uitgebreid-ontbijten-op-het-station-zonder-dat-ik-verplicht-moet-uitchecken-35542/index1.html#post228846
Reputatie 4
Die laatste opmerking van Arie getuigt van kortzichtigheid. Voor de ene klant is het inderdaad vervelend, maar voor de mensen die wel op tijd instapten is het juist goed!.

Dat is wel erg kort door de bocht Martin. In het voorbeeld dat ik aanhaal (vorige week meegemaakt) was ik letterlijk twee stappen van de deur verwijderd. Je kunt mij niet wijs maken dat die andere mensen gedupeerd zijn als ze twee seconden later op hun plek van bestemming komen. Nog even los van de vraag of of de bewuste trein die twee seconden onderweg niet ergens kan inhalen.
Tenslotte: ook ik zou op tijd zijn ingestapt als NS mij gewoon keurig op tijd had afgeleverd op het station Rotterdam CS waar ik wilde overstappen. De ondertoon "eigen schuld" in jouw verwijzing naar de mensen die wel op tijd instapten is dus volkomen onterecht.
hb-ngn, ik zei kunnen.
Je zei dat het verleden duidelijk heeft aangetoond. Dan is het dus werkelijk gebeurd.
Ik ken die olievlekwerking, maar alleen in relatie tot grotere vertragingen, niet in relatie tot de hooguit enkele minuten waar we het hier over hebben. Het verschilt per trein en per spoor hoe groot die is, maar voor ieder (perron)spoor en voor iedere treindienst is er een marge in de dienstregeling ingebouwd. Bittere noodzaak, want al zou NS het willen, ze zijn helemaal niet in staat op de seconde te rijden.

Maar ondertussen zijn we weer een dag verder en is men er in de kantoren van NS blijkbaar nog steeds niet uit wat nu eigenlijk het antwoord is op de simpele vraag van de starter van dit draadje.
Eigenlijk te gênant voor woorden.
Ik denk dat ik maar eens een weddenschap ga afsluiten dat dat antwoord er ook nooit gaat komen....
Beiden juist, het ligt er maar net aan wie je het, waar in de keten vraagt 🙂
Sowieso wordt de dienstregeling niet in seconden maar minuten gepland.
Onjuist, er wordt wel degelijk in seconden gewerkt achter de schermen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het punt is nu juist dat een minuut vertrekvertraging in de praktijk bijna nooit een minuut aankomstvertraging zal opleveren.

Een heel ander probleem is dat iets later vertrekken betekent dat het vertrekspoor ook later vrijkomt waardoor mogelijk een andere trein niet kan binnenkomen op het station. Kortom, het hangt erg van de lokale situatie af of er gevolgen zijn of niet.

Ik ben het wel met andere posters eens dat NS de laatste jaren geschermd heeft met het robuuster (in de praktijk trager) maken van de dienstregeling. Hierdoor zou juist meer speling in de dienstregeling moeten zitten.
Nee een trein die vertrekt om 10.00 doet zijn deuren dicht om 9.59.30 terwijl mensen verwachten nog in te kunnen stappen. En regelmatig nog vroeger.
hb-ngn, ik zei kunnen. Daarnaast wil de NS misschien liever de evt. speling in reserve houden voor onderweg; een ATB-tje en de paar minuten speling zijn weg. Maar ook zonder de zgn. olievlek kan het nadelig uitpakken. Als x minuten vertrekvertraging ook x minuten aankomstvertraging oplevert, dan benadeel je misschien wel 200 mensen tegenover 10 late instappers.

Of de dienstregeling in minuten of seconden is, maakt niet uit. Een trein met vertrektijd 10:00 vertrekt om 10:00 en niet willekeurig tussen 10:00 en 10:01.
Ik ben heel benieuwd naar die die duidelijk aangetoonde olievlekwerking in het verleden.
NS beweert dat altijd wel, maar behoudens een enkele uitzondering is in de dienstregeling genoeg ruimte ingebouwd om vertragingen tot enkele minuten op te vangen. Enkele jaren geleden is juist daarom de dienstregeling nog "robuuster" gemaakt.
Sowieso wordt de dienstregeling niet in seconden maar minuten gepland. Dus een minuut speling heb je per definitie op een station waarvoor aankomst- en vertrektijd niet in dezelfde minuut zijn gepland (zoals bij veel haltes).
Die laatste opmerking van Arie getuigt van kortzichtigheid. Voor de ene klant is het inderdaad vervelend, maar voor de mensen die wel op tijd instapten is het juist goed! Bovendien komt er altijd nog wel "een laatste klant" aangerend. Je kunt als conducteur dus blijven wachten. Het verleden heeft duidelijk aangetoond dat vertragende treinen voor een olievlek-effect kunnen zorgen. Daarom probeert de NS dat te voorkomen. Er zullen best gevallen in de dienstregeling zijn waarbij een olievlek-effect niet kan optreden, maar conducteurs weten niet elk detail, dus houden ze zich zoveel mogelijk aan de officiële vertrektijd. Er is wel iets te verbeteren; je zou het systeem van vertrekslots kunnen gebruiken zoals ze ook in de luchtvaart hanteren. De trein krijgt dan b.v. een slot van 10:00 tot 10:03 toegewezen waarin je moet vertrekken. Misschien is dit een erg dure oplossing...

Wat betreft de vraag van Pejeka, het is zo omdat de NS dat zo bepaald heeft. Met en/of na de invoering van de OV chipkaart is er van alles veranderd, niet alleen de manier van betalen. Neem b.v. alleen al de ongestempelde kaartjes met korting die je vroeger kon kopen.
Reputatie 7
Badge



Niet even twee seconden kunnen wachten met fluiten om een laatste klant in te laten stappen is weer zo'n voorbeeld van regeltjes boven klanten stellen. Zeker als die klant laat is omdat NS hem of haar vertraagd op het overstapstation heeft afgeleverd.


Oke ja, dat is idd wel vervelend. Dat overstappen is idd vaak een drama. Ik heb dat zelf vroeger ook vaak genoeg meegemaakt.
Maar mijn vraag blijft dus: waarom kon ik tot voor kort met een papieren kaartje Eindhoven-Den Haag op elk tussengelegen station de reis gewoon kosteloos onderbreken, en kan dat tegenwoordig niet meer? Want er werd toch gezegd dat er met de OV-kaart eigenlijk niks aan het tariefstelsel zou wijzigen, het zou toch alleen maar een nieuwe manier van betalen zijn? Dus ik snap het nog steeds niet.
Reputatie 4
[quote=Trein-NS.]
Nee over het feit dat de conducteur letterlijk 2 seconden voordat ik in wil stappen de deur voor mijn neus dichtdoet zodat ik een half uur moet wachten.


Na het fluit signaal mag je ook eigenlijk niet meer instappen beste Arie. Dat is puur voor de veiligheid.


Niet even twee seconden kunnen wachten met fluiten om een laatste klant in te laten stappen is weer zo'n voorbeeld van regeltjes boven klanten stellen. Zeker als die klant laat is omdat NS hem of haar vertraagd op het overstapstation heeft afgeleverd.
Reputatie 7
Badge


Ik weet niet waar jij 2 uur vandaan haalt, het gaat om 35 minuten?
Op de eindbestemming ga ik naar huis om te eten of daar waar ik moet zijn. Ik eet juist iets op een station aan het begin van de reis of tijdens een overstap. Volgens de reactie van NS in dit draadje moet je binnen 35 minuten na inchecken je reis beginnen en geldt een overstap langer dan 35 minuten als reisonderbreking. Waar dat dan ook op gebaseerd mag zijn. Op een station als Utrecht Centraal met horecavoorzieningen binnen de poortjes wordt het erg lastig om daar dan nog iets te eten, zonder het risico te lopen dat je vervolgens in de trein een boete krijgt. Bijvoorbeeld een klant die om 15:18u op weg gaat van Groningen naar Maastricht heeft zonder vertraging 27 minuten minus de te vroeg vertrekken minuut de tijd in Utrecht om binnen die marge over te stappen. Erg weinig tijd om te eten. Moet hij dan maar tot tenminste 19:34u uur wachten voor hij iets kan eten? Vind je dat zelf ook niet een beetje rare redenering van je? Voor mij mag je alles van NS goedpraten hoor, maar wat krom is, blijft krom.


Ja maar ik praat toch ook niks goed?
Alleen ik heb hier zelf nooit problemen mee gehad. En volgens mij doet een conducteur hier ook niet snel moeilijk over hoor....ja of moet het echt te bond maken met de tijd na het inchecken en alles.

Overigens, als die 35 minuten-regel inderdaad bestaat, wat toch hooguit een minuut hoeft te kosten om te laten zien, en er ook de hand aan gaat worden gehouden, voorzie ik toch wel de nodige claims van eetgelegenheden die zich binnen de poortjes bevinden. Zelfs bij een snackbar is het een hele uitdaging om binnen 35 minuten te bestellen, wachten tot het klaar is, het spul op te eten en vervolgens op tijd bij de volgende trein te zijn.


Ik weet niet hoor, maar heb jij serieus 2 uur nodig om bij de snackbar wat te eten te halen?

Dit vind ik toch een beetje onwaarschijnlijk beste hb-ngn. En trouwens, je kan ook net zo goed op je eindbestemming even langs de snackbar gaan toch. Dan heb je wel gewoon alle tijd hoor.


Ik weet niet waar jij 2 uur vandaan haalt, het gaat om 35 minuten?
Op de eindbestemming ga ik naar huis om te eten of daar waar ik moet zijn. Ik eet juist iets op een station aan het begin van de reis of tijdens een overstap. Volgens de reactie van NS in dit draadje moet je binnen 35 minuten na inchecken je reis beginnen en geldt een overstap langer dan 35 minuten als reisonderbreking. Waar dat dan ook op gebaseerd mag zijn. Op een station als Utrecht Centraal met horecavoorzieningen binnen de poortjes wordt het erg lastig om daar dan nog iets te eten, zonder het risico te lopen dat je vervolgens in de trein een boete krijgt. Bijvoorbeeld een klant die om 15:18u op weg gaat van Groningen naar Maastricht heeft zonder vertraging 27 minuten minus de te vroeg vertrekken minuut de tijd in Utrecht om binnen die marge over te stappen. Erg weinig tijd om te eten. Moet hij dan maar tot tenminste 19:34u uur wachten voor hij iets kan eten? Vind je dat zelf ook niet een beetje rare redenering van je? Voor mij mag je alles van NS goedpraten hoor, maar wat krom is, blijft krom.
Reputatie 7
Badge
Ja maar dat bedoelde ik dus niet. Laat maar zitten verder.
Ja en dan moet je uitchecken, want dan onderbreek je de reis volgens de NS voorwaarden.

Daar gaat de discussie dus niet over.
Reputatie 7
Badge
Nee want op je eindbestemming moet je net zo goed na 35 minuten uitchecken. :D

Los daarvan, wie zegt dat op de eindbestemming überhaupt wat te eten is ?


Buiten het station zijn er misschien ook nog restaurants en eetcafés?
Nee want op je eindbestemming moet je net zo goed na 35 minuten uitchecken. :D

Los daarvan, wie zegt dat op de eindbestemming überhaupt wat te eten is ?
Reputatie 7
Badge

Overigens, als die 35 minuten-regel inderdaad bestaat, wat toch hooguit een minuut hoeft te kosten om te laten zien, en er ook de hand aan gaat worden gehouden, voorzie ik toch wel de nodige claims van eetgelegenheden die zich binnen de poortjes bevinden. Zelfs bij een snackbar is het een hele uitdaging om binnen 35 minuten te bestellen, wachten tot het klaar is, het spul op te eten en vervolgens op tijd bij de volgende trein te zijn.


Ik weet niet hoor, maar heb jij serieus 2 uur nodig om bij de snackbar wat te eten te halen?

Dit vind ik toch een beetje onwaarschijnlijk beste hb-ngn. En trouwens, je kan ook net zo goed op je eindbestemming even langs de snackbar gaan toch. Dan heb je wel gewoon alle tijd hoor.

Reageer