Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Ondenkbaar dat het de komende maanden drukker in de trein gaat zijn dan voorheen, toen de 1e klas rijtuigen 18 uur per dag vrijwel leeg rondreden. Eenieder met realiteitszin zal inzien dat je dan niks onnodig gaat zitten dragen, tenzij je dat zo nodig voor de lol wil doen.

Reputatie 7
Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Ach, je kunt ook met een groep gaan voetballen in de 1e klas (zonder geldig vervoersbewijs).

Reputatie 7
Badge +3

Dat denken lukt niet echt bij jongeren op weg naar België. Klagen op Twitter over te drukke trein die vol is met jongeren in de leeftijd waarbij momenteel de meeste besmettingen zijn….Kan iemand mij uitleggen waarom reizen naar België voor deze groep zo noodzakelijk is? Behalve dat SRP er is om zoveel mogelijk te reizen, want je betaalt er voor?

Reputatie 7

Dat ben ik uiteraard volkomen met je eens,@Momo. Mijn opmerking bedoelde ik alleen m.b.t. mensen die zeggen zich aan de regels te houden en toch bezwaar hebben tegen verdergaande regels als gevolg van anderen die zich niet aan de regels houden. Ik denk dus zelfs dat die mensen zich eigenlijk al niet echt aan de regels houden en nog dingen doen die niet strikt noodzakelijk zijn. Juist daar heb ik een probleem mee, want uiteraard willen we deze crisis zo goed mogelijk bestrijden én zo kort als daarvoor noodzakelijk is maatregelen nemen, maar zeker niet onnodig langer. Extra verlenging van maatregelegen als gevolg van slechte naleving, zou ook ik zeer jammer vinden.

 

Ken je de 1-1-1 regel, Olaf ? Je mag 1 maal per dag maximum 1 uur slechts 1 km van je huis af zijn. Op dit moment van kracht in Frankrijk.

In België zijn de regels behoorlijk streng, maar omdat allerlei asocialen zich er niet aan houden, werd de 1-1-1 regel als serieus alternatief bekeken.

Dus ja… ik houd mij aan alle regels. En ik maak mij terecht kwaad om allerlei clowns die zich er niet aan houden. Omdat het inderdaad nog erger kan.

Terzijde: wie zit er dan eigenlijk nog in de treinen in Frankrijk ? Wel, verpleegsters, conducteurs en machinisten. En dat was het weer.

Overigens melden de kranten, dat de lock-down in Wuhan is gedaan, maar als je de details over de nu geldende regels leest… dan zie je, dat de regels in Wuhan gelijk zijn aan wat er nu in Nederland geldt. Om maar even aan te geven: het kan dus inderdaad nog veel erger.

Moet ‘blokje om’ nu echt letterlijk worden vertaald naar de 1-1-1 regel ?

 

 

Reputatie 6

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 

Reputatie 7
Badge +3

Ondenkbaar dat het de komende maanden drukker in de trein gaat zijn dan voorheen, toen de 1e klas rijtuigen 18 uur per dag vrijwel leeg rondreden. Eenieder met realiteitszin zal inzien dat je dan niks onnodig gaat zitten dragen, tenzij je dat zo nodig voor de lol wil doen.


Ik zou zeggen, blijf gewoon in Tsjechië als je de regels in Nederland onzinnig vindt.

Reputatie 1

Onwaarschijnlijk dat roken overlast veroorzaakt tenzij t desbetreffende station volledig overdekt is. ook NS personeel doet t nog vaak, keurig buiten het overdekte gebied, dus zo'n issue zal het echt niet zijn. ook zij moeten hun rookje doen en tijd om het station te verlaten zal er wel niet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 

Badge +3

Roken veroorzaakt ook overlast op onoverdekte perrons. rokers hebben bij het station in mijn buurt de gewoonte om overdekt te staan/zitten roken, dat zal op andere stations niet anders zijn.

Check, dat is op andere stations niet (veel) anders inderdaad. Inclusief NS personeel, foei! :sleeping:

Vraag me overigens (Eindhoven) af of helemaal lopen voor een pauze naar hun ‘nieuwe’ Neckerspoel kantine (zonder rookruimte neem ik aan, rookvrije wereld?) het waard is om een boete voor jezelf te ontlopen, als je toch ergens achteraan op spoor 5/6 staat, naast het oude verblijf… 

Kom je misschien een @Loes tegen, die dan zegt “dat is niet de bedoeling sinds oktober 2020 of zo”

https://nieuws.ns.nl/prorail-en-ns-samen-naar-een-rookvrij-station

Rookpalen, peukentegels en andere ‘voorzieningen voor die verslaafden’ weg. Mag niet meer!

Goed idee zeg... Want dan stopt al die ‘rookoverlast’ natuurlijk ook meteen :rolling_eyes: Kuche uche er staat een diesel bus te ronken bij het station zonder passagiers, wegens de airco of zo (krijgen we anders niet comfortabel). :sleeping:

Badge +3

Voor shoppen of uit eten in België of Duitsland is het redelijk simpel, neem dan de auto in plaats van je in een trein te proppen. Sta je hartstikke ‘veilig’ in de file.

En dan daags na terugkomst een zelftest. Code geel is geel, dus wie zich verder aan de (lokale) regels houdt -en eventueel een FFP maskertje draagt waar nodig/gewenst- vormt geen groter risico dan iemand die een dagje gaat ‘koffie drinken’ op het Museumplein of zo (zonder mondkapje uiteraard).

Maar goed, urenlange intercontinentale vluchten of (om welke reden dan ook) volle treinen of andere drukke plekken kan je beter vermijden, dat dan wel…

Dat ‘adviezen’ vaak gezien worden als ‘het moet niet dus het mag’ is dan discutabel, maar wie bijv. kan thuiswerken en toch naar kantoor gaat doet in de zin van de (nood)wet niets fout.

En dan hebben we ook nog al die politici en andere ‘experts’ die bij ongeveer elke (essentiële) talkshow in binnen- en buitenland willen aanschuiven. Joehoe! Dat kan ook via een video-verbinding :tired_face:

Omgekeerd, toen in België alles dicht was, verwelkomde de Nederlandse horeca ze ook met open armen ‘want hier mocht het allemaal (toen)’…

Ik ben alleen bang dat als te veel mensen zich er niet aan houden het tot een volledige lock down komt en dan mag net als in andere landen ook het blokje om niet meer en dat zou ik jammer vinden, maar ja als het moet dan moet het.

 

Ik zelf wandel iedere dag in de ochtend en avonduren hou daarbij voldoende afstand en vermijdt drukke straten gebruik geen OV ook geen bus tram en metro en hou hier mee mijn conditie op peil. Hierbij heb ik geen angst wat ik wel heb in de supermarkt waar sommigen ook gewoon hun gang gaan en geen rekening houden met anderen.

Ik hoor wat mijn leeftijd betreft tot de risicogroep en ook vanwege een begin van hartfalen wat met medicijnen onder controle is tot de extra risico groep maar hierdoor is het belangrijk de conditie die men heeft te behouden en ook heb ik boodschappen nodig vandaar mijn angst voor een complete lock down en niet omdat ik me niet aan de regels zou houden dat doe ik juist strikt.

Daarom liever geen complete lock down, wat ook niet nodig is als een aantal mensen wijzer is

Waarom neemt u - als duidelijk horend tot de risicogroep - dergelijke risico's. Twee keer per dag wandelingen maken is toch wat anders dan even een frisse neus halen. Blijf thuis! 

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.

Reputatie 7

3 maanden later is er niks meer van te merken, er rijden hier in een tiental steden trams waar men ze nog draagt maar verder is de coronasituatie effectief over.

 

Les: als je tijdig goede maatregelen neemt met burgers voorzien van gemeenschapszin en verantwoordelijkheidsgevoel kom je er ook sneller en beter vanaf.

Reputatie 4

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. 

 

Volgens mij moet je voor de ICE wel gewoon een toeslag betalen als je daarmee in Nederland reist. Staat volgens mij zowel in de reisplanner als op de schermen boven het perron. Volgens mij staan er ook palen waar je zo'n toeslag met je OV Chipkaart kan kopen en anders kun je altijd nog een kaartje uit de automaat halen of via de NS app kopen!

@rcr  Dat is gewoon 100% grijsrijden in de 1e klas wat jij doet, je betaald niet voor de 1e klas maar voor 2e klas. Een correctietarief duidt hier ook gewoon o en is feitelijk een boete voor wat je verkeerd doet. Met een 2e kals abonnement hoor je in de 2e klas te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

In de kustplaatsen was het vandaag wel rustig en was het goed beheersbaar. Uit voorzorg waren wel diverse parkeerplaatsen afgezet.. In de Bollenstreek was het wel drukker en zijn er enkele wegen afgesloten omdat er te veel mensen naar de bloembollenvelden kwamen kijken. 


In Utrecht was het volgens NOS te druk in verschillende parken en zijn die nu afgesloten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik probeer me ook zo goed mogelijk aan de regels te houden. Ergens in de eerste week ben ik nog een keer naar het tuincentrum geweest waar het rustig was, gewoon midden op een doordeweekse dag. Verder ben ik niet veel verder gekomen dan de gewone plaatselijke winkels, supermarkten, drogist, PostNL punt in een Bruna en heb nog wat bloemen en een tuinplantje gekocht in een bloemen en plantenwinkel naast de Jumbo.  Wel heb ik een enkele keer een klein rondje gefietst, gewoon even om in beweging te zijn en mijn hoofd wat leeg te maken want ik merkte dat al het slechte nieuws te veel effect kreeg op me.

Verder veel tijd in huis en in de tuin doorgebracht. Normaal gesproken was ik nu al lang 1 of 2 keer weer naar een tuincentum gegaan om de potten en bakjes te vullen met (kuip)planten. De dode dingen van vorig jaar heb ik vorige week al uit de potten gehaald en is het wat kaal in de tuin nu. Misschien ga ik wel na de Pasen wanneer het ook weer minder warm is (dinsdag maar 10 graden, dat wordt weer de winterjas van de kapstok halen) zodat mensen dan hopelijk weer (thuis) aan het werk zijn en niet zoals door het mooie weer van dit weekend worden verleid om in de tuin te werken, maar dat bekijk ik nog even.

De tegels van het dakterras zijn nu grotendeels schoon van de groene aanslag (het werd vanavond te donker om het helemaal af te maken), misschien één dezer dagen ook de tegels in de tuin schoonmaken en als ik dan wat nieuwe fleurige planten heb is het gezelliger vertoeven. Ik ga me dan maar zoveel mogelijk indenken dat het zomer is en ik vakantie heb. Hoewel ik er in een vakantie wel vaker op uit trek met de fiets, naar de kust, recreatiemeer, soms fietstochtje op de Veluwe. Dit jaar was ik te laat voor North Sea Jazz kaartjes, maar kans is groot dat dat ook niet doorgaat. 

Verder al 4 weken geen familie gezien en dat zal nog wel langer duren. Is wel een klein wereldje zo. Degene die ik nu het meest zie zijn de buren, even praatje over de schutting. Die zijn ook de meeste dagen grotendeels thuis. Zowel buren links als rechts hebben elk 2 jonge kinderen, oudste 5 jaar en jongste 1, en die gaan nog wel eens even naar het park met ze. Enkele dagen gaan ze naar de opvang, buren hebben vitaal beroep, buren rechts bij een bank en links allebei leraar, die zo goed mogelijk hun werkzaamheden thuis doen. 

Reputatie 3

Waar ik wel zat van ben, is het respect dat weg is. Het respect van vroeger is al heel lang weg, maar het respecteren van huisregels is echt het minste wat men kan doen. Ik vraag me echt af, al die reizigers die vinden dat ze iets niet hoeven, wat die ervan zouden vinden als ik bij hun thuis of op hun werk hetzelfde zou doen. Hoe men zou reageren als ik hun regels niet respecteer. Daar hoor je niemand over. Gisteren was ik er echt ff klaar mee. Ik snap het gewoonweg niet meer. Misschien komt dat wel weer als we weer normaler mogen doen.
 

Volgens mij is het heel simpel. Er zijn mensen die het gebrek aan controle van afgelopen 18 maanden wel prettig vonden en nu geen zin hebben zich weer aan te passen. Waarom zouden ze ook, pakkans is heel klein/ straf is minimaal. Wat is de kans dat iemand een “straf” krijgt als hij/zijn geen mondkapje draagt en/of in de eerste klas zit? Zolang deze mensen het niet voelen gaan ze hun gedrag niet aanpassen. Nog wel een vraag aan Loes. Zaten er voor corona ook zoveel mensen met een tweede klas kaartje in de eerste klas als tegenwoordig ? Zo nee, hoe kwam dat ? Werden er boetes uitgedeeld, of werden mensen herhaaldelijk weg gestuurd ?

Reputatie 7
Badge +3

Het kan nog een graadje erger. De overheid kondigt een vuurwerkverbod af en overal om ons heen werd vuurwerk afgestoken. De overheid spreekt dan van een “rustige” nacht terwijl er meer dan 200 mensen naar het ziekenhuis moesten vanwege vuurwerkletsel. 

Je krijgt het niet verzonnen.

Reputatie 7

@wsm

Lees ik dat nou goed u wilt alles goedpraten wat het gedrag van anderen en misschien u zelf betreft en mij wilt u het ommetje waar ik mij houd aan alle voorwaarden ontnemen.

Als ik u andere topic lees over de radio in de cabine ga ik me afvragen wat u prioriteiten in deze zijn. Daar maakt u zich wel druk om u eigen welzijn

Corona is niet erg als het mij niet treft maar de radio wel en houd de oudere opgesloten als ik mijn gang kan gaan.

Ik weet niet of het is doorgedrongen dat ook jongeren en niet bejaarden er ernstig ziek van kunnen worden en zelfs doodgaan.

Reputatie 6

@Loes Ik zal blij zijn als we weer normaal mogen doen en meer dan alleen onbedekte ogen kunnen zien.. Voor mij zal het helemaal een opluchting zijn, met een forse snor en baard lig je continue te vechten met een mondkapje… Je moet het telkens helemaal op en afzetten, omhoog schuiven gaat niet want dan willen de snorharen ineens je neus gaan kietelen en de baardharen datzelfde doen bij je mondhoeken. Bovendien, hoewel velen zeggen dat het niet zo is, belemmeren die dingen, bij mij in elk geval, de ademhaling zodanig dat ik binnen de kortste keren buiten adem ben.
Natuurlijk heb ik er wel een oplossing voor gevonden, niet officieel goedgekeurd… maar je moet toch wat.

Ik weet ondertussen wel wie er een abbo heeft op het traject waar ik reis en dan is de opmerking “ik reis vandaag weer eens met je mee” voldoende om een meereiskortingskaartje te gebruiken. Vooral omdat ik instap op een station waar de trein 8 minuten blijft staan zie ik meestal wel iemand met een abbo die ik intussen ken. 

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik de geprinte versie van de QR code liet zien in plaats van de QR code van een ticket. Je collega vond het best, zag kennelijk het verschil niet zo snel. Een in 4en gevouwen A4 tje met een QR code zal wel een treinkaartje zijn….(was ook al laat)

Ik ben ook benieuwd naar wat de regering er van gaat maken…… Reken maar op een paar dooie mussen…. dan kan het meevallen

 

Reputatie 1

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

Reputatie 6

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Is ook geen verwijt naar de NS, die voeren terecht het overheidsbeleid uit. Maar het beleid m.b.t. het OV is te afwijkend in vergelijking met de rest van Europa. Zijn wij nou zo slim of is de rest nou zo dom? De tijd zal het leren, maar zeker is in ieder geval dat het OV in Nederland als dit te lang gaat duren de genadeklap krijgt.

Reputatie 7
Badge +1

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.

Reageer